Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: vissa spel fyller inte hela skärmen.

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21

    vissa spel fyller inte hela skärmen.

    fan vad frusterande.
    jag provade NTSC versionen av resident evil umbrella samt Medal of honor heroes, dessa fyller ej hela skärmen i bredd.
    trodde då att detta var för att spelen var i ntsc, men det blir samma sak i RE umbrella PAL.

    kör med komponent kabel till en panasonic PX70, har testat både 480P,480i och 576i blir ändå "underscan" om än lite olika mycket mellan lägena.

    Har testat att justera over/underscan i servicemenyn, men det går inte att ändra så mycket.

    SMG och lego starwars har jag i PAL och dessa fyller ju hela skärmen.

    Vad beror detta på, nån som upplever samma fenomen. Drygt att ha svarta fält i sidan och slita plasman ojämt.
    /Mr Walker - Xbox n00b

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    118
    Respekt
    20
    För några dagar sen märkte någonting liknande med min ps2:an. På högerkant försvinner ca. 1 cm av den uppskalade bilden. Detta händer endast när jag ska spela och inte på dvd. Tyckte det var jävligt skumt och provade de två andra scartkontakterna på tv:en (Gammal CRT 32 widescreen med tre scartuttag). Märkte direkt att bilden fixade sig och nu är alla kanter fyllda nästan till max, saknas nån mm på båda sidorna men en klar förbättring.

    Det är kanske tven som har problem? Prova en annan tv och se om det blir bättre.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Efter att ha kollat på en del internationella forum verkar man ju inte vara ensam om problemet.
    När man kör spelen i 576i så blir det inte lika mycket underscan samt att jag kan korrigera bort det i service menyn. Men det går inte att justera tillräckligt i 480p.

    Men att många lider av underscan är det inget tvivel om, syns förmodligen mer på plasma/LCD eftersom dom brukar inte ha lika mycket overscan som en vanlig CRT.

    Provade även att ställa wii till 4:3 då jag fick en del indikationer på att vissa spel inte var anpasade till 16:9 på ett korrekt sätt, men underscan vid sidorna kvarstod.

    Får väl köra 576i i brist på lösningar, för helt klart är att många tydligen har problem med underscan i 480p
    /Mr Walker - Xbox n00b

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    under & overscan probs ntsc / pal

    Detta problem sträcker sig en bit bak i tiden..
    Minns ni snes spelen som ofta såg ut som wide screen med feta gubbar?
    Här är min teori..
    När spelen görs om från 480 linjer till 576 linjer så placeras ofta bara de fysiska 480 linjerna mitt på våra lite högre upplösta 576 linjers tv apparater här i europa.
    Det som händer då är att bilden mosas,ser onaturlig & ful ut.

    På min Sega saturn te.x var de flesta spelen ZOOMADE eller STRETCHADE så de skulle passa våra 576 linjers tv bättre..
    Då har jag även här en 60hz 480 linjers NTSC SWITCH som direkt gör att spelet spottar ut 480 linjer istället.
    Men nu är det over scan (fattas lite på bilden) för spelet var ju omgjort för att passa 576 linjers tv. (Så ja behöver bränna spelet på USA RELEASE!)

    Den andra viktiga saken som förstör spel ännu mer med PAL 576i är att uppdateringsfrekvensen i europa, för att spelen kan ofta vara bara i 50hz.
    Ntsc har 60(hz) uppdateringar per sekund.
    Antingen tar EUROPA bort frames för att skapa samma speed, eller så bara skiter dom i allt & låter våra spel gå 10 bildrutor långsammare per sekund så spelen känns som slowmotion(detta brukade ofta förekomma även med ihoptryckt bild!!!).

    Jag vet inte en TV som säljs ida som inte kan visa perfect 480 linjers 60hz läge ida för spelen, så varför inte bara låta spelen vara ifred.

    & låt progressive scan mode (EDTV) finnas kvar på ALLA EUROPA releaser så man inte alltid måste chippa maskinerna för att spela dem RIKTIGA USA releaserna,så man KAN köpa något EUROPEISKT spel om man vill..

    Jag chippade te.x PS2 bara(!) för att slippa 50hz slowmotion problemet.

    Behöver åtminstånde inte switch för att maskinen ska spotta ut 480 linjer 60hz på ett USA spel på dessa generationers maskiner som tur e dock.

    Nästa generation av nintendo kommer nog även dom att rikta in sig på high defenition 720p eller 1080p, och då får detta kanske ett slut...



    PDP-LX508D PS3-60GB-USA MKII _ARCADE _CAB NES SNES60hz SATURN+bluesteel+60hzRGB DREAMCAST+VGA PS2-80GB N64 GC+qoob+COMPONENT Wii+D2CKEY
    Last edited by TaxiTitan; 2007-11-29 at 16:48.

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    samma sak hos mig oavsett PAL eller NTSC release

    en sökning på google wii +underscan ger en hel del svar som tyder på att "alla" har samma problem oavsett om konsolen är PAL/NTSC eller Spelen är PAL/NTSC
    Last edited by Mr_Walker; 2007-11-29 at 17:48.
    /Mr Walker - Xbox n00b

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    många spel är heller inte alltid i fullscreen eller widescreen utan nåt därimellan.

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    79
    Respekt
    18
    Mario Party t.ex. var bara i 4:3 format. och då frågar man sig hur många år ligger ärthjärnorna efter egentligen? okej att 4:3 fortfarande ska stödjas, men standard borde då ändå vara 16:9.

Liknande diskussioner

  1. Vissa spel fungerar inte.
    By roobban in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 23:40
  2. Köra spel som inte är släppta ännu, (ixtreme 1.2)
    By mattias80 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 00:17
  3. Brända spel fungerar inte
    By supernova_ in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 22:19
  4. Ny hårddisk gör att vissa brända spel inte startar
    By smilie in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 08:02
  5. Kan inte spela vissa spel!
    By Ragee in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 11:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •