Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Lite hjälp med firmwire och CFW.

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Lite hjälp med firmwire och CFW.

    Hej på er.

    Jo, jag är en ganska ny ägare av PSP fat. PSP:et köpte jag av min kompis (såldes p.g.a. att han inte använder det) färdig installerat med Devhook 0.46.

    Iaf, så har jag suttit och försökt att förstå mig på firmwire:n i en månad med intensivt surfande bland olika sidor (bl.a. denna. Tack för kunskapen ni har givit mig )och igår kände jag mig mogen och redo för att downgrade-a mitt PSP och sen fixa CFW. Devhook-et som jag har emulerar bara FW upp till 2.71 och nyare spel kräver nyare firmwire som ni mycket väl vet.

    Som sagt, jag skulle downgrade-a mitt PSP. Genom att använda "tif-exploiten" eller vad det nu heter, dvs jag skulle downgrade-a från 2.0 till 1.5 . Efter lite krångel med äckliga norton så fick jag över alla filer och följt alla förberedande steg. När jag väl skulle leta upp overflow.tif-filen i PHOTO-mappen så fanns den inte där. Försökte att göra om alla steg, men allt var förgäves.

    Sökte på Google efter mitt problem. Hittade något som verkade logiskt likt mitt problem. Personen som hade också problem att hitta overflow.tif-filen. Han fick lite vanliga svar som står i ReadMe eller i andra guider. Det fixade sig inte så han fick en fråga om han hade Webbrowser (som 2.0 ska ha om jag har förstått rätt). Det hade han inte, och då fick han som svar att han har redan 1.5. Konstigt tyckte jag, han har ju påpekat att system info:n säger att han har 2.0. Som svar till det, så sa någon att det finns något som heter X-flash som kan ändra siffrorna på fire utan att emulera eller uppdatera (Rätta mig om jag har fel, för jag läste inte så noga om det).

    Samma sak är det för mig, jag kan inte hitta overflow-filen som sagt och jag har ingen webrowser. Betyder detta att jag redan har 1.5? Min system info säger också att jag har 2.0 (dock så stod det när man ville gå ut ur Devhook 0.46: Return to Version 1.5x.xx).

    Så, har jag redan 1.5? ska jag uppgradera till CFW eller ska jag uppdatera med officiel FW och nergradera sen?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Jaa du... om du vågar så kan du ju prova att installera 3.52 M33 och se vad som händer eller så kan du hoppas på att pendragon eller turbis vet vad lösningen är =)
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Jag förstår inte riktigt varför du inte hittar åt *.tiff filen under photos den ska finnas där om du har rätt filländelse ..Kolla riktigt säkert under system settings/system information så vi vet säkert vad version du har ... Är det verkligen 1.5 som du tror(kan inte vara så om du inte kört *.tiff exploiten) så rekommenderar jag att du lägger in cfw.3.52 m33 som du kan hitta på psp-hacks http://www.psp-hacks.com/file/1210 det står förklarat i medföljande readme hur du gör och det är inte vidare svårt om man bara läser ORDENTLIGT och 2 ggr ... Sen kan du gå vidare till cfw 3.90 m33-5 http://www.psp-hacks.com/file/1407som är den senaste i följden cfw´s men det är inte nödvändigt det är endast ett par spel som kräver högre ... Kom bara ihåg att läsa alla instruktioner ordentligt ... Lycka till och var inte rädd för att komma med "dumma" frågor ...
    Last edited by Begga; 2008-02-01 at 18:35.
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Ett tips, se till att du har filändelser på i explorer för annars kan filen heta overflow.tiff.tiff
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tack för alla svar

    Xager: Har på "visa filändelser" och filen jag har, heter overflow.tif (obs *.tif, INTE *.tiff)

    Begga: System Software: Version 2.00 står det i System information.
    Jag sparade alla gamla filer med devhook m.m på datorn, från mineskortet. Formaterade minneskortet för säkerhetsskull innan jag lade in de andra filerna för att downgrade-a. La tillbaka devhookfilerna nu och fått något nytt att välja i GAME-menyn som jag inte hade tidigare. och där står det "Return to 1.50 from FW2.xx".

    Är ju inte jättegrym på PSP nu, så jag försöker att ge er all info så ni lättare kan hjälpa mig .

    Går in i Devhook. I "TOP MENU" står det devhook version samt batteri OCH "FM ver. :1.05.0001". I firmwire-menyn (där man väljer firmwire att emulera) kan jag välja bland 2 st 1.50. ett där det står 1.50 och ett som det står 1.50(flash).
    I UMD-MODE står det: image+ANYUMD <-(många spaces här)-> , Ver.2xx to 2.00.

    Väl inne i DH så finns Return to 1.50 from FW2.xx, den har "alltid" funnits där. Men när jag nu kopierade tillbaka alla filer så verkar det som att den har kommit in i "vanliga"-menyn (öh, ja... orginal FW menyn eller vad vi ska kalla det).

    Tack igen för era svar och länkar. Bilder kan önskas om det kan hjälpa er att hjälpa mig
    Last edited by Cless; 2008-02-01 at 19:10.

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Gör så här formatera ditt MS i PSP:n någonstans i system menyerna ... Sen lägger du bara oweflow.tif i photo och kör den ... Det kommer hända lite av varje och stanna på 98-100% någonstans ... Men det är inget och bry sig om det är bara starta om eländet ... ibland kan du behöva starta om ett par ggr före det går men det är inget att oroa sig för ... Sen när du väl är klar med så installerar du 3.52 M33 (du kan hoppa över alla uppdateringar ... Sen föreslår jag att du installerar 3.80 M33-5 (du behöver ej ta alla uppdateringar i följd) ... Du kan även gå upp direkt till 3.90 M33 men det är inte direkt nödvändigt sen vet jag inte om hur det är med 1.50 kernel stöd med den cfw ... Kernel 1.5 access behövs för att kunna exekvera kod mao. köra Homebrews -- > egen hopknåpad kod gjord av diverse hobby utvecklare som gör det för kul ...
    Alla filer du behöver finns på psp-hacks (orkar inte länka denna gång) ... Och måste bara nämna det en gång till ... Läs all README NOGA ...

    Steg 1: Köra downgrade via tif exploiten ... http://www.psp-hacks.com/file/3
    steg 2: Lägga in CFW 3.52 M33 ... http://www.psp-hacks.com/file/1210
    Steg 3: Lägga in CFW 3.80 M33-5 ...http://www.psp-hacks.com/file/1392

    Orkade visst länka ändå
    Vid framtida uppdateringar av CFW kan du från och med 3.80 M33 köra via vanliga Network update ... Då Dax har ändrat så den pekar på annan server ..
    Last edited by Begga; 2008-02-01 at 20:08.
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Begga: Tack för infon (och länkar), lite saker jag redan visste och lite som jag inte visste ^^.

    Tyvärr hittar jag fortfarande inte filen i Photo. Vilket får mig att fundera. Jag har inte Web browsern i mitt 2.00, även om jag ska ha det. Så då måste jag ju ha 1.50 egentligen som Devhook säger. Men system info säger att jag har 2.00, konstigt...

    Om jag får fram det jag inte hade haft förut "Return to 1.50 to 2.xx bla bla" som är till för devhook egentligen, in till vanliga XBM eller vad den menyn kallas. Tror ni att det funkar då? eller den kanske brickar sig då >.> jag vet inte.

    Jag avvaktar lite till, så får vi se om du/någon kan komma på någon annan lösning.

    Annars kan man väl uppdatera till 2.71 och downgrade-a där ifrån?

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Är du på fw 2.0 ska du för guds skull inte uppgradera med officiella Firmware ... Då är det genast mycket jobbigare att nergradera så beware ... Tycker det verkar väldigt skumt att du inte hittar owerflow.tif filen .. Skit i DevHook det är stenålders ... Utan att du använt DevHook vad står det då i system settings att du har för firmware ..
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Sluta leta efter den där .tif-filen

    Du har redan 1.5

    Installera custom firmware 3.52 som redan föreslagits ett par gånger

    Sedan kan du gå vidare till 3.80 eller 3.90 om du vill.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Ok, will do.

    Tack för hjälpen allihopa.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    113
    Respekt
    20
    Hej, tänkte dra igång mitt gamla PSP igen. Vart lite oaktiv på sisitone.
    Har 3.40oe idag på en FET gammal modell.

    Frågan är hur långt man ska uppdatera ?
    Läst lite olika bud ang kernelstöd 1.5.

    Blir det problem om man går upp till 3.90 ? eller var ska man stanna ?
    http://www.dark-alex.org/
    >> 3.90 M33. (Release)
    >> 1.50 Kernel addon for 3.90.(Release) Såg denna fanns ?

    1. Funkar Save Games från 3.40oe ?
    2. Kan man enkelt backa till 3.40oe ?
    3. Ska man först gå till 3.52M33 -> till 3.90M33
    4. Funkar Homebrews bra på 3.90M33 med 1.5 Kernel addon


    Mvh Micro

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    1. Ja, sparningarna har inget med CFW att göra
    2. Nej, inte utan ett pandora kit
    3. Ja
    4. Ingen aning :P
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    113
    Respekt
    20
    Så det är så illa man behöver pandora tricket ?
    3.40oe var ju enkel att backa till 1.5.

    Kan någon bekräfta att 3.90 med 1.5 update funkar bra eftersom det verkar besvärligt att backa till 3.40oe ?

    Hur högt kan man gå utan att förlora någon funktionalitet (homebrew etc.) ?
    Har en FET 3.40oe idag.

    Mvh Micro
    Last edited by micro; 2008-02-03 at 13:31.

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    113
    Respekt
    20
    Ingen som kör 3.90 M33 samt 1.50 Kernel addon for 3.90
    Som kan ge lite feedback hur det funkar med homebrews mm

    Mvh Micro

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av micro Visa Inlägg
    Ingen som kör 3.90 M33 samt 1.50 Kernel addon for 3.90
    Som kan ge lite feedback hur det funkar med homebrews mm

    Mvh Micro
    Offtopic: Micro som Micro som känner Danko
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Hur man flashar nästan allting på 3.03 OE & 3.10 OE
    By Nicla7 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 16:45
  2. Printable.
    By Bianc0neri in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 51
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 19:51
  3. Novis med dubbla nätverkskort och XBMC
    By Pennypecker in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 20:49
  4. Problem med olika bios och ny HDD
    By goure^ in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 18:00
  5. Laserproblem, laserkalibrering (Endast SCPH-1002)
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-09, 15:01

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •