Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Ska chippa mitt Wii, men jag är helt grön på allt vad chippning heter, lite hjälp?

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2007
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    34
    Respekt
    17

    Smile Ska chippa mitt Wii, men jag är helt grön på allt vad chippning heter, lite hjälp?

    Ja som topic säger så skulle jag vilja få reda på lite allmän information vad man ska tänka på, jag har läst om brickblocker och allt annat som hör där till men jag skulle vilja ha en liten sammanfattning, vad behöver man tänka på?

    Jag har ett svensk köpt Wii, ála PAL, med ett serienr innan LEH 123, närmare bestämt LEH 100...
    Jag har bestämt mig för wiikey efter som det verkar bra och har fått många lovord om det från folk som skaffat det.

    Nu till mina funderingar:

    • Ni pratar om uppdateringar etc, hur går jag till väga?
      Är det så enkelt att jag ska hålla mitt wii uppdaterat eller ska man akta sig för det?
    • Wiikey uppdaterar jag ju genom att bränna ut den senaste programvaran och trycka skivan i mitt wii, right? och då återstår frågan, vad är brickblocker, jag har förstått att det är för att ens wii inte ska dö, men mer exakt vad förhindrar det, hur vet jag när det fungerar och vad ska jag kolla efter som är "dåliga tecken"? Och när ska jag använda det, och hur går man tillväga då?
    • Om jag håller mig till PAL utgåvor, är det bara bränna ut .iso/.img och stoppa in skivan i sitt wii och spela utan att vara orolig? Eller är det alltid brickblocker som behövs?
    • Något annat man behöver veta?


    jag vet att mina formuleringar är långa och jobbiga, men hoppas ni kan hjälpa till. vill inte att mitt wii går sönder eller att jag gör något annat fel på någotvis, har inte riktigt kapital till det.

    tack på förhand / Patrik

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Lilleolov Visa Inlägg
    • Ni pratar om uppdateringar etc, hur går jag till väga?
      Är det så enkelt att jag ska hålla mitt wii uppdaterat eller ska man akta sig för det?
    Wii kan uppdateras antingen från en spelskiva av samma region som ditt Wii (viktigt! uppdaterar du från en skiva av annan region så riskerar du att bricka ditt Wii!) eller genom att koppla upp sitt Wii till internet.
    Citat Original inlägg av Lilleolov Visa Inlägg
    • Wiikey uppdaterar jag ju genom att bränna ut den senaste programvaran och trycka skivan i mitt wii, right? och då återstår frågan, vad är brickblocker, jag har förstått att det är för att ens wii inte ska dö, men mer exakt vad förhindrar det, hur vet jag när det fungerar och vad ska jag kolla efter som är "dåliga tecken"? Och när ska jag använda det, och hur går man tillväga då?
    Brickblocker är ett program som tar bort uppdateringen från Wii-spel. Du ska använda det om du kör amerikanska Wii-spel.
    Citat Original inlägg av Lilleolov Visa Inlägg
    • Om jag håller mig till PAL utgåvor, är det bara bränna ut .iso/.img och stoppa in skivan i sitt wii och spela utan att vara orolig? Eller är det alltid brickblocker som behövs?
    PAL-utgåvor är säkra att uppdatera med. Det är när man uppdaterar med fel region (dvs från amerikanskt eller japanskt spel) som man riskerar att bricka.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2007
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    Eftersom jag nu inte har full kolla så kommer jag nog hålla mig till PAL utgåvor.
    Och då är det bara tuta och köra? Jag menar om en PAL utgåva uppdaterar mitt wii då, är det cool lungt?

    Ska man akta sig för att uppdatera sitt wii för mycket?
    jag förstår att allt är relativt men hur gör ni?

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    108
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Lilleolov Visa Inlägg
    Eftersom jag nu inte har full kolla så kommer jag nog hålla mig till PAL utgåvor.
    Och då är det bara tuta och köra? Jag menar om en PAL utgåva uppdaterar mitt wii då, är det cool lungt?

    Ska man akta sig för att uppdatera sitt wii för mycket?
    jag förstår att allt är relativt men hur gör ni?
    Det kan dock finnas folk som skriver PAL men det är ändå NTSC, så HELT säker är man aldrig!

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2007
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    finns det inget sätt att kolla det förutom att slösa en dvd skriva och bricka sitt wii?

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    40
    Respekt
    17
    Är själv helt färsk när det gäller detta, men det som du skulle kunna göra är väl att lägga in spelet samt brickblocker på en DVD-RW, funkar inte spelet är det bara att radera och testa igen.

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    108
    Respekt
    17
    Finns program som kollar detta. Brickblocker t.ex.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Lilleolov Visa Inlägg
    finns det inget sätt att kolla det förutom att slösa en dvd skriva och bricka sitt wii?
    Du kan kolla regionen i "regionFrii" Det står ganska solklart PAL eller NTSC

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2007
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    nu tror jag att jag har koll.

    Ge gärna länkar till användbara program eller dyl som kan komma att hjälpa mig och allt vad det innebär.

    har redan:
    Torrent program: uTorrent
    Upppackning(om det behövs): winRAR
    Brännar program: IMGburn

    Fyll på!

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Lilleolov Visa Inlägg
    nu tror jag att jag har koll.

    Ge gärna länkar till användbara program eller dyl som kan komma att hjälpa mig och allt vad det innebär.

    har redan:
    Torrent program: uTorrent
    Upppackning(om det behövs): winRAR
    Brännar program: IMGburn

    Fyll på!
    Ladda ner "WiiUI" den innehåller allt, kolla bara i tool där finns bla GCOS iso creator, ISO region patcher (regionfrii), ISO unscrambler.

    Unscrambler används för att skapa en .iso fil av .wii, så att du kan bränna.
    GCOS använder du till att skapa multi disc gför gamecube spel.

Liknande diskussioner

  1. Hjälp mig! Perfekta hjälpmedel hjälper inte.
    By solwretep in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 13:54
  2. chippa wii själv?
    By El maco in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 00:55
  3. feta datorproblem, bränt moderkort
    By PiGGELiN in forum Fritt Forum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 14:27
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-20, 22:38
  5. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •