Jo eftersom jag inte hittade någon guide till mig själv, samt att många verkar ha problem så kommer här en beskrivning hur du uppdaterar, jag tror nog att guiden skall vara idiot säker, därför skiver jag väldigt exakt (läs: jobbigt).
Om man inte orkar läsa så kan man titta på denna filmen:
http://www.dailymotion.com/video/x33...n-wiikey-updat
och om man inte förstår allt tack vare den soppiga upplösningen, läs nedan.
OBS om det står [Notis] så betyder det att det är extra förklarat.
om du redan fattat det jag skrivit så behöver du inte läsa detta, läs dock notiserna innan du frågar frågor.
Det ni börjar med är att ladda ner 1.9g uppdateringen från www.wiikey.cn ´s hemsida, eller hittar den på annat vis.
Filen som du är ute efter heter "bootdisc.pal.iso"
[Notis]
Filen som du laddar ner kan ha ett annat namn först, min hade till exempel namnet "1.9g-beta.rar". Denna fil är en så kallad rar fil och måste packas upp, varför man offtast gör en rar fil är för att göra flera filer till en, eller göra en fil till flera. men i varje fall så behöver du ett program som kan packa upp rar filen, i detta fall kommer då "bootdisc.pal.iso" fram.
Jag rekommenderar programmet winRAR, det får ni själva hitta att ladda ner, det finns trail/demo/gratis i några dagar att ladda ner på hemsidan www.winrar.com
Med winrar höger klickar du på .rar filen och väljer "unpack files here" eller på svenska "Packa upp filer här" med winrar.
[Notis slut]
När du väl har "bootdisc.pal.iso" (kolla att det är just PAL du har om du nu har en wii som är PAL, alltså "bootdisc.pal.iso")
Den bör vara runt 40 Mb stor.
Nu har du alltså en .iso fil, denna ska nu bränna ut på en dvd skiva, till det rekommenderar jag en bra DVD-R skiva liknande Verbatim och ett bra program som heter imgBurn, välj hastigheten 4x eller mindre.
[Notis]
Brännar programmet går att ladda ner gratis på ImgBurn´s hemsida.
När du har installerat det så kan du högerklicka på din .iso fil och välja "burn using ImgBurn", när du väljer detta startas programmet med din .iso fil, det du sen gör är att stoppa i din skiva och trycker på bränn knappen.
[Notis slut]
Nu har du alltså 1,9g uppdaten på en dvd skiva, nu kommer vi till det spännande.
[Notis]
Det är spännande tack vare att du kommer göra fel eftersom du slarvat att läsa denna tråden, och jag kommer dumförklara dig.
[Notis slut]
Det du gör nu är att du stoppar skivan i ditt Wii, ett hett tips är att bränna ut Super mario Galaxy om du inte redan gjort det, detta för att testa om du lyckats med din uppdatering.
När du väl stoppat skivan i ditt wii så kommer ditt wii säga att du har en Gamecube skiva i, så skall det vara, det är bara att starta.
Följ instruktionerna, men för att förtydliga så är det bara trycka på A om du har en gamecube kontroll eller reset på ditt wii när texten "press A or reset" eller "press any key" kommer upp, dessa kommer offtast upp i färgen grön.
När det väl hoppar igång ser det ut enligt denna bild.
Det som händer nu är att uppdaten kollar upp ditt wii, du ser hur långt uppdateringen har kommit för att titta upp det, längst ner, när det blir 100% så betyder inte det att du har uppdaterat utan det är nu du trycker på A eller reset en gång till för att starta uppdateringen!
Nu när den stapeln har tagit sig till 100% (det är den andra stapeln i räkningen) och texten "update finish" tillsammans med liknande "you may now reset your wii" kommer upp så håller du in reset knappen i 4 sekunder så startas ditt wii om.
Nu har du uppdaterat ditt wiikey till 1.9g!
Ta ut skivan och tryck i ditt exemplar av Super Mario Galaxy som du brännt på samma sätt som uppdateringen. testkör och nu ska allt fungera klockrent!
Spela spela spela!
Allmäna vanliga besvär
Problem:Wiikey uppdateringen fastnar!!
Lösning:Ett känt problem är om du har GC minneskort i eller/och en trådlös wavebird installerad, då fastnar det, testa koppla ur detta. fastnar det iallafall, se nedan.
Problem: Ingenting funkar!!!! va ska jag göra!??
Lösning: Följ guiden noggrant, testa att bränna med en saktare hastighet (2,4x eller 3x), testa anda skivor, testa annan brännare och då, endast då frågar du här och ger mer info om ditt problem.
Problem: Jag få upp en fel ruta som ser ut så här:
http://img529.imageshack.us/img529/4774/dsc00332qd7.jpg
Lösning: Gå igenom lösningen på frågan innan detta, men testa även att ladda hem wiikey base disc v1.2 för firmeware E3.0,
från www.wiikey.cn eller så kan du använda www.google.se för att söka.
Bränn ut den (du kanske behöver packa upp om det är en .rar fil (se guiden) och kanske även filechopa om du inte kan bränna den (se nästa fråga) sen stoppardu in skivan i ditt wii.
När den startar får du upp en wiikey meny och texten "please insert wiikey base disc". Då tar du ut skivan och sätter i config 1,3 skivan och då kommer du offtast in i config skivan utan problem och kan göra dina ändringar.
Problem:Mitt brännar program vägrar bränna! / Jag förstår mig inte på filechop!
Lösning: Det kan vara så att ditt brännar program inte stödjer att bränna ut så små filer till en DVD skiva, jag rekommenderar ImgBurn för att bränna och då får man offtast inte detta problemet, hur du använder ImgBurn står kort i guiden ovan. Men om du dock vill filechopa så gör du så här:
Filechop.exe hittar du under "Setup disc images" på www.wiiKey.cn ´s hemsida.
öppna sedan ett text dokument och skriv:
filechop DinIsoFil.iso 1459978240
(DinIsoFil.iso betyder att du där ska ta namnet på din .iso fil, exempelvis "bootdisc.pal.iso".)
Spara, lägg den i samma mapp som filechop.exe och din .iso fil
Gör sedan en .bat av den, detta gör du exempelvis genom att högerklicka på textfilen-->byt namn--> ta bort .doc/.txt (filändelsen) eller vad det nu är och skriv in .bat som filändelse.
[Notis]
Om det inte funkar att göra en bat fil, det som händer är simpelt att du öppnat text documentet igen när du dubbelklickar på den.
då behöver du sätta på att du ska kunna ända så kallade filändelser
detta gör du genom att gå in i valfri mapp tryck på verktyg-->mappalternativ-->visning--> kryssa ur "visa filnamnstillägg för kända typer", gör sedan din .bat fil utan problem.
[Notis slut]
Nu lägger du din .bat, din.iso och filechop.exe i samma mapp, var som helst, dubbelklicka sedan på .bat filen. Du gör så om din iso fil så den blir större (närmare bestämt runt 1,4GB) och du kan nu bränna den utan problem bränna utan problem.
Annat matnyttigt:
- Du behöver inte installera någon wiikey update före 1,9g.
- Jag hade 3.1E Wii uppdateringen installerad, och det fungerade, och fungerar.
- Man behöver inte använda sig av config skivan och ändra något för att spela Super Mario Galaxy PAL.
- Läs även dessa trådar:
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=28773
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=31617
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=29548
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=29092
Ja det var väl allt för mig, jag har skrivit allt själv, men självklart har jag tagit min kunskap från er och andra sidor, jag är inte "själv upplärd", dock så har jag gjort exakt som det står och jag sitter och spelar super mario galaxy som tusan.
Jag ber om ursäkt för alla stavfel, och om ni vill ge beröm som jag hoppas att jag får efter jag skrivit en halv bok, så gör det gärna!
/Lilleolov
Bookmarks