Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: DVD-R och DVD+R

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    21

DVD-R och DVD+R

För er som undrar vad det är för skillnad på en DVD-r skiva ock DVD+R så har jag hittat en del förklaringar.

www.pchemma.se (forumet)

"Skillnaden mellan DVD-R och DVD+R är att det är två olika företagsgrupper som enats om standarderna.

DVD-R, Uttalas DVD minus R. R:et står för Right (skriv) orsaken till utelämnandet av "W" var för att förtydliga att "R" i DVD-R står för just skriva, Right, fast det ordet egentligen betyder "höger" eller "rätt".
    Det är ett inspleningbart format där man kan bränna skivan en gång och inget mer. Formatet tillhör det så kallade DVD Forum. Detta format är det som först blev en standard. Det stöds av bl.a. Panasonic (Technics, National), Toshiba, NEC, Hitachi, Pioneer, Samsung, Sharp och Apple (Mac-datorer).

DVD+R, Uttalas DVD plus R. R:et står för Right (skriv) orsaken till utelämnandet av "W" var för att förtydliga att "R" i DVD+R står för just skriva, Right, fast det ordet egentligen betyder "höger" eller "rätt".
    Det är ett inspleningbart format där man kan bränna skivan en gång och inget mer. Formatet tillhör den så kallade DVD+RW Alliance. Företag som stödjer detta format är bl.a. Philips, Sony, Hewlett-Packard (HP och Compaq), Dell, Richo och Yamaha. Sony och Philips är de två företagen som ligger bakom CD och DVD+RW var först ut på marknaden. Saken var bara den att de aldrig tryckte på lika hårt som DVD Forum, vilket gjorde att marknaden först kände av DVD-R - formatet. Därav den så vanligt förekommande majoriteten av skivor som är DVD-R/RW. "

Hittade även lite på: http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=978685

"Rent tekniskt, så är lässäkerheten högre för DVD+R genom större tillverkarkrav, + är också normalt lite billigare.

Har du en lite äldre dvd-läsare, så måste du ha koll på så den kan läsa båda formaten om du använder bägge, dagens dvd-läsare/brännare klarar alla format som finns idag."

Och lite till här: http://www.videohelp.com/dvd

"DVD-R was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players.
    DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 93% of all DVD Players and most DVD-ROMs.

DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 89% of all DVD Players and most DVD-ROMs."

Så stämmer det verkligen att ett Wii har lättare att läsa DVD-R skivor än DVD+R skivor eller är det bara ett på hitt för att någon provade en DVD+R skiva som råkade ha ett taskigt disc id och bytte till en DVD-R skiva med bra id och tyckte då att DVD-R var bäst? Iofs. så står det att DVD-R kan läsas av ca: 93% av alla läsare och DVD+R ca: 89% men läsaren i ett Wii bör ju vara bland det senaste i DVD-läsare och då ska ju den inte ha några problem med DVD+R...eller? Jag har provat både DVD-R och DVD+R och inte märkt någon skillnad. Det viktigaste verkar ju vara att skivan har ett bra disc id, som t. ex. SONY D21, TDK`s TTH02 eller Verbatim med Taiyo Yuden.

Skriv gärna vad ni använder för skivor till Wii och vad det är för disc id på dom. Själv så använder jag Premium DVD+R med SONY code D21 och TDK DVD-R med TTHO2 code.
    Last edited by snowbiz; 2007-11-25 at 12:11.

Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Respekt
    19
    Jag är inte bäst på sådanahäringa saker. Men jag hade för mig att i grund och botten så är de båda standarderna i hur TOC skrivs och accessas...
    (TOC Table of Context)
    Lite enkelt innehållsförteckning..
    Ena formatet har ena halvan i början av skivan och andra halvan i slutet...
    Andra formatet har allt i början... eller var det slutet.

Minns inte riktigt och minns inte ens om det bara var spekulationer. Men för mig har det varit ok att bara tänka att skillnaderna är i hur innehållsförteckningen indexeras och accessas på skivan...

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Jag använder Verbatim DVD-R 4.7GB 16xspeed matt silver cakebox 100pcs.

Liknande diskussioner

1. tips och funderingar inför wii köp tack (=
    By Seka in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 15:13
  2. Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 17:47
  3. Blandad hjälp till Wii på n00b nivå tack.
    By pj87 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 00:39
  4. Xbox till xbox hotswap,tänkte testa de
    By Red_fox in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 01:08

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner