Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Viper Extreme problem

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Viper Extreme problem

    Idag hämtade vi ut vår nychippade Gamecube. Vi beställde Viper Extreme (USB) inkl. montering + Icedcube skal. Glada var vi när vi vallfärdade ner till macken för att hämta paketet. Nu ska vår dotter bli glad på sin födelsedag tänkte vi. Även vi skulle bli glada då vi gillar att spela =)

    När man väl då kopplar in Gamecuben så funkar det f*n inte! Vi har betalat för en tjänst och en produkt men likväl funkar det inte som det ska. Vi har inte en tusenlapp i fickpengar direkt. Det sved i vår plånbok kan jag tillägga.

    När jag då söker på diverse forum om detta problem så får man upp olika svar om att lasern ska tweakas, att andra dvd-skivor ska användas osv.

    Det går alltså inte att få igång brända spel på vår maskin. Skivan slutar snurra efter ett tag. Det går inte ens att browsa skivan. Den agerar såsom där inte finns någonting på skivan alls. Vi har nu testat olika skivor, olika brännarprogram och problemet kvarstår.

    Jag förmodar att vi kommer bli rekommenderade att tweaka lasern men det är ju någonting som någon som vet vad han gör får göra. Det är liksom ingenting vi har någon erfarenhet av.

    Jag tycker att det borde stå i produktbeskrivningen att det kan krävas att man måste tweaka lasern och att det rekommenderas särskilda skivor för att det skall gå smärtfritt.

    Ska vi som inte bor i närheten av PSX-care behöva skicka iväg vår Gamecube IGEN och betala ännu mer för att det skall fungera??? Detta låter i mina öron befängt då vi redan har betalat för en produkt och en tjänst och med det har vi en förväntan att det skall fungera.

    Måhända att detta inlägg låter vredesfullt men tro f*n att man blir förbannad när saker och ting inte fungerar som det ska.

    Vad ska vi göra? Någon som har någon idé som INTE kostar oss mer pengar? Måste vi absolut tweaka lasern? Finns det verkligen inget annat sätt att kringå problemet? Någon magisk programvara som fixar allt medans jag äter en bulle och tar en cigg??

    Alla förslag som är kostnadsfria är välkomna!!!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Fungerar dina originalspel?

    Om vi chippade din gamecube så testades den både före och efter chipmonteringen, hade den haft problem med att läsa skivor så hade vi informerat om detta innan den skickades.

    Vi undviker lasertweakning utan anser att man i första hand skall hitta rätt kombination av media/hastighet/brännare. Det är även därför vi rekommenderar byte till skal så att man får ett större utbud av skivor.

    Är brännaren mer än 1-2 år gammal eller flitigt använd så byt ut den.

    Vi använder huvudsakligen Verbatim DVD-R skivor när vi testar, utbrända i c:a 4x hastighet.

    Och går man över till den mörka sidan och väljer att köra chippat/modifierat så tycker jag man kan skruva ner gnället några hack. Sånt kan man hålla på med om man kör allting i standardskick. Här hjälper vi varandra sinsemellan för att lösa problem som uppstår, men hur många bryr sig om att läsa och svara på 40 rader med "buhu det är så synd om fattiga stackars lilla mig" :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Viper Extreme problem

    Ja, originalspelen fungerar.

    Vi har testat att bränna med 2 olika brännare. En äldre och en nyare. Vi testade på premium-skivor, maxell-skivor och Traxdata-skivor. Samtliga är DVD-R skivor. Den sistnämnda tipsade PSXcare om.
    Bränningen utfördes med 2x hastighet.

    Det kvittar om vi så hade varit miljonärer så kvarstår faktum att man vill att saker och ting skall fungera som man betalt för.

    Om jag sen anses vara gnällig för att jag väljer att vara utförlig i mitt sätt att uttrycka mig så får jag väl leva med det.

    Så nu återstår det att testa Verbatim-skivor så som jag har förstått det.

    Mörka sidan?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag tror inte moderna media är optimerade för att bränna så långsamt som 2x så prova gärna 4x, 6x, 8x istället.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Viper Extreme problem

    Nu har vi testat Verbatim-skivor och bränt med 8x och då fungerade det =)

    Detta var mycket glädjande.

    Det kan ju vara bra för alla de som inte är så väl bevandrade i "chipvärlden" att det är Verbatim som gäller och inget annat. Att man måste bränna i 4, 6 eller 8x också.

    Tänk så mycket bekymmer alla kan besparas om man vet detta innan.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    På DIN gamecube ja :-)

    På en annan gamecube så kanske det inte alls går med 8x-brända verbatim...
    Dom börjar ju bli lite till åldern dom där kuberna...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    76
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Fredde3993 Visa Inlägg
    Det kvittar om vi så hade varit miljonärer så kvarstår faktum att man vill att saker och ting skall fungera som man betalt för.

    Om jag sen anses vara gnällig för att jag väljer att vara utförlig i mitt sätt att uttrycka mig så får jag väl leva med det.
    Då kommer du också leva med att inte få hjälp. Att komma hit och skriva sin livshistoria och sedan gnälla och skrika som en 3åring gör ingen motiverad att ge dig hjälp.

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av mmjepp Visa Inlägg
    Då kommer du också leva med att inte få hjälp. Att komma hit och skriva sin livshistoria och sedan gnälla och skrika som en 3åring gör ingen motiverad att ge dig hjälp.

    Aha, så det är så det fungerar. Bara så man vet. Man skall alltså rycka på axlarna när det blir problem och hoppas att någon vänlig själ hjälper till.

    Ja jag vore nog 3 år om det jag skrev var min livshistoria. Men hädanefter när jag har något problem och vill ha hjälp så ska jag skriva något i stil med:
    "Hooii, jag har problem. Det fungerar inte. Hjälp mig!". Det räcker enligt dig? Ingen bakgrund till problemet behövs inte.

    Som en parantes kan jag även nämna att den gamla kuben fortfarande inte fungerar. Fungerar lite när den känner för det. Kanske 50% ungefär. Men men jag skall inte GNÄLLA.

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    76
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Fredde3993 Visa Inlägg
    Aha, så det är så det fungerar. Bara så man vet. Man skall alltså rycka på axlarna när det blir problem och hoppas att någon vänlig själ hjälper till.

    Ja jag vore nog 3 år om det jag skrev var min livshistoria. Men hädanefter när jag har något problem och vill ha hjälp så ska jag skriva något i stil med:
    "Hooii, jag har problem. Det fungerar inte. Hjälp mig!". Det räcker enligt dig? Ingen bakgrund till problemet behövs inte.

    Som en parantes kan jag även nämna att den gamla kuben fortfarande inte fungerar. Fungerar lite när den känner för det. Kanske 50% ungefär. Men men jag skall inte GNÄLLA.
    Att jag måste förklara detta är bara tragiskt.
    När man vill ha hjälp och frågar folk på ett forum börjar man inte med att ha stridsyxan framme. Testa att vara trevlig och försök förklara ditt problem istället.
    Självklart är det bra med en bakgrund till problemet om det har något med problemet att göra.
    Läs ditt första inlägg igen så hoppas jag att du förstår vad jag menar....

    Jag försöker bara hjälpa dig så att du slipper göra bort dig på fler forum och har större chanser att få hjälp.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kortfattat:

    Skriv precis hur du vill, bara du är kund till mig så kommer jag svara efter bästa förmåga. En vanlig dag så går jag igenom alla nya inlägg åtminstonde 1-3 gånger.

    Eller hoppa över det känslomässiga och håll dig till det tekniska och det är större chans att du även för hjälp av någon annan av forumets vad det nu är...30.000 kanske...medlemmar...

    Tro mig, jämfört med det kollektiva kunnandet här i forumet så är mina kunskaper trots allt relativt begränsade.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Viper Extreme problem

    Okej!

    Jag börjar med att be om ursäkt om mitt första inlägg uppfattades som hotfullt eller som om jag hade "stridsyxan" framme. Det var inte menat att uppfattas så. Att man kan bli frustrerad och irriterad över saker som inte fungerar måste väl vara ganska vanligt bland användarna? Okej, man ska inte låta det gå ut över forumet och det ber jag om ursäkt för.

    Hade jag fått bestämma så hade jag köpt en ny Wii eller Xbox 360 men man får inte alltid som man vill =)

    Så nu blev det att uppgradera kuben istället.

    Så nu frågar jag försiktigt om huruvida någon känner till vad som rekommenderas vid tweakning av lasern. Stämmer det att värdet borde reduceras till mellan 165-200 Ω ?

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Hur tror du dina glödlampor i huset skulle må om du kör dom på 260V istället för 220V? Eller 300V? Eller 400V?


    Dom lyser starkare, men dör fortare...eller brinner upp direkt.

    Dvdläsaren fungerar ungefär likadant. Efter ett visst antal timmar, säg 5-10.000, så lyser den bara med säg 50% av sin ursprungliga styrka och börjar få svårt att läsa skivorna.

    Om du då trimmar upp den så den lyser med säg 70-80% av den ursprungliga styrkan så kan du räkna med att den fixen bara hjälper kanske 200 timmar innan den är nere i 50% styrka igen.

    (alla timmar och % är bara exempel, vi har aldrig gjort några mätningar av detta)


    Nya dvdläsare/optiska pickuper har vi som reservdelar, så om inte tweakningen ger ett bra/hållbart resultat så är det inte omöjligt att byta ut den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 19:46
  2. Viper extreme trasig?
    By Ante0 in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 21:55
  3. Problem med Viper gc Extreme
    By mystiqu in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 08:18
  4. Viper + cobra 1.2 problem
    By jonas9000 in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 22:06

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •