Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Dvdläsaren har dött..

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Dvdläsaren har dött..

    Hej!

    Har en Wii där jag hade ett chip i som jag lödade bort härom dagen. Efter detta startar Wii:t upp men dvdläsaren är helt död. Den spinner inte upp alls och Eject fungerar inte. Det sitter en skiva i (original). När jag trycker på powerknappen för att stänga av maskinen så blir lampan gul, inte röd (vilket jag har för mig att den skall bli). Den blir dock röd om jag håller knappen inne i ca 5 sek.

    Jag slarvade när jag tog bort chippet (det var lödad direkt på dvdläsarens kretskort), så en punkt (nr 3) slets med. Banan till punkt 3 är också skadad/av strax innan där punkten skall vara.

    Skivan som sitter i nu fick tryckas rätt hårt in för att Wii:n skulle ta emot den efter att chippet var borttaget, den slukade inte den lika lätt som den brukar. Armarna i fronten av dvdläsaren är inte böjda.

    Det finns inga lödrester kvar, och inga kortslutningar. De två kablarna från dvdläsaren sitter i som de skall.

    Wii:t är ett NTSC med D2A chipset.

    Något geni som har några goda råd? Är det kört? Kan man ta en dvdläsare från en PAL maskin och sätta in i NTSC maskinen utan problem? Kan man mäta sig fram via några punkter med multimeter vad som är defekt? Vilka punkter och vilka värden skall jag titta efter?

    Är det dvdläsaren eller själva övriga boxen som bestämmer om det är en PAL eller NTSC maskin? Vilken firmware är det som uppdateras av vissa spel, dvdläsarens eller själva maskinens?

    Tar ett chip över dvdläsarens firmware? Tror ni att det skulle hjälpa att montera ett chip igen och använda ben 5 på IC kretsen istället för punkt 3 på kretskortet?

    Tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut det här!

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    30
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av wiibox360 Visa Inlägg
    Hej!

    Har en Wii där jag hade ett chip i som jag lödade bort härom dagen. Efter detta startar Wii:t upp men dvdläsaren är helt död. Den spinner inte upp alls och Eject fungerar inte. Det sitter en skiva i (original). När jag trycker på powerknappen för att stänga av maskinen så blir lampan gul, inte röd (vilket jag har för mig att den skall bli). Den blir dock röd om jag håller knappen inne i ca 5 sek.

    Jag slarvade när jag tog bort chippet (det var lödad direkt på dvdläsarens kretskort), så en punkt (nr 3) slets med. Banan till punkt 3 är också skadad/av strax innan där punkten skall vara.

    Skivan som sitter i nu fick tryckas rätt hårt in för att Wii:n skulle ta emot den efter att chippet var borttaget, den slukade inte den lika lätt som den brukar. Armarna i fronten av dvdläsaren är inte böjda.

    Det finns inga lödrester kvar, och inga kortslutningar. De två kablarna från dvdläsaren sitter i som de skall.

    Wii:t är ett NTSC med D2A chipset.

    Något geni som har några goda råd? Är det kört? Kan man ta en dvdläsare från en PAL maskin och sätta in i NTSC maskinen utan problem? Kan man mäta sig fram via några punkter med multimeter vad som är defekt? Vilka punkter och vilka värden skall jag titta efter?

    Är det dvdläsaren eller själva övriga boxen som bestämmer om det är en PAL eller NTSC maskin? Vilken firmware är det som uppdateras av vissa spel, dvdläsarens eller själva maskinens?

    Tar ett chip över dvdläsarens firmware? Tror ni att det skulle hjälpa att montera ett chip igen och använda ben 5 på IC kretsen istället för punkt 3 på kretskortet?

    Tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut det här!
    Hej!

    Kan du ta en högupplöst bild i macro så ska jag se om jag kan hitta en lösning åt dig.
    // MVH sajbermaku

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Vilken del vill du ha bild på? Där chippet satt?

    Har ingen vidare bra digitalkamera men jag skall göra mitt bästa.

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    30
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av wiibox360 Visa Inlägg
    Vilken del vill du ha bild på? Där chippet satt?

    Har ingen vidare bra digitalkamera men jag skall göra mitt bästa.
    Japp, precis. Där skadan finns.

    Angående dvdläsaren, så tror jag att det går att blanda NTSC/PAL läsare. Har dock inte hittat några sådana själv heller, är ute efter en sådan jag med.
    Last edited by Sajbermaku; 2007-11-22 at 17:57.
    // MVH sajbermaku

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    OK, här finns högupplösta närbilder. Tog lite tid att få fram dem, ber om ursäkt.

    http://secureme.se/dump/johan/cut-sharp.zip

    Hoppas att de hjälper!

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    30
    Respekt
    22
    Har du T-röd hemma kanske? Testa och löd bort kablarna till motoriken (försiktigt) Skruva bort kretskortet, plocka ur flatkablarna. Ta en gammal tandborste (eller ny men använd den inte i munnen efteråt och borsta rent allting runt IC-benen, överallt. Även VIA-hålen på undersidan. (OBS! var uppmärksam med brytaren som är placerad i mitten så att den inte går av).

    Ta och borsta rent ifrån fluss och annan fett som finns ovanpå som kan orsaka kontinuitet.

    Torka rent efteråt, vänta ett 1-2 dagar och testa återigen.
    Mät även nollohms-resistorna ifall de är hela.
    Last edited by Sajbermaku; 2007-11-25 at 21:20.
    // MVH sajbermaku

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    OK, hur mäter jag 0 Ohms resistorerna och var sitter de? Löda kan jag, men det där med att mäta har jag ingen direkt koll på. Har tillgång till Multimeter dock.

    Och vilka är VIA-hålen? Du pratar inte med någon utbildad finelektriker...

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    30
    Respekt
    22
    Nollohms resistorerna är de små komponenterna där du har ett "N" på, kolla upp att de leder och inte är trasiga. VIA hålen är de små hålen som sitter på kretskortet, de som leder en ledning ifrån ena sidan till den andra eller ett helt annat lager. Utifall fluss kryper ner i dessa, kan de bli kontinuitet där det inte bör vara det vilket leder till att läsaren inte fungerar som det ska.

    Ta iallafall och plocka loss kortet och tvätta rent det, låt det torka ett par dagar, montera ihop det och förhoppningsvis skall det fungera igen utifall du inte har några andra trasiga komponenter och inga som helst kortslutningar på kortet.

    Själv använder jag FluxOff köpt ifrån Elfa men det går även bra med T-röd.
    // MVH sajbermaku

  9. #9
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Rengöring

    Fråga efter tekniksprit på apoteket.
    Isopropanol.. leder inte ström och dunstar bort av sig själv.
    Putsa med tops..

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    30
    Respekt
    22
    Fungerar det med, men ta iallafall och låt den dunsta 1-2 dagar för säkerhetsskull.
    // MVH sajbermaku

  11. #11
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Jag väntar inte..

    Löder konsoller dagligen...
    använder detta hela tiden.. det dunstar bort efter ett par sek. leder dessutom inte ström så...

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    30
    Respekt
    22
    Okej
    // MVH sajbermaku

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    OK boys...

    Jag lyckades få igång dvdläsaren efter rengöringen osv, dessutom fick jag tag i silverlack så jag reparerade banan också för säkerhets skull. Noll Ohmsresistorerna var hela också.
    Nu lyste dioden rött vid avstängning och grönt när den var igång som den skall. Eject fungerade också. MEN, den spann bara upp skivan när den låg i dvdläsaren vid uppstart av konsollen. Om jag bootade upp konsollen och satte i skivan efteråt så snurrade den inte upp. Eject fungerade också.
    Satt och testade ett par gånger sedan var jag tillbaka på ruta ett. Helt död, inte ens eject fungerade.
    Läge att ge upp va? Eller finns det något trick till?

    Annars får jag tacka för all hjälp i alla fall, TACK!

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Trollhättan
    Inlägg
    30
    Respekt
    22
    Ta och kolla "brytaren som sitter i mitten på kortet, där kugghjulen och det andra är placerat. Kolla att den inte sitter i "kläm".
    // MVH sajbermaku

Liknande diskussioner

  1. PS TWO:n har problem att läsa skivor
    By Limpen in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 19:49
  2. Vilken firmware har jag?
    By ski-doo452 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 20:17
  3. Har fungerat tidigare men inte nu!?
    By S40 in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 09:06
  4. DVDläsaren vägrar att stänga - hjälp!
    By Persson in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 16:23
  5. Chip trasigt?
    By kevito in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 15:52

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •