Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: RGB-kabel till Wii

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17

    RGB-kabel till Wii

    Idag hämtade jag min Wii med RGB-kabel på posten. Men av nån anledning får jag bara kompositbild trots den extra kabeln. Det här är kabeln jag beställde

    Jag vet att min tv klarar RGB, jag har tidigare spelat både PS2 och Xbox i RGB på den. Jag har prövat alla uttag på tvn med samma resultat.

    Är det nåt särskilt som behövs för att "sätta på" RGB på Wii? Jag minns att om man inte gjorde det på PS2an så fick man grön bild på dvd-filmer.

    Tack i förhand för svar.

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Ingen som vet?

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    jag förstår inte riktigt vad du menar.. antar dock att komposit = den gula delen av originalkabeln. men självklart stödjer din TV RGB om en SCART-kabel passar. sen fattar jag inte riktigt vad du menar med "sätta på" heller. provade att kolla på DVD på min PS2a för flera år sen och fick då grön bild jag med, så jag bytte bara tillbaks till skitkabeln (läs: original) igen och då gick det. några inställningar syntes inte till så jag trodde att det blev så av den anledningen att man inte ska kunna kopiera filmerna, läste det nånstans, men nu när jag tänker efter så kan man ju lika gärna göra det med originalkabeln. strunt samma det, några inställningar syntes inte till i alla fall. på en Wii finns det ju dock lite olika, men jag tvivlar på att det gör någon skillnad till det bättre utan en komponentkabel. sen undrar jag hur du kan vara så säker på att du inte får "rätt" bild med RGB-kabeln?

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Det är kompositbild, min TV visar en TV-ruta med tre prickar på RGB-signaler, och en TV-ruta utan pricker på komposit när man byter kanal. Dessutom så ser jag dot crawl i bilden. Jag använder alltså RGB-kabeln jag beställde, inte den medföljande kabeln med tre RCA-kablar och en SCART-adapter.

    Har man chip i PS2an brukar det finnas meny där man kan ställa om så att DVD:n visar RGB.

    Ingen som kan hjälpa mej? Snälla?

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    48
    Respekt
    0
    kan inte hjälpa dig. men du kanske skulle ha köpt en nintendo original kabel.
    dyr som satan men fungerar helt perfekt.

    en liten skillnad är också att den har inte en scart kontakt utan det är fem kablar som ska in i tvn.

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    126
    Respekt
    19
    SCART är väl inte samma som RGB, eller?

    RGB är komponent, med -som avkortningen indikerar- Rött, Grönt och Blått kabel.

    Finns det inställningsmöjligheter på tv'n kanske? Eller har du en SCART kanal med? Har du komponent-ansluting på tv'n över huvudtaget?

    Funderar lite högt här, man vet aldrig.

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    RGB SCART är röd, grön och blå signal separat på SCART-kabel, tillsammans med en kompositsignal som används till syncning. Komponentkabel är röd, grön och blå kabel, det är inte samma system som RGB SCART. Den gröna kabeln på komponent är luminans (svartvitt) och sync, medan de röda och blåa är färgdifferens signaler.

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    jag skulle tro att du har fått en kass kabel bara... antingen ett söndags-ex eller så är tillverkaren oseriös, men jag vet inte.

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    126
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Phredreeke Visa Inlägg
    RGB SCART är röd, grön och blå signal separat på SCART-kabel, tillsammans med en kompositsignal som används till syncning. Komponentkabel är röd, grön och blå kabel, det är inte samma system som RGB SCART. Den gröna kabeln på komponent är luminans (svartvitt) och sync, medan de röda och blåa är färgdifferens signaler.
    ahja, bruka blanda ihop allt detta

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    195
    Respekt
    21
    alla scart kontakter på tv stödjer inte RGB (brukar vara 2 ..en rgb och en utan)

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Jag har prövat på samma kontakt som jag får rgb-bild på xboxen med.

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    Öppna upp sladden på scartsidan och jämför med bilden längst ner på sidan, kolla med multimeter om du har.
    http://nfggames.com/wiki/doku.php?id...ulti_av_pinout
    ps2/xbox/psx/snes/nes/megadrive/wii

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    har samma problem som trådstartaren. precis köpt en rgb kabel till wiin. tycke r je jag får rgb bild. i ps2an ställer man in rgb. och på dvdn med och ser tydligt skillnaden i bild. här är samma bild som utan rgb.
    samt har sony tv med rgb läge och där blir färgerna fel om jag aktiverar det läget. det blir grönt och rosa.
    e här ingen i malmö som kör rgb som jag kan testa kabeln hos? hade varit riktigt schysst

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av stimpen Visa Inlägg
    har samma problem som trådstartaren. precis köpt en rgb kabel till wiin. tycke r je jag får rgb bild. i ps2an ställer man in rgb. och på dvdn med och ser tydligt skillnaden i bild. här är samma bild som utan rgb.
    samt har sony tv med rgb läge och där blir färgerna fel om jag aktiverar det läget. det blir grönt och rosa.
    e här ingen i malmö som kör rgb som jag kan testa kabeln hos? hade varit riktigt schysst
    När en rgb-bild blir grön, rosa eller blå, brukar det vara att en av färgerna inte får kontakt, glapp eller kabel av. Kan vara jorden som inte har kontakt också.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    men ni som kör rgb. aktiverar ni rgb i wiin? i ps2an och på alla dvd spelare jag haft så aktiverar man rgb ut. Hittar inget sådant i wiin.
    Ni bara kopplar in kabeln och får rgb bild? Ni vet väl hur rgb bild ser ut är klar skillnad mot vanlig signal. De flesta jag känner vet ej skillnad på rgb och icke rgb.
    Phredreeke har du fått ngn lösning på din kabel eller fått igång rgb? Du bor ej i malmö så jag kan testa min wii? Kan bjuda på en pizza för besväret

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Gick igår och köpte en nintendo orginal rgb kabel. funkar felfritt direkt utan ngn aktivering av rgb i ngn meny eller så.

Liknande diskussioner

  1. Bränna GCspel till Wii?
    By Equality in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 28
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 00:57
  2. Reservdelar till wii
    By universe777 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 15:38
  3. Chip till JP Wii!!!
    By spec in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 17:02
  4. Chip till Wii?
    By ph0x in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 17:07
  5. RGB eller S-VIDEO kabel?
    By il_Duce in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-11-26, 19:55

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •