Visar resultat 1 till 27 av 27

Diskussion: Strul med SMG & wiikey

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18

Strul med SMG & wiikey

Börjar bli något fruktansvärt irriterad på SMG och mitt wiikey.

Vad jag gjort:

1. Anade strul med en flashning så jag körde en 1.9B Recovery med eject-metoden. Funkade finfint.
    2. Tänkte att det är lika bra att vara übernogrann så jag körde även 1.9B update med ejectmetoden, hörde homers röst.
    3. Körde sedan 1.9G Hotfix för att kunna lira SMG (med ejectmetoden) och det funkade finfint. Hörde Homers röst.
    4. Satte i SMG-skivan som dök upp i "rutan". Men så fort jag startar spelet får jag felmeddellande "Error 001, unknown device detected... ..."
    5. Jag tänkte att det kanske hade nåt med setupen och göra så jag satte i den (har funkat förr). Nu får jag upp den som en GC-skiva men då jag sätter igång den får jag felmeddelande som ber mig ta ut skivan. Skumt, funkade tidigare.
    5. Har firmware 3.1E på Wii:t.

Seriöst, jag fattar inte vad som är fel!? Mina uppdateringar har ju gått klockrent till (förutom att jag var tvungen att använda ejectmetoden). Och varör nu inte setup-discen inte funkar är ju också skumt. Iofs vet jag inte om jag skulle ha nån hjälp av den men det är ju klurigt att den plötsligt inte funkar.

Har detta hänt nån annan?
    Last edited by ToTFoF; 2007-11-19 at 17:51.

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Jag gissar att om jag skulle springa och köpa det i butik så skulle jag få samma fel eftersom det är en pal-backup som jag försöker spela nu?

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av ToTFoF Visa Inlägg
    Börjar bli något fruktansvärt irriterad på SMG och mitt wiikey.

Vad jag gjort:

1. Anade strul med en flashning så jag körde en 1.9B Recovery med eject-metoden. Funkade finfint, hörde homers röst på slutet.
    2. Tänkte att det är lika bra att vara übernogrann så jag körde även 1.9B update med ejectmetoden.
    3. Körde sedan 1.9G Hotfix för att kunna lira SMG (med ejectmetoden) och det funkade finfint. Hörde Homers röst.
    4. Satte i SMG-skivan som dök upp i "rutan". Men så fort jag startar spelet får jag felmeddellande "Error 001, unknown device detected... ..."
    5. Jag tänkte att det kanske hade nåt med setupen och göra så jag satte i den (har funkat förr). Nu får jag upp den som en GC-skiva men då jag sätter igång den får jag felmeddelande som ber mig ta ut skivan. Skumt, funkade tidigare.
    5. Har firmware 3.1E på Wii:t.

Seriöst, jag fattar inte vad som är fel!? Mina uppdateringar har ju gått klockrent till (förutom att jag var tvungen att använda ejectmetoden). Och varör nu inte setup-discen inte funkar är ju också skumt. Iofs vet jag inte om jag skulle ha nån hjälp av den men det är ju klurigt att den plötsligt inte funkar.

Har detta hänt nån annan?
    När trycker du i skivan i Wii:n? Om jag gör det innan min konsoll bootat färdigt, dvs före alla kanaler syns, så får jag också det felet. Dessvärre har jag läst på detta forum att någon annan var tvungen att sätta i skivan först och starta konsollen därefter för att få spelet att fungera.

Prova på det sätt du inte gjort ännu, så kanske det funkar.

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av nauleem Visa Inlägg
    När trycker du i skivan i Wii:n? Om jag gör det innan min konsoll bootat färdigt, dvs före alla kanaler syns, så får jag också det felet. Dessvärre har jag läst på detta forum att någon annan var tvungen att sätta i skivan först och starta konsollen därefter för att få spelet att fungera.

Låter ju extremt märkligt att det skulle bero på när man trycker i skivan. Men sure, jag börjar bli desperat nu så jag prövar väl. Men dottern får nog kolla klart på sitt barnprogram först, annars blir det bara gråt och tandagnissel här hemma

Som sagt, jag löser inte det här problemet genom att köpa spelet, eller?

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av nauleem Visa Inlägg

Nope, det här gav ingen skillnad, problemet uppstår fortfarande oberoende på när jag sätter i SMG-skivan.

Har liksom inte gjort några andra konstigheter än att jag gjort stegen som jag beskrev dem i första posten. Lite surt att inte få igång SMG då när det verkar gå så enkelt för alla andra.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Saxat från blackcats forum.

PAL wiikey user originally sitting on an old firmware version on the wiikey (I'd never updated before) and 3.0E on the wii.

Downloaded 1.9g, used fixsize to put it to a normal GC disc size and burnt at 4x in Nero. Did the same with the 1.3 config disc off the wiikey site.

Ran the 1.9g disk. Enjoyed the lingerie clad bum and everything went according to plan and successfully updated.

Then used 1.3 disk and ensured wii was set back to region free.

Tested firstly with a copy of Lego Star Wars to ensure backups still working... they were.

Inserted SMG disk, let it run its update which it did quite nicely. Then launched SMG... yay! Works perfectly...

Got to the first save point then got kicked off the TV by my wife wanting to watch 'House'! Grrr.... Now waiting for her to go to bed so I can get back to rescuing Peach!!! Oh well, at least I've got it earlier than most Aussies!
    Last edited by Lillejan; 2007-11-19 at 18:38.

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Tackar Lillejan men det där hjälpte mig inte då jag, i princip, har gjort som killen, dvs uppdaterat med senaste filen från wiikey.cn osv. Skillnaden mellan honom och mig är att han kan köra 1.3 Config-disken och det kan inte jag. Jag kommer inte ens till nån ruta som ber mig uppdatera då jag sätter i SMG utan får error-meddelandet ovan direkt.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Prova med ev. ny dvdr media; verbatim eller traxdata.

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Lillejan Visa Inlägg
    Prova med ev. ny dvdr media; verbatim eller traxdata.
    Mjae, jag kör med sjyssta tDK-skivor. Dessutom så hittar ju mitt Wii skivorna.

Kom att tänka på en grej. Alla uppdateringar som jag gjort till Wiikey, dvs 1.9B och 1.9G, har jag utfört med hjälp av ejectmetoden. Jag har en GC-kontroll men om jag tryckt på A-knappen där så får jag det där "error, check your connections and try again"-felet.

Kan det vara på det sättet att då man använder ejectmetoden så funkar det helt enkelt inte? För felet som uppstår är ju precis som om jag inte lyckats med 1.9G-updaten, eller hur?

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21

Kom att tänka på en grej. Alla uppdateringar som jag gjort till Wiikey, dvs 1.9B och 1.9G, har jag utfört med hjälp av ejectmetoden. Jag har en GC-kontroll men om jag tryckt på A-knappen där så får jag det där "error, check your connections and try again"-felet.

Kan det vara på det sättet att då man använder ejectmetoden så funkar det helt enkelt inte? För felet som uppstår är ju precis som om jag inte lyckats med 1.9G-updaten, eller hur?
    Önskar jag kunde hjälpa dig men jag kan inte prova själv. Läser igenom forum i jakt på ev. vilket chip jag ska välja när det vankas att köpa en chippad wii konsol, så man kan spela Super Mario Galaxy och mycket annat. Onekligen är det många som har lyckas med den nya uppdateringen för SMG och några få som inte får igång det.
    Last edited by Lillejan; 2007-11-19 at 23:57.

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    0

Question

Ejectmetoden?

Själv trycker jag på RESET.... i stället för A på GC-kontrollen.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Saxat från det här forumet.

Citat Original inlägg av zane Visa Inlägg
    Hej.
    Vill bara bekräfta att http://psx-scene.com/forums/wiikey/5...nfig-disc.html fungerar utmärkt för er som inte kan boota setup-disc efter uppdatering till 1.9g...

Fick äntligen igång min igår efter mycket om-och-men.. Observera att du måste ha en GC-dosa!!

Tack för all hjälp jag fått här på forumet =)

Citat Original inlägg av roine_johnsson Visa Inlägg
    Config Disc 1.3 behövs för att ändra inställningarna på ditt Wiikey-chip. Man kan använda skivan till att ställa in regionfree on/off m.m. För att kunna installera 1.9g firmwaret så ska regionfree vara i off-läge. Annars kan det bli error då den inte känner av vilken reigon ditt Wii har. Men har du aldrig använt config disc förut så är regionfree i off-läget som standard.
    Last edited by Lillejan; 2007-11-20 at 14:02.

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Lillejan, det där såg faktiskt riktigt intressant ut. Det ska jag definitivt testa ikväll *hoppas, hoppas*

Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Respekt
    21
    Hej ToTFoF.
    Hoppas det kommer fungera för dig. Det låter som att du hade samma problem som jag hade.. Provade bränna ut cirka 10 skivor, alla på olika sätt.. När jag hittade den här: http://psx-scene.com/forums/wiikey/5...nfig-disc.html fungerade allt till 100%..

Lycka till.. Observera att du måste ha en GC-dosa bara =)..
    Kom ihåg att köra Filechop på den (om du inte använder IMGburn eller nått som fungerar utan filechop).

Säg gärna till om det funka eller inte..

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Hej ToTFoF.
    Hoppas det kommer fungera för dig. Det låter som att du hade samma problem som jag hade.. Provade bränna ut cirka 10 skivor, alla på olika sätt.. När jag hittade den här: http://psx-scene.com/forums/wiikey/5...nfig-disc.html fungerade allt till 100%..

Kom ihåg att köra Filechop på den (om du inte använder IMGburn eller nått som fungerar utan filechop).

Ni ska alla ha väldigt klart för er att det här ska testas ikväll Återkommer när dottern har lagt sig. Hoppas bara jag har skivor kvar hemma...

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Hej ToTFoF.

Jag blir inte klok på det här alltså. Jag laddade hem GCOS 1.2 PAL enligt din länk. Stoppade in den i Wii:t och ändrade Region override till OFF. Glad i hågen stoppade jag sedan i 1.9G Hotfix men fick precis samma problem som tidigare.

1. Först kör skivan igång och sen ber den mig att trycka på A eller reset.
    2. Därefter "testar" den och räknar upp till 100%.
    3. Därefter tar det en 6-7 sekunder och en röd text säger "Error, check your connections bla bla bla".

MEN, om jag gör såhär:

1. Sätter i 1.9G Hotfix. Där skivan ber mig trycka på A eller reset så tar jag först ut updateskivan med ejectknappen, då får jag grön text och "test succesful".
    2. Då programmet ber mig trycka på en valfri knapp sätter jag först i skivan igen och trycker sedan på A. Därefter läser skivan igen och programmet ber mig trycka på A eller reset. Då tar jag åter igen ut skivan innan jag trycker på A. Då funkar det och när den räknat upp till 100% så säger Homer You're all nuts, eller nåt sånt.

Alltså, trots att jag satte region override till OFF med hjälp av config 1.2 GC (ja, jag har en sån kontroll) så är fortfarande enda sättet för mig att höra homers röst på slutet av 1.9G updaten att köra med "eject-knepet" som jag läste om på nåt forum (kanske det här, kommer inte ihåg).

Behöver jag ens nämna att jag fortfarande får Err0r 001 Unauthorized device detected när jag sätter i SMG.

Trodde verkligen att det här med configskivan skulle göra susen. Nu börjar jag misströsta på allvar

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Jag blir inte klok på det här alltså. Jag laddade hem GCOS 1.2 PAL enligt din länk. Stoppade in den i Wii:t och ändrade Region override till OFF. Glad i hågen stoppade jag sedan i 1.9G Hotfix men fick precis samma problem som tidigare.

1. Först kör skivan igång och sen ber den mig att trycka på A eller reset.
    2. Därefter "testar" den och räknar upp till 100%.
    3. Därefter tar det en 6-7 sekunder och en röd text säger "Error, check your connections bla bla bla".

MEN, om jag gör såhär:

1. Sätter i 1.9G Hotfix. Där skivan ber mig trycka på A eller reset så tar jag först ut updateskivan med ejectknappen, då får jag grön text och "test succesful".
    2. Då programmet ber mig trycka på en valfri knapp sätter jag först i skivan igen och trycker sedan på A. Därefter läser skivan igen och programmet ber mig trycka på A eller reset. Då tar jag åter igen ut skivan innan jag trycker på A. Då funkar det och när den räknat upp till 100% så säger Homer You're all nuts, eller nåt sånt.

Alltså, trots att jag satte region override till OFF med hjälp av config 1.2 GC (ja, jag har en sån kontroll) så är fortfarande enda sättet för mig att höra homers röst på slutet av 1.9G updaten att köra med "eject-knepet" som jag läste om på nåt forum (kanske det här, kommer inte ihåg).

Behöver jag ens nämna att jag fortfarande får Err0r 001 Unauthorized device detected när jag sätter i SMG.

Trodde verkligen att det här med configskivan skulle göra susen. Nu börjar jag misströsta på allvar
    Provat att sätta in 1.9G hotfixen direkt utan att lägga in 1.9B?

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Lillejan Visa Inlägg
    Provat att sätta in 1.9G hotfixen direkt utan att lägga in 1.9B?
    Japp. Ska region override stå på ON eller OFF för att man ska lyckas flasha med 1.9G? Här i tråden, ovan, står det att den ska vara OFF men jag har läst i en annan tråd att den ska vara ON.

Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Respekt
    21
    Jag hade min på ON från första början, så prova dig fram bara..
    Ser att jag har Firmware 3.1E, checka så att du oxå har de, anslut till internet annars å uppdatera

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    20
    Japp. Ska region override stå på ON eller OFF för att man ska lyckas flasha med 1.9G? Här i tråden, ovan, står det att den ska vara OFF men jag har läst i en annan tråd att den ska vara ON.
    Skaffa fram en GCOS configdisc och sätt REGIONFREE till ON, då bör Wiikey.cns configdisc 1.3 fungera utan problem.
    Last edited by amerald; 2007-11-21 at 00:48.

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Hade sedan tidigare 3.1E så där ligger inte problemet. Har prövat att sätta regionfree till både on och off för att sedan köra 1.9G men det funkar inte oavsett.

Mitt problem är alltså att då jag använder mig av A-knappen eller trycker på RESET då updateprogrammet ber mig om det så "testar" den upp till 100% och sen får jag felmeddelande. Varje gång. Har testat att bränna updateskivan både med och utan filechop, samma tråkiga resultat.

Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Respekt
    21
    Okej.. Jobbigt läge.
    Vilken version av SMG har du? Jag kör på "Super Mario Galaxy PAL Wii-WiiZARD" och den fungerar utmärkt.

Prova bränna ut en ny 4x hastighet, utan brickblocker. Om Wii't frågar efter uppdater, så tacka JA och låt den uppdatera.

Hoppas det fungerar.

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Okej.. Jobbigt läge.
    Vilken version av SMG har du? Jag kör på "Super Mario Galaxy PAL Wii-WiiZARD" och den fungerar utmärkt.

Prova bränna ut en ny 4x hastighet, utan brickblocker. Om Wii't frågar efter uppdater, så tacka JA och låt den uppdatera.

Hoppas det fungerar.
    Fast jag har svårt att se att en ny skiva skulle göra någon skillnad. Wii:t känner ju igen den skiva som jag redan bränt, samma som din btw, och man hör marios glada röst. Det är först när jag klickar på start som jag får det där jobbiga felmeddelandet "error 001.. .. "

Brickblocker har jag inte lagt in på den men det ska ju inte spela någon roll eftersom jag har ett PAL-wii och det är en PAL-version av smg?

Nä, mitt Wii uppträder som om jag inte har lyckats med 1.9G-updaten, det är nog snarare där mitt problem ligger.

Jag får alltså felmdeelenade då jag försöker testa flashningen av updaten. "Check your connections and try again". Kan det vara så att det är något med lödningen (lödde inte själv utan köpte det färdigchippat från butik)?

Hansi, sånt borde väl du ha koll på?

Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Respekt
    21
    Tror nog inte att det är fel på lödningen, då det är fler som haft problemet med uppdateringen.
    Har du provad med följande sätt

? Sätt i 1.9g-skivan och starta den.
    ? Innan du trycker på reset för att starta testflashning, ta ut skivan..
    ? Låt den jobba till 100%
    ? När den kommit 100% så sätter du i skivan igen, tryck reset...
    ? Nu tänker den i några sekunder
    ? Ta ut skivan innan riktigt flashning sker
    ? En röd text borde komma upp om att det lyckades, när du trycker på reset igen borde du höra homers röst "your'e all nuts"..
    Wii+WiiKey (1.9g, firmware 3.1E)
    Verbatim DVD-r 16x
    Bränner alltid på 4x hastighet

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    0
    Har du alltid GC-kontrollen ikopplad?
    Om så testa utan och kör reset-metoden.

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    18
    Tror nog inte att det är fel på lödningen, då det är fler som haft problemet med uppdateringen.
    Har du provad med följande sätt

? Sätt i 1.9g-skivan och starta den.
    ? Innan du trycker på reset för att starta testflashning, ta ut skivan..
    ? När den kommit 100% så sätter du i skivan igen, tryck reset...
    ? Nu tänker den i några sekunder
    ? Ta ut skivan innan riktigt flashning sker
    ? En röd text borde komma upp om att det lyckades, när du trycker på reset igen borde du höra homers röst "your'e all nuts"..
    Yes, har testat att göra så här ett par gånger och det har alltid "lyckats". Problemet är ju då bara att jag får det härliga Error 001 när jag sätter i SMG så uppenbarligen lyckas det inte ändå.
    Har du alltid GC-kontrollen ikopplad?
    Om så testa utan och kör reset-metoden.
    Har testat att köra:

- GC kontroll i och trycka på A-knappen
    - GC-kontroll i och resetknappen
    - GC-kontroll ur och reset

Inget har funkat.

Ni förstår min frustration? Det känns ju som att alla, utom jag, har lyckats vid det här laget.

Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Respekt
    21
    Har tyvärr inga fler idéer..
    sry m8, men det ska funka =P
    Wii+WiiKey (1.9g, firmware 3.1E)
    Verbatim DVD-r 16x
    Bränner alltid på 4x hastighet

Liknande diskussioner

1. Köpa Wiikey chippad konsol av er med annat skal?
    By BarrySWE in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 20:13
  2. Backupspel med Wiikey funkar...ibland?
    By Samba in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 02:35
  3. Kan xbox med hd-kabel mäta sig med htpc?
    By kenta777 in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 00:34
  4. Hur många spel funkar med wiikey?
    By Jehuty in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 10:15
  5. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 12:09

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner