Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: 360 fryser

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18

360 fryser

Hej

Jag har en xbox 360 som drabbades av ROD (Ring of death)
    3 röda lampor alltså.

Jag skruvade isär den, lät den stå igång i 5 min o startade om den. Då funkade den. Men när jag lirar eller browsar genom menyerna så hänger sig konsollen efter 10 min eller ngt liknande, bilden blir helt fast, ingen felkod eller ngt.
    Köpte xboxet av en kompis, det ska vara flashat tydligen..
    Jag kör utan plasthöljet just nu, alltså helt öppet. Borde ju vara tillräckligt kylt.
    Det jag ska testa är att ta bort kylflänsarna och byta kylpastan under den.

Har även kollat denna artikeln
    http://support.microsoft.com/kb/907586

Vad mer kan jag prova? Vill inte skicka iväg den!
    Last edited by roobarb; 2007-11-17 at 00:43.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Det spelar nog ingen roll om du byter kylpasta/flänsar whatsoever nu när den väl är "slutkörd", skicka in den till MS och få en helt ny istället.

När du får den nya kan du byta kylpasta, byta ut x-klämmorna under gpun, osv osv.. så kanske den lever lite längre.

Mitt tips iaf

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Så de finns inte mkt annat att göra än att skicka in den? Fattar inte varför det inte ska kunna funka, jag menar de går ju att spela på den. Efter en stund fryser den dock, liksom VARFÖR?

Edit: Körde med en stor bordsfläkt och blåste över xboxen, och den frös inte på en halvtimme, sen stängde jag av då det väsnades för mycket. Så det verkar vara bättre så. Tror ni de blir bättre om man kör med fläktarna blåsandes inåt?
    Last edited by roobarb; 2007-11-17 at 02:17.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    sök på google: x clamp

det är det som gäller för RROD om du vill ha lyckat resultat. finns trådar om det här med folk som är nöjda.. börja inte pilla med kylpasta eller fläktar.. det kommer knappast hjälpa..

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Jag provade att köra med en industrifläkt till båda mina xboxar (kyler ved/oljepannor/dylikt) Den går i många tusen RPM och blåser uta h*lvete, och båda mina xboxar är på reparation hos MS just nu

Jag har även nyttjat värmepistol (funkade, men höll bara i några veckor), jag hann aldrig prova x-clamp utan jag skickade in boxarna till MS istället, jag kommer dock att installera X-clamp eller installera vattenkylning på nästkommande boxar (efter intensiva tester att dom funkar).

Problemet med din xbox är att efter många intensiva speltimmar så hettas GPUn upp i en sån grad att lödningen börjar smälta och såna upprepade "insidenter" resulterar tillslut i att GPUn slutar fungera, tappar kontakten med moderkortet helt enkelt.

X-Clamp är ett försök att få GPUn på plats igen så att den får kontakt med moderkortet.

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Ska prova X-Clamp, men vad är det metoden egentligen gör? Ska också sätta in en kartongspacer i lufttrumman eller vad den kallas
    Last edited by roobarb; 2007-11-17 at 13:19.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Nyfiken fråga, om man får RROD och man skickar boxen till MS. Med all säkerhet så borde de kunna se att boxen har varit öppnad och därmed förlora garantin?

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    18
    Om 360:n fryser kanske den vill ha en filt och en varm kopp choklad?

...ursäkta jag kunde bara inte låta bli

Har du MS märket kvar bakom faceplaten? Då bör det nog inte vara några problem med att få den utbytt. Har hört om några som fått sina enheter utbytta fast de var öppnade och märket saknades, men det bör man inte ta som garanti.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Jag har skickat in 2 xboxar på rep hos MS, båda var banande och Flashade, inget garantimärke och syntes tydligt att den var öppnad.. ena boxen är på väg tillbaka medans andra är kvar i tyskland ännu, har en tråd i forumet om detta

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Ja gjorde x clamp metoden och så slutade den att fungera, ROD igen alltså. Den funkade bra innan jag gjorde de, kunde lira i ngn halvtimme eller liknande utan att den frös. Faan..

Går det att fixa igen tro? Jag fick borra upp dom 8 hålen för kylningen till 5mm så jag kan itne sätta tillbaka xclampsen igen, eller jo kanske, om jag lägger brickor där och håller på.
    Last edited by roobarb; 2007-11-17 at 19:34.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Du har väl inte borrat i moderkortet?!

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av huklen Visa Inlägg
    Du har väl inte borrat i moderkortet?!
    Hehe nejdå.
    Jag borrade i chassit när moderkortet inte satt där för att få igenom M5 bultar.
    Följde denna guiden:
    http://rbjtech.bulldoghome.com/pages.../XClampIII.htm

Satte tillbaka allt som vanligt igen, men fick ha en liten bricka mellan chassi och svart skruv för de 8 kylningsskruvarna, allt sitter rätt men ändå 3 röda lampor.
    De gick ju innan ja började mecka.

Edit: Fick igång den nu, jag hör ljudet på tvn men de e svart bild.
    Last edited by roobarb; 2007-11-17 at 20:41.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Jag har tyvärr inte provat X-Clamp själv så jag kan inte tala ur egen erfarenhet, men har du dragit åt skruvarna rejält? Samt omlott så att kylflänsen drar jämt och inte snett?

Lät du den stå igång utan fläktar för att försöka smälta boll-lödningen under GPUn?

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Jag skulle fixa kylningen så slog skruvmejseln bort en väldigt liten resistor eller ngt, säkert 0.5mm stor. Nu startar inte xboxet. Försökte fylla i med en blyertspenna för att se om det startade ändå, men det gick inte. Slut på det roliga

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av roobarb Visa Inlägg
    Jag skulle fixa kylningen så slog skruvmejseln bort en väldigt liten resistor eller ngt, säkert 0.5mm stor. Nu startar inte xboxet. Försökte fylla i med en blyertspenna för att se om det startade ändå, men det gick inte. Slut på det roliga
    prova skicka in den till ms.. ring support och be dem skicka fraktsedel.. säg att det var rrod och sen dog den bara.. vad har du att förlora på det..

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Inget sigill alls har jag.
    Alla småhål bakpå den vita plasten är verkligen "skadade"
    Borrat 5mm hål i bottenplattan
    Startar ej.
    Flashad.

Har jag någon chans överhuvudtaget att få den utbytt?
    Behöver jag serialnumber och sånt? Köpte den av en kompis nämligen
    Last edited by roobarb; 2007-11-18 at 00:48.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Du har väl inget att förlora?

Du behöver bara serienummer när du ringer till MS

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Och de har jag inte :/ Måste komma in i konsollen för att få de men den startar ju inte nu längre.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Serienumret ser du på baksidan av skalet

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Aha :>

Om telefonisten frågar om jag öppnat konsollen, ska jag säga ja?

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av roobarb Visa Inlägg
    Aha :>

Om telefonisten frågar om jag öppnat konsollen, ska jag säga ja?
    du ska svara nej, givetvis. varför skulle de fråga det?

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Aja dom ska hämta den, ska få en fraktsedel via email som ja ska sätta på lådan och sen ringa ups.

Man får hoppas att dom byter ut den när den väl är där nere och inte bara skiter i det då den har blivit öppnad å så, det är ju en struntsumma för dom ändå...

Liknande diskussioner

1. Officiella "vilka xbox 360 har samsung dvd" tråden
    By jarkko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 19:11
  2. chippat 360 och live?
    By olssen in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 09:44
  3. Prissänkning på 360 i USA
    By RockoW in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 14:38
  4. Bränna original spel till 360
    By Koko in forum XBOX 360 - Allmänt