Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Behöver en bra VGA kabel, tips någon?

Registrerade
    Mar 2007
    Respekt
    18

Question Behöver en bra VGA kabel, tips någon?

Hej, jag vet att detta inte hör till detta forumet men jag tycker att man får så bra hjälp här på xbox 360 forumet

Så, jag har precis laddat hem en massa filmer till datorn men jag har inte råd att bränna ut dem på dvd och min datorskärm suger, så jag vill koppla datorn till min HD TV. Och om jag inte har fel för mig så behöver man en VGA kabel för detta? Men jag vet inte vilken jag vill köpa. Så därför frågar jag er. Jag vill bara ha en billig för max 250 spänn och jag behöver ungefär 2.5 meter. Någon som vet någon bra? Jag kollade runder lite på kjell och hittade en HQ kabel men jag kan inte länka den för det blir bara stjärnor över länken :S Men ge tips till mig
    Last edited by xepez; 2008-01-26 at 14:29.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Är det bara 2,5 meter kabel du behöver kan du nästan ta vilken VGA-kabel som helst. HQ-kabeln från Kjell & co blir du säkert nöjd med.
    Glöm inte att du även behöver en kabel för ljudet. VGA-kabeln är ju bara bild.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Mar 2007
    Respekt
    18
    hur får jag ljud då? kan jag typ dra ludkontakt från den gröna ljudutgången på datan till hörlurs uttaget på tvn? eller kommer ljudet från datorhögtalarna att funka nör man har vga inkoplad?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Ljudet från datorhögtalarna funkar ju om du inte kopplar om något alls. Men ska du kolla på tv'n vill du väl ha ljud i tv'n också.
    Du får kolla hur det set ut på din tv där du kopplar in VGA-kontakten.

Antingen är det 2 RCA-kontakter där. Då behöver du en sladd mellan ljudutgången på datorn(3,5mm stereo) som delar sig i 2 RCA hanar (L&R audio).
    Eller så är det en likadan kontakt som är på datorn, fast en ingång. Då behöver du en 3,5mm -> 3,5mm stereo kabel.
    Båda sorterna finns på Kjell & co

Du ska inte koppla IN något i hörlursUTtaget. Hur skulle det funka tänkte du?
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Mar 2007
    Respekt
    18
    är det viktigt med en HQ kabel? jag har en 27" hd tv, om det nu var till någon hjälp

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    viktigt å viktigt.... VGA är en analog signal. Analoga kablar kan påverkas av yttre faktorer, t.ex. strömkällor. Har du då en billig skitkabel kommer bilden förmodligen bli därefter eftersom den både är undermåligt isolerad samt av ett billigare material (både kabel och kontakter). Även längden på kabeln spelar roll. Ju längre kabel desto högre kvalitet på kabeln krävs för att bilden ska vara störningsfri och bra.

Nu behövde du bara 2,5 meter, vilket inte är särskilt långt. Du borde därför klara dig fint på en standard-kabel. Du kan ju hoppa över de allra klenaste och billigaste kablarna. Jag skulle iofs gå på HQ-kabeln (eller nån annan märkeskabel) men det är ju upp till var och en vad som är viktigt. Har man köpt en tv eller en projektor för 20-30 tusen så anser jag att man har lite hål i huvudet om man köper skräpkablar. :-)

Att du skriver 27" hd tv säger inte så mycket, men jag gissar att den inte är full-HD utan HD-ready. Vilket gissningsvis innebär att du som max kan visa 720p. Som sagt, en standard kabel räcker nog fint, men du kommer inte ångra dig om du köper en bättre kabel.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Mar 2007
    Respekt
    18
    ok tack som fan hur fan kan du så mycket om allt "sånt" här? jag menar , du e ju über bra

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    intresse för teknikprylar och förkärlek till google är en bra början om man vill lära sig..

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Är, och har varit i flera år, teknikintresserad - med fokus på datorer, hembio och tv-spel.

Har väl själv investerat ett par hundra tusen i min nuvarande anläggning. Skulle, som sagt, aldrig släppa in en dålig kabel i mitt biorum. Sen är det ju väldigt individuellt. Jag har bekanta som köper högtalarkablar som kostar 5000kr per meter. Fullt så skadad är inte jag :-)
    Håller mina kablar på en mer "normal" nivå. Har mest MonsterCable (http://www.monstercable.com/) och Supra (http://www.jenving.se/) men även en del annat.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Mar 2007
    Respekt
    18
    hej igen, har köpt vga kabel och en ljud kabel (3,5 - 3,5 ha-ha) som jag har kopplat mellan datan å tvn. Men jag vill ha ljudet i steron som jag har uinder tvn. Som jag skrev i en tidiagre tråd så behövde jag hjälp med att få allt ljud som gick ut skulle gå till stereon och det fick jag igång med en sån där scart grej som man kan välja "input" å "output". Och det funka perfekt allt ljud går ut men inte PC audio :/ hur får jag det att funka? måste jag köpa en sån som delar sig från en 3,5 till två ljudsladdar(röd,vit)??

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Ja, du måste köpa en sådan. Det riktiga namnet på en sån är: "Stereoplugg till rca - Hanar"....

Finns hos Clas.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Mar 2007
    Respekt
    18
    ok en fråga till, finns det någon form av adapter som förvandlar vga uttaget på datorn till två vga uttag? Skulle vilja både ha datorskärmen och tvn i samtidigt. Anledning, jo för när mina polare spelar guitar hero på tvn så vill jag kanske sitta vid msn och då e ju tvn upptagen och det vore bra om man kunde ha i tvn och datorskärmen i samtidigt så man slapp byta kablar hela tiden. Så finns det någon sådan adapter som jag pratar om?

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Om du har ett DVI-uttag (som vga fast lite bredare och oftast vitt) så kan du köpa en DVI => VGA-adapter (kostar runt 50-lappen). Då går det fint att använda t.ex. 2 skärmar samtidigt. Har du enbart en VGa-kontakt så kan du aldrig få 2 skärmar att visa olika bild.
    Jag har ingen signatur.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Fast han menar väl att han vill kunna välja att visa bilden på antingen tv'n eller på skärmen. Inte att han vill kunna visa 2 olika saker från datorn på skärmarna?

Det du letar efter är en VGA-switch. Finns på de flesta datorbutiker. Kostar ett par hundralappar.

Ett exempel på hur den kan se ut. Det finns snyggare alternativ också :-)
    » Xbox360 FAQ

Liknande diskussioner

1. Tips på bra spel?
    By hejsan in forum Playstation 3
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 01:55
  2. Någon som har en X3LCD kabel till övers?
    By PussyWagon in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 23:50
  3. Någon som har erfarenhet av XBOX X2VGA+ High Definition VGA adapter?
    By marshmallow in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-10-14, 12:07
  4. Behöver tips på ett bra 2-manna spel?
    By Raydreamer in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-07-02, 20:20
  5. Vad för kabel behöver jag?
    By gurra_g in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-07-24, 10:30

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner