Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: M3 Real brickar DS?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    M3 Real brickar DS?

    Hejsa.

    Beställde ett M3 Real Perfect bundle, vilket kom fram igår. När jag stoppade i kortet i min flickväns vita DS, så vägrade den att starta. Efter det vägrar den starta oavsett om man har i M3-kortet eller ej. DS:en tar inte heller laddning.

    Testade M3-kortet i min svarta DS, där den gick igång. Därför antog jag att det var något fel med tjejens DS.

    Lämnade in den vita och fick en ny, nu händer samma sak (tyvärr glömde jag kolla om den funkade utan kortet i). Hennes kort funkar fortfarande i min. Stoppar man i laddaren i hennes, så blinkar laddlampan bara till för att sen vara helt död.

    Fick fart på den en gång, då jag lyckades starta den i exakt samma ögonblick som jag tryckte i laddaren.

    Nån som har några tips på vad som är fel? En tanke är att den drar för mycket ström eller liknande, men det kan ju egentligen vara vad som helst.

    Inte borde det vara M3:an som brickar den? Den brickar ju inte min svarta.

    Att notera: jag hade i GBA-dummyn (den som följer med enheten) i den vita när jag körde igång M3:an första gången, men det ska väl inte spela nån roll?

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Ytterligare att notera:
    När jag väl fick igång den, så fick jag köra systeminställningswizarden. Detta trots att M3:an satt i.

    Den har inte gått igång sen dess. Testat med båda M3-korten och med batteri från både min och hennes DS.

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Jag måste säga det är det skummaste jag hört på länge... kör själv M3 real och har inga som helst problem. Har en svart DS... låter som om din tjej har fått tillbaka den gamla DSen ni skickade in. Och varför du fick igång Systeminställningswizarden berodde nog på att de hade återställt hennes DS. Men låter inte som om de har åtgärdat problemet på den.
    Konsoller:
    Wii (Wiikey)
    Nintendo DS (M3 DS Simply, Real och Lite)
    GameCube
    PS3
    PS2
    PS (Multi-X Killer)
    Dreamcast (Chip Unknown)
    Game Boy Advance

    Datorer:
    PC (Core 2 Duo E6600, DDR2 2GB PC6400, GF8800GTX.)
    Amiga 500, 600, 1000 och 1200
    Commodore 64

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Faran Visa Inlägg
    Jag måste säga det är det skummaste jag hört på länge... kör själv M3 real och har inga som helst problem. Har en svart DS... låter som om din tjej har fått tillbaka den gamla DSen ni skickade in. Och varför du fick igång Systeminställningswizarden berodde nog på att de hade återställt hennes DS. Men låter inte som om de har åtgärdat problemet med det.
    Fick inte tillbaka samma. Fick en splonkers ny med plasten kvar kring kartongen.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har sett fenomenet på en eller ett par DS.

    Troligen gäller detta DS som är "på gränsen" till att fungera bra och inte orkar med den något högre belastning som ett flashkort ger jämfört med ett originalspel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Ok, tänkte det kunde vara nåt sånt.

    Vad gör jag nu? Kan man kringgå det, om den här också skulle vara likadan? Är det säkringarna (som jag läste om i nån annan tråd) som går inne i enheten?

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Så fel man kan ha... men det var bara spekulationer och intressant information. Ska se hur mitt andra DS jag beställt kommer reagera. Vet inte än när det kommer iof, kan dröja.
    Konsoller:
    Wii (Wiikey)
    Nintendo DS (M3 DS Simply, Real och Lite)
    GameCube
    PS3
    PS2
    PS (Multi-X Killer)
    Dreamcast (Chip Unknown)
    Game Boy Advance

    Datorer:
    PC (Core 2 Duo E6600, DDR2 2GB PC6400, GF8800GTX.)
    Amiga 500, 600, 1000 och 1200
    Commodore 64

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Det snackas lite om dålig kontakt med M3-korten, dvs att de har dålig passform. Kan detta månne ha nåt att göra med mitt problem?

    Butiken jag köpte enheten i kommer inte vilja byta till en fjärde enhet om jag brickar den tredje också i och med att jag använder M3:an.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Håll tyst om att du kör saker som det inte står nintendo på :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Lite sent nu, tyvärr. De blev lite fundersamma på vad jag körde för nåt. Kan ju inte gärna säga att jag kör ett spel jag inte har, för då vill de att jag tar med så de kan testa i butiken innan jag får med mig en ny.

    Nu har jag en fungerande vit DS lite hemma. Och jag kör nyaste kortet i min utan problem. Jag vill inte gärna köra varken nyaste kortet eller gamla kortet utan att veta att det går att lösa på ett eller annat sätt om jag brickar den här med.

    Byte är ingen option längre.

    Finns det en lösning på problemet?

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Nu kom en liten fundering upp:

    Felet yttrar sig på följande vis:
    * När man stoppar i laddaren så blinkar ladd-LED:en till ungefär en dryg sekund. Därefter händer inget.
    * Försöker man slå på enheten så händer inget, oavsett man har laddare i eller ej.
    * Försöker man slå på enheten i exakt samma stund som man stoppar i laddaren så blinkar power-LED:en till också, men sen är det fortsatt svart.

    Om man plockar ur batteriet ur enheten så får man ungefär (om inte exakt) samma beteende. Det som jag inte är säker på, är om den beter sig på samma sätt om man försöker slå på enheten samtidigt som man stoppar i laddaren, men inte har batteriet istoppat.

    Kan det vara nån säkring eller enklare, diskret, komponent som rykt och som gör att enheten inte ser nåt batteri?

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jag har precis köpt 2 ds'ar, en rosa och en svart (om det nu spelar nån roll) M3 Real funkar perfa i båda.
    Körde du igång ds'en och gjorde grundinställningarna innan du slängde i flashkortet på de som inte funkade?

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    På första gjordes det definitivt. På den andra tror jag inte det, men jag minns inte så noga. Hur gjorde du?

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Idag fick jag låna ett spel av en jobbarkompis för att testa DS:en.

    Jag riggade en videokamera för att dokumentera hela proceduren och började filma medans jag snackade på knacklig engelska (man vill ju vara sådär internationalisk av sig).
    Började med att testa originalspelet i min svarta DS och därefter i den vita, båda utan GBA-adaptern eller dummyn i. Det funkade klockrent i båda.
    Därefter testade jag M3-kortet, först i den svarta, sen i den vita (åter igen utan GBA-adapter eller dummy i). Det var med ett nervöst finger jag startade den vita DS:en, och till min lycka startade M3:an utan problem.

    Känns jäkligt skönt att ha problemet ur världen, men felsökaren i mig kan inte undvika att undra vad som krånglade med de andra två och vad som gick sönder.

    Vad som kan vara värt att veta är att jag inför det här testet tagit en bit något tjockare papper (visitkortstjocklek) och stoppat in bakom M3:ans kontaktyta, eftersom jag läst nånstans om dålig passform och dålig kontakt. Jag tänker inte ta ut det och testa, det är en sak som är säker. ;-)

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Fick just en andra m3 kasett (beställd från psxcare) och testar den i SAMMA ds som jag provat tjejens m3 kasett i, och det fungerade som jag skrev för några dagar sen.

    DS'en startar inte..
    Är M3 kasetterna gjorde i så dålig kvalite att det skiljer på dem. Eftersom det ds'et startar med ena, men inte andra ? Jag körde med SAMMA microSD kort i båda m3kasetterna.

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Testade lägga bakom en bit papper precis som djdiff och några andra provat.
    Det funkade, antar att M3 kasetternas passform och tillverkning är skit!

    Ville bara skriva att det löste problemet iallafall.

    Ha det bra

    //MB

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Viktigt:

    Om man har svårt att få kontakt så skall man INTE försöka dra ur och sätta tillbaka den flera gånger eller liknande med sin DS igång! Vid våra testar så är det just sådan hantering som kan "släcka" DS:en.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av marrebarre Visa Inlägg
    Testade lägga bakom en bit papper precis som djdiff och några andra provat.
    Det funkade, antar att M3 kasetternas passform och tillverkning är skit!

    Ville bara skriva att det löste problemet iallafall.

    Ha det bra

    //MB
    Fast din blev inte brickad antar jag. Eller fick du den utbytt på garantin?

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    nej den blev inte brickad...

Liknande diskussioner

  1. M3 DS real problem, hjälp.
    By kaealy in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 13:21
  2. M3 DS Real Perfect ljusstyrka
    By Sinow in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 12:06
  3. M3 Real Pefect och strul med GBA save?
    By BarrySWE in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 23:40
  4. Innan var det M3 Lite P, nu M3 Real...
    By Endorphin in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 19:34
  5. G6 Real
    By Oceanavenue in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 19:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •