Min PS2 (SCPH-30004) har helt slutat läsa DVD-backuper. CD-backups går fortfarande fint, så misstänkte att det hade med spänningen till lasern att göra.
Har följt en guide som säger resistansen över poten som styr spänningen till lasern när PS2:an läser dvd:er bör ligga mellan 650 och 1000 ohm. Har nu svept över hela det registret i steg om 50 ohm, och det funkar fortfarande inte. Har dock fått lite annorlunda ljud från PS2:an när jag körde på 650 ohm, det lät som att den nästan lyckades läsa skivan. Den stod inte bara och resetade läshuvudets position. Fick dock disk read error i slutändan ändå.
Ursprungligen var det 886 ohm över poten.
Det varnas för att man kan bränna lasern om man ökar spänningen för mycket, så jag vågar inte sänka resistansen mer innan jag konsulterat någon som vet bättre i frågan. Samtidigt säger en annan guide följande:
"It may take a while, but you will most likely find the sweet spot where your discs begin to read again. I have personally never had to move the screw more than 30 degrees, although I have heard as much as 180 degrees are needed for a modified PS2 to play backup CDRs"
Nu står det förvisso CDRs, men antar att det kan vara samma sak med DVDR.
Det område jag testade (650-1000 ohm) motsvarade runt 30 graders vridning skulle jag tippa på. Att vrida den 180 grader skulle droppa resistansen en ganska bra bit under 650 ohm.
Så, kort och gott, hur mycket vågar man sänka resistansen om man inte vill riskera att elda upp lasern?
Bookmarks