Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 33

Diskussion: Hur får man ljudet i stereon från tvn?

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18

    Hur får man ljudet i stereon från tvn?

    Hej jag köpte precis en hd tv som ja ska ha när jag spelar, och nu undrar jag hur man kopplar så att ljudet från tvn går ut genom stereon. Jag har en sån komponent kabel (gul,röd,vit) som är hane i båda ändar men jag vet inte var i tvn den ska sitta. Jag provade i sidan där man kan koppla in dvd spelare lr ngt men det dunka inte. Hur ska jag göra?

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Det du beskriver (gul, röd och vit) är inte komponentkabeln.
    Den gula är kompositvideo, röd höger ljudkanal och den vita vänster ljudkanal.

    Vad har du för tv? Vad är det för stereo du ska koppla in i?
    Bäst ljud får du om du kopplar en optisk kabel för ljudet mellan 360 och din förstärkare, men det förutsätter ju att din förstärkare har en sån ingång.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    en HDTV? då vill du absolut inte använda komposit (skiten)
    skaffa en vga eller komponentkabel (du måste ha någon av dessa för optiskt 5.1 ljud som Enlund nämner),
    alternativt hdmi om du har ny 360 med sån utgång och sån ingång på tv'n..
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    men hur får man så att allt ljud som strömmar ut från tvn strömmar ut i stereon? med allt menar jag t.ex xbox, dvd, digital tv, m.m
    Last edited by xepez; 2008-01-10 at 17:06.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Har tv:n stereoutgångar så kan man ju alltid koppla dom till stereon. Men då får du ju inte digitalt ljud och t.ex. 5.1 surround.

    Vanligast är nog att man kopplar optisk digitalkabel från t.ex. xbox 360 till förstärkaren.

    Nyare/dyare hembioprylar har väl hdmi så att man kan koppla allt den vägen, hdmi omfattar ju både digitalt ljud och digital bild.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Normalt har de flesta moderna tvapparater en ljudutgång bestående av en röd och en vit RCA-kontakt (honor). Mellan dessa och valfri ledig ingång på din förstärkare kopplar du vanliga RCA-kablar.
    Det här står garanterat förklarat i manualen till din tv om du läser den.

    Har du en tv modell bättre kanske det även finn möjlighet att få ljudet mellan tv och förstärkare digitalt via en optisk- eller en koax-kabel.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    Jag har denna tvn: http://www.ciao.se/Mirai_DTL_527V200__98104

    kommer allt ljud från tv om man kopplar in denna i stereon? och funkar hd-läget på xbox360 fast man har dennna i xboxen? http://www.xbox.com/sv-SE/hardware/x/xbox360vgahdcable/

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Vad jag kan se så saknar din tv ljudutgång, såtillvida du inte vill sno ljudet från hörlursurgången - men då får du inget ljud i tv'n.

    Hur skulle du få ljud i tv'n om du kopplar in den där kabeln i stereon?
    Om HD-läget funkar? Kabeln heter "Xbox 360?-VGA HD AV-kabel". Gissa.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    finns det inte ngn vga kabel med en röd och en vit ljudkanal som man kopplar in i tvn å stereon? om det finns kommer då allt ljud som igentligen ska komma från tvn, kommer att komma ut genom stereon?

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av xepez Visa Inlägg
    finns det inte ngn vga kabel med en röd och en vit ljudkanal som man kopplar in i tvn å stereon? om det finns kommer då allt ljud som igentligen ska komma från tvn, kommer att komma ut genom stereon?


    Jo det finns.. den här tex:


    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=432&xSec=94

    den har även ett optiskt jack med 5.1 om du nu skulle ha sån ingång på stereon eller om du skaffa sjysst surround i framtiden..
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    men asså går allt ljud,även vanlig tv, ut till stereon med den sladden?

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    givetvis inte.. bara ljudet från xboxen, du får koppla från dvd o allt va du nu ska köra till stereon separat, om du bara har en ingång så finns det audioswitchar att köpa lite varstans
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    vad ska man söka efter(vilka kategorier på tex kjell & company) för att hitta audioswitchar?

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    på kjell.. ->
    4-vägs RCA-switch
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Det fanns visst 2 scart på din tv...åtminstånde en av dem borde ha audio ut. Koppla därifrån till din förstärkare så borde du få allt ljud från tv:n till din förstärkare.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    går verkligen det? hur ska jag koppla då? för ovanför scart 1 & 2 så står det input, men vid själva uttaget så är det en fyrkant med en pil som går in och ut om nt jag har fel för mig så betyder det att signaler kan både gå in och ut?

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Då skaffar du en scart-adapter.

    Sen kopplar du bara mellan den och stereon
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    tre små frågor till:
    1. men om jag köper en sådan scart adapter, och kopplar in adaptern i tvn och ljudkablarna från adaptern i stereon, kommer exakt allt ljud till stereon då? behöver man nt typ trycka på "source" knappen på fjärrkontrollen å sen välja scart 1 där den adaptern sitter eller kommer ljudet automatiskt?

    2. jag ska kolla efter rca kontakter som jag ska dra dem från adaptern till stereon?

    3. vet nt om jag har fel för mig men när det gäller rca kontakter så på vissa kablar så är den vita ljudkanalen svart?

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Allt ljud brukar skickas ut genom scarten.

    Kontakterna på kablarna brukar vara röda och svarta, men det har ingen betydelse. att det är olika färger är bara för att du ska veta vilken som är vilken i båda ändar utan att följa själva kabeln.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    det funkade inte med en scart adapter :/ jag köpte en som ser exakt ut som den enlund visade på denna tråden. Ljudet kom inte i stereon varken från mitt 360, dvd spelare eller min marksända box. Men det funkar bara på "TV" läget när man väljer det på input/source menyn. Där kan jag se det som min pappa ser inne i vardagsrummet från canal digital boxen. Så gör jag fel eller? Jag har kanalboxen och min dvd spelare i scart 2 via en sån där grej som gör att man utökar scartuttagen. Sen har jag mitt 360 i "YPbPr" uttaget och till sist har jag min scart adapter i scart 1. Så vad gör jag fel?

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Du får läsa i manualen till din tv. Det kanske är så att Scart-1 uttaget inte skickar ut utan bara tar emot, medans Scart-2 även skickar ut.
    Testa att byta dem t.ex.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  22. #22
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Är det exakt en sån som Enlund visade?, med texten input & output på och en switch?
    Har du switchen på Output?
    Var har du kopplat ljudet från din 360?, YPbPr-ingången är ju endast bild.
    På inställningen för scartuttaget för tv:n borde du inte ha input/source utan output, då du inte skall ha in en signal utan ut från tv:n
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    koppla adpater i scart 2 å använde output och då funka allt utom mitt 360 :S hur ska jag koppla så att det ljudet går ut i stereon? som sagt så har jag den inkopplad i "YPbPr", kan det vara på grund av det? för att min digital box, vanlig tv och min dvd spelare funkar m,ed ljudet i stereon

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Jag hade kopplat direkt från 360 till stereo. Finns ingen anledning att gå omvägen genom tv:n, om du inte även vill kunna spela med ljudet enbart från tv:n vill säga. I så fall fanns det ju ett par olika ljudingångar på den....
    "Ingång för sammansatt video/ljud ( RCA-hörlursingång x 3 )"
    Det borde vara röd/vit/gul de menar...koppla på den röda och vita och ställ sedan in i menyerna på tv:n att du använder den ingången för ljud tillsammans med YPbPr.
    1 x linjeingång för ljud ( minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm )"
    Där får du fixa en adapter från 2xRCA till minihörlurskontakt och ställa in i menyerna även här.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    huh, kan du förklara lite bättre fatta nt så bra där :P

  26. #26
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    ehm ja fatta nu va du mena men asså jag kan inte göra ngn inställning så att ljudingången"Ingång för sammansatt video/ljud ( RCA-hörlursingång x 3 )" samarbetar med YPbPr. Finns det ngt annat sätt?

  27. #27
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Det måste stå någonstans i din manual till tv:n vilken ljudingång du skall använda när du kör med YPbPr. Det är inte realistiskt att du skall vara tvungen att ha en ljudanläggning för att kunna få ljud när du kör på den ingången med bild.
    Vad hindrar dig att koppla ljudet från 360 direkt till din förstärkare istället?
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  28. #28
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Helt seriöst xepes, varför läser du inte i manualen till tv'n istället för att fråga här? Det står ju garanterat där hur du ska koppla.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  29. #29
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    159
    Respekt
    18
    det stog inget i manualen :/ så jag började att läsa i stereons manual å då så jag att där skulle va uttag för MD video (röd & vit) där bak. Så jag tänkte att jag måste dra fram tv bänken å kolla. Först fick jag ta bort allt jävla damm för ja så nt ett piss sen hitta jag dessa två små godingar Jag kopplade in xbox ljudkablarna där och tryckte på MD video läget och det funka

  30. #30
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Det står visst i din manual.
    Högst upp på sidan 7 finns det till och med en bild hur du ska koppla.
    Både bild (yPbPr) och ljud (R/L audio) sitter ju bredvid varandra. Fattar inte hur du inte lyckats koppla in detta även utan manual.
    http://www.mirai.eu/Download/documen...al-English.pdf
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Vad är booktype och hur ändrar man det?
    By vidur in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-27, 19:50
  2. Hur får man igång emulator på G6 real
    By DragonIVE in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 08:55
  3. Hur får man igång emulator/GBA/Homebrew spel på M3 Lite PRO
    By mystemo in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 16:53
  4. Hur får man text i psp..?
    By neville in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 09:50
  5. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •