Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: Komponent eller HDMI?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17

    Komponent eller HDMI?

    Hej! Jag undrar kort och gott, vilket som ger bäst bild när man kör med sin XBOX.
    Att köra med komponentkabeln som följde med eller HDMI?

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    HDMI ger bäst bild.

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    OK, ljudet då? ngn skillnad där?
    Och jag tänkte prova på skojj att koppla in xboxen i farsans laptop som har ett ATI Mobility Radeon Hd 2600 typ :P, som har en hdmi-ingång. Ngn som vet hur det funkar där? Är det bara att koppla in eller e det ngt som måste ändras

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Förresten, jag har tankat en hdfilm: The.Assassination.Of.Jesse.James.By.The.Coward.Rob ert.Redford.LIMITED.
    720p.Bluray.x264-SEPTiC
    http://www.imdb.com/title/tt0443680/
    Tänkte titta på den på våran hdtv genom att koppla datorn ovan till tv:n.
    Nu e de så att när man packar upp rarfilerna så får man en mkv fil. Jag såg ngnstans att man skulle ladda ner en massa program men jag förstod inget utav det så jag frågar här.

    1. Vad behövs för program för att kunna köra filmen i hdkvalitet?

    2. Räcker det med att koppla med vanlig videokabel och vanlig ljudkabel (sådan som man använder till sin datorskärm med 15 pinnar, och en sådan ljudkabel som man använder till sina datorhögtalare), eller ska jag gå till Kjell & Co för att införskaffa mig en HDMI kabel?
    Last edited by Heenok; 2008-02-24 at 10:54.

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Det finns redan, åtminstonde två, andra trådar med exakt denna fråga.

    Jag svarar lika dant som jag gjort förut.
    Vad som ger bäst bild är väldigt individuellt. Komponent är en analog signal där bilden går genom xboxens bildprocessor innan den skickas ut till bildkällan. HDMI är en digital signal där bilden processas i bildkällans chip. Beroende på vad du har för bildkälla kan HDMI bli en ren fröjd för ögat, eller så känns den betydligt sämre än komponent.

    Utgår vi från att din bildkälla har ett bra chip, t.ex. ett Faroudja så kommer du främst uppleva bilden som skarpare - mer detaljer och kontraster. Komponent brukar i jämförelse upplevas som mjukare och aningens oskarpare. Sen påverkar storleken väldigt mycket. Har du en bildkälla, t.ex. en tv, under 40" så är skillnaden inte så man hoppar högt.... men på en större storlek, säg en projektor som blåser upp bilden i 100" så syns skillnaden enormt.

    Angående ljudet. Pratar vi jämförelsen optiskt ljud vs HDMI-ljud så tror jag inte du kommer höra nån skillnad alls. Om du däremot jämför mot analogt ljud (RCA) så kommer du även uppleva ljudet som mer detaljrikt.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    OK, tack. Vet du eller någon annan svaret på det jag frågade ovan?

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    32
    Respekt
    18
    Googla på CCCP och installera det så går det nog rätt bra.

    Finns bättre codecs/whatchamacallit för hd-media men dom bra brukar man oftast behöva betala för eller få tag på annat sätt.

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    OK. Så om jag förstått det här rätt så gör jag så här:
    Fixar CCCP, införskaffar mig en HDMI-kabel, kopplar ihop datorn med tv:n och jag ska då få hd-kvalité?

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    du får bättre bildkvalitet med ffdshow istället för cccp (antar de använder coreavc fortfarande)
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    ok, så jag: Fixar ffdshow, införskaffar mig en HDMI-kabel, kopplar ihop datorn med tv:n och jag ska då få hd-kvalité?

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Ska jag köpa en hdmi-kabel eller räcker det med en vanlig kabel för att få hd-kvalité?

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Du har ju redan fått svar på det. Både Komponent och HDMI kan ge dig en bild med HD-kvalitet.
    Skillnaden är att den ena är analog och den andra digital. Vilken du upplever som bäst är väldigt individuellt. Beror som sagt på om du har en bra tv/projektor eller ej.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Alltså jag menar om jag ska koppla datorn till tv:n med en HDMI-kabel eller en vanlig kabel som man har på sin datorskärm (en sådan med 15 pinnar, tror de heter VGA-kabel)

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Heenok Visa Inlägg
    Alltså jag menar om jag ska koppla datorn till tv:n med en HDMI-kabel eller en vanlig kabel som man har på sin datorskärm (en sådan med 15 pinnar, tror de heter VGA-kabel)
    men du har ju redan fått svar massa gånger.. kör hdmi om du är osäker.. jag tror inte du klagar på dvi-i eller vga heller.

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    aja, tror inte ni riktigt förstod vad jag menade men ok, jag installerar ffdshow och köper en hdmi-kabel

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Heenok Visa Inlägg
    aja, tror inte ni riktigt förstod vad jag menade men ok, jag installerar ffdshow och köper en hdmi-kabel
    jo jag förstår.. men du får hd-kvalite från datorn med hdmi som alla påpekat oavsett det är från dator eller inte sålänge du har rätt codecs osv i pc'n osv.. varför nöjer du dig inte med det svaret?

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    32
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av s-p-d Visa Inlägg
    du får bättre bildkvalitet med ffdshow istället för cccp (antar de använder coreavc fortfarande)
    CoreAVC > alles imo

    Edit: Har mig att jag läst nånstans att CoreAVC är det som hd-dvd och/eller bluray-spelare använder (KAN vara fel ute där).

    Och iaf med nyare versioner av det så blir det märkbart mindre stress på datorn,
    det vet jag av personlig erfarenhet.

    Det jag dock inte vet är hur det påverkar kvalitet m.m
    Last edited by Landslide; 2008-02-25 at 16:39.

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    ok

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Föressten, ska man ladda ner ngt särskilt uppspelningsprogram eller funkar vlc?

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Landslide Visa Inlägg
    CoreAVC > alles imo

    Edit: Har mig att jag läst nånstans att CoreAVC är det som hd-dvd och/eller bluray-spelare använder (KAN vara fel ute där).

    Och iaf med nyare versioner av det så blir det märkbart mindre stress på datorn,
    det vet jag av personlig erfarenhet.

    Det jag dock inte vet är hur det påverkar kvalitet m.m
    Mindre stress på slöa burkar ja, kvalitet nej.. jämför själv



    lite gammal test men kan säga ffdshow blivit ännu bättre, bäst att köra med tryouts (absolut senaste)
    http://sourceforge.net/project/showf...kage_id=199416
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  21. #21
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Men spelar man upp med ffdshow eller ska jag använda vlc eller ngt annat program?

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Heenok Visa Inlägg
    Men spelar man upp med ffdshow eller ska jag använda vlc eller ngt annat program?
    ffdshow är ju codec, spela upp med vad du vill i princip.. vlc eller media player classic (mpc) är ju att föredra.

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    vlc använder egna inbyggda codecs så kör man den spelar installerade codecs ingen roll alls, mpc går bättre..
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    ok, tack för svaret

Liknande diskussioner

  1. Slut på komponent ingångar. vad blir bäst?
    By samplehead in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 16:33
  2. HDMI -med eller utan?
    By oscqr in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 18:25
  3. Premium HDMI
    By avskedsfest in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 13:28
  4. Premium med hdmi, elgiganten
    By toffepoff in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 19:10
  5. Problem med koppla projje via komponent.
    By mumintrollet in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 16:27

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •