Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: HD komponent/HDMI kabel -skillnad?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    17

    Question HD komponent/HDMI kabel -skillnad?

    Vad är det för skillnad mellan en HD komponent och en HDMI kabel? Har märkt att man får med en HD komponent om man köper ett 360 Premium men om man köper ett 360 Elite så får man en HDMI kabel.

    Vad är skillnaden?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    HDMI är digitalt
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    17
    Och vad menas med det? Ingen sladd, bättre bild kanske?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Digitalt - informationen förs över med 1r och 0r som tillsammans bildar numeriska värden, t.ex. röd färg = 277, grön färg=100, röd färg = 22.

    Eftersom både xboxens videochip och en tv/projektor med t.ex. LCD-panel arbetar digitalt så är det fråga om en helt förlustfri överföring av informationen som beskriver hur bilden skall visas.

    Analogt = Informationen förs över i form av spänning och/eller ström som varierar i styrka. En bildrörstv ritar upp bilden på skärmen analogt.

    Om du skall överföra information (bilden alltså) från en digital bildkälla (xbox360/ps3) till en digital display så kommer information att förloras/förändras om den helt i onödan skall konverteras för analog överföring = du får sämre bildkvalitet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    17
    Kort och gott: HDMI kabeln gör bilden bättre?

    Kan man köpa en sådan till premium?

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Göteborg, Sweden, Sweden
    Inlägg
    202
    Respekt
    20
    vilken hdmi kabel som helst funkar, sålänge den är "rätt" sort, men om vi snackar 360 är det hane-hane som gäller, själv la jag mig i 400:- klassen på kabeln, då jag vill vara säker på att bilden ska bli så bra som möjligt, finns dyrare oxå, men det är overkill tycker jag

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tror du på allvar att den vi säljer för 130:- ger sämre 1r och 0r än den du köpte för 400? :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    På korta kablar är det ingen större skillnad så länge konstruktionen är bra (själva HDMI-kontakten är ju inte världens smartaste kontakt).
    På längre kablar är det däremot stor skillnad i kvalitet p.g.a jittereffekten som lätt kan uppstå (ses oftast som vita prickar i bilden). Det hanlar inte om att en billig kabel ger sämre 1or och 0or utan att kabeln tappar information på vägen.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Lånar tråden lite...

    Jag har en premium utan HDMI.
    Finns det så att man kan göra om komponent-kabeln till HDMI alt.
    i efterhand montera HDMI på moderkortet?

    Är alla signaler analoga om dom går ut genom 360:ns AV/Komponent-utgång?

    //Markus

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av maxon85 Visa Inlägg
    Lånar tråden lite...

    Jag har en premium utan HDMI.
    Finns det så att man kan göra om komponent-kabeln till HDMI alt.
    i efterhand montera HDMI på moderkortet?

    Är alla signaler analoga om dom går ut genom 360:ns AV/Komponent-utgång?

    //Markus
    1. kort svar = nej..

    2. ja all video som inte går ut genom hdmi utgången är analogt.
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Göteborg, Sweden, Sweden
    Inlägg
    202
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Tror du på allvar att den vi säljer för 130:- ger sämre 1r och 0r än den du köpte för 400? :-)
    tror jag absolut inte, men jag är lite extra mkt prylbög när det gäller sånt, kostar gärna på mig lite för att vara garanterad bra skit så att säga

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    17
    Men på ren svenska, vilken är bäst? Är det någon skillnad?

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Det beror på din tv/projektor som ska ta hand om bilden.
    Med en analog signal (som komponent) så sköter Xboxens videochip omvandlingen från digitalt till den analoga signalen som sen skickas ut.
    HDMI-signalen är som sagt digital. Den processas sen av det videochip du har i din tv eller projektor. Så har du en kackig tv så kan HDMI-signalen mycket väl upplevas som sämre än komponent-signalen.

    Rent generellt kan man säga att HDMI ger en renare och skarpare bild. Det är inte alla som tycker att det ser bättre ut. Komponentsignalen ger en mindre skarp, mjukare bild. Dock inte med samma detaljrikedom som HDMI.
    Storleken på skärmen är också en viktig sak att ha med i sin beräkning. Ju större skärm desto tydligare ser man detaljer (eller avsaknaden av) i bilden.

    Så något enkelt svar kan du inte få. Beror helt på vad du ska koppla den till.
    Men nu kanske du har lite mer förståelse för skillnaden mellan HDMI och komponent.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    17
    Har en splitter ny 47 tums LG LCD Full HD. Vad passar bäst till den?

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    318
    Respekt
    22
    Körde component på min gamla premiumkärra som numer är såld och utbytt mot en HDMI-box. Min upplevelse är att har man inte sett skillnaden mellan component och HDMI så är man fullt nöjd med component. Men har man upplevt HDMI vill man inte köra component igen. I mitt fall när jag körde comp. fick jag en del fula ränder/skuggor/eftersläpningar när t ex det visades text i någon färg på svart bakgrund. Trodde det berodde på tvn... störde mig inte så mkt på det för när man spelade märkte man just inte av det. Men med HDMI försvann dom felen och bilden blev helt krispig och kristallklar. Så visst är det stor skillnad på kablarna...

    GroGGen
    360 Slim 250GB ej fipplad med, Wii +Wode, Monster-PC, GameCube Orig, PS3 PAL 80....

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av oscqr Visa Inlägg
    Har en splitter ny 47 tums LG LCD Full HD. Vad passar bäst till den?
    HDMI absolut!
    Med Full HD i 47 tum kommer du njuta av detaljrikedomen du får med en digital signal. Videochippet som LG har i sina LCD'er är av märket Faroudja och är mycket kompetent på att processa signalen.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    17
    Tack Enlund, äntligen en som verkligen svarar på min fråga

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag hoppar också in och tackar Enlund då jag i princip hade samma spektulationer

Liknande diskussioner

  1. Förbättrad bildkvalité med RGB kabel?
    By achoo in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 00:46
  2. Ang streama med 2 nätverks kort+korsad kabel?
    By FjunX in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 14:17
  3. Dålig bild med component kabel!!
    By freddyc in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 18:33
  4. RGB kabel till N64
    By FR3 in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 23:39
  5. Skillnad på komponent kabel med olika inställningar !
    By Robsson in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 11:47

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •