Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Men shit! Inga normala ps3or??

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    18

Men shit! Inga normala ps3or??

Jag hittade alla mina gamla ps2 spel och ps2an är paj. Tänkte då införskaffa mig en ps3:a (60gb som kompisen har) Ringde till affär efter affär och svaret blev "slut" "slut" "slut" och "slut". Sedan fick jag efter mycket googlande rda på att den hade slutat att tillverkas och att bara den nerbantade 40 gb modellen finns kvar. Men jag vill ju köra ps2 spel! Hur ska man få tag på en ps3a med ps2 stöd för svenska spel?

Vad tänker sony med? Varför struntar de i de kunderna som faktiskt vill ha det bästa och är villiga att betala 4 kök fört.

Om någon vet var jag kan få tag i en , eller om ni bara allmänt vill gnälla på sonys usla skit, posta här.

Registrerade
    Sep 2007
    Respekt
    18
    Kolla annonser eller auktioner. Fick inte länka här tyvärr.

Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Bj0k Visa Inlägg
    Jag hittade alla mina gamla ps2 spel och ps2an är paj. Tänkte då införskaffa mig en ps3:a (60gb som kompisen har) Ringde till affär efter affär och svaret blev "slut" "slut" "slut" och "slut". Sedan fick jag efter mycket googlande rda på att den hade slutat att tillverkas och att bara den nerbantade 40 gb modellen finns kvar. Men jag vill ju köra ps2 spel! Hur ska man få tag på en ps3a med ps2 stöd för svenska spel?

Vad tänker sony med? Varför struntar de i de kunderna som faktiskt vill ha det bästa och är villiga att betala 4 kök fört.

Om någon vet var jag kan få tag i en , eller om ni bara allmänt vill gnälla på sonys usla skit, posta här.
    För att Sony överger entusiasterna och främst vill nå den stora massan. De har sålt dåligt och vill nu nå ut till flera. Jag håller med att det här är tragiskt. Vill man ha en bantad maskin kan man lika gärna köpa en 360 eller Wii. Bästa varianten är klart den allra första. Nackdelen är dock att den blir varmare än 40GB.

Den lilla hårddisken är skitsamma, det är ju bara att byta ut till 250GB eller liknande men bara 2 usb portar, inget ps2 stöd och ingen minneskortläsare är ruttet. Alla såna extra delar underlättar enormt och gör användandet till en bättre upplevelse.

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av razor1394 Visa Inlägg
    Den lilla hårddisken är skitsamma, det är ju bara att byta ut till 250GB eller liknande men bara 2 usb portar, inget ps2 stöd och ingen minneskortläsare är ruttet. Alla såna extra delar underlättar enormt och gör användandet till en bättre upplevelse.
    Vill man ha fler än två USB-portar kan man köpa en USB-hubb. Vill man ha minneskortsläsare kan man köpa till sådan och koppla på USB-porten.

Dessvärre kan man inte köpa till något för att få PS2-stöd på 40 gb:aren. Varför? Jo, Sony vill att man ska köpa dyra PS3-spel istället för att spela sina gamla PS2-spel.

Registrerade
    Apr 2007
    Respekt
    0
    Jag tror framförallt att det handlade om att det inte fungerade 100%-igt.
    Sony sa väl själva att 95% av PS2-spelen fungerar på PS3:an.
    Detta kan skada varumärket Sony och folk kan få bilden av att Sony levererar halvfungerande produkter. Därför tyckte man nog att det är bättre att bara sälja en produkt som man mer eller mindre kan garantera att den fungerar.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Det var på 60 & 80 GB
    På 40 Gb finns inget bakåtkompatibelt
    utan dom vill att el vet att man kör el köper det nyatse PS2an
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    Men allt är skitsnack, varför skulle inte en ps2 spel funka i en ps3:a med 40g. CP sony har bara lagt in en liten mjuvaru spärr för att tjäna 500kr extra.
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

Registrerade
    Feb 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av PhR34k Visa Inlägg
    Men allt är skitsnack, varför skulle inte en ps2 spel funka i en ps3:a med 40g. CP sony har bara lagt in en liten mjuvaru spärr för att tjäna 500kr extra.
    Det stämmer inte.
    Dom första PS3rna som släpptes (i USA och Japan) innehöll Emotion Engine och Graphic Synthesiser chippet (EE+GS) som sitter i PStwo maskinerna,
    När sedan den europeiska maskinen skulle lanseras beslutade man att spara pengar- genom att föra över en del av detta till mjukvaruemulering.
    Det blev Emotion Engine som fick gå över till att bli mjukvara- alltså den processorn- medans man fortfarande använde GS i chipform.
    Så inte ens dom PS3or som har "emulerad PS2" är egentligen full emulering- grafikchippet är inte emulerat överhuvudtaget, anledningen till detta kan man spekulera om, men vad jag hört från säkra källor så har sony rent av ett helvete att ens få emotion engine emuleringen att fungera tillfredsställande- detta beror på flera saker, men det svåraste är att synkronisera det hela- en annan är att tro det eller ej så är PS3:ans Cell långsammare än Emotion Engine på vissa operationer tex square root (sqrt) vilket var en hårdvaruinstruktion på Emotion Engine medans motsvarande ej finns på Cell utan närmsta motsvarighet är sqrte vilket är square root estimate- och kräver yttligare newton raphson behandling för att få någon som helst precision. men jag ska inte gå in på fler detaljer.

Kortfattat... PS3 40GB har inte detta chip överhuvudtaget- Sony kan inte lägga till PS2 stöd på något enkelt sätt- jag tänker inte påstå det är omöjligt att göra GS jobb på RSX (jag är inte tillräckligt insatt i RSX för att avgöra det)- Men jag är ganska säker på att om det vore möjligt så skulle nog Sony gjort detta från början, och jag tror absolut sony var desperata när dom strippade ner PS3:an så mycket- annars hade dom nog med glädje krängt gamla PS2 spel för fina summor på PSN, liknande dom gör med PS1 spelen.

Registrerade
    Mar 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av kekke2000 Visa Inlägg
    Kolla annonser eller auktioner. Fick inte länka här tyvärr.
    Du skulle inte kunna maila mig ang länken som du inte får posta

Liknande diskussioner

1. Funka förut men inte nu
    By Willov in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 18:56
  2. Har fungerat tidigare men inte nu!?
    By S40 in forum DUO-X2 support
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 10:06
  3. Hänger sig hela tiden men inga röda cirklar
    By stora4 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 02:36
  4. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC