Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Duo-X2 och Cromwell,

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    40
    Respekt
    17

    Question Duo-X2 och Cromwell,

    Tja!
    Jo nu är det så att jag har installerat ett Duo-X2 och installerat Cromwell bioset, har installerat Linux och detta ska snart bli en NAS. Allt gick relativt smärtfritt förutom att jag lödde D0 lite fel först.
    Tack för #Xbins och alla länkar och guider, men nu har jag lite frågor trots allt, vissa saker är lite svårtolkat när man inte kan nåt om detta.
    Så!
    1. Kommer jag inte att kunna spela på xboxen nu? (Inte för att det är viktigt, den har bara legat å skräpat fram tills idag.)
    2. Läste här att fel bios kan förstöra din xbox, kan cromwell också göra det? eller gäller det endast för EVOm8-bios? Jag har V1.0 så i mitt fall är det m8plus som gäller isf. antar jag.
    3. Hur mkt är max HDD-storlek? IGR läste jag någonstans något om, gäller det också bara för EVO eller kan jag använda större diskar med Cromwell?
    4. "Minnes Bank1" eller bara Bank1, är den bara till för att flasha Bank0? Eller kan man göra något mer?

    Jag är helt färsk inom detta forf. så en spark i rätt riktning vore inte helt fel, har "wikipediat" sönder skallen idag och just nu klarar jag inte mer, imorrn blir det nya friska tag.
    Skulle verkligen uppskatta svar på mina frågor.
    Sov gott!

    MVH
    /Schatz
    Last edited by Schattiz; 2007-12-19 at 02:24.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    1. Vet ej. Har inte pillat med det själv än. Dock skall jag i framtiden ha en xbox med linux!
    2. Rätt bios måste du alltid ha! Det verkar dock som att du har rätt bios. Det skall hete M8plus. Till en v. 1.6 så skall man ha M8plus_16.
    3. Du kan ha en stooor HDD. Det är bioset som avgör om boxen klarar HDD:ns storlek. Du kan ändra inställningarna i bioset med programmet EVtool (i pc:n. sedan flashar du in bioset i xboxen.)
    4. Du har två minnesbankar på ditt chipp. Så du kan ha två olika bios.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    40
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av housepainter Visa Inlägg
    2. Rätt bios måste du alltid ha! Det verkar dock som att du har rätt bios. Det skall hete M8plus. Till en v. 1.6 så skall man ha M8plus_16.
    .
    Tack så mkt för svaren,
    just nu så kör jag med Cromwell.bin bios, behöver jag ändå installera m8plus någonstans? tex i Bank1? Så som jag har förstått det hela så räcker det att köra med cromwell för att köra Linux och utan att förstöra mitt bios.
    MVH
    /Schatz

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    Helt seriöst så är jag inte ett dugg påläst vad gäller cromwell. Så någon annan är nog mycket bättre på att svara på det.

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Dom duox 2 chip som jag installerat (dom vita) har kommit flashade med cromwell på ena banken och flasbios på den andra. Som jag förstår så är dessa två biosar endast två alternativ för att flasha in nya biosar med, och på så vis med det nya bioset låsa upp boxen.
    Har dock aldrig använt Linux på någon Xbox men förmodar att du måste även om flasha om någon av bankerna på chippet för att kunna installera och köra Linux.

    Och så jag är lite fundersam när du skriver att du installerat cromwell bioset? Har du installerat det eller var det redan installerat från fabriken?
    Vidare skriver du att du har redan installerat Linux, hur gjorde du det om chippet inte har ett körbart bios?

    Du skriver också att du är rädd att förstöra ditt bios, det är ju endast bioset på den ena eller andra banken på chippet som flashas om.
    Du väljer vilken av flash-metoderna Flashbios (FTP) eller Cromwell (skiva) med switchen på chippet som du ska använda och precis innan du flashar så knäpper du om swichen till den andra.
    Skulle flashningen misslyckas så är det ju bara och knäppa tillbaka switchen och börja om från början igen.

    Personligen föredrar jag Flashbioset då det är smidigare att flasha över FTP och nätverkskabeln.
    Du skriver bara upp ip-numret som kommer upp på skärmen(xbox) i adress fältet i datorn och vips så har du surfat in till xbox och chippet. Här väljer man bara det nya bioset att trycker på flash.
    Av en för mig okänd anledning så ska bioset vara på 524 k för att fungera.

    OBS. GLÖM INTE ATT SWICHA OM TILL DEN ANDRA BANKEN FÖRST INNAN DU TRYCKER PÅ "FLASH" IFALL FLASHNINGEN SKULLE MISSLYCKAS. OBS

    Goggla på "team omega", finns lite info där.

    / M
    Last edited by MisterX; 2007-12-23 at 06:34.

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    När man flashar med cromwell så startar man just en linuxdist. Man startar ju raincoat... Så vill du endast köra linux funkar väl cromwell bra.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Som jag skrev tidigare så har jag inte använt Linux tidigare och som jag befarade så skulle "någon" svara på mitt inlägg och "förhoppningsvis" så kan "Blixten 100" hjälpa dig vidare med dina funderingar.

    / M

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    40
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av MisterX Visa Inlägg

    Och så jag är lite fundersam när du skriver att du installerat cromwell bioset? Har du installerat det eller var det redan installerat från fabriken?
    Vidare skriver du att du har redan installerat Linux, hur gjorde du det om chippet inte har ett körbart bios?

    Du skriver också att du är rädd att förstöra ditt bios, det är ju endast bioset på den ena eller andra banken på chippet som flashas om.
    Du väljer vilken av flash-metoderna Flashbios (FTP) eller Cromwell (skiva) med switchen på chippet som du ska använda och precis innan du flashar så knäpper du om swichen till den andra.
    Skulle flashningen misslyckas så är det ju bara och knäppa tillbaka switchen och börja om från början igen.

    Personligen föredrar jag Flashbioset då det är smidigare att flasha över FTP och nätverkskabeln.
    Du skriver bara upp ip-numret som kommer upp på skärmen(xbox) i adress fältet i datorn och vips så har du surfat in till xbox och chippet. Här väljer man bara det nya bioset att trycker på flash.
    Av en för mig okänd anledning så ska bioset vara på 524 k för att fungera.

    OBS. GLÖM INTE ATT SWICHA OM TILL DEN ANDRA BANKEN FÖRST INNAN DU TRYCKER PÅ "FLASH" IFALL FLASHNINGEN SKULLE MISSLYCKAS. OBS

    Goggla på "team omega", finns lite info där.

    / M
    Tack för svaren,
    Det var fabriksflashat med cromwell 2.32 (om jag inte minns fel), det var bara att göra precis som du säger, starta xboxen med chippet i bank1 och medans xboxen var igång byta till bank0 och flasha med cromwell v2.40 via http. Som jag har förstått det hela så måste bioset vara 524k, vet inte heller riktigt varför men det kändes dumt att inte göra som det stog i guiden (How To: Convert your Xbox to a NAS).

    Efter detta så var det bara att boota Xebian (Debian framtagen för Linux) och installera det på hårddisken.
    Kommer säkert på något mer att fråga längre fram men just nu känns det ganska bra,
    Tack ännu en gång.
    MVH
    /Schatz

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Roligt och höra att du fick till det med både flashningen och Linux.

    mvh / M

Liknande diskussioner

  1. Guide: Flashning av BenQ VAD6038
    By pemani in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 338
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 20:01
  2. Hur man flashar nästan allting på 3.03 OE & 3.10 OE
    By Nicla7 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 16:45
  3. Nedgraderare 3.50 till 1.50 ute nu :D
    By fr_3dd_3 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 01:22
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 18:53
  5. Testat XB Disc, Platinum DL 8x och Infiniti DVD-R
    By Andreas_Ace in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 15:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •