Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Allmän förklaring xbox 360

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Allmän förklaring xbox 360

    Hej!

    Jag är en total nybörjare på Xbox 360.

    Har dock den gamla xboxen(chippad med hdd) och kan en del om den men inget om den nya och jag ska försöka hjälpa en kompis med att fixa iordning hans 360.

    som jag har förstått så beror flashningen lite på vilken DVD läsare man har och jag vet tyvärr inte vilken han har, ska kolla upp det!

    Med min gamla xbox kan jag lätt koppla in den på nätverket hemma å streama filmer direkt eller lägga över dem via ftp från datorn. Samt spel kan enkelt läggas över via nätverket och automatiskt packas upp på xboxen.
    Hur fungerar den nya? kan den spela samma typer av filformat som den gamla? kan spel läggas in på hdd.en och spelas? eller måste dem alltid brännas ut på en DL skiva?

    Jag vet att många av er därute kan extremt mkt om sånna här saker och jag önskar att nån beskrev lite mer utförligt hur man flashar xboxen... typ en "manual for dummies"

    MVH
    Micke
    Last edited by roadrunner11; 2007-11-18 at 12:35.

  2. #2
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    117
    Respekt
    20
    Jag kan inte göra någon "manual för dummies", men jag kan svara på några av dina frågor

    Flashning av firmware på DVD-läsaren tillåter endast en sak - att spela "hemmabrända" spel.

    Spelen måste brännas på DL-skiva och det går inte att spela från hårddisken.

    Det går inte att streama alla olika filmformat eller packa upp rar-arkiv - men det fungerar att streama vissa fil-format.

    Film och musik funktionerna är alltså microsoft-orginal och vad som fungerar där kollar du enklast upp på microsofts sidor om xbox 360.

    Microsoft använde faktiskt just en chippad xbox med XBMC som förebild när de började skissa på Xbox 360 - men format som Xvid, x264 mfl fungerar inte

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Kiwimannen Visa Inlägg
    Jag kan inte göra någon "manual för dummies", men jag kan svara på några av dina frågor

    Flashning av firmware på DVD-läsaren tillåter endast en sak - att spela "hemmabrända" spel.

    Spelen måste brännas på DL-skiva och det går inte att spela från hårddisken.

    Det går inte att streama alla olika filmformat eller packa upp rar-arkiv - men det fungerar att streama vissa fil-format.

    Film och musik funktionerna är alltså microsoft-orginal och vad som fungerar där kollar du enklast upp på microsofts sidor om xbox 360.

    Microsoft använde faktiskt just en chippad xbox med XBMC som förebild när de började skissa på Xbox 360 - men format som Xvid, x264 mfl fungerar inte


    så det finns alltså ingen anledning till att stoppa in större hårddiskar i xbox 360 eftersom man inte kan kolla på en massa filmer å spela spel från den som man kan med den gamla...? man kanske inte ens kan byta ut hdd.en?

    Ok... jag kör XMBC och är toknöjd med det. Kör just nu xboxen som en typ av "mediaspelare".

    Jag har läst lite på forumet här och har sett att en del verkar ha problem med att bränna spelen? Anser du det är ett problem eller är dem bara okunniga?
    Läste lite om att de e är problem med regionerna? NTSF och PAL sen nått med DL skivorna...? inte riktigt insatt i detta eftersom jag aldrigt brännt ett 360 spel. Har tidigare bara bränt spel till PC xbox som Image format.. är det inte likadant nu?

    Tack för senste svaret =)...
    MVH
    Micke

  4. #4
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    117
    Respekt
    20
    Nej, du kan inte byta ut HD:n - du kan köpa Ms orginal 120Gb löst om du vill.

    (det finns en hack för att ansluta en Western Digital hårddisk - men det känns inte så spännande)

    Enda anledningen till att ha en stor hårddisk är om du vill spara ned en massa gratis spel-demos från Xbox live eller för den kommande video-tjänsten från Ms.

    Angående bränning så anser jag att de som misslyckas är okunniga

    Kort guide till bränning:

    1. Köp en Pioneer brännare och ett 20pack Verbatim DL-skivor från favorithandlaren (börjar på swe slutar på burn)

    2. Öppna upp programmet XDVDmulleter och kolla upp så att image-filen du ska bränna är OK (region, stealth, etc)

    3. Bränn på låg hastighet i CloneCD eller IMGburn utan att ha andra krävande program igång samtidigt. klart

    Regionskodningen gäller fortfarande (kontrolleras i boxen - inte i DVD:n) - är spelet låst till USA (region 1 - NTSC) kan du inte spela upp det på en Europeisk Xbox 360 (region 2 - PAL)

    Många spel är dock regionsfria, då går det givetvis bra.

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Kiwimannen Visa Inlägg
    Nej, du kan inte byta ut HD:n - du kan köpa Ms orginal 120Gb löst om du vill.

    (det finns en hack för att ansluta en Western Digital hårddisk - men det känns inte så spännande)

    Enda anledningen till att ha en stor hårddisk är om du vill spara ned en massa gratis spel-demos från Xbox live eller för den kommande video-tjänsten från Ms.

    Angående bränning så anser jag att de som misslyckas är okunniga

    Kort guide till bränning:

    1. Köp en Pioneer brännare och ett 20pack Verbatim DL-skivor från favorithandlaren (börjar på swe slutar på burn)

    2. Öppna upp programmet XDVDmulleter och kolla upp så att image-filen du ska bränna är OK (region, stealth, etc)

    3. Bränn på låg hastighet i CloneCD eller IMGburn utan att ha andra krävande program igång samtidigt. klart

    Regionskodningen gäller fortfarande (kontrolleras i boxen - inte i DVD:n) - är spelet låst till USA (region 1 - NTSC) kan du inte spela upp det på en Europeisk Xbox 360 (region 2 - PAL)

    Många spel är dock regionsfria, då går det givetvis bra.
    --------------------------------------------------------------------------

    Ok, thanx! nu har jag faktiskt fått en hel del svar på mina frågor. Nu fattas det bara det där men flashning =).. Kollade upp med honom och han har en SAMSUNG DVD som inte ska vara så svår att flasha som jag har förstått det.

    Nått bra länktips för att kunna lära sig själv? eller ska man lämna in? kostar ju inte så mkt, men helt klart billigare att göra själv? hur går det till? bränner man ett programm på en DVD å spelar upp den i Xboxen eller e det nått via FTP?

    ja juste... måste man ha en Pioneer brännare eller va de just vad du rekommenderar? spelar det nån roll vilket märke man har på brännaren.. jag vet att vissa märken på skivor kan vara svårt att spela med xboxen men som sagt, hur är det med brännaren?

    Uppskattar de snabba svaren!!!
    //Micke

  6. #6
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    117
    Respekt
    20
    Märket på brännaren tror jag spelar mindre roll - så länge den kan bränna DL går nog de flesta brännare bra.

    Jag har bränt på diverse olika NEC samt på Pioneer, kan tänka mig att även Samsung går bra - men märket på skivan bör vara Verbatim.

    Angående flashningen så borde det finnas gott om guider på nätet - exempelvis xbox-scene, men jag har inga länkar själv.

    Den korta varianten så att du är med på ungefär hur det går till:

    1. Man öppnar upp sin Xbox 360 vilket kan vara lite komplicerat om man inte gjort det förut, och man bryter eventuellt garantin från Ms (om man inte lyckas göra det utan märken samt sparar garanti-klisterlappen)

    2. Man ansluter DVD-läsaren via SATA till en dator (med SATA kontakter) och bootar upp i DOS från exempelvis en diskett. (finns andra sätt men DOS är stabilt)

    3. Ett program lyfter ut den befintliga firmwaren från Xbox 360 DVD-läsaren - ett program kopierar en nyckel från org-firmware till ixtreme-firmware - ixtreme firmware läses in (flashas) till Xbox 360 DVD-läsaren.

    (ixtreme firmware samt andra flash-verktyg hittas på nätet)

    4. klart. Montera ihop Xbox 360

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    244
    Respekt
    20
    Nått viktigt i denna del som du missade är att INTE ta strömmen från boxen som skall flashas, antingen via connectivity kitt eller via en redan bannad maskin.
    Xbox 360 samsung extreme firmware
    Xbox v1.6 smartxx 2.0 300gb
    PsTWO V14 Matrix infinity
    Gamecube Qoob

    Ps.

    Även den starke får ta i när han skiter.

  8. #8
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    117
    Respekt
    20
    Du menar att Ms skulle upptäcka att man startar sin Xbox 360 utan SATA-sladden inkopplad och på så sätt utgå från att man flashar DVD-spelaren ?

    Det är ju rena spekulationer och gissningar på nätet - ingenting som någon bevisligen råkat ut för.

    Jag har gjort på det sättet sedan xtreme 1.0 och jag är inte bannad från Live.

Liknande diskussioner

  1. 360n startar om utan någon förklaring.
    By melankoli in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 17:40
  2. Allmän fråga angående media.
    By Rikardb in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 09:12
  3. Allmän fråga: Vilket BIOS använder Ni?
    By Rodeo5 in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 15:19
  4. Allmän hjälp SmartXX
    By Spiken- in forum SmartXX Support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 09:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •