Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: 50hz eller 100hz tv?

Registrerade
    Feb 2002
    Från
    Malmö, Skåne, Sverige
    Respekt
    0

Post 50hz eller 100hz tv?

Ska köpa ny tv och dvd. Och undra hur mycket skillnad 100hz gör i samband med att titta på dvd. Är det värt de extra tusenlapparna?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det beror egentligen på om du är mer känslig för 50Hz flimmer (syns mest i mycket ljusa bilder, när man tittar på dom i ögonvrån) eller 100Hz eftersläpningar/artefakter.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2002
    Från
    Malmö, Skåne, Sverige
    Respekt
    0

så det har med vad ögonen tål alltså. Jag vet när jag brukar kolla på digitaltv och ishockey att uppe i kanten flimrar det satan ta mig. om det är enda skillnaden så går jag nog med 50hz tvn är ju trots allt bara en fattig student . Tack för det snabba svaret.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Ja, ishockey är nog en stor anledning att köpa 100Hz. Mycket vitt och handling över HELA bilden :-)

Sedan är det ju med TV som med bilar...

Även om man inte behöver största turbomodellen så brukar det vara den som har finast utrustning utöver motorstyrkan också. Bättre bromsar, bättre fjädring, snyggare inredning osv.

Det kan ju vara mer än 100Hz funktionens om skiljer alltså.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2002
    Från
    Malmö, Skåne, Sverige
    Respekt
    0

fast det jag var mest intresserad av var om där blev nån skillnad på bilkkvaliten när man ser på dvd, om man har en 100hz- eller 50hz-tv

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det beror ju på vilka tv-apparater du jämför. Det brukar vara annat som skiljer mellan modeller än just 50/100Hz. Som jag skrev tidigare, 100Hz modellen kanske har lite mer påkostat bildrör, bättre komponenter, avancerat kamfilter m.m.

Registrerade
    Feb 2002
    Från
    Malmö, Skåne, Sverige
    Respekt
    0

ja så är det säkert men låt oss säga att det är två identiska tvapparater med enda skillnaden att refreshraten på den ena är 100hz och på den andra är det 50hz

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    28

Klart du ska ha en 100Hz. I ala fall om du kollar på film. MYCKET skönare, mjukare, färger och kristallklar bild...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av mirre:
    <strong>ja så är det säkert men låt oss säga att det är två identiska tvapparater med enda skillnaden att refreshraten på den ena är 100hz och på den andra är det 50hz</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Isåfall kommer 100Hz apparaten flimra mindre och 50Hz apparaten ha mindre "konstigheter" för sig när bilden rör på sig...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av ktd:
    <strong>Klart du ska ha en 100Hz. I ala fall om du kollar på film. MYCKET skönare, mjukare, färger och kristallklar bild...</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">100Hz i sig ger inte bättre färger eller klarare bild. Det får man för att man köpt en dyr bra 100Hz TV istället för en billig dålig 50Hz TV.

Jag har en Sony 36" av mycket bra kvalitet, där man kan ställa om mellan 50Hz och 100Hz. Jag kör 50Hz på den. Men det beror på att just den apparaten ger högre upplösning i 50Hz än den gör i 100Hz. I 100Hz är upplösningen dubblad horisontellt (eller var det vertikalt), i 50Hz är den dubblad både horisontellt och vertikalt.

Liknande diskussioner

1. köpes: defekt PS2 eller delar av ett PS2
    By kungmidas in forum Annonser/SPAM
    Senaste inlägg: 2003-12-27, 18:48
  2. Ny Xbox eller X-B.I.T Chip ?
    By TwiZteD in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-12-15, 14:01
  3. Lightgun med 100Hz
    By Fredrik in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-11-20, 20:09
  4. Bör man köpa en helt ny V5 messiah eller modda om sin gamla neo2 V3?
    By Game_Freak_se in forum Messiah - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Senaste inlägg: 2002-06-03, 20:27
  5. 100hz vs. 50hz
    By ordell in forum DVD och Hembio - Övrigt
    Senaste inlägg: 2000-09-03, 17:48

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner