Sida 3 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Visar resultat 61 till 90 av 339

Diskussion: Guide: Flashning av BenQ VAD6038

  1. #61
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Damn, jag behöver någon form av hjälp. Jag lyckades läsa ur, radera och sen flasha vilket enligt det som syntes på skärmen gick bra. Dock ska jag berätta att jag inte fick någon situation där statusen alternerade mellan två olika koder utan den körde på direkt när konsolen sattes på.

    Problemet är nu att boxen varken läser original eller backup spel. Den läser typ bara DATA skivor med AVI filer osv. Jag får upp det ökända "To play this disc, put it in an Xbox 360 console". Det jag kan tänka mig gick fel är skapandet av min Ixtreme 1.4 firmware. Den skrev filen och sa att den var klar men jag fick aldrig upp något "SUCCESS".

    The system cannot execute the specified program.

    ***********************************************
    BenQ iXtreme v1.4 firmware created: ix14.bin
    ***********************************************

    Press any key to continue . . .
    I övrigt... Körde med nforce4 och det var inte lätt att veta vilken kanal som var SATA port 3 men det fixade sig och jag var tvungen att köra "List IDE based controllers". Därifrån lyckades jag utesluta alla förutom två och provade sedan när jag var i Win98.

    Fat32 formaterade jag med först men det fungerade inte alls eftersom jag fick "Invalid boot disc" så jag formaterade med vad jag antar var fat16 (FAT) och då gick det bra.

  2. #62
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av who_carres Visa Inlägg
    Igentligen är jag väl inte det, men ja tog den som stog i iprep och när ja kör en portscan i dosflash så hittar den något på den adressen med, samt att när ja trycker av och på xboxen så blir det ju någon form av respons i statusen.

    Det borde vara rätt då va?
    Det känns väl som det. Vilken version av iPrep körde du? Jag använde 1.0.1 och fick välja mitt VIA kort i lista och då då stod det en harrang till höger vid "DEV: IO". Det fyra första är ju er SATA portadress.

    Jag vet att v1.0.6 ser väldigt annorlunda ut. Har du testat den så gör ett försök med 1.0.1 i så fall.

  3. #63
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av razor1394 Visa Inlägg
    Damn, jag behöver någon form av hjälp. Jag lyckades läsa ur, radera och sen flasha vilket enligt det som syntes på skärmen gick bra. Dock ska jag berätta att jag inte fick någon situation där statusen alternerade mellan två olika koder utan den körde på direkt när konsolen sattes på.

    Problemet är nu att boxen varken läser original eller backup spel. Den läser typ bara DATA skivor med AVI filer osv. Jag får upp det ökända "To play this disc, put it in an Xbox 360 console". Det jag kan tänka mig gick fel är skapandet av min Ixtreme 1.4 firmware. Den skrev filen och sa att den var klar men jag fick aldrig upp något "SUCCESS".



    I övrigt... Körde med nforce4 och det var inte lätt att veta vilken kanal som var SATA port 3 men det fixade sig och jag var tvungen att köra "List IDE based controllers". Därifrån lyckades jag utesluta alla förutom två och provade sedan när jag var i Win98.

    Fat32 formaterade jag med först men det fungerade inte alls eftersom jag fick "Invalid boot disc" så jag formaterade med vad jag antar var fat16 (FAT) och då gick det bra.
    Ja fick du inget "Success" så känns ju helt klart som att det är felet. Du har väl kvar den utlästa original firmwaren? Testa och kör den igen. Du kan väl ev testa v1.1 också då v1.4 inte verkar fungera så mkt bättre angående stealth då många blivit bannade iaf. Är det en taskig release så är det.

  4. #64
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Tack för svar och tack för guiden. Jo jag har originalet kvar på flera ställen. Jag har provat alla hastigheter för 1.4 och det ger mig samma fel som ovan. Sen provade jag nu 1.1 fast och jag får ett liknande fel:

    The system cannot execute the specified program.

    ***********************************************
    BenQ iXtreme v1.1 firmware created: benq-ix.bin
    ***********************************************

    Press any key to continue . . .
    edit:

    Nu fick jag till det. Jag var tvungen att köra .bat filen i ett terminalfönster.

    2007-12-27 21:52 <DIR> fw
    2007-12-05 22:25 903 Make iXtreme firmware.cmd
    2007-12-27 21:44 262 144 ORIG.BIN
    2007-12-06 22:17 1 282 ReadMe.txt
    4 File(s) 288 025 bytes
    3 Dir(s) 52 555 169 792 bytes free

    J:\360flash\ixtreme_1.4_all_versions\Benq.iXtreme. v1.4\Benq iXtreme v1.4\12x>"Ma
    ke iXtreme firmware.cmd"

    ----------------------------------------------------------------------------
    | firmtool v1.2 by caster420 |
    ----------------------------------------------------------[360mods.net]-----

    Drive Key: *BORTTAGET*

    Original Firmware Version: BenQ VAD6038-64930C
    Hacked Firmware Version: BenQ VAD6038-64930C [iXtreme v1.4-12]

    *** SUCCESS ***
    Drive key copied.
    Drive serial copied.

    Your hacked firmware is now ready to be flashed!

    ***********************************************
    BenQ iXtreme v1.4 firmware created: ix14.bin
    ***********************************************

    Press any key to continue . . .
    edit2:

    Det var precis som jag trodde. Drivekey kom inte med i Ixtreme firmware:n.
    Last edited by razor1394; 2007-12-28 at 13:42.

  5. #65
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Nu har jag flashat och backups fungerar finfint. Som ni ser flashade jag med iXtreme 1.4 12x och det fungerar finfint.

  6. #66
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Du öppnade kommandotolken och körde det därifrån? Tänkte om det kunde vara nåt för guiden..

    Super att du fick igång det iaf =)

  7. #67
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Ja precis, jag fick öppna kommandotolken, navigera dit och sen köra batfilen därifrån.

  8. #68
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    21
    Ingn som kommit på vad som kan varar fel för mig?

    Har nu även prövat en till dator med samma resultat.
    blir så jävla less..

    Har läst runt lite med andra som haft liknande problem men det verkar inte vara någon som riktigt vet vad som är fel.

    har prövat lite fler saker som tex, flasha biosen på moderkortet till det nyaste och det funka inte..

    Är det mitt moderkort asus p5b som gör det eller är det jag som är kass.

    Har även prövat boota från cd och köra från HD och det blev samma sak
    Last edited by who_carres; 2007-12-29 at 13:37.

  9. #69
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Väldigt fin guide lär ja säga...tack och bock..
    En fråga bara... Nån som vet om de funkar med ett abit kn8 ultra kort?
    Har kolla att N-force 4 ide controller va med i listan av de som funkade...
    Har ja förstått rätt att ja har de?
    tack på förhand

  10. #70
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    21
    Kan mitt pci kort ha gått sönder eller?

    Fast det fungerade på en samsung precis innan.

  11. #71
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av nysen Visa Inlägg
    Väldigt fin guide lär ja säga...tack och bock..
    En fråga bara... Nån som vet om de funkar med ett abit kn8 ultra kort?
    Har kolla att N-force 4 ide controller va med i listan av de som funkade...
    Har ja förstått rätt att ja har de?
    tack på förhand
    Det bör fungera ja.

  12. #72
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av who_carres Visa Inlägg
    Kan mitt pci kort ha gått sönder eller?

    Fast det fungerade på en samsung precis innan.
    Den andra datorn du testade, kopplade du in VIA kortet till den och körde? Eller körde du på moderkortet direkt? Tänkte om du kunde testa en annan PC direkt med portarna på moderkortet och skippa VIA kortet ifall det har gått sönder.

  13. #73
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    21
    En sak jag har tänkt på är att jag får olika io adresser i windows och dos..

    SÅ ska det väl inte vara?
    I windows står det BC00 i både msinfo och iprep.

    Men kör jag auto skanning i dosflash så HIttar den något på CC00.

    När jag trycker på och av xboxen så ändras ju statuse.. Så den i dos borde ju vara rätt eller?

  14. #74
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av who_carres Visa Inlägg
    En sak jag har tänkt på är att jag får olika io adresser i windows och dos..

    SÅ ska det väl inte vara?
    I windows står det BC00 i både msinfo och iprep.

    Men kör jag auto skanning i dosflash så HIttar den något på CC00.

    När jag trycker på och av xboxen så ändras ju statuse.. Så den i dos borde ju vara rätt eller?
    Men har du testat båda då? För när jag körde msconfig fick jag en som jag testade och den funkade inte alls. Då körde jag iPrep och fick en helt annan som funkade perfekt.

  15. #75
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    21
    Hej igen..

    Jag fick till det på en annan dator via moderkortets sata port. Då gick det på en gång. Jag prövade även att köra via mitt pci kort men det funka inte heller på den datorn, kan det vara trasigt då?

    Men det skumma är att jag flasha en samsung till på det idag och det fungerar i alla fall. Kan det vara trasigt i alla fall?

    När pci kortet satt i datorn så fungerade det inté heller utan jag var tvungen att plocka ur det.

    Men IO adresserna jag fick i windows via Iprep och msinfo32 var fel.. Iprep och msinfo32 visade samma adresser men var helt fel i dos.
    Nu när jag har läst som en tok på olika forum så har jag sett att det är fler som haft det så.

    Kanske kan vara ett tips till guiden att man kan kolla sin IO adress genom att skriva dosflash bara när xboxen är i gång och göra en portscan.

    Men ja vill ju få till det på min dator med, tror ni att det skulle kunna hjälpa med att köpa ett nytt pci kort?

  16. #76
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av who_carres Visa Inlägg
    Hej igen..

    Jag fick till det på en annan dator via moderkortets sata port. Då gick det på en gång. Jag prövade även att köra via mitt pci kort men det funka inte heller på den datorn, kan det vara trasigt då?
    du kanske skrivit det innan.. men har du testat fler portar på pci kortet? den porten på som sitter mot baksidan av datorn är oftast inte rätt port då den brukar vara sekundär. sitter det fler portar på ditt pci kort, prova den med lägst nummer. jag har tre portar på mitt via kort och den lägsta fungerade.

  17. #77
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    21
    Jag köpte det här på psxcare och vad jag kan se så har jag bara en sataport på det?

    Och en e sata port på baksidan?
    Vilket viakort har du då? Vart köpte du det?

  18. #78
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    31
    Respekt
    17
    pemani.
    I din guide så skriver du att man ska flytta över dosfilerna till usb minnet menar du att man ska kopiera mappen med filerna i eller själva filerna i mappen.
    Det gäller Dosflash16 också är det mappen med filerna i eller själva filerna i mappen.

    Om man kopierar filerna från Dosmappen till usb och dosflash16 filerna från mappen till usbminnet så ligger dom ihop blir det ingen konflikt då när man Bootar?.
    Jimmy

  19. #79
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Tja!

    Har lite problem med flashning av BenQ läsaren.
    Jag har använt mig av både Iprep 101 och iPrep_101-006 och det visar samma SATA portadress. FE00.

    Jag använder mig av moderkortets SATAport som är ett Intel(R) 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller.

    Jag måste starta xboxen samtidigt med datorn för att den ska hitta BenQ läsaren , Win98 loggan kommer upp skriver in dosflash r FE00 1 a0 1 4 C:/Orig.bin 0 och stänger av Xboxen och får de där felmeddelandet väljer (Y) och sedan får jag kod 0x7F som man ska få sen startar jag xboxen så händer det inget. Står stilla som 0x7F.

    Kör jag som på gudie får jag felkod 0xFF.

    Vad gör jag för fel?

  20. #80
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av jimmy64 Visa Inlägg
    pemani.
    I din guide så skriver du att man ska flytta över dosfilerna till usb minnet menar du att man ska kopiera mappen med filerna i eller själva filerna i mappen.
    Det gäller Dosflash16 också är det mappen med filerna i eller själva filerna i mappen.

    Om man kopierar filerna från Dosmappen till usb och dosflash16 filerna från mappen till usbminnet så ligger dom ihop blir det ingen konflikt då när man Bootar?.
    Jimmy
    Det spelar ingen roll. Jag lade allt "löst" direkt under rooten. Alltså inga mappar utan alla filer direkt på usb-minnet. Du kan ha mappar om du vill, åtminstone för dosflash16, men då får du ju skriva ex "cd dosflash16" i dos för att komma åt filerna.

  21. #81
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Kasko Visa Inlägg
    Tja!

    Har lite problem med flashning av BenQ läsaren.
    Jag har använt mig av både Iprep 101 och iPrep_101-006 och det visar samma SATA portadress. FE00.

    Jag använder mig av moderkortets SATAport som är ett Intel(R) 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller.

    Jag måste starta xboxen samtidigt med datorn för att den ska hitta BenQ läsaren , Win98 loggan kommer upp skriver in dosflash r FE00 1 a0 1 4 C:/Orig.bin 0 och stänger av Xboxen och får de där felmeddelandet väljer (Y) och sedan får jag kod 0x7F som man ska få sen startar jag xboxen så händer det inget. Står stilla som 0x7F.

    Kör jag som på gudie får jag felkod 0xFF.

    Vad gör jag för fel?
    Vilken version av dosflash använder du? Jag använde 1.4b först och den gick inte alls, då testade jag 1.3b istället och den funkade perfekt.

    Har du testat någon annan SATA-port på moderkortet?

    Vad är det exakt för moderkort du har?

  22. #82
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Vilken version av dosflash använder du? Jag använde 1.4b först och den gick inte alls, då testade jag 1.3b istället och den funkade perfekt.

    Har du testat någon annan SATA-port på moderkortet?

    Vad är det exakt för moderkort du har?
    Jag började med 1,3b sen gick över till 1.4. Ska testa 1.3B igen då

    Jag har 4 portar, har testat 2 stycken.

    Sata0 får jag att de växlas från 0xD1 o 0x51 och sen händer det inget.
    Sata2 får jag 0x7F.

    Jag har en Dell OptiPlex GX620 med Intel 945 Express.
    Last edited by Kasko; 2008-01-05 at 00:56.

  23. #83
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    31
    Respekt
    17
    hej.
    Jag lyckades läsa ut original filen ur dvd läsaren med 1.4 men sen när jag ska radera filen i läsaren så gick det inte då frövade jag med 1.3 då funkade det men när jag ska skriva i ix14 till läsaren då får jag upp en ruta att filens storlek inte stämmer.
    Vad gör jag för fel.
    Jag har nforce4 moderkort.

  24. #84
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    31
    Respekt
    17
    äntligen fick jag till det fick köra med dosflash 1.3 så funkade det .
    Tack för en fin guide pemani.

  25. #85
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av jimmy64 Visa Inlägg
    äntligen fick jag till det fick köra med dosflash 1.3 så funkade det .
    Tack för en fin guide pemani.
    Underbart att du fick till det. Fick du läsa ut biosen på nytt efter att du fick felmeddelandet om att det var fel filstorlek eller blev det fel vid själva programmeringen av original biosen?

  26. #86
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    31
    Respekt
    17
    Hej.
    Jag kunde läsa ut original biosen i dvdläsaren med 1.4 och radera orginalet med 1.4.
    Men när jag skulle skriva så gick det inte då fick jag ta 1.3 och köra radering en gång till och sen skriva in den nya ix14 då gick det.

  27. #87
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av jimmy64 Visa Inlägg
    Hej.
    Jag kunde läsa ut original biosen i dvdläsaren med 1.4 och radera orginalet med 1.4.
    Men när jag skulle skriva så gick det inte då fick jag ta 1.3 och köra radering en gång till och sen skriva in den nya ix14 då gick det.
    Precis samma fel som jag hade. Det är ju tydligen en bugg i 1.4:an som gör att man kan läsa ut den men inte radera eller skriva in en ny. Det är därför jag utgör en varning i början på guiden för 1.4b.

  28. #88
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Nu har jag testat alla fyra portar med 1.3B.

    Men iprep visar samma portnummer till alla portar --> FE00

    Kan väll inte stämma?

  29. #89
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Kasko Visa Inlägg
    Nu har jag testat alla fyra portar med 1.3B.

    Men iprep visar samma portnummer till alla portar --> FE00

    Kan väll inte stämma?
    Vad är det för moderkort i din OptiPlex GX620? Tänkte så att det ens är kompatibelt..

  30. #90
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Problemet med märkesdatorer de så himla svårt o se. Det jag hittar på Dells hemsida är "Datorinformation Kretsuppsättning Intel® 945 Express"
    http://support.euro.dell.com/support....htm#wp1133451

    Men köper jag ett kontrollkortet tex från Psxcare kommer mitt moderkort ändå inte vara kompatibelt?

Sida 3 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Kan flashning vara orsaken till Red Lights..?
    By chillseeker in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 22
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 19:49
  2. Xbox 360 Arcade, benq?
    By nosmaz in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 06:00
  3. C4EVA iXtreme Benq V1.1 rev2 & xtreme version
    By Playtoy in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 10:40
  4. Guide - Hur man flashar BenQ Driven!
    By Chiiefen in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 10:04
  5. BenQ VAD6038 firmware
    By musse1 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 15:46

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •