Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Inställning av spänning för lasern, hjälp efterlyses!

Registrerade
    Aug 2006
    Respekt
    19

Inställning av spänning för lasern, hjälp efterlyses!

Min PS2 (SCPH-30004) har helt slutat läsa DVD-backuper. CD-backups går fortfarande fint, så misstänkte att det hade med spänningen till lasern att göra.

Har följt en guide som säger resistansen över poten som styr spänningen till lasern när PS2:an läser dvd:er bör ligga mellan 650 och 1000 ohm. Har nu svept över hela det registret i steg om 50 ohm, och det funkar fortfarande inte. Har dock fått lite annorlunda ljud från PS2:an när jag körde på 650 ohm, det lät som att den nästan lyckades läsa skivan. Den stod inte bara och resetade läshuvudets position. Fick dock disk read error i slutändan ändå.
    Ursprungligen var det 886 ohm över poten.

Det varnas för att man kan bränna lasern om man ökar spänningen för mycket, så jag vågar inte sänka resistansen mer innan jag konsulterat någon som vet bättre i frågan. Samtidigt säger en annan guide följande:

"It may take a while, but you will most likely find the sweet spot where your discs begin to read again. I have personally never had to move the screw more than 30 degrees, although I have heard as much as 180 degrees are needed for a modified PS2 to play backup CDRs"

Nu står det förvisso CDRs, men antar att det kan vara samma sak med DVDR.
    Det område jag testade (650-1000 ohm) motsvarade runt 30 graders vridning skulle jag tippa på. Att vrida den 180 grader skulle droppa resistansen en ganska bra bit under 650 ohm.

Så, kort och gott, hur mycket vågar man sänka resistansen om man inte vill riskera att elda upp lasern?
    Last edited by kaputnik; 2007-11-11 at 12:28.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Det jag har hört är att man inte vill gå under 600Ohm....
    Sen kan man ju även justera på det vita kugghjulet som har nånting med laserhuvudets vertikala position att göra, har jag för mig.
    Har du mätt spolarna så att dom inte är stekt banan?
    Dom ska helst inte ligga under 4Ohm, får gärna vara 5Ohm.

Man kan även prova att värma på alla benen till BA kretsen på moderkortet.
    Det fixade en V5 (30004-R) jag hade inne härom veckan som inte ville läsa nånting....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Aug 2006
    Respekt
    19
    Tack för svaret!

Ah, okej. Tar och testar att dra ner den till 600 ohm då, så får man se vad som händer då. Spänningsfallet över poten är ju proportionellt mot resistansen så borde väl procentuellt sett inte bli nån enorm spänningsökning. Men tyckte det var bäst att fråga först.

Spolarna du pratar om har jag inte hittat. Vart sitter de, på laserenheten eller?

Jo, att göra rent linsen och variera höjden på läshuvudet var det första jag testade
    No luck at all med det.

Har du nån guide till värmningen av benen där? Detta är första gången jag är inne i PS2:an, var lat och lät psxcare chippa den på den tiden det begav sig, så har inte direkt nån järnkoll på vart grejerna sitter.
    Vill hursomhelst läsa på om det och försöka få lite förståelse för det hela innan jag ger mig på nån åtgärd.
    Last edited by kaputnik; 2007-11-11 at 12:53.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Spolarna sitter på laserenheten, ja. Man kan se dm på sidan av laserhuvudet:

Ang. värmning av benen på styrchippet;

Det är bara att värma benen med lödkolven, alt förtenna dom lite.
    Last edited by Blixten100; 2007-11-11 at 13:24.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Aug 2006
    Respekt
    19
    Var inget fel på drosslarna i alla fall. 5 respektive 5.1 ohm, vilket borde vara i sin ordning.
    Nä, man får nog försöka trixa lite mer med spänningen där. Kanske får låna upp ett oscilloskop och mäta utspänningen från lasern eller nåt om jag inte kan få stil på det genom att experimentera med potarna där. Det borde ju vara den säkraste metoden.

Tror ändå inte att det är lödningen på det där controllerchipet som släppt, då borde inte cd:s ha funkat heller tycker man.

I värsta fall får man väl försöka hitta en trashad PS2:a att ta lasern från. Känns som att det blir dyrare att köpa en ny laser än en ny PS2 :>

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    5- och 5.1Ohm var fina värden. Ja, det absolut korrekta sättet att justera inspänningen till en laser är egentligen att mäta med oscilloskop och få en så jämn sinusvåg som möjligt.

Den enheten som jag hade inne vägrade läsa varken dvd eller cd media, så du har nog rätt i att det inte är samma fel för dig. Men det kan ju vara värt att testa då man ändå har enheten isär.

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Aug 2006
    Respekt
    19
    Jo, man kan ju i alla fall mäta om man har kontakt mellan benen och kretskortet så att säga till en början med. Det är lite väl grov spets på min lödstation för att hålla på med ytmonterat, så vill nog vänta in i det sista med att testa att värma på där :>

Det låter på dig som att du har testat mha oscilloskop. Borde ju finnas nån guide på nätet hur man ska göra.

Grejen är väl bara att det blir svårt att köra PS2:an om man inte löder dit kablar att koppla in oscilloskopet på. Med tanke på att det är så svaga signaler det är frågan om, tror du det kan bli problem med signalekon om man drar kablar från mätpunkten?

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Ja, man måste nog löda dit några testkablar, testpinnar är uteslutet för den som inte vill kortsluta hela apparaturen. Nja, man bör väl inte få några ekon om man bara håller kablarna så korta som möjligt.

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Liknande diskussioner

1. Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 03:01
  2. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 12:09
  3. PlayStation 2 Multi-X chip NEO2.2 för svensk/amerikansk PS2 - 250:- Behöver HJÄLP!
    By Bastjeman in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-10-22, 18:08
  4. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 19:44
  5. hjälp vet nån var för mina spel hakar upp sig?
    By Johan_psone_multix in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2002-01-09, 14:40

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner