Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: vad händer med chippen, SMG, etc?

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0

vad händer med chippen, SMG, etc?

Dagen kom då man fick på fan för man snålade och köpte ett wiinja, ej uppgraderingsbart.

Jag antar att SMG bara är först ut med den här patchen, alla kommande spel lär ju ha samma sak?
    så därför undrar jag, är det inte lite hyckleri (dåligt ordval men ni förstår vad jag menar) att fortsätta sälja chippen som i dagsläget inte är uppgraderbara / har en firmwareupdate som funkar med SMG?

Så vad göra i detta läget?

Jag har en NTSC-konsoll av "gammalt" serienummer. . .

1. vilka chip fungerar idag problemfritt med SMG?

2. D2Ckey, detta chip har ju ~20-25 kablar nånting....
    beror detta på:
    A. chippet är sjukt mkt bättre konstruerat, fixxar saker och ting bättre i alla konsoller.
    B. det är tvunget att ha så många bara för att funka med det nya chip-setet och är därför galet överflöd att satsa på om man har en gammal konsoll?

3. den slutgiltiga frågan är alltså:
    Vad ska man köpa för att så billigt som möjligt komma undan med nått som funkar med SMG samt är framtidssäkert?
    Last edited by basssse; 2007-11-01 at 11:43.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det är väl upp till kunden att informera sig och välja ett billigt ej uppgraderingsbart chip eller ett lite dyrare uppgraderingsbart.

Det brukar ju oftast gå att lösa problem på flera olika sätt.

Har du ett chip som inte har regionfree funktion så kan du istället patcha spelen.

Kanske kommer bli samma sak med de skyddade spelen, så har det ju varit sedan 80-talet att man får patcha bort kopieringsskydd. Vilket tyvärr är svårare nu med konsoller som inte är knäckta så att man kan patcha signerade exekverbara filer hur som helst.

Idag är det väl CycloWiz och D2Ckey som fungerar trots SMG skyddet. Wiikey kämpar förhoppningsvis på för fullt för att lösa problemet. Har inte status på Wiinja Deluxe, men dom har alltid stått i framkant i wii chipputvecklingen tidigare.

D2Ckey fungerar bara i D2C baserade wii dvdläsare och använder troligen helt andra metoder för att köra backuper än de tidigare chippen som på ett enkelt sätt försatte dvdläsaren i debugmode.

Ingen lösning kan sägas vara 100% framtidssäker. Kan du inte leva med ovissheten så låt bli att chippa dina konsoller.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    May 2005
    Respekt
    0
    Wiinja har släppt update nu...för deluxe iaf.
    Nu verkar dock deras sida nere, alla har väl märkt det så den blev överbelastad

Wiikey infon jag sett är "The new guy coding the wiikey update (from the D2CKey team) has said the update will be ready this Week End or next week"

wiikey updateringen e ute nu, har hört att de funkar

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Ja det tog ju inte många dagar för att de vanligaste uppdateringsbara chippen skulle ha en fix...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    18
    men surt för de som köpt gamla wiinja chippen

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    tack för svaren.

Hansi:
    nu lät jag nog lite mer gnällig än vad jag menar.
    Jag är fullständigt medveten om att jag får skylla mig själv

Så ett D2Ckey kan jag mao inte ens använda då...

Blir till att köpa ett cyclowiz eller wiikey då.

fråga 1: Har något av dessa, eller rentav båda samma lödpunkter som wiinja?
    (japp jag är slö och skulle helst slippa flytta nåra lödningar)

fråga 2: flashar ni om chippen med senaste firmware i butik? vore nice att slippa strula med en dvdupdate som första grej.

fråga 3: det verkar som att cyclowiz behöver 3 extra kablar och en switch för upgrade?
    slipper man detta på wiikey?

Last edited by basssse; 2007-11-01 at 21:49.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Alla chippen förutom d2c har samma lödningar. Det kan skilja någon extra kabel som t.ex. cyclowiz switchen för att kunna uppdatera.

Vill du ha senaste update så fixar vi det. Annars kanske vi inte tycker att det är läge att t.ex. köra in senaste BETA firmare osv...

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Alla chippen förutom d2c har samma lödningar. Det kan skilja någon extra kabel som t.ex. cyclowiz switchen för att kunna uppdatera.

Vill du ha senaste update så fixar vi det. Annars kanske vi inte tycker att det är läge att t.ex. köra in senaste BETA firmare osv...
    återigen, tack för svaren

men nu är jag tillbaks, med nya idéer :P

om man sitter på ett par pic-programmerare, seriell/usb...

bör jag inte då kunna flasha om mitt wiinja?

eller funkar wiinjas nya kod bara på deras deluxe-modell?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Wiinja deluxe baseras på annan hårdvara än "wiinja 1.0". Wiinja deluxe koden hittar du inte hur som helst, även om den säkert går att få tag på för "några" tusenlappar.

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    tjaba!
    har lessnat på att vänta på en "stable"-release av wiikey-firmware:en..

tänkte komma förbi imorgon, flashar ni chippet medans man väntar?

jag skulle alltså vilja ha 1.9g firmwaren på det.

Registrerade
    Aug 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av basssse Visa Inlägg
    tjaba!

Varför gör du inte detta enkla själv?

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av FantomenK Visa Inlägg
    Varför gör du inte detta enkla själv?
    för att jag har läst alla oändliga trådar där folk uppenbarligen haft problem.

och om jag ska betala för ett nytt samt löda om chippet så orkar jag definitivt inte med mer huvudvärk/problem med ett chip som inte vill uppgradera sig självt.

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    var inne och köpte ett wiikey.. har dock bråkat med boxen hela kvällen igår.

har en USA box med serienr som börjar på LU5144..

~Maj:
    köpte ett wiinja, lödde med kablar, funka direkt.

Nu:
    lödde wiikey quicksolder, allt ser fint ut, funkar inte.
    löder loss, löder om, funkar inte
    löder loss, löder om, funkar inte

löder loss, löder tebax wiinja med kablar, funkar direkt.

vad jag vill ha sagt med detta är att jag anser det otroligt att 3 försök av att löda wiikey skulle bero på skit bakom spakarna när Wiinjat funkat 2/2 gånger.

är det nått fatalt jag missat?

jag har ju ett d2b-chip utan avklippta ben, så förstår inte varför ett wiinja skulle funka men inte wiikey?

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    gör en bump istället för att skapa en ny tråd....
    har fortfarande inte hittat någon lösning till mitt problem..
    idéer någon?

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    återigen, tack för svaren

men nu är jag tillbaks, med nya idéer :P

om man sitter på ett par pic-programmerare, seriell/usb...

bör jag inte då kunna flasha om mitt wiinja?

eller funkar wiinjas nya kod bara på deras deluxe-modell?
    Lite för sent svar men iaf, Wiinja v1/v2 använder ett 12F629 chip, Wiinja Deluxe koden använder 12F683 och dessutom finns inte Wiinja Deluxe koden tillgänglig precis som Hansi säger.

Har du dock PIC programmerare så kan du köra programmera om ditt Wiinja chip med yaosm 1.9 eller 2.0rc3. (2.0 har GC audiofix) och få stöd för SMG. yaosm använder samma lödpunkter som Wiinja. yaosm är dock, precis som Wiinja v1/v2 inte uppgraderingsbart så det är isåfall picprogrammerare som gäller inför framtida uppgraderingar.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av bell Visa Inlägg
    Lite för sent svar men iaf, Wiinja v1/v2 använder ett 12F629 chip, Wiinja Deluxe koden använder 12F683 och dessutom finns inte Wiinja Deluxe koden tillgänglig precis som Hansi säger.

Har du dock PIC programmerare så kan du köra programmera om ditt Wiinja chip med yaosm 1.9 eller 2.0rc3. (2.0 har GC audiofix) och få stöd för SMG. yaosm använder samma lödpunkter som Wiinja. yaosm är dock, precis som Wiinja v1/v2 inte uppgraderingsbart så det är isåfall picprogrammerare som gäller inför framtida uppgraderingar.
    tack för svaret. du menar mao. att jag bara kan köpa en
    PIC12F629/675 på elfa med nr 73-197-42 för 20:- ?

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    tack för svaret. du menar mao. att jag bara kan köpa en
    PIC12F629/675 på elfa med nr 73-197-42 för 20:- ?
    Köp isåfall hellre en 12F683 då de är enklare att programmera (mindre som kan gå fel) samt rymmer dubbelt så mycket som en 12F629/675. Tyvärr verkar inte ELFA ha 12F683. Kanske Hansi har några 12F683 på lager? Verkar ju mer eller mindre hopplöst att få tag i 12F683 i Sverige. En 12F683 borde inte kostar mer än en tia mer än en 12F629.

Annars kan man beställa gratisprover direkt från tillverkaren (microchip). Tar ca: 2 veckor att få dem. Man kan beställa max 3 chip av varje sort och max 4 sorter, alltså totalt 12 chip per beställning och 2 beställningar var 40:ionde dag. Nu är det väl synd att missbruka den möjligheten men om du inte hittar något enklare sätt och har tid att vänta så finns iaf den möjligheten.

EDIT: Skam den som ger sig: http://www.jescab.se/Prod_PIC.html
    Last edited by bell; 2007-12-13 at 12:41.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av bell Visa Inlägg
    Köp isåfall hellre en 12F683 då de är enklare att programmera (mindre som kan gå fel) samt rymmer dubbelt så mycket som en 12F629/675. Tyvärr verkar inte ELFA ha 12F683. Kanske Hansi har några 12F683 på lager? Verkar ju mer eller mindre hopplöst att få tag i 12F683 i Sverige. En 12F683 borde inte kostar mer än en tia mer än en 12F629.

Annars kan man beställa gratisprover direkt från tillverkaren (microchip). Tar ca: 2 veckor att få dem. Man kan beställa max 3 chip av varje sort och max 4 sorter, alltså totalt 12 chip per beställning och 2 beställningar var 40:ionde dag. Nu är det väl synd att missbruka den möjligheten men om du inte hittar något enklare sätt och har tid att vänta så finns iaf den möjligheten.

EDIT: Skam den som ger sig: http://www.jescab.se/Prod_PIC.html
    tack för svar,
    den möjligheten har redan missbrukats förr

dock förstår jag inte vad du menar med vad som ska kunna gå fel?
    progga en pic som pic?

elfa ligger ju i sthlm så funtar på en 629 ändå...

men om du anser att det kan bli total failure och inte fungera alls så får jag se till att fixxa en 683 istället.. (börjar bli less på att skruva isär/ihop wii:n :P)

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    tack för svar,
    den möjligheten har redan missbrukats förr

dock förstår jag inte vad du menar med vad som ska kunna gå fel?
    progga en pic som pic?
    12F629 har två kalibreringsvärden som man kan lyckas få fel. Visserligen används inte OSCCAL värdet i yaosm men använder man fel bandgapvärde så är det inte säkert att chippet funkar som det ska. Dock finns det bara 4 olika bandgap värden så man kan ju prova sig fram.

För övrigt så är det normalt sett lite problem att programmera 12Fxxx chip med en standard JDM programmerar eftersom de kör med intern oscillator och intern MCLR. Det gör att i en JDM programmerar går koden igång så fort chippet får ström och blir då omöjligt att programmera. Man kan programmera chippet en gång (och man bör se till att ställa in programmed att verifiera DURING programming för efter programmeringen är det för sent att försöka läsa chippet) men nästa gång blir det problem. I teorin skall 12F683 chippet lida av samma problem men min erfarenhet är att 12F683 av ngn anledning fungerar bättre. Normalt sett kan man tömma chippet först och sedan programmera om det. Det tricket fungerar iofs ofta även med 12F629 även om det kan ta lite fler försök men det brukar i regel leda till att man tappar bort fabrikskalibreringen av OSCCAL och bandgap.

Men det största anledningen till att välja en 12F683 är att 12F629 versionen av yaosm numera är en "lite" version då allt inte längre ryms i det lilla chippet.

elfa ligger ju i sthlm så funtar på en 629 ändå...

men om du anser att det kan bli total failure och inte fungera alls så får jag se till att fixxa en 683 istället.. (börjar bli less på att skruva isär/ihop wii:n :P)
    Behöver absolut inte bli en total failure, jag kör för tillfället själv med ett 12F629 chip. Men som sagt så finns det många fördelar med 12F683 chippet. Fattar inte varför de skall vara så svåra att få tag i.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    När man talar om trollen...en av mina tekniker kom bärandes på en oöppnad kartong...som levererades till oss 5/8...och undrade vad det var i den....

240st 12F629-I/P

Kommer inte ens ihåg vad dom kostade i inköp, måste kolla i bokföringspärmarna isåfall :-)

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    13.80 + moms för 120 st eller fler hos ELFA kanske, såvida ni inte köpt dem någon annanstans.

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    När man talar om trollen...en av mina tekniker kom bärandes på en oöppnad kartong...som levererades till oss 5/8...och undrade vad det var i den....

240st 12F629-I/P

Kommer inte ens ihåg vad dom kostade i inköp, måste kolla i bokföringspärmarna isåfall :-)
    då undrar jag genast:
    kan jag lämna tillbaka mitt wiikey? känns ju dumt att betalt 295:- för något som jag inte har användning av..
    och på samma gång köpa en 629:a istället?

Registrerade
    Nov 2007
    Från
    Sthlm
    Respekt
    18
    tjaba!

tänkte bara tipsa:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=32744

Registrerade
    Feb 2007
    Respekt
    0
    då undrar jag genast:
    kan jag lämna tillbaka mitt wiikey? känns ju dumt att betalt 295:- för något som jag inte har användning av..
    jag undrar fortfarande samma sak. har nu fixxat ett 12F683.
    proggade det med yaosm 2.0 rc 3.

fungerade direkt.

så nu har jag verkligen ingen användnig för mitt wiikey, och jag har börjat fundera på om det kan ha varit trasigt från fabrik?

så jag skulle mer än gärna vilja lämna tillbaka det då jag inte har någon som helst nytta för det.

mvh basse

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag vill ju inte gärna köpa tillbaka ett chip som någon suttit och lött på, det som gäller är att jag kan byta ut chippet mot ett fungerande ifall du fått ett defekt chip. Din returrätt försvann så fort du klippte upp foliepåsen, däremot har du garanti på det du köpt.

Liknande diskussioner

1. köpt premium med hdmi, problem med ljudet.
    By Raymond in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 20:12
  2. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 20:10
  3. Problem med läsning
    By Skelfster in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 07:40
  4. Problem redan med backup av samung 78???
    By Djinn1982 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 15:32
  5. Vad ska jag göra med min box?
    By carpen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-02-20, 00:51

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner