Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Behövs config skivan för att uppdatera wiikey?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Behövs config skivan för att uppdatera wiikey?

    Vet att många disskuterat senaste tiden om 1.9G för att kunna köra SMG. Jag har fattat det som att det bara är o ladda hem denna o bränna ut på dvd. Ska funka även utan att filechoppa filen.

    Däremot läste jag någonstans om config 1.3, är detta något man behöver bränna ut för att överhuvudtaget kunna köra updates till wiikey chippet? Eller räcker det med själva firmwaren?

    m.v.h... / eraserx

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    249
    Respekt
    21
    Config Disc 1.3 behövs för att ändra inställningarna på ditt Wiikey-chip. Man kan använda skivan till att ställa in regionfree on/off m.m. För att kunna installera 1.9g firmwaret så ska regionfree vara i off-läge. Annars kan det bli error då den inte känner av vilken reigon ditt Wii har. Men har du aldrig använt config disc förut så är regionfree i off-läget som standard.
    XBOX
    X-ecuter 2.2 Lite
    X2_4983.06 Bios
    120GB HD
    SAMSUNG DVD

    Wii 4.2E
    WiiKey 1.99 Beta firmware

    Nintendo DSi XL
    M3i Zero

    Nintendo 3DS

    XBOX360
    Flashad Iextreme ??

    Playstation 3

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Tack för det snabba o utförliga svaret! Kalas då kör ja bara hem firmware 1.9g o mosar på i så fall!

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Behöver ja verkligen filechoppa filen om ja bränner den med nero på dvd- skiva? (1.9g)

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Nej det behöver du inte, om din brännare klarar att bränna så små filer. Nero ville inte bränna 1.9 då brännde jag det istället i Imgburn.

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Inlägg
    93
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av eraserx Visa Inlägg
    Behöver ja verkligen filechoppa filen om ja bränner den med nero på dvd- skiva? (1.9g)
    Tror att det även kan bero på vilken version av nero du har.. Nyaste ska klara det tror ja, men är tveksam om 6'an klarar det.

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Jag är helt ny gällande dessa saker men, ska man bränna ut nyaste versionen "Wiikey 1.9g BETA HOTFIX " så räcker det? Eller måste man även bränna ut Wiikey 1.9b Update Disc och även 1.9b Recovery Disc (for emergency use - see readme) eller vad är det för skillnad mellan dessa två sistnämnda? Ska även Setup disc v1.3 (PAL/USA/JAP), Setup disc v1.0 PAL (requires GC joypad) och Setup disc v1.1 PAL (no GC joypad required, toggle settings with reset) installeras? jag är helt borta gällande detta...

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Tobbs Visa Inlägg
    Jag är helt ny gällande dessa saker men, ska man bränna ut nyaste versionen "Wiikey 1.9g BETA HOTFIX " så räcker det? Eller måste man även bränna ut Wiikey 1.9b Update Disc och även 1.9b Recovery Disc (for emergency use - see readme) eller vad är det för skillnad mellan dessa två sistnämnda? Ska även Setup disc v1.3 (PAL/USA/JAP), Setup disc v1.0 PAL (requires GC joypad) och Setup disc v1.1 PAL (no GC joypad required, toggle settings with reset) installeras? jag är helt borta gällande detta...
    Jag vet inte också!

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Inlägg
    93
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Tobbs Visa Inlägg
    Jag är helt ny gällande dessa saker men, ska man bränna ut nyaste versionen "Wiikey 1.9g BETA HOTFIX " så räcker det? Eller måste man även bränna ut Wiikey 1.9b Update Disc och även 1.9b Recovery Disc (for emergency use - see readme) eller vad är det för skillnad mellan dessa två sistnämnda? Ska även Setup disc v1.3 (PAL/USA/JAP), Setup disc v1.0 PAL (requires GC joypad) och Setup disc v1.1 PAL (no GC joypad required, toggle settings with reset) installeras? jag är helt borta gällande detta...
    Hej. Så här är läget:
    ? WiiKey 1.9g är i princip likadan som 1.9b, enda skillnaden är ett fix som gör att du kan spela Super Mario Galaxy (därav 1.9g-som i galaxy).
    Du behöver inte bränna ut alla tre, det räcker med den versionen du vill ha.
    WiiKey 1.9b recovery ska du bara behöva använda om något galet har hänt medans du uppdaterade 1.9b. Vilket kanske inte händer allt för ofta.

    ? Setup-Disc är oxå i princip lika från 1.0 -> 1.3. Nyaste är som klart att rekommendera, då de äldre versionerna kanske inte fungerar på de nyare uppdateringarna.
    Med setup-disc kan du ändra inställningarna för ditt chip, t.ex. ställa in så du kan spela importerade spel, ange hur snabbt dvd-läsaren ska läsa skivorna, fixa lite GameCube-inställningar o.s.v.
    För att navigera i Setup-disc 1.3 använder du resetknappen på wii'n (eller en GC-dosa om du har):
    1 snabbt klick = byta val
    1 segt klick = ändra markerat val


    Kort och gott kan man säga:
    ? 1.9g om du vill lira SMG (observera att det är en beta-version - inga garantier)
    ? 1.9b om du inte lirar SMG
    ? 1.9b Recovery om uppdagering av 1.9b blev knas
    ? Setup-Disc använder du för att ändra inställningar på ditt chip.

    Hoppas det klargjorde en hel del

    Lycka till!
    Last edited by zane; 2007-11-21 at 09:01.

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag kan inte få 1.9g skivan att fungera. Står bara "unable to read disc". Vad kan detta bero på? Jag har bränt den med disc tool(osx) och har provat olika hastigheter.

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    När jag laddar ner updaten från wiikey och unrarar den så heter iso filen "bootdisc.us.iso"-då är den väl inte pal? Men alla här snackar om en pal version, vart hittar ni den i så fall?!

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Inlägg
    93
    Respekt
    21
    Ladda hem den här: http://www.wiikey.cn/dl/1.9g-beta.rar
    När du packat upp .rar-filen så får du tre olika versionen, en us, en pal och en jap.. Det är den som heter pal som du ska använda.

    Kör den i filechop om inte ditt brännarprogram kan bränna små filer (jag har ingen aning om hur osx klarar det eller inte)..

    GL HF

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Japp, den hade lagt sig på ett konstigt ställe, hittade den inte först. Allt funkar! Tack så mkt för hjälpen. Mario rockar!!

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Inlägg
    93
    Respekt
    21
    Fan va bra.. Lycka till med stjärn-samligen =)
    Wii+WiiKey (1.9g, firmware 3.1E)
    Verbatim DVD-r 16x
    Bränner alltid på 4x hastighet

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Tack så mycket ZANE
    Hehe för att jag ska göra allt rätt så installerar jag 1.9G eftersom jag framöver vill testa på SMG... men om jag nu vill testa och spela zelda osv.. då är det 1.9G som jag kan uppdatera med endå? Eller är G endast för SMG?

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Inlägg
    93
    Respekt
    21
    1.9g ska vara likadan som 1.9b, enda skillnaden är att 1.9g har ett fix för att kunna lira Super Mario Galaxy (där av just bokstaven G i 1.9g)..

    Så uppdatera till 1.9g du, jag kan i alla fall fortfarande lira samtliga spel på mitt wii, har varvar Zelda 2 gånger, så det har jag inte testar.. Men som sagt, alla andra spel fungerar för mig..

    Som svar på din fråga:
    ? Ja, du kan lägga in 1.9g. (observera att det är en beta-version, så inga garantier följer med så du vet)..
    ? Ska du inte lira SMG räcker det med 1.9b, tills det kommer en nyare "riktig" uppdatering.
    Wii+WiiKey (1.9g, firmware 3.1E)
    Verbatim DVD-r 16x
    Bränner alltid på 4x hastighet

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Hej!

    Jag har problem att uppdatera mitt wiikey till 1.9b och 1.9g

    Får ett felmeddelande varje gång jag försöker testflasha och uppdatera som säger "check connections bla bla bla".

    Då testade jag ejectmetoden dvs. att jag tar ut skivan när testflashningen är på 100% och jag får success. Gör samma sak efter jag uppdaterat och fått update complete efter att jag tagit ut skivan efter 100%. Jag hör Homer säga "you're nuts" eller nått liknande.
    Mario Galaxy (Jap) säger fortfarande "error 001"
    Alla andra spel flyter på som vanligt.
    Jag hade dock 3.1 J innan jag testade uppdatera wiikey. Kan det ha någon betydelse?

    Jag har Japanskt Wii

    Nån som vet vad som kan göras för att få det att funka?
    Last edited by imbrue; 2007-11-23 at 14:38.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Du uppdaterade då väl med 1.9g JAP antar ja?

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    GUID till Noobies:
    Bränn ut filen PAL till en dvd Verbatim skiva i Nero eller IMGburning... bara farten är i 4X

    Sätt in skivan i ditt Wiii

    sätt in din nya dvd i din wii

    Följ instruktionen

    Restarta din wii

    Och vips så fungerar det

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Japp jag uppdaterade med 1.9g JAP.

    Ska nog testa att bränna med verbatim 4x hastighet.

    E det nån som fått igång japanska versionen av SMG på ett japanskt wii vore jag väldigt tacksam för information om hur ni gjorde.

Liknande diskussioner

  1. Printable.
    By Bianc0neri in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 51
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 19:51
  2. Svårare att få igång spel efter 1,9g till wiikey
    By Mr_Walker in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 19:35
  3. Dell>Xbox Projekt
    By -Rosen- in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 20:05
  4. Är mitt PS 2 för gammalt för att chippas?
    By Don Karnage in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 21:23
  5. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 14:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •