Visar resultat 1 till 25 av 25

Diskussion: Microsoft fimpar HD-DVD'n

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21

    Microsoft fimpar HD-DVD'n

    Nu efter att Blu-Ray har vunnit HD-kriget så annonserar Microsoft, inte helt oväntat, att de kommer sluta med HD-DVD till XBox 360.
    Enligt rykten så kommer det istället dyka upp en Blu-Ray spelare med USB-anslutning till 360'n.

    http://www.electronista.com/articles....hd.dvd.drive/
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Men vad bra, nu när det är manifesterat att det är blue-ray som kommer gälla framöver så kan det ju ta och komma ut lite blue-ray brännare och skivor, så kanske det blir fart på ps3-biten....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Blixten100 Visa Inlägg
    Men vad bra, nu när det är manifesterat att det är blue-ray som kommer gälla framöver så kan det ju ta och komma ut lite blue-ray brännare och skivor, så kanske det blir fart på ps3-biten....
    Det finns redan en hel del blu-ray brännare och skivor. Dyra är de dock. Jag slängde iallafall alla mina ps3 isos på ca 73GB. Det känns inte som ps3an kommer få något hack inom den närmsta tiden. Sen kanske de inte ens fungerar.

    Men detta känns väl sådär. Bäst vore om de började implementera en enhet som klarade båda formaten och inte bara blu-ray precis som dagens dvd läsare i konsoler klarar DVD-R/RW och DVD+R/RW.

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Jag tycker det är synd att Blu-Ray vann. HD-DVD är bättre ur många aspekter, bättre komprimeringsteknik och regionsfritt för att nämna två.
    Men,men... det är pengar som styr. De stora filmbolagen har sagt sitt....
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    MS dödade HD-DVD genom att inte ha den i 360 fr början utan bara som tillbehör ganska korkat drag.
    MS har åxå sagt att man kommer istället att ha en BLUE RAY spelare som TILLBEHÖR samma korkade drag igen
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    MS dödade HD-DVD genom att inte ha den i 360 fr början utan bara som tillbehör ganska korkat drag.
    MS har åxå sagt att man kommer istället att ha en BLUE RAY spelare som TILLBEHÖR samma korkade drag igen
    ingen ide att bygga in en blue-ray i nuvarande 360 som redan har så kass kvalite.. folk köper knappast en dyrare 360 även om den har blue-ray.. korkat.. inte alls..

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    17
    de är nog tyvär så att 360 är den första konsoll att bli utbytt till nästa steg, men jag föredrar dock att BLUE RAY vinner striden
    Mina consoler:
    PS3 Slim 120GB
    Wii (Argon 1.8) softmod cios38 rev 17
    Xbox 360 Elit Svart
    Xbox 360 vit 120GB hdd (Ixtreme LT, snart iaf)
    Nintendo DS Lite (R4, M3DS Real) svart
    PS2 (Dsm4 Lite) Gamla modellen
    Xbox (chippad) svart
    Gamecub (Qoob pro) lila (såld, efter reparation)
    Nintendo 64
    super Nintendo x2
    Nintendo 8-bitar

    Dator:
    Core2 duo E6850
    2xDDR2 2GB PC6400
    MK Gigabyte GA-p35-ds4
    GF8800GT 512mb
    ipower extreme ed 600w
    500gb hitachi SATA 2 + samsung 750gb, 1tb sergate

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av DrMyxo Visa Inlägg
    de är nog tyvär så att 360 är den första konsoll att bli utbytt till nästa steg, men jag föredrar dock att BLUE RAY vinner striden
    jag tycker det bara är bra att blue-ray tog hem det tillslut.. nu slipper man två format.. nu får man hoppas det blir vettiga priser..

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    pengar o mer kopieringsskydd vann istället för det bättre alternativet, synd..

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    MS dödade HD-DVD genom att inte ha den i 360 fr början utan bara som tillbehör ganska korkat drag.
    Nej, ett affärsmässigt väldigt smart drag.
    Genom att skippa inbyggd HD-DVD kunde de få ut sin konsoll till ett bra pris som många har råd med. På så sätt har de plockat marknadsandelar.


    Å grabbar - Det heter Blu Ray inte Blue Ray.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Å grabbar - Det heter Blu Ray inte Blue Ray.
    Hahaha stämmer faktiskt
    Last edited by Heenok; 2008-02-28 at 16:47.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    knappast för det priset som var då skulle en HD DVD ingå.
    Nä du MS satte spiken i kistan för HD DVD jan 07.
    Affärsmässigt smart drag ja för dom men inte för dig som köpare men du kanske hellre betalar överpris för en vanlig DVd istället
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    HDDVD enheten har iallafall gått ner markant den senaste tiden:

    http://*****************/produkt.php?pu=141906

    Man kanske ska slå till på detta samlarobjekt eller vad tycker ni?

    Och det heter väl "Blu-Ray" inte "Blu Ray"?

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av razor1394 Visa Inlägg
    Och det heter väl "Blu-Ray" inte "Blu Ray"?
    Korrekt.

    Nu går det dessutom rykten om att Sony och Microsoft pratar om en Blu-Ray spelare till 360'n
    http://www.ft.com/cms/s/0/ca6017de-e...nclick_check=1
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Korrekt.

    Nu går det dessutom rykten om att Sony och Microsoft pratar om en Blu-Ray spelare till 360'n
    http://www.ft.com/cms/s/0/ca6017de-e...nclick_check=1
    ja får inte den länken att funka.. här är tre nya..

    http://www.ft.com/cms/s/0/ca6017de-e...0779fd2ac.html (fick gå till ft.com och söka på "blu-ray")

    http://www.idg.se/2.1085/1.149295

    http://www.engadget.com/2008/03/06/s...360-blu-ray-d/

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Jag tycker det är synd att Blu-Ray vann. HD-DVD är bättre ur många aspekter, bättre komprimeringsteknik och regionsfritt för att nämna två.
    Men,men... det är pengar som styr. De stora filmbolagen har sagt sitt....
    HD-DVD och Blu Ray klarar samma videoformat dvs. MPEG-2, VC-1 och MPEG-4 AVC även känt som H.264 däremot så använde vissa tidiga "dubbelsläpp" VC-1 på HD-DVD och MPEG-2 på Blu Ray. Ljudformatsmässigt så kan båda använda samma komprimeringsteknik, men till skillnad från Blu Ray måste alla HDDVD-spelare stödja Dolby Digital Plus och Dolby TrueHD, medan det är upp till tillverkaren om den vill stödja formatet på en Blu Ray-spelare. Det innebär att en Blu Ray-skiva inte kan ha ett ensamt Dolby Digital Plus eller TrueHD ljudspår. Det måste finnas ett alternativt ljudspår för spelare som inte stödjer formaten. (precis som alla dvd-skivor med DTS-ljud måste ha ett separat dolby digital-ljudspår för spelare utan DTS)

    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    MS dödade HD-DVD genom att inte ha den i 360 fr början utan bara som tillbehör ganska korkat drag.
    MS har åxå sagt att man kommer istället att ha en BLUE RAY spelare som TILLBEHÖR samma korkade drag igen
    Skulle MS ha inkluderat HD-DVD i konsolen skulle det dragit upp priset. Inte alla gamers som är beredda att betala mer för att se på HD-film. Men de visste att vissa skulle vilja använda konsolen även som HD-spelare, så de sålde HDDVD-enheten separat. En kompromiss helt enkelt.

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ja men priset för det blir HALO 1, 2 , 3 till PS3.
    Det är synd för HD-DVD var mer kompatibel med vanlig DVD.
    HD-DVD var billigare att tillverka & skivorna var billigare likaså filmerna.
    Det använder samma filsystem som vanlig DVD & tillverkades i samma utrustning som till vanlig DVD, det gick INTE & går INTE & kommer ALDRIG att gå men BLU-Ray.
    Så förlorarna blir VI & den som tälljer guld blir ju SUN eftrsom man får betala roalty för javakoden BD-J som är en viktig del i BLU-RAY spelaren & används för att se på video.
    Last edited by pege63; 2008-03-08 at 19:59.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    har man en hd-dvd läsare liggandes så kan man bygga ett laservapen.

    http://www.youtube.com/watch?v=vIwaMNab5pw

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det går att bygga sådant av massor av dvd spelare/brännares lasrar, skulle tippa på att brännarnas lasrar fungerar bäst
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det går att bygga sådant av massor av dvd spelare/brännares lasrar, skulle tippa på att brännarnas lasrar fungerar bäst
    jo, självklart. men med tanke på att hd-dvd är utgående (redan dött) och vi hade en sådan tråd här, så passade det väl bra med box relaterade saker.

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    hehe ja, det e klart
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    jag vill också ha en superlaser!

  23. #23
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    jag vill också ha en superlaser!
    "Superlaser" lite likt Aftonbladets "Brästchock" löpsedlar
    Jag har förvisso en NeHe laser hemma + en argonlaser men sen har jag labbat en del i skola med lasrar med

    Laserlänk = Mumma *Modulerade signalvågor över långa avstånd*
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    nu känner jag mig jättekorkad för jag förstod ingenting

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    du e inte ensam
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Microsoft certifiering
    By Locopoconoco in forum PC - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 16:36
  2. Ström till DVDn när man flashar
    By pago in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 11:38
  3. Microsoft är snälla.
    By Jeeboy in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 12:20
  4. Microsoft förlänger garantin till 3år
    By tigertailz in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 21:25
  5. Microsoft HD-kabel eller någon med motsvarande kvalitet
    By watz in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 18:42

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •