Funderar på att skaffa en S-VHS. Banden är ju rätt dyra men blir det lite bättre kvalité med en S-VHS på "vanliga" band än en vanlig VHS?
<small>[ 25 June 2002, 15:18: Meddelandet redigerat av: ktd ]</small>
Funderar på att skaffa en S-VHS. Banden är ju rätt dyra men blir det lite bättre kvalité med en S-VHS på "vanliga" band än en vanlig VHS?
<small>[ 25 June 2002, 15:18: Meddelandet redigerat av: ktd ]</small>
De flesta nya S-VHS spelare kan spela in med S-VHS på vanliga videoband med något sämre kvalitet än riktiga band.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Men bättre än vanliga VHS-band?
Ja, eftersom man spelar in i S-videoformat (svartvit bild och färginformation spelas in separerat på bandet).
Vanlig VHS = Composite video spelas in på bandet, dvs svartvit bild med färginformationen modulerad på en bärvåg i samma signal. Det är moduleringen/demoduleringen (via kamfilter) som ger kvalitetsförluster jämfört med att hantera signalerna separat både på bandet och i kablarna.
Största fördelen med S-VHS är möjligheten att göra bandkopior med minimal kvalitetsförsämring just för att signalen hela tiden skickas separerat. Perfekt för videoredigering...iallafall innan det fanns digitala videokameror och datorredigering...
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
Bookmarks