Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 34

Diskussion: skillnad mellan hdmi sladd o komponent??

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2006
    Från
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Inlägg
    147
    Respekt
    18

    skillnad mellan hdmi sladd o komponent??

    Tjaba...hur mycket skillnad e det egentligen?
    Har köpt en 360 hdmi men ingen hdmi sladd...
    Så berätta vad ni tycker

  2. #2
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Har du hdmi in i tv:en ska du köra med hdmi om du sedan har en hemmabio anläggning kan du köra optiskt ljud ut från ps3:an till anläggningen.
    Skillnaden är att hdmi är digital bild och ljud och komponent som e bra men e bara analog bild.
    Last edited by PhR34k; 2008-02-15 at 18:03.
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    270
    Respekt
    21
    Man ser att det är skillnad på dom, HDMI ger mycket bättre bild, dock beroende på vad din tv/projektor är och klarar av.

    Har testat båda och kommer ALDRIG att byta till HD igen PUNKT!

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    PhR34k & Robotach.. har ni börjat grogga tidigt idag eller bara stavfelsnisse som slagit till 2 gånger på raken?

    Hehe sorry va bara tvungen o anmärka,
    PhR34k: det är 360 som diskuteras och inte PS3
    Robotach: hmm.. aldrig byta till HD? du menar förståss komponent (hoppas jag)

    dagens garv iaf..

    /Ordpolisen


    ...och skillnaden är typ som PhR34k säger.
    kan variera lite från tv till tv vad som ser bäst ut, men HDMI är oftast att föredra.
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    hehe, sorry.. var o bläddra runt i lite olika avdelningar :P
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    270
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av s-p-d Visa Inlägg
    PhR34k & Robotach.. har ni börjat grogga tidigt idag eller bara stavfelsnisse som slagit till 2 gånger på raken?

    Hehe sorry va bara tvungen o anmärka,
    PhR34k: det är 360 som diskuteras och inte PS3
    Robotach: hmm.. aldrig byta till HD? du menar förståss komponent (hoppas jag)

    dagens garv iaf..

    /Ordpolisen


    ...och skillnaden är typ som PhR34k säger.
    kan variera lite från tv till tv vad som ser bäst ut, men HDMI är oftast att föredra.
    Ja, vad jag vet så finns det bara Komponent-HD sedan HDMI. så stavfel tror jag inte riktigt räknas, men roligt att du får ha kul på en fredag. Vad jag menar är att HDMI ger oftast eller alltid bättre bild (beroende på vad som tar emot signalen).

    Jo ps: jag dricker inte!

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Robotach Visa Inlägg
    Ja, vad jag vet så finns det bara Komponent-HD sedan HDMI. så stavfel tror jag inte riktigt räknas, men roligt att du får ha kul på en fredag. Vad jag menar är att HDMI ger oftast eller alltid bättre bild (beroende på vad som tar emot signalen).

    Jo ps: jag dricker inte!
    Den han anmärkte på var att du skrev att du aldrig skulle byta till HD igen.
    HD har, i det här fallet, inget med kabeln att göra. Både komponentkabeln och HDMI-kabeln kan skicka både HD och SD. Å jag antar att du inte sitter med en HDMI-kabel å skickar 480p? :-)
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av PhR34k Visa Inlägg
    Har du hdmi in i tv:en ska du köra med hdmi om du sedan har en hemmabio anläggning kan du köra optiskt ljud ut från ps3:an till anläggningen.
    Skillnaden är att hdmi är digital bild och ljud och komponent som e bra men e bara analog bild.
    Finns många receivers som kan vidarebefodra ljud och video via HDMI...

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    270
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Den han anmärkte på var att du skrev att du aldrig skulle byta till HD igen.
    HD har, i det här fallet, inget med kabeln att göra. Både komponentkabeln och HDMI-kabeln kan skicka både HD och SD. Å jag antar att du inte sitter med en HDMI-kabel å skickar 480p? :-)
    Jo jag sitter med en HDMI kabel, men jag har haft först vanliga HD-komponent kabeln och tyckte bilden inte var så himmla bra, så jag bytte, och jag trivs hur bra som hällst med HDMI. Och har då på 1080p

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Robotach Visa Inlägg
    Har testat båda och kommer ALDRIG att byta till HD igen PUNKT!
    hihi, hdmi är hd..

    ---------------------------------------------------
    själv kör jag på en hdmi maskin med hdmi kabel på 1080p upplösning, skillnaden är enorm iaf på min tv då pixelmappning är 1920x1080.
    Men då vet ju självklart alla att spelen ändå inte spelas i 1080p, utan i 720p, om ens det

    Men visst är det stor skillnad på bilden, självklart.
    Praktiskt också att dra ljudet genom samma sladd in till tv'n om man inte har hemmabio anläggning.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    270
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av tOPO Visa Inlägg
    hihi, hdmi är hd..

    ---------------------------------------------------
    själv kör jag på en hdmi maskin med hdmi kabel på 1080p upplösning, skillnaden är enorm iaf på min tv då pixelmappning är 1920x1080.
    Men då vet ju självklart alla att spelen ändå inte spelas i 1080p, utan i 720p, om ens det

    Men visst är det stor skillnad på bilden, självklart.
    Praktiskt också att dra ljudet genom samma sladd in till tv'n om man inte har hemmabio anläggning.

    ibland får man nog förtydliga för många.
    jo hdmi är hd, men komponent-hd är något annat, det var det jag menade. skillnaden mellan dom var något jag inte trodde skulle synas så himmla mycket.

  12. #12
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Vad du tjatar om komponent-hd den heter bara komponent, sen om du kör hd signaler e en annan grej. Du kan köra komponent från en rutten dvd men du får ju inte hd för det fortfarande bara en dvd.
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    270
    Respekt
    21
    jag is int fortsätta då folk inte begriper!
    Det heter komponent-HD för att det är HD fast analogt, sedan då det är digitalt HD (alltså från en HDMI kabel så blir det en helt annan bild).

    Daggs att fortsätta spela!

  14. #14
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    det heter inte komponent hd, säger du hdmi hd? Kabeln heter komponent om du vill köra hög upplöst så ere upp till var och en!
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Robotach Visa Inlägg
    jag is int fortsätta då folk inte begriper!
    Det heter komponent-HD för att det är HD fast analogt, sedan då det är digitalt HD (alltså från en HDMI kabel så blir det en helt annan bild).

    Daggs att fortsätta spela!

    Dags att lägga ner. Du skrev fel tidigare, ingen idé att försöka rädda upp det med en massa konstigheter.

    Komponentkabeln kan skicka 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i och 1080p, där 720p och 1080i kan kallas HD och 1080p full-HD. De fyra lägre upplösningarna brukar man kalla SD (Standard Definition).
    Samma sak gäller HDMI-kabeln, förutom att den dessutom har stöd för att skicka ännu högre upplösningar.

    Skillnaden är att komponent är analog och HDMI digital.

    HD har alltså INGET med kabeln att göra utan med vilken upplösning du väljer att skicka i kabeln/visa på skärmen.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    jag har båda sladdarna men hade ingen aning om vilken jag ska använda, testade båda och kunde inte se någon skillnad alls. Det är tyvärr min TV som kan stödja bättre än 720p/1080i. Folk säger att man kan se lite skillnad men jag kan inte göra det, kanske på en tv som är större än 47"

  17. #17
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Alltså man måste nog vara ganska pedant för att se skillnad, medel svensson ser nog ingen skillnad. Jämför du en 1080p med komponent o hdmi så tror jag kanske man ser skillnad. Men kör du hdmi så slipper du massa extra kablar för ljud. Så mitt tips är att köra hdmi!
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2006
    Från
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Inlägg
    147
    Respekt
    18
    coolt...
    finns det nån super kabel man ska ha??
    typ köp denna

  19. #19
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Ne, finns ju monster hdmi kabel men du lär knappast se nån skillnad på en billig hdmi kabel och den.
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2006
    Från
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Inlägg
    147
    Respekt
    18
    ok...tänkte om det fanns nån kanon kabel ni kunde rekomendera?

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Som PhR34k skrev så lär du inte se nån skillnad, om det är en kort kabel vi snackar om.
    Men på längre kablar är det viktigare med en kabel av hög kvalitet (därmed inte sagt att det måste vara en dyr kabel).
    Själv föredrar jag Supras HDMI-kablar. http://www.jenving.se/hdmi.htm
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    270
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Dags att lägga ner. Du skrev fel tidigare, ingen idé att försöka rädda upp det med en massa konstigheter.

    Komponentkabeln kan skicka 480i, 480p, 576i, 576p, 720p, 1080i och 1080p, där 720p och 1080i kan kallas HD och 1080p full-HD. De fyra lägre upplösningarna brukar man kalla SD (Standard Definition).
    Samma sak gäller HDMI-kabeln, förutom att den dessutom har stöd för att skicka ännu högre upplösningar.

    Skillnaden är att komponent är analog och HDMI digital.

    HD har alltså INGET med kabeln att göra utan med vilken upplösning du väljer att skicka i kabeln/visa på skärmen.
    Tror inte ni begrep vad jag skrev från början så jag håller tyst, ni gör som ni vill.

    Jag skrev inte fel, kanske bara var svårt att förstå, eller min formulering var missvisande. Min Komponent-HD benämmning var när man switchar mellan vanlig tv och HD på Komponent kabeln (den vanliga kabeln som följer med xbox360), sedan HDMI var an vanlig HDMI sladd och inget annat (umm 10m).

    Jag hadde alltid på 1080p gällande både Komponent och HDMI.
    Sedan beror det på vad man visar detta på och vad det klarar av.

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2006
    Från
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Inlägg
    147
    Respekt
    18
    Enlund...Då ska jag leta efter en Supra kabel...ska bara mäta hur lång jag behöver

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    270
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Dragonzilla Visa Inlägg
    Enlund...Då ska jag leta efter en Supra kabel...ska bara mäta hur lång jag behöver
    Dragonzilla, själv kör jag med en kabel från Kjell o kompani, skulle gissa att det inte är några skillnader mellan dom. Många skaffar Supra ändå, har man pengar så är det ju inge problem.
    Har inte sett skillnad mellan olika kablar så kan tyvär inte vara till någon hjälp där om någon är bättre än andra. Jag ser inte något fel på denna i alla fall.

    Du får hemskt gärna prova dig fram om du vill och skriva vad du tycker.

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2006
    Från
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Inlägg
    147
    Respekt
    18
    vad kostade kabeln frånn kjell??
    o vad hette den?
    e den billig så kan jag va testperson o provva båda

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    270
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Dragonzilla Visa Inlägg
    vad kostade kabeln frånn kjell??
    o vad hette den?
    e den billig så kan jag va testperson o provva båda
    Hehe det låter hur topppen som hällst, vet du hur lång kabel du behöver?
    den på 10m kostar ca 500, den heter clicktronic. men det skillger inte så himmla mycket mellan 7.5m och 10m några kronor, Supra vet jag inte vad dom går på men sig det dubbla tror jag.

    Du får gärna testa och se om du ser någon skillnad.

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2006
    Från
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Inlägg
    147
    Respekt
    18
    jag behöver bara 1,5 meter

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Dragonzilla Visa Inlägg
    jag behöver bara 1,5 meter
    2m clicktronic kostar 299:- från stället där "robotach" kikat.
    2m supra kostar omkring 450:- efter lite googling..

    det skiljer alltså 150:-, om det är värt det..

  29. #29
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    http://www.kj ell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=68095&path=6800000,135 10000,13750000,13790000

    Jag kör med den, ska du ha en 10m kabel så kan det vara värt att lägga ner extra pengar på en dyrare kabel, annars är det slöseri med pengar.

  30. #30
    Registrerade
    Oct 2006
    Från
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Inlägg
    147
    Respekt
    18
    haha jag ska provva båda
    jag tackar för alla förslag...
    Ska bara se vart man hittar supra sladdar i sverige

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. HDMi Switch
    By PhR34k in forum Playstation 3
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 17:22
  2. skillnad mellan flasha o chippa
    By Dragonzilla in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 13:10
  3. Stor skillnad mellan ISO och CSO?
    By Wildenboy in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 21:05
  4. Skillnad på HD och HDMI?
    By xepez in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 19:45
  5. Skillnad idag mellan Toshiba och Hitatchi?
    By MoFa in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 13:06

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •