Sida 1 av 4 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 108

Diskussion: Playstation portable FAQ

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19

    Playstation portable FAQ

    Här kommer då en liten (stor) FAQ så folk slipper fråga efter samma sak flera gånger.

    Introduktion:
    PSP är som de flesta vet en portabel spel maskin men den kan bli så mycket mer om man har custom firmware, även kallat CFW.
    Då kanske du nu undrar hur du får CFW, innan 3.51 så fanns det en massa exploits som man kunde använda men från och med 3.51
    så måste du använda ett så kallat pandora kit för att byta till CFW.
    Ett pandora kit består av ett vanligt psp (fat) batteri som man ha bytt serienummer till 0xFFFFFFFF så att det blir ett så kallat servicebatteri.
    Med hjälp utav detta batteri så får man pspn att ladda filer från minneskortet istället för internminnet.
    Du kan istället för att göra ett eget pandora kit lämna in din psp till psxcare för en liten peng.
    När du har uppdaterat din CFW så kan det vara bra att återställa inställningarna via recovery mode.

    Innan du kan börja så formatera alltid minneskortet (OBS! Tar bort allt på minneskortet)
    och glöm inte att det ALLTID finns en riskt att bricka sin PSP om man pillar med den!

    Psptermer som används:
    ms0:\ - Ditt minneskort, heter i utforskaren t.ex. D:, E:, F:, G: etc.
    CFW - Custom Firmware, att du har en moddifierad firmware och inte sonys orginal.
    M33 - Namnet på den mjukvaran som Dark_AleX nu släpper.
    OE - Föregångare till M33.
    Dark_AleX - Programmeraren som släpper all CFW.
    Recoverymode, rec. mode - Ett läge där man kan ändra inställningar i pspn som t.ex. UMD emulator och CPU hastighet
    Vshmenu - En meny där du kan ändra bassaker som t.ex. CPU-speed och UMD-mode, du kommer åt det genom att trycka på select i XMBn (kan behövas aktiveras i rec. mode)
    Pandora kit - Ett modifierat batteri och ett minneskort som möjliggör att skaffa CFW.
    ISO - Ett okomprimerat spel, är ungefär som en .zip fil.
    CSO - Samma som ISO fast komprimerad, går långsammare att läsa än ISO.
    XMB - PSPns "skrivbord", det du ser när du startar.
    Bricka - När en psp inte går att starta pga fel i mjukvaran.
    Homebrews - Program som inte ha signerats av Sony.
    PSP 2004 - Kallas också för Slim & Lite
    PSP 3000 - Nya modellen som INTE går att flasha idag.
    v3-moderkort - De nya moderkortet som sitter i nya slim och psp 3000 och som INTE går att flasha med pandora.


    Jag är helt ny på det här, hur spelar jag backups (iso, cso) av spel?
    Om du har CFW så lägg bara din ISO eller CSO fil i ms0:\ISO\ (du ska nu ha ms0:\ISO\spel.iso)
    Gå sedan in i pspn och gå till Game -> Memorystick och välj ditt spel

    Om du inte har CFW så är det lättaste (och billigaste) sättet att lämna in den till psxcare eller att hitta någon som har ett pandora kit.

    Om du har v3-moderkort så kan du INTE flasha med pandora (eller något annat för den delen)


    Kan alla versioner av PSP flashas?
    Nej, alla gamla slim (innan och kanske efter sommaren 2008, om du har tur) kan flashas samt alla psp-phat.
    Om du har köpt din psp efter sommaren så finns risken att du har ett v3-moderkort har du en PSP-3000 så har du garanterat v3 då alla nya har det.
    Har du köpt din slim på siba, onoff eller någon annan stor kjedja så är risken betydligt större än om det är från en liten affär.

    Om du är osäker på vad du har så kan du kolla här eller bara åka in till psxcare så ser dom direkt.

    UPDATE: Det finns en exploit som gör så både PSP 3000 och PSP 2000 med V3-moderkort kan få CFW till en viss del.
    Exploiten kallas för HEN-exploit och går ut på att man öppnar en .tiff-bild (fattar inte att Sony lyckades med en .tiff-bugg igen men men) och sedan kör ett program som tillfälligt fixar homebrew på din psp.
    Detta måste du göra VARJE gång du startar pspn om du vill kunna köra backupper.
    Guide för ChickHEN-tricket här!


    När jag har CFW kan jag uppdatera med sonys uppdateringar?
    Nej, när du uppdaterar med sonys så skriver den över pspns firmware så du förlorar din CFW.
    Uppdatera istället med Dark_aleX uppdateringar som du hittar via en länk längst ner.


    Hur vet jag om jag har CFW?
    Gå in i pspn sen Settings -> System Settings -> System Information, om du har X.XX M33 så har du CFW (kan också stå OE).


    Jag laddade ner ett spel men fick bara en massa .rar eller .rXX filer:
    När du laddar ner spel så får du dom oftast komprimerade.
    För att komma åt själva spelet så måste du använda ett program som heter WinRAR.
    Högerklicka på .rar eller .r01 filen och välj Extract here/Extrahera här.


    Jag har ingen ISO-mapp!
    Innan du kan börja använda din nymoddade psp så måste du formatera minneskortet.
    Gå in i pspn, Settings -> System Settings -> Format Memory Stick
    Efter det så ska alla mappar dyka upp (OBS! Detta tar bort allt på minnekortet så backuppa allting viktigt först)


    Mitt spel dyker upp i Game men det blir bara svart!
    Starta pspn normalt, när du är inne i XMB så tryck på select (om du inte har VSHMenu aktiverat så måste du in i recovery) och ändra på UMD Mode. Oftast så funkar M33 eller Sony Driver men ibland så måste man
    ha OE isofs legacy.
    Det kan också vara att din processorhastighet behöver höjas vilket du kan göra via samma meny (300 är standard och 333 är bra för krävande spel men drar mer batteri)


    Mitt minneskort dyker inte upp när jag ansluter till datorn.
    Om den inte dyker upp alls så kolla sladden och att psp'n är i USB Mode

    Om du får upp någon konstigt disk som är rätt liten och har en massa konstiga mappar TA INTE BORT NÅGONTING.

    Gå istället in i recovery mode -> Configuration
    Kolla så att XMB USB Device är "Memory Stick"

    Funkar inte det gå till

    Gå in i recovery mode -> Advanced

    Se till så att alla "Toggle USB (flashX)" är disabled.


    Jag får någon konstig felkod när jag försöker starta ett spel
    Vi hjälper gärna till med det men innan du gör en ny tråd så kan du ju alltid kika här och ta reda på vad din felkod står för och kanske till och med får en förklaring


    Hjälp! Min psp startar inte (a.k.a den är brickad)!
    Alla psp's som inte har hårdvarufel (PSP's med V3 moderkort kan inte få CFW och kan därmed INTE fixas med pandora) går att återställa med pandora.
    Det ska dock gå att återställa en psp om man kommer in i recovery mode, hittar dock ingen guide nu men googla runt lite och sök på detta forum.


    Vad är recovery mode och hur kommer jag åt det:
    Recovery mode är den meny som man får om man har CFW i vilken du kan ställa in saker som ej går i XMB.
    Du kommer åt recovery mode genom att stänga av pspn helt (håll in power knappen i några sekunder) och sedan starta
    pspn samtidigt som du håller in R knappen.


    Vad jag kan göra med recovery mode:
    Väl inne i recovery mode så finns det en hel del inställningar:
    Configuration, Allmän config så som t.ex. skippa logon vid start, homebrew mapp etc.
    CPU speed, här i kan du ändra CPU hastigheten i bl.a. spel så att spelen flyter bättre.
    Registry hacks, här kan du sätta på WMA stöd och flash stöd.

    Dom jag inte nämnde ska ej pillas i om du inte vet vad du sysslar med.
    Om du ändrar fel i rec. mode så kan din psp brickas.

    Va krånglig det verkar det där med recoverymode, finns det inget lättare sätt?:
    Jodå, det finns en funktion som heter Vshmenu. Den kommer du åt genom att starta pspn normalt och när du är inne i XMBn tryck på select, här har du ett par basfunktioner du kan ändra på.

    Får du inte upp någon VSHMenu så måste du aktivera den i Recovery mode -> Configuration


    Jag har X.XX M33 men måste ha Y.YY M33 för ett spel:
    Om du vill/måste uppgradera till en högre version så finns det två sätt:
    Du kan gå in på Dark_AleX hemsida och ladda ner senaste och läs readme'n.
    Du kan om du har 3.80 eller senare så bara gå in på network update och uppdatera (se till att det är inställt på M33 network i Configuration i rec. mode)


    Spel laggar/går långsamt:
    Om ett spel laggar så kan du försöka gå in i rec. mode eller Vshmenu och ändra game CPU speed till t.ex. 300 eller 333 mHz.
    Om det fortfarande laggar och spelet finns i en CSO fil så kan du prova att ändra kompissionen med t.ex. UMD Gen.
    Det kan också vara så att du fått ett piratkort, kolla pendragons guide.


    Hur minskar jag storleken på spel?
    För att minska storleken på ett spel så kan du antingen komprimera spelet med CSO eller ta bort onödiga filer.
    Många spel tar inte upp 1.8 GB så utvecklarna lägger in sk. padding filer som ska fylla ut resten av skivan så spelet går snabbare.
    Dessa är egentligen bara tomma filer som man kan ta bort, dom heter oftast XXXXX.dat eller XXXXX.pad och är ett par hundra MB.

    Annars så kan du ta bort ljudfiler och filmer, som i GTA spelen så kanske du inte vill lyssna på alla radiostationer och då kan du ta bort dom andra.
    Om du vill ta bort t.ex. flash FM så leta upp flash.at3 och ersätt den med en tom txt fil med samma namn (flash.at3)

    Guide för hur du gör detta finns här.

    Du kan kolla här efter fler program du kan använda.


    Vilka filmformat klarar psp och hur får jag en film i ett sånt format:
    PSP klarar att spela upp följande filmformat:

    MP4 med följande codecs:
    • MPEG-4 Simple Profile (AAC)
    • H.264/MPEG-4 AVC Main Profile (CABAC) (AAC) and Baseline Profile (AAC)
    AVI med följande codecs:
    • Motion JPEG (Linear PCM)
    • Motion JPEG (μ-Law)
    Salckin har gjort ett riktigt bra program samt en guide som förklarar hur man konverterar sina filmer till ett format som kan spelas av pspn.
    Programet och guiden hittar du här.


    Youtube funkar inte!
    Detta är för att youtube kräver flashplayer 7+ medans pspn bara har 5.
    Du kan dock prova psptube (är dock en beta).


    Min PS1 är död, hur spelar jag mina PS1-spel på min PSP?
    Jag har skrivit en guide för just detta ändamål:
    http://forum.psxcare.com/support/sho...d.php?p=206681


    Vart ska ps1 spel ligga?
    ps1 spel ska ligga i ms0:\PSP\GAME\"SPELETS NAMN"\


    Vad är homebrews för något?
    Homebrews är program som inte skrivits av Sony och eftersom de inte är singerade av Sony så måste man ha CFW för att köra dom.
    Homebrews kan göra massor av saker som t.ex. IRShell till gammla pspn, med det så kan man styra TV-apparater och andra IR kontrollerade prylar.
    En väldigt bra sida om du letar efter homebrews är psp-hacks.com.


    Hur gör jag mitt egna pandora kit?
    För att göra ett kit så behöver du ett orginal psp (fat) batteri och ett minneskort (helst 512 MB)
    Vår egna Bajen13 har skrivit en bra guide här på vårt forum, guiden kan du hitta här.


    Vad är skillnaden mellan en gammal och en ny psp:
    Gammla: IR, 1.5 kernal stöd (bra för homebrews)
    Slim & Lite: Mindre, lättare, UMD Cache, bättre batteritid, mer ram, TV-Out


    Vad rekomenderar du för minneskort?
    Minneskorten som gäller för pspn är Memory Stick Pro Duo och jag rekomenderar att du köper ett Sandisk Memory Stick Pro Duo Ultra II 4 GB eller ett Sony Highspeed.
    Och se till att du köper från en bra sida så du inte får piratkort vilket faktiskt är vanligare än vad man tror.

    Om du tror att du fått ett piratkort så kolla pendragons guide här.

    Varför får jag massor av Corrupted Icons eller mitt minneskort går långsamt?
    Risken finns att du har fått ett piratkort, du kan kolla det med Pendragons guide här.
    Annars så lämna tillbaks kortet.


    Min PSP startar inte!
    Kolla här.


    Hur surfar jag internet med min PSP + W-lan?
    Kolla in denna guide. (Tack Pendragon =D)


    Hur får jag plats med fler spel på mitt minneskort?
    Köp större minneskort!
    Eller kollar in min guide som finns här.


    Jag tror att jag har en död pixel/vill fixa en.
    För just detta ändamål har jag utvecklat en liten homebrew som låter dig testa bl.a. just detta.
    Med programmet kan du även testa alla knappar samt högtalare.
    Pendragon har varit med och gett förslag till detta program så alla frågor samt requests kan ställas till honom också.

    Programet finns här:
    http://www.psp-hacks.com/file/1644


    Användbara länkar:
    http://dark-alex.org, Utvecklaren som släpper all CFW.
    http://psp-hacks.com/, här finns alla homebrews/program du någonsin behöver till din psp.
    http://en.wikipedia.org/wiki/PlaySta...table_homebrew, här kan du läsa mer om historien om CFW och Homebrews.
    http://www.psp-hacks.com/file/1117, om du har downgradat så kan detta vara något.
    http://pspupdates.qj.net/, här finns också en hel del homebrews (tack bajen13)
    http://www.psp-hacks.com/file/1644, programmet för dig som vill testa pspns knappar, skärm samt högtalare.
    http://www.pspmod.com/forums/psp-mis...ge-thread.html, en bra tråd där en hel del felkoder som man kan tänkas få står. En del har t.o.m. en förklaring, inte illa!


    Om ni vill ha fler frågor/svar så skriv bara =)
    Last edited by Xager; 2009-09-18 at 23:39.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Feedback tack =D
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    Den gammla pspn (psp fat) har stöd för kernel 1.5 (används till homebrews) medans den nya pspn (psp slim & lite) har det inte samt att gammla pspn har en IR port som man kan styra IR kontrollerade saker (t.ex. TV) med.


    TV-UT

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    slim är mindre! mer ram. umd ache!

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    Jag tycker att alla på forumet kan hjälpa till att göra lite guider och till varje del här kan man länka det.


    Annars så kan du ta bort ljudfiler och filmer, som i GTA spelen så kanske du inte vill lyssna på alla radiostationer och då kan du ta bort dom andra.
    Om du vill ta bort t.ex. flash FM så leta upp flash.at3 och ersätt den med en tom txt fil med samma namn (flash.at3)


    det finns väl en bättre gudie där?

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av bignick Visa Inlägg
    det finns väl en bättre gudie där?
    Denna FAQ är ju inte gjord för att vara specialliserad på saker utan täcka all, det jag tog upp var ju bara ett exempel på en enkel sak man kan göra.

    Dessa är ju bara korta svar på frågorna, om man vill dyka djupare i t.ex. homebrews så finns ju andra guider på just det.
    Leta på psp-hacks i så fall.
    Last edited by Xager; 2008-02-03 at 20:15.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    Det ska vara länkat till dom då!

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av bignick Visa Inlägg
    Det ska vara länkat till dom då!
    Lite får väl folk göra själva
    Jag menar, en FAQ brukar oftast bara ta upp basic saker. Vanliga frågor helt enkelt.
    Hur man fixar med homebrews är inte basic anser jag.

    Det här var inte tänkt att vara en Ultimat guide till psp utan bara en post med vanliga frågor så folk slipper söka/skriva nya frågor.

    Men om du anser att Homebrews eller något annat ska vara med så skriv ett inlägg så lägger jag till det.
    Last edited by Xager; 2008-02-04 at 00:09.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Feedback tack =D
    Börja med att poängtera vikten av att formatera sitt minneskort så fort man kastat in CFW eller uppgraderat sin PSP med nare CFW
    Kanske flytta upp den delen i FAQ lite högre upp bara.

    Sen "göra Pandorakit (minne+mem)" kan detta enkla GUI program vara en tanke
    http://www.psp-hacks.com/forums/viewtopic.php?id=129687

    Jag testade en äldre version för länge sedan som var väldigt pedagogisk o man kunde inte göra fel, denna bör vara likvärdig men uppdaterad för 3.80 M33
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    817
    Respekt
    19
    Uj fan va bra, att vi inte tänkt på att göra en FAQ tidigare
    Läser du detta betyder det att du automatiskt medger att du är dum

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Turbis Visa Inlägg
    Uj fan va bra, att vi inte tänkt på att göra en FAQ tidigare
    Tror Xager nappade på min ide o kommer nu få maaaasssaaa frågor av alla noobs som inte orkar läsa FAQ utan skickar ett PM istället eller spammar loss med samma frågor om och om och om igen
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Tror Xager nappade på min ide o kommer nu få maaaasssaaa frågor av alla noobs som inte orkar läsa FAQ utan skickar ett PM istället eller spammar loss med samma frågor om och om och om igen
    Antagligen :P
    Om någon har någon bra länk så dela gärna med er, vi ju få denna FAQ att bli så bra som möjligt.
    Last edited by Xager; 2008-02-04 at 10:23.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    33
    Respekt
    20
    Mycket bra med en FAQ.
    nu fick man ju lite basic info

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Håller väl inte med om att man absolut alltid skall formattera sitt minneskort, skriv gärna något om att man faktiskt RADERAR allt man har på kortet så att ingen blir ledsen över försvunna gamesaves och bebisfoton :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Håller väl inte med om att man absolut alltid skall formattera sitt minneskort, skriv gärna något om att man faktiskt RADERAR allt man har på kortet så att ingen blir ledsen över försvunna gamesaves och bebisfoton :-)
    Vore en bra ide då "alla" inte tänker på det
    *Tittar på turbis o undrar hur många ggr han gjort något galet *

    Lägg gärna till en parantes att man bör resetta sin PSP efter man flashat den med så att inställningar nollställs, kan vara bra har jag hört.

    Sen kan en länk till ett KEycleaner program vara nyttigt med.

    och sen lite info om hur man recovrar en PSP man lekt för mycket med:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=30889
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Tillagt =)
    Dock är länken på tråden som Pendragon länka till gammal och funkar inte.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Tillagt =)
    Dock är länken på tråden som Pendragon länka till gammal och funkar inte.
    jo den funkar ju
    Jag är inte Admin eller Mod längre här men ser ändå, var nog bara en tillfällig hicka.

    Citrar ändå för skojjs skull:
    Om du har försökt leka med flash0, flash1 så kan PSP:n bli brickad eller semi-brickad. Om du kommer åt recovery menyn (när den är brickad) så kan du göra så här:

    1. Ladda hem RECOVERY(Innehåller allt du behöver) http://rapidshare.com/files/46152858/RECOVERY.rar.html
    2. Gå till Recovery Menyn (Håll inne R när du startar PSP:n)
    3. Välj "Toggle USB"
    4. Då får du upp PSP:ns mappar på datorn. Gå in i ms0:PSP/GAME och lägg RECOVERY mappen där (uppackad)
    5. Tryck på "Toggle USB" så att du blir från kopplad från datorn. Dra ur USB kablen. Se till att du har 75% batteri(Recovery upptäcker om du har mindre än 75%)
    6.I recovery menyn så går du till "Run program at /PSP/GAME/RECOVERY/EBOOT.PBP" och då startar du recoveryn (Ta inte ur minneskortet eller laddaren och självklart stäng inte av PSP:n)
    7. När det är klart så står det att man ska starta om PSP:n manuelt, gör det.

    Sen har du ett lagat 1.50 PSP som du kan uppgradera till CFW.

    Hoppas det hjälper
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    107
    Respekt
    18
    lite länkning till användbara program/etc. som faller in inom forumets lagar o kriterier kanske inte vore fel heller som en spark i rätt riktning. Som tex. kompressionsverktyg och sätt för att ta bort andra språk i sina egna UMD rippar, så man får plats med senaste Heroes på samma minneskort
    Wii D2B + WiiKey 1.9galaxy

    PSP slim 5.00M33-6 CFW + MSXM4GSX

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Littlelen Visa Inlägg
    lite länkning till användbara program/etc. som faller in inom forumets lagar o kriterier kanske inte vore fel heller som en spark i rätt riktning. Som tex. kompressionsverktyg och sätt för att ta bort andra språk i sina egna UMD rippar, så man får plats med senaste Heroes på samma minneskort
    Hit med länkar då :P
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  20. #20
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Hit med länkar då :P
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=33355
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Länk till eLoader v1.000 för alla som kör Slim men vill ha 1.50 kernel stöd ändå

    http://www.noobz.eu/joomla/news/eloader-v1.000.html
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  22. #22
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    47
    Respekt
    17
    Kanske en dum fråga men, vad är en Exploit?

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Miick Visa Inlägg
    Kanske en dum fråga men, vad är en Exploit?
    en bugg (kanske inte alltid en bugg men något som tillverkarna inte har räknat/tänkt på) som gör att du kan göra något du inte borde, i detta fall nedgradera.

    Mer läsning här.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Såja
    Yttligare en Videoguide klar *skratt*

    Denna guide tar upp ämnet "Hur surfar jag internet med min PSP + W-lan?"
    http://www.youtube.com/watch?v=hWRhjglyNEc

    Svenskt tal men ingen text.
    Min nya kamera (Panasonic DMC-TZ3) filmar till .MOV format och är det någon som har ett bra och gratis program för att komprimera detta till Div-X eller andra format och kunna lägga till text enkelt genom samma program så är detta välkommet.

    Så länge de kan laddas upp på YouTube och att storleken inte blir så gigantisk (orginalfilmen är 90Mb) och visst kodar YouTube om dessa destruktivt för att spara plats men men
    Last edited by Pendragon; 2008-03-16 at 20:59.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  25. #25
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Fan vad segt det är här nu

    Om någon har några frågor som du tycker skulle passa in i FAQen så var inte rädd för att säga det
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  26. #26
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Lite guider för homebrew kanske skulle passa?? Många noobs har inte en aning om hur man går till väga ..
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  27. #27
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    23
    Respekt
    0

    Väldigt få homebrews funkar för mig

    Har testat en hel del homebrews från psp-hacks...
    väldigt många vägrar helt enkelt starta... "cant play the game" el dyl efter PSP-pling-skärmen...

    Ska de ligga i PSP/GAME/???

    Tex psp mediaplayer.. två mappar "PSP" och "%PSP"...

    skumt.

  28. #28
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Eller ska man göra ngt speciellt med eboot.pbp's

    Kör CFW senaste..

    Eboot.pbp i PSP/GAME/Resident Evil 3/EBOOT.PBP funkar inte hela vägen tex..
    kommer till PSX startloggan... sen händer inget mer..
    Last edited by knegarpetter; 2008-05-28 at 11:32.

  29. #29
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    dom ska ligga i /PSP/gameXXX/Namnet/EBOOT.PBP
    Där gameXXX är din CFW, t.ex. game150 för dom som har 1.50
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  30. #30
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    37
    Respekt
    16
    Hej!

    Ny på forumet och känner att jag måste kommentera lite. Som hel nybörjare på PSP och custom firmware känner jag att det har varit jättesvårt att förstå alla HOWTOs som ligger ute på nätet. Jag har använt mig av följande för att lista ut hur man gör en så kallad "magic stick":
    http://www.psp-hacks.com/forums/about123302.html
    http://alek.dark-alex.org/pspwiki/in...c_Memory_Stick
    http://hubpages.com/hub/PSP_Downgrade_Guide

    Ingen av länkarna är speciellt lättläst (den första kräver dessutom en examen i "133t-Sp34k") eller verkar täcka upp allt. Jag letar efter något i stil med:
    Gör så här:
    1. Formatera ditt minne (inklusive instruktioner på hur man formaterar minne)
    2. För över fil 1, fil 2 och fil 3 till ditt minne från din dator.
    3. Exekvera mjukvaran på ditt minne efter att ha bootat med Pandorabatteriet.

    Att jag inte förstår instruktionerna gör bara att jag känner mig gammal med mina 27 år på nacken.

    Jag har beställt ett Pandorabatteri från PSXCare, men tycker att eftersom jag redan har ett 2 Gb minne så borde jag kunna använda den jag redan har.

Sida 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. PlayStation Portable - Silver - SLIM - Custom firmware 3.71
    By Mezangath in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 21:17
  2. Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 14:18
  3. PlayStation Portable - Silver - SLIM
    By DragonIVE in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 10:27
  4. PlayStation Portable Silver SLIM Custom firmware 3.71
    By DragonIVE in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 20:15
  5. PlayStation Portable - Silver - SLIM - Custom firmware 3.71
    By DragonIVE in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 14:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •