Original inlägg av
wiibox360
Hej!
Har en Wii där jag hade ett chip i som jag lödade bort härom dagen. Efter detta startar Wii:t upp men dvdläsaren är helt död. Den spinner inte upp alls och Eject fungerar inte. Det sitter en skiva i (original). När jag trycker på powerknappen för att stänga av maskinen så blir lampan gul, inte röd (vilket jag har för mig att den skall bli). Den blir dock röd om jag håller knappen inne i ca 5 sek.
Jag slarvade när jag tog bort chippet (det var lödad direkt på dvdläsarens kretskort), så en punkt (nr 3) slets med. Banan till punkt 3 är också skadad/av strax innan där punkten skall vara.
Skivan som sitter i nu fick tryckas rätt hårt in för att Wii:n skulle ta emot den efter att chippet var borttaget, den slukade inte den lika lätt som den brukar. Armarna i fronten av dvdläsaren är inte böjda.
Det finns inga lödrester kvar, och inga kortslutningar. De två kablarna från dvdläsaren sitter i som de skall.
Wii:t är ett NTSC med D2A chipset.
Något geni som har några goda råd? Är det kört? Kan man ta en dvdläsare från en PAL maskin och sätta in i NTSC maskinen utan problem? Kan man mäta sig fram via några punkter med multimeter vad som är defekt? Vilka punkter och vilka värden skall jag titta efter?
Är det dvdläsaren eller själva övriga boxen som bestämmer om det är en PAL eller NTSC maskin? Vilken firmware är det som uppdateras av vissa spel, dvdläsarens eller själva maskinens?
Tar ett chip över dvdläsarens firmware? Tror ni att det skulle hjälpa att montera ett chip igen och använda ben 5 på IC kretsen istället för punkt 3 på kretskortet?
Tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut det här!
Bookmarks