Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Frågor om PAL spel

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Frågor om PAL spel

    hej!

    jag har några frågor här som jag har funderat på lite:

    1. Fungerar PAL spel helt utan problem, eller har någon stött på något som har förstört konsollen? isånnafall vad.

    2. Måste man köra brickblocker (eller vad det heter) på PAL spel också?

    3. Går det att spela online med chip?

    4. Någon som har stött på nackdelar med att chippa?

    Skulle uppskatta svar tack på förhand.

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av fo0fighter Visa Inlägg
    hej!

    jag har några frågor här som jag har funderat på lite:

    1. Fungerar PAL spel helt utan problem, eller har någon stött på något som har förstört konsollen? isånnafall vad.
    Inga problem.

    2. Måste man köra brickblocker (eller vad det heter) på PAL spel också?
    Absolut inte.

    3. Går det att spela online med chip?
    Ja.

    4. Någon som har stött på nackdelar med att chippa?
    Nej, så länge du håller dig till PAL spel så är det lugnt.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    1 och 2. Nej
    3. Ja
    4. Vissa chip funkar inte ljudet med på ett fåtal GC-spel, t ex Starfox Adventures. Detta gäller även om man kör från originalskiva. Det enda stora chippet med det problemet var WiiKey, och det fixades i en update.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Phredreeke Visa Inlägg
    4. Vissa chip funkar inte ljudet med på ett fåtal GC-spel, t ex Starfox Adventures. Detta gäller även om man kör från originalskiva. Det enda stora chippet med det problemet var WiiKey, och det fixades i en update.
    Om man skall vara petig så var det nog bara WiiKey som ställde till det på originalskivor eftersom de hade en ickefungerande audiofix som ställde till det istället för att göra nytta. De chip som helt saknade audiofix hade iaf inga problem med originalskivor.

    I dagsläget är det väl bara OpenWii som saknar en fungerande audiofix.
    Last edited by bell; 2008-01-14 at 16:25.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    ..

    tack för svaren till att börja med. men det är väl wiikey som är det chippet som är att föredra vad jag har fattat det som?

    och förresten vad är GC-spel för något? gamecube eller?

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av fo0fighter Visa Inlägg
    tack för svaren till att börja med. men det är väl wiikey som är det chippet som är att föredra vad jag har fattat det som?
    Beror på vem du frågar.

    Om du tar med i beräkningarna att deras chip såldes med falsk information (de påstod att de hade audiofix men den fungerade inte), uppdateringen var kraftigt försenad trots flertalet löften, deras website är för tillfället nere och har varit så ett tag och frågan är hur intresserade de är att supporta chippet nu när alla nya Wii numera har D2C chip, vilket de inte stöder. Deras ekonomiska intresse för att fortsätta uppdatera chippet blir mindre och mindre för varje dag.

    Jag skulle isåfall hellre välja ett chip från någon som har något att förlora på att sluta supporta det som Cyclowiz, då de även har produkter till Nintendo DS och om de skulle upphöra med supporten för sitt chip skulle det drabba deras CycloDS försäljning.

    Men frågar du mig så rekommenderar jag ett externt 12F683 chip och en PIC programmerare så att du kan kör en öppen lösning (yaosm) där källkoden är tillgänglig för alla. Stora nackdelen med ett PIC chip är att de inte är DVD uppgraderingsbara utan en extern programmerar krävs så det passar inte för alla.

    Värt att nämna är också att yaosm har portats till Cyclowiz om det nu skulle bli så illa att Cyclowiz chippets support skulle upphöra.

    och förresten vad är GC-spel för något? gamecube eller?
    Ja.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    ...

    okej, ja det låter ju som en bra idé. tack så mycket för svaret, det var mycket uppskattat

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av bell Visa Inlägg
    Beror på vem du frågar.

    Men frågar du mig så rekommenderar jag ett externt 12F683 chip och en PIC programmerare så att du kan kör en öppen lösning (yaosm) där källkoden är tillgänglig för alla. Stora nackdelen med ett PIC chip är att de inte är DVD uppgraderingsbara utan en extern programmerar krävs så det passar inte för alla.
    Har yaosm en fungerande kod för d2c-chippet?
    Om inte, är det kretsens kapacitet som sätter begränsningen eller koden i den?
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Har yaosm en fungerande kod för d2c-chippet?
    Om inte, är det kretsens kapacitet som sätter begränsningen eller koden i den?
    D2C kan inte chippas med samma metod som DMS/D2A/D2B.

    På de gamla chippen så kan man via en serieport på DVD kontrollerna läsa och skriva till ram minnet på dvd kontrollern. På så vis kan man ändra värden i variabler, byta ut kod m.m. för att få dvd kontrollern att bete sig som man vill.

    På D2C är den serieporten inte längre aktiv. Eller jo, den finns där men det verkar inte finnas någon kod på insidan av chippet som bryr sig om något kommer på porten.

    De D2C chip som finns idag använder bl.a. en 8 bitars parallell port och exakt vad de gör med den vet jag inte men tittar man på specifikationerna på de chip de använder så är det framförallt betydligt snabbare chip än den 4MHz (1MIPS) PIC chip som gott och väl räcker till för att chippa den gamla generationens DVD kontrollers. Jag tror (men vet inte säkert) att de förvanskar informationen till och från denna 8 bitars port för att lura dvd kontrollern att det verkligen är en riktigt skiva den läser från. Detta kräver garanterat ett snabbt chipp och noggrann timing. Det är dock bara att betrakta som teorier. Jag har egentligen ingen susning om hur D2C chippen fungerar.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  10. #10
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av fo0fighter Visa Inlägg
    hej!

    jag har några frågor här som jag har funderat på lite:

    1. Fungerar PAL spel helt utan problem, eller har någon stött på något som har förstört konsollen? isånnafall vad.

    2. Måste man köra brickblocker (eller vad det heter) på PAL spel också?

    3. Går det att spela online med chip?

    4. Någon som har stött på nackdelar med att chippa?

    Skulle uppskatta svar tack på förhand.
    1. ja
    2. Nix
    3. Ja (När jag försöker köpa virtual consol spel så säger mitt Wii att den hittat otillåtligt device och att jag inte borde gå vidare, så det har jag inte gjort.)
    4. Se 3

Liknande diskussioner

  1. NTSC-Gamecube spel på PAL Wii ger fel bildformat, lösning?
    By brownstone in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 12:47
  2. Bränna 360 spel
    By vender in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 00:05
  3. NTSC-spel på en PAL 360
    By Enlund in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:45
  4. Starta DVD-r ???
    By steff in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-29, 22:19

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •