Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Brickning.

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Brickning.

    Hej.
    Jag har bekymmer med att få en entydig sammanställning av brickning. Skulle någon som faktiskt har kunskap om ämnet på ett klart och tydligt vis förklara:

    1) Vad händer med en WII när den blir brickad(Jo den går sönder men hur,vad)?
    2) Vilka möjligheter finns att bricka den? (Fel region. uppdateringar osv.)
    3) Kan Wii:n via WiiConnect24 köra någon uppdatering utan att fråga först? Gör man bäst i att bara stänga av det om man kör chippat?
    4) Behöver man uppdatera chippet konstant (I mitt fall WiiKey)? Varför?

    Jag vet att den här infon finns att hitta med det är för mycket nojs och paranoida mäniskor utan fakta som skriver i alla forum så jag har som sagt inte fått någon entydig bild. Tacksam för svar.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    WII från olika regioner har olika "filer" i "filstrukturen" i sitt flashminne.

    WII:ns hela "menysystem" ligger i det flashminnet.

    En "riktigt" brickning får man om man aldrig uppdaterat sin wii "korrekt" och sedan kör ett spel som t.ex. Super Paper Mario eller senare från t.ex. USA.

    De filer som den uppdateringen installerar hänvisar till andra filer som förutsätts finnas i minnet men som saknas på en icke uppdaterad PAL konsoll.

    Resultatet blir att man hamnar i ett "browserliknande" läge där man i praktiken ser ett felmeddelande. Man kan inte komma åt några menyer och man kan inte starta något spel. Och minnet är "krypterat" så att man inte kan kopiera det från en annan wii och reparera ens med sådan avancerad utrustning som vi har i labbet - vi har försökt...

    Näst värsta fallet "Semi-brickning" så orsakar uppdateringen att man inte kan komma åt sina systeminställningar och därmed inte heller möjligheten att installera en korrekt uppdatering via internet. Då får man vänta tills man får tag på ett PAL spel med senare uppdatering än den man råkade installera, och med en gnutta tur så gör den uppdateringen att wii:n fungerar som den skall sedan.

    Det vanligaste som händer om man sett till att alltid hålla sin wii korrekt uppdaterad genom uppdateringar via internet eller färska PAL-spel är att man får dubbla weather och news-kanaler. Det skulle kunna orsaka framtida problem som inte syns nu, men troligen är det ingen fara alls.

    Som det är nu rekommenderar jag att man kör senaste WII firmware genom att regelbundet ansluta till internet och låta uppdateringen installeras, samt senaste firmware till sitt chip.

    Samt att man kikar till forumet någon gång varje vecka för att se om det är några aktuella problem vi råkat ut för...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Nja, att vara uppdaterad räcker inte alltid. Jag hade ett utbränt NTSC-spel som jag inte hade kört brickblocker på, Guitar Hero 3, och jag hade inte kört det eftersom den ville göra en update. Efter några veckor hade det kommit en ny PAL-uppdatering på internet och efter den vågade jag mig på att stoppa i den där Guitar Hero-skivan... och får numera dras med dubbla news/weather. Jag har lagt ner NTSC-försöken tills vidare.

    (Edit: såg just att du skrev "det vanligaste som händer om", jag läste "det vanligaste som händer om INTE"
    Last edited by Sunn Sunn; 2008-01-12 at 05:32.

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Inlägg
    546
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Sunn Sunn Visa Inlägg
    Nja, att vara uppdaterad räcker inte alltid. Jag hade ett utbränt NTSC-spel som jag inte hade kört brickblocker på, Guitar Hero 3, och jag hade inte kört det eftersom den ville göra en update. Efter några veckor hade det kommit en ny PAL-uppdatering på internet och efter den vågade jag mig på att stoppa i den där Guitar Hero-skivan... och får numera dras med dubbla news/weather. Jag har lagt ner NTSC-försöken tills vidare.

    (Edit: såg just att du skrev "det vanligaste som händer om", jag läste "det vanligaste som händer om INTE"
    Just guitar hero och liknande spel som kräver nya drivrutiner till en extern enhet (Boogie, Wiifit etc) kommer alltid att köra sin update för att installera drivrutinenra, och då är risken mycket stor att den även måste uppdatera filstrukturerna etc, vilket i sig kan ge problem som ovan...

    Bjerlk

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    76
    Respekt
    18
    Alla gör som de vill men jag tycker bara det är dumt att köra NTSC-spel.
    Kör man PAL slipper man tänka på vilken firmwire man har osv.. Bara stoppa in spelen och tuta och köra...förutom de spelen då som behöver ny update till chipet..

    Men man är bricksäker iaf...

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Tack för hjälpen
    Klart och tydligt.

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Och minnet är "krypterat" så att man inte kan kopiera det från en annan wii och reparera ens med sådan avancerad utrustning som vi har i labbet - vi har försökt...
    Är det svårt att genomföra proceduren med att läsa/skriva firmwaret på Wii'n med eran avancerade utrustning? Annars vore det ju intressant att göra en "backup" på sin Wii, och skulle den senare bli brickad, skriva tillbaka sin egen firmware...

    Att ha en sån backup på hyllan (Om man labbar mycket med spel från andra regioner) skulle helt klart vara värt ett par hundralappar

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi kan antingen löda loss chippet och läsa ur det eller använda ett infectuschip. Och det kostar hur som helst ungefär lika mycket som vi skulle ta för ett nytt moderkort :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hmm.. Jag misstänkte nästan det, men tänkte jag skulle slänga ut frågan iaf!

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Är lite nybörjare. Om jag kör ett NTSC spel med uppdatering. Det kommer väl upp då om jag vill uppdatera eller ej så jag iaf har en chans att ej köra det. Dvs uppdateringen lägger ej in sig automatiskt utan mitt godkännande?
    Last edited by stimpen; 2008-01-18 at 18:21.

Liknande diskussioner

  1. Viktigt: Wii-key 1.9g brickning
    By Quixton in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 48
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 16:35

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •