Visar resultat 1 till 30 av 30

Diskussion: Hur man uppdaterar sitt Wiikey till 1.9g [Bilder][Film]

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2007
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    34
    Respekt
    17

    Hur man uppdaterar sitt Wiikey till 1.9g [Bilder][Film]

    Jo eftersom jag inte hittade någon guide till mig själv, samt att många verkar ha problem så kommer här en beskrivning hur du uppdaterar, jag tror nog att guiden skall vara idiot säker, därför skiver jag väldigt exakt (läs: jobbigt).

    Om man inte orkar läsa så kan man titta på denna filmen:
    http://www.dailymotion.com/video/x33...n-wiikey-updat
    och om man inte förstår allt tack vare den soppiga upplösningen, läs nedan.

    OBS om det står [Notis] så betyder det att det är extra förklarat.
    om du redan fattat det jag skrivit så behöver du inte läsa detta, läs dock notiserna innan du frågar frågor.


    Det ni börjar med är att ladda ner 1.9g uppdateringen från www.wiikey.cn ´s hemsida, eller hittar den på annat vis.
    Filen som du är ute efter heter "bootdisc.pal.iso"

    [Notis]
    Filen som du laddar ner kan ha ett annat namn först, min hade till exempel namnet "1.9g-beta.rar". Denna fil är en så kallad rar fil och måste packas upp, varför man offtast gör en rar fil är för att göra flera filer till en, eller göra en fil till flera. men i varje fall så behöver du ett program som kan packa upp rar filen, i detta fall kommer då "bootdisc.pal.iso" fram.
    Jag rekommenderar programmet winRAR, det får ni själva hitta att ladda ner, det finns trail/demo/gratis i några dagar att ladda ner på hemsidan www.winrar.com

    Med winrar höger klickar du på .rar filen och väljer "unpack files here" eller på svenska "Packa upp filer här" med winrar.
    [Notis slut]

    När du väl har "bootdisc.pal.iso" (kolla att det är just PAL du har om du nu har en wii som är PAL, alltså "bootdisc.pal.iso")
    Den bör vara runt 40 Mb stor.
    Nu har du alltså en .iso fil, denna ska nu bränna ut på en dvd skiva, till det rekommenderar jag en bra DVD-R skiva liknande Verbatim och ett bra program som heter imgBurn, välj hastigheten 4x eller mindre.

    [Notis]
    Brännar programmet går att ladda ner gratis på ImgBurn´s hemsida.
    När du har installerat det så kan du högerklicka på din .iso fil och välja "burn using ImgBurn", när du väljer detta startas programmet med din .iso fil, det du sen gör är att stoppa i din skiva och trycker på bränn knappen.
    [Notis slut]

    Nu har du alltså 1,9g uppdaten på en dvd skiva, nu kommer vi till det spännande.

    [Notis]
    Det är spännande tack vare att du kommer göra fel eftersom du slarvat att läsa denna tråden, och jag kommer dumförklara dig.
    [Notis slut]

    Det du gör nu är att du stoppar skivan i ditt Wii, ett hett tips är att bränna ut Super mario Galaxy om du inte redan gjort det, detta för att testa om du lyckats med din uppdatering.

    När du väl stoppat skivan i ditt wii så kommer ditt wii säga att du har en Gamecube skiva i, så skall det vara, det är bara att starta.
    Följ instruktionerna, men för att förtydliga så är det bara trycka på A om du har en gamecube kontroll eller reset på ditt wii när texten "press A or reset" eller "press any key" kommer upp, dessa kommer offtast upp i färgen grön.

    När det väl hoppar igång ser det ut enligt denna bild.


    Det som händer nu är att uppdaten kollar upp ditt wii, du ser hur långt uppdateringen har kommit för att titta upp det, längst ner, när det blir 100% så betyder inte det att du har uppdaterat utan det är nu du trycker på A eller reset en gång till för att starta uppdateringen!

    Nu när den stapeln har tagit sig till 100% (det är den andra stapeln i räkningen) och texten "update finish" tillsammans med liknande "you may now reset your wii" kommer upp så håller du in reset knappen i 4 sekunder så startas ditt wii om.

    Nu har du uppdaterat ditt wiikey till 1.9g!
    Ta ut skivan och tryck i ditt exemplar av Super Mario Galaxy som du brännt på samma sätt som uppdateringen. testkör och nu ska allt fungera klockrent!

    Spela spela spela!

    Allmäna vanliga besvär

    Problem:Wiikey uppdateringen fastnar!!
    Lösning:Ett känt problem är om du har GC minneskort i eller/och en trådlös wavebird installerad, då fastnar det, testa koppla ur detta. fastnar det iallafall, se nedan.

    Problem: Ingenting funkar!!!! va ska jag göra!??
    Lösning: Följ guiden noggrant, testa att bränna med en saktare hastighet (2,4x eller 3x), testa anda skivor, testa annan brännare och då, endast då frågar du här och ger mer info om ditt problem.

    Problem: Jag få upp en fel ruta som ser ut så här:
    http://img529.imageshack.us/img529/4774/dsc00332qd7.jpg
    Lösning: Gå igenom lösningen på frågan innan detta, men testa även att ladda hem wiikey base disc v1.2 för firmeware E3.0,
    från www.wiikey.cn eller så kan du använda www.google.se för att söka.
    Bränn ut den (du kanske behöver packa upp om det är en .rar fil (se guiden) och kanske även filechopa om du inte kan bränna den (se nästa fråga) sen stoppardu in skivan i ditt wii.
    När den startar får du upp en wiikey meny och texten "please insert wiikey base disc". Då tar du ut skivan och sätter i config 1,3 skivan och då kommer du offtast in i config skivan utan problem och kan göra dina ändringar.

    Problem:Mitt brännar program vägrar bränna! / Jag förstår mig inte på filechop!
    Lösning: Det kan vara så att ditt brännar program inte stödjer att bränna ut så små filer till en DVD skiva, jag rekommenderar ImgBurn för att bränna och då får man offtast inte detta problemet, hur du använder ImgBurn står kort i guiden ovan. Men om du dock vill filechopa så gör du så här:
    Filechop.exe hittar du under "Setup disc images" på www.wiiKey.cn ´s hemsida.

    öppna sedan ett text dokument och skriv:

    filechop DinIsoFil.iso 1459978240

    (DinIsoFil.iso betyder att du där ska ta namnet på din .iso fil, exempelvis "bootdisc.pal.iso".)
    Spara, lägg den i samma mapp som filechop.exe och din .iso fil
    Gör sedan en .bat av den, detta gör du exempelvis genom att högerklicka på textfilen-->byt namn--> ta bort .doc/.txt (filändelsen) eller vad det nu är och skriv in .bat som filändelse.

    [Notis]
    Om det inte funkar att göra en bat fil, det som händer är simpelt att du öppnat text documentet igen när du dubbelklickar på den.
    då behöver du sätta på att du ska kunna ända så kallade filändelser
    detta gör du genom att gå in i valfri mapp tryck på verktyg-->mappalternativ-->visning--> kryssa ur "visa filnamnstillägg för kända typer", gör sedan din .bat fil utan problem.
    [Notis slut]

    Nu lägger du din .bat, din.iso och filechop.exe i samma mapp, var som helst, dubbelklicka sedan på .bat filen. Du gör så om din iso fil så den blir större (närmare bestämt runt 1,4GB) och du kan nu bränna den utan problem bränna utan problem.

    Annat matnyttigt:


    Ja det var väl allt för mig, jag har skrivit allt själv, men självklart har jag tagit min kunskap från er och andra sidor, jag är inte "själv upplärd", dock så har jag gjort exakt som det står och jag sitter och spelar super mario galaxy som tusan.

    Jag ber om ursäkt för alla stavfel, och om ni vill ge beröm som jag hoppas att jag får efter jag skrivit en halv bok, så gör det gärna!

    /Lilleolov
    Last edited by Lilleolov; 2007-12-15 at 19:58. Anledning: tog bort: "P.S Lite klister på denna? D.S"

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    Travligt att du gjort en såan här lista för dem som har problem.
    Gott arbete

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    76
    Respekt
    18
    Grymt bra! Tack.

    Det ända jag letar efter nu är en källa att tanka 1.9g versionen ifrån.. Wiikeys sida är rätt död.

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Länk

    Här är en länk där jag tankade ner uppdateringen. Funkade klockrent!

    http://nintendo-scene.com/696

    (Man måste bli medlem för att kunna gå in på sidan)

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Vad ska jag göra om jag har 3.1e eller vad den heter och försöker installera PAL.iso filen, får upp allt rätt osv den försöker installera, men får så att den säger ERROR, no connection, blablalba check your connection typ efter den kört "TESTING"

    Gör jag helt fel eller? :P Helt sämst på detta då jag fick mitt chippade wii idag..

    Tankat och bränt SMG, funkade typ 5 sekunder, sen kommer det upp en ruta där det står "# 0001 Error false device detected" eller ngt sånt.. hjälp snälla

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av mill3r Visa Inlägg
    Vad ska jag göra om jag har 3.1e eller vad den heter och försöker installera PAL.iso filen, får upp allt rätt osv den försöker installera, men får så att den säger ERROR, no connection, blablalba check your connection typ efter den kört "TESTING"

    Gör jag helt fel eller? :P Helt sämst på detta då jag fick mitt chippade wii idag..

    Tankat och bränt SMG, funkade typ 5 sekunder, sen kommer det upp en ruta där det står "# 0001 Error false device detected" eller ngt sånt.. hjälp snälla
    Fungerar några brända spel överhuvudtaget? Vet inte vad den menar med connection, ev nåt knas med chipet så att den inte kan skriva in den nya firmwaren.

    Felmeddelandet du får i SMG är ju iaf för att du inte har 1.9g inlagt. Spelet har ju en kopieringsskydd som känner av chip med äldre programvara installerad, ex 1.9b.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Ja, jag har en bunt nybrändaspel som fungerar utan problem..

    Kan testa att installera 1.9b och sedan 1.9g eller? :s

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av mill3r Visa Inlägg
    Ja, jag har en bunt nybrändaspel som fungerar utan problem..

    Kan testa att installera 1.9b och sedan 1.9g eller? :s
    Absolut.

    Jag körde den vägen när jag skulle uppdatera. Vissa säger att det ska fungera att gå direkt till 1.9g men andra sägs ha haft problem med detta.

    Men kör på det, in med 1.9b och sedan 1.9g.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Pemani, det funkade inte heller, blev samma sak:S

    vad ska jag göraaa ;(

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av mill3r Visa Inlägg
    Pemani, det funkade inte heller, blev samma sak:S

    vad ska jag göraaa ;(
    men fick du in 1.9b utan problem eller blev det error där också?

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Nej det blev samma sak :S
    No connection

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    vad har du för märke på skivorna? Har du bränt i långsam hastighet?

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    det är några dyra skivor som jag tog av farsan, haha men de kan väl inte vara felet då jag bränner i 2x hastighet, för jag kommer ju in på installationen osv men så säger den no connection? ;E;

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av mill3r Visa Inlägg
    det är några dyra skivor som jag tog av farsan, haha men de kan väl inte vara felet då jag bränner i 2x hastighet, för jag kommer ju in på installationen osv men så säger den no connection? ;E;
    Hittade detta:

    http://gbatemp.net/index.php?showtopic=64127&st=0

    Du är säker på att du har ett "äkta" wiikey och inte en clone? Dessa verkar ha detta problem.

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    jag vet inte, han sa att det var hans kompis som installerat chippet, WiiD eller va han sa att det var:s

    fan ska man göraaa bläää

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Han bekräftade att det var WiiD i den..

    vad är det för något?:P Är det bra eller

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av mill3r Visa Inlägg
    Han bekräftade att det var WiiD i den..

    vad är det för något?:P Är det bra eller

    Alltså denna guide är för Wiikey, inte Wiid som du har. Det är två helt olika chip. Denna uppdatering funkar inte för ditt chip tyvärr så det är därför det inte går så bra.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Pemani

    jaha, haha jag är lite efterbliven med sånthär, öhm vet du vart jag kan vända mig om jag vill kunna typ fixa så jag inte får error osv på SMG?

    tacksi

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av mill3r Visa Inlägg
    Pemani

    jaha, haha jag är lite efterbliven med sånthär, öhm vet du vart jag kan vända mig om jag vill kunna typ fixa så jag inte får error osv på SMG?

    tacksi
    Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag nog tyvärr att du måste byta chip. Du kan själv läsa lite mer här på forumet om du söker på wiid.

    Som du ser här:

    http://wiidmod.com/

    så uppdaterade dom sidan den 6:e April senast. Detta tyder väl tyvärr på att dom inte bryr sig om chippet så mkt längre och därför lär nog inga uppdateringar komma heller som gör det möjligt att spela SMG.

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hej är inte så bra på det där med wii och chip men jag har iaf wiikey och vill uppdatera till 1.9g för att spela SMG. Problemet är att jag har bränt både 1.9b och 1.9g och testat men dom har inte kunnat läsas. Läste på något forum att img burn hade nån funktion så att .iso filerna blev 1.4gb stora så att wiiet lättare hittade skivan, hittar inte den funktionen i settings? kan nån snälla hjälpa mig innan jag blir galen?

    och det där filechop.exe hittar jag inte heller, wiikeys sida är ju inte så levande..

    edit: det löste sig, hittade en länk http://www.teambadattitude.co.uk/Wii....9gBootPAL.zip som gav mig den rätta filen att bränna
    Last edited by torstenn; 2007-12-27 at 18:08.

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Mitt problem är att img inte låter mig bränna uppdatering.. Måste man ha DVD-R?
    Misstänker detta då det inte har funkat med ngn DVD+R skiva än..

    Elr gör jag ngt annat fel?

    Måste gör ngt annat fel...
    img låter mig inte bränna filen på varken dvd+ eller -
    har testat med typ tre olika pal.iso filerpå ca 40 Mb och en 1,37 och kan inte bränna ngnting...

    Antar att det inte är ngn idé att testa med CD skiva...
    Last edited by Jimboo_92; 2008-01-13 at 15:44.

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hej. Varför såg jag inte denna tråd innan jag uppdaterade mitt Wii :-( Jag tryckte på eject knappen efter första 100% och INTE reset som man borde....min nöt. Så nu kan jag inte boota alls från några skivor, 1.9b eller Recovery....vad ska jag göra ?? Är en riktigt dummy i denna fråga :-(

  23. #23
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    tack för en ypperlig guide. Man hittar lätt rätt iso hos "pirate", sök på wiikey bara så kommer den upp. Allt funkade klockrent.

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Hej!
    Jag brännde 1.9g på en dvd skiva stoppade in det och startade uppdatering...efter par sekunder fick jag " Initialising drive...error!
    ReadID failed.
    Error reading disk...press any key to retry...


    Nån annnan som har fåt samma felmeddelande eller har lösning till detta...Har Wiikey 2 chip har just installerat den och funkar bra tills jag kom till Super Mario Smash .

    Glömmde säga att jag har uppdaterat Wii till 3.4 om det har någon betydelse
    Last edited by Cyberbata; 2008-12-18 at 23:45.

  25. #25
    Registrerade
    Nov 2007
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Cyberbata Visa Inlägg
    *TEXT*...Har Wiikey 2 chip...*TEXT*
    Wiikey 1 uppdateringar så som 1,9g fungerar väl inte på Wiikey 2?

    rätta mig om jag har fel någon..

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    Presis wiikey2 har egna uppdateringar....

    Bjerlk

  27. #27
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    40
    Respekt
    18
    Grym Tråd med bra förklaring älska dom där [Notis]arna som du har laggt in (hjälpte mkt en trög skalle ) Nu fick du mej att få igång 3-4 spel som bara har legat å skräpat (nära att slängas med ) + att det har rullat igång med tankningen på nya utmaningar och mer tillbehörs köp
    Tack än en gång Lilleolov för den här underbara tråden
    Opps!! Wii dosan i TVen

  28. #28
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag har läst igenom denna tråd och även googlat som en galning men får fan ingen lösning på mitt problem.

    Jag lät er installera ett wiikey i min konsoll 2007-04-30 och körde på ett bra tag utan problem, sedan var det några spel jag skulle spela som inte fungerade pga gammal version av wiikey. Wii:t blev stående ett bra tag, lirade ett par gamla spel osv. Men nu tänkte jag att det var dags att ta tag i problemet och uppdatera chippet. Men problem uppstod givetvis.

    Jag har följt en guide och bränt ut updateringen på två skivor. Provade först med en dvd-r i 2x hastighet och sedan en dvd+r i 2x hastighet. Kommer fram till screenen där det är tre "robotfigurer" i blått, grått och rött, och så står det Wiikey Update 1.9x

    Initializing drive...
    Reading firmware data...done.
    Stopping drive...


    Press A or reset to run TEST cycle
    TESTING.. please wait......

    ERROR: test failed!
    check your connection and try again.

    Vad kan jag göra åt detta? jag har läst runt på forum och folk verkar ha samma problem.

    "try another disc", "your wiikey might be a clone" osv.

    Vore tacksam för hjälp med detta.

  29. #29
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    Tja som du säger kan det ju vara "fel" på skivorna men du har ju testat 2 olika...

    Det andra är att du KAN ju ha fått en wiikey clon när du installerade chippet. Om du inte gjorde det själv och är 100%igt säker på det....

    Bjerlk

  30. #30
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Eftersom jag både köpt chipet på psxcare och låtit dom installera det förutsätter jag att det inte är en klon? Annars får man ju lov att vara lite missnöjd.

Liknande diskussioner

  1. Guide: Flashning av BenQ VAD6038
    By pemani in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 338
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 20:01
  2. Kan man skaffa hårddisk till sin DVD?
    By mattiasz600 in forum Produktsupport - DVD-spelare
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 16:14
  3. Exakt hur går det till när man blir bannad från Live?
    By Moldernado in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 01:59
  4. Hur bränner man GC spel till Wii?
    By Cyphris in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 15:22
  5. Hur flashar man sitt 360 ?
    By BynOxis in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 13:36

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •