Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 31 till 43 av 43

Diskussion: I.LOAD till Playstation 3

  1. #31
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av henrik.boman Visa Inlägg
    Nej jag tycker den var helt ok, för den visar på ett ungefär hur I.load fungerar(om den nu mot förmodan gör det) , och det heter väll driver du med mig och inte oss,eller är du flera personer?
    Tok. Han skriver ju till och med själv att det är ett skämt som respons till hypen kring i.load.
    Han har ju moddat sitt ps3 med en halv chip-påse och när han matar in skivan gör han det under plasten, inte i bd-läsare.

    Du måste skoja.

  2. #32
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    http://forums.maxconsole.net/showthr...103971&page=64

    Jag rekommenderar den tråden.

    SLUMP=CJPC PS3NEWS JUNK AKA 0cton

  3. #33
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Nu är det två länkar uppe med rar filer som innehåller länkar?! Rar filen är dessutom lösenordsskyddad.

    Lamers. Fake. Att man ens trodde på denna skit.

  4. #34
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av razor1394 Visa Inlägg
    Nu är det två länkar uppe med rar filer som innehåller länkar?! Rar filen är dessutom lösenordsskyddad.

    Lamers. Fake. Att man ens trodde på denna skit.
    Det var trojaner om du nu tankade hem dem sök igenom din dator, rickrollers.

  5. #35
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    De ger sig inte.

    The FirmwareMorpher can change the firmware on your system Playstation 3 easily by following the instructions step by step. The software is being Debug phase. News will be updated.
    http://firmwaremorpher.blogspot.com/

  6. #36
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Den som går på att första mjukvaruhålet i PS3an kommer vara vare sig en ISO Loader eller en Firmware downgrader kan gott ha det.

    Ingen har ens hittils lyckats göra "Hello World" på en vanlig konsument PS3:a, Spelutvecklare kan inte "läcka" något som tillåter körning av normalkod heller dom har speciella utvecklingsversioner av PS3an som inte kräver signad kod.

    Riktiga Hackers bryr sig inte speciellt mycket då PS3:an redan tillåter hemma programmering via OtherOS och har inga hårdvarurestriktioner undantaget RSX avsaknaden, vilken inte är något katastrof då samma Cell kan mjukvarurendera- tyvärr är dom flesta som gnäller inkompetenta och inte vet hur man skriver en mjukvarurenderare... (OtherOS är en helt annan hypervisor än det spelkörs under, så alla hack som ens påstår att dom körs eller installeras via OtherOS är fake till att börja med, XMB körs under lv2 hypervisorn.)

    Så är det, PS3an kommer inte tillåta körning av backups utan hårdvarumodifikation punktslut.

  7. #37
    Connely Guest
    Jag läste igenom tråden och tänkte klarlägga några saker.
    Vissa delar av Sony's source contrib till Linux tyder på att Sony
    planerade RSX-åtkomst medan arbetet på Linux-stöd pågick.

    Dessa kvarlevor kan ev. utnyttjas fõr lågnivå-åtkomst till RSX under
    hypervisors "Other OS"-läge.

    Jag och andra personer har kunnat fylla RSX gddr-minne med data
    igenom ett radikalt säkerhetshål i hypervisors wrapper som åtminstone
    finns i 1.80, men jag har inte sett någon bekräftelse om det åtgärdats.

    En åtgärd av vissa hål skulle göra en omfattande del av Linux/PS3 kod
    inkompatibel.

    Mina spekulationer kring IBM CBE & PS3's Hypervisor är att
    den kõrs på en processor som är segmenterad från resten av systemet
    på ett liknande sätt som vlan.

    Det verkar troligt att PS3's OS har åtkomst att ändra Hypervisor's state/läge till
    spel med RSX-åtkomst eller "Other OS" med framebuffer.

    Jag gissar på att hypervisor körs på den enligt Sony avstängda SPE'n.

    Kontentan är att en mjukvaru-lösning är fullt möjlig.

  8. #38
    Connely Guest
    Den bästa nyheten för en mjukvaru-lösning är att Sony gjorde åtkomsten till RSX mer
    restriktiv i en uppdatering.

    Vilket tyder på att hypervisors kod inte är en förprogrammerad ROM.
    Teoretiskt sett så kan inte hypervisors kod kontrolleras, därav osignerad.
    Vilket skulle innebära att den enda signaturkontrollen som görs sker för firmwaren
    *innan installation*.
    Om man ökade åtkomst-tiden till filerna under installation och bytte ut kodsegmentet
    innan det installeras kan man sannolikt köra vilken kod man vill i hypervisor.

    Den hårdvarulösning som är enklast ãr helt enkelt en 1:1 kopia av skivan.
    Eftersom du har all data som krävs för att spela spelet, inkl en korrekt
    signerad binär så går den att kopiera.

  9. #39
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Connely Visa Inlägg
    Jag läste igenom tråden och tänkte klarlägga några saker.
    Vissa delar av Sony's source contrib till Linux tyder på att Sony
    planerade RSX-åtkomst medan arbetet på Linux-stöd pågick.

    Dessa kvarlevor kan ev. utnyttjas fõr lågnivå-åtkomst till RSX under
    hypervisors "Other OS"-läge.

    Jag och andra personer har kunnat fylla RSX gddr-minne med data
    igenom ett radikalt säkerhetshål i hypervisors wrapper som åtminstone
    finns i 1.80, men jag har inte sett någon bekräftelse om det åtgärdats.

    En åtgärd av vissa hål skulle göra en omfattande del av Linux/PS3 kod
    inkompatibel.

    Mina spekulationer kring IBM CBE & PS3's Hypervisor är att
    den kõrs på en processor som är segmenterad från resten av systemet
    på ett liknande sätt som vlan.

    Det verkar troligt att PS3's OS har åtkomst att ändra Hypervisor's state/läge till
    spel med RSX-åtkomst eller "Other OS" med framebuffer.

    Jag gissar på att hypervisor körs på den enligt Sony avstängda SPE'n.

    Kontentan är att en mjukvaru-lösning är fullt möjlig.
    Nej hypervisorn körs på PPU:n, Cells PPU är baserad på Power4 som har hårdvarustöd för hypervisor layer utöver supervisor och usermode alltså.

    Den isolerade SPUn används till dekodning av DRM, så visst är den starkt involverad i det hela, men själva hypervisorn är som sagt ett PowerPC program.

    Och RSX går fortfarande komma åt delvis, problemet är att man inte längre kan modifera RAMIN vilket gör det omöjligt att skicka upp 3d Objekt.

    Nej, RSX har aldrig varit tänkt att vara tillgänglig från Linux, det har varit diskussioner om att låta hobbyprogrammerare få använda den- Men vad jag vet så är det mer än ett år sedan det ens var på tal och då blev det ett klart nej från högre ort.

    Personligen hade jag varit nöjd om man fick använda GS som satt i 60GB modellerna istället, men men det är som det är.

    Playstation 3 Linux är inte avsett för konsollutveckling ivilketfall utan som ett lågpris alternativ till Cell SDK- och Cell kommer man åt helt obegränsat.

  10. #40
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Connely Visa Inlägg
    Den bästa nyheten för en mjukvaru-lösning är att Sony gjorde åtkomsten till RSX mer
    restriktiv i en uppdatering.

    Vilket tyder på att hypervisors kod inte är en förprogrammerad ROM.
    Teoretiskt sett så kan inte hypervisors kod kontrolleras, därav osignerad.
    Vilket skulle innebära att den enda signaturkontrollen som görs sker för firmwaren
    *innan installation*.
    Om man ökade åtkomst-tiden till filerna under installation och bytte ut kodsegmentet
    innan det installeras kan man sannolikt köra vilken kod man vill i hypervisor.

    Den hårdvarulösning som är enklast ãr helt enkelt en 1:1 kopia av skivan.
    Eftersom du har all data som krävs för att spela spelet, inkl en korrekt
    signerad binär så går den att kopiera.
    hypervisorn är inte förprogrammerad, det är aldrig någon som påstått heller vad jag vet.
    Däremot kan den mycket väl vara krypterad (hint) det behövs enbart en väldigt liten loader för att avkryptera den- denna loader behöver inte vara del av firmware uppgraderingen (hint), och rent ut sagt så skulle jag inte leta i flash efter denna stump kod.

    Du kommer inte kunna modifiera PS3:an med CFW såvida inte krypteringsnycklarna knäcks (vilket är ganska osannolikt), eller du gör en fysisk modifikation av systemet (läs modchip)- vilket inte är det lättaste då många komponenter jobbar med en väldigt hög hastighet som är svår att jobba med med FPGAs osv.

    Och nej du kan inte göra någon 1:1 kopia av en blu-ray disk den har speciella subspår som påminner mycket om PS2:ans kopieringsskydd.

  11. #41
    Connely Guest
    (dubbelpost av misstag, sidan vägrade uppdatera sig)
    Last edited by Connely; 2008-08-26 at 14:17.

  12. #42
    Connely Guest
    Hej igen.

    1:1-Kopia
    Det är alltid möjligt att skapa en 1:1 kopia av digital information som är lagrat och avläsbart.

    När jag säger att det enklaste sättet är att skapa en 1:1-kopia så menar jag givetvis inte att det enkla ligger i att man kan använda samma program som används för CD's och DVD's i dagsläget, utan att det är det enklaste sättet att köra backup-spel på PS3.

    Att skapa en 1:1 kopia av en PS3 bluray-skiva kommer kräva nya funktioner både i bluray-brännare och i programmen som läser av och skriver skivan.

    Det är inte på någon nivå alls omöjligt, orealistiskt eller opraktiskt.

    Linux-access för RSX
    Linux-åtkomst för RSX var planerad, det har ingenting att göra med huruvida du kan utveckla spel för PS3 i Linux, utan att du helt enkelt skulle ha fått tillgång att kunna göra 3D-applikationer som du sedan kan köra i Linux.

    Att du får RSX-åtkomst i Linux gör inte automatiskt att du kan utveckla spel för PS3 rent allmänt i Linux, utan bara 3D-applikationer för Linux.

    Precis som att åtkomsten till SPErna och PPEn i Linux inte gör att du kan skriva icke-3D program som du kan köra på PS3n utan Linux.

    Du har rätt i att vi inte fick det, däremot finns det en hel del spår i Sony's source som visar på att dom började implementera det och sedan tog bort det, eller att dom helt enkelt började med kod som stödde RSX och sedan tog bort koden. Det är den koden som används för hacken jag pratar om.

    RAM-IN
    Du har delvis rätt i det du säger, Sony har tagit bort stödet för att kunna
    skicka data direkt till RSX minne via något annat än framebuffer, som inte klarar av att köra RSX-accelererade 3D-objekt.

    Det är dock där dessa kvarlevor i koden jag pratade om kommer in
    Det finns en hel del odokumenterade syscalls som Sony inte har tagit bort, och ett par av dessa kan man lägga på kod efter dess Syscall som pushas till grafikminnet, vilket möjliggör RSX-accelererade 3D-objekt via dess egna minne

    Däremot måste datan splittas upp så att den ryms i stacken för syscall'en man lägger till datan på. Upplösningen delas dessutom upp på det man ska skicka till minnet, det går inte att använda vulnen för att skriva i HD-upplösningar *direkt*, utan amn måste dela upp en HD-frame i flera chunks. I slutändan ser det likadant ut, men det påverkar prestandan.

    Eftersom datan till RSX minne inte tar den konventionella vägen så är det inte konventionell DMA. Däremot är det fullt tillräckligt för att kunna köra den kvalitet av spel som normalt sett finns i linux, dvs, simplare spel.
    Men framförallt så möjliggör det bättre, accelererade Xfree/Xorg-drivrutiner.

    Det finns redan proof-of-concept på det online där programmet fyller RSX minne med en blank färg utan att gå via framebuffer.

    Som jag sa tidigare så har det här ingenting att göra med att köra PS3-spel i Linux, det är en helt annan fråga.

    Utan ett svar på ditt uttalande om att mjukvaru-fixar, eller något annat än hårdvaru-fixar på ps3 var orimligt eller omöjligt.

    Det är inte någon dryg rättning, jag skriver bara så innehållsrikt som möjligt eftersom jag inte har tid med att chatta på forumet, och vill undvika att personer gärna gör saker till personliga krig med mål att "vinna" diskussioner.

    Den enda anledningen till att jag postar är för att det inte verkar vara någon annan som har koll på utvecklingsläget för PS3 än.

    Om det inte uppskattas finns det ingen poäng med det.



    Hypervisor och SPE/PPE

    Du har igen, delvis rätt i det du säger.
    PPEn kör ramverket för hypervisor, däremot så kallar den den isolerade SPEn
    för all form av kopieringsskydd.

    PPEns hypervisor behövs inte modifieras oavsett, bara den isolerade SPEns om man går den vägen.

    Att den isolerade SPEn skulle köra krypterad kod för att dekryptera krypterad kod är extremt osannolikt.

  13. #43
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Connely Visa Inlägg
    Hej igen.

    1:1-Kopia
    Det är alltid möjligt att skapa en 1:1 kopia av digital information som är lagrat och avläsbart.

    När jag säger att det enklaste sättet är att skapa en 1:1-kopia så menar jag givetvis inte att det enkla ligger i att man kan använda samma program som används för CD's och DVD's i dagsläget, utan att det är det enklaste sättet att köra backup-spel på PS3.

    Att skapa en 1:1 kopia av en PS3 bluray-skiva kommer kräva nya funktioner både i bluray-brännare och i programmen som läser av och skriver skivan.

    Det är inte på någon nivå alls omöjligt, orealistiskt eller opraktiskt.
    Skapa 1:1 kopia av PS3 bluray-skiva kommer du inte kunna göra någonsin med en konsument blu-ray brännare.
    Du kan inte heller idag göra en 1:1 kopia av PS2 DVD skivor med en vanlig konsumentbrännare, det är därför det krävs modchip för att spela.

    modchippen skickar förenklat en digitalsignatur när en skiva sätts in (beroende på hur avancerade modchip det rör sig om skickas denna information blint för alla diskar, för mer avancerade så väljs korrekt signatur beroende på disk)

    PS3 kommer få modchip någondag, det är inget osannolikt alls, anledningen det tar tid är snarast att PS3an delvis jobbar med mycket högre frekvenser än tidigare konsoller (gör det svårt och dyrt att experimentera med den chiptyp som verkar vara populärast idag FPGA tex), den andra att den använder teknik som inte alls är välspridd och ganska odokumenterad.

    Linux-access för RSX
    Linux-åtkomst för RSX var planerad, det har ingenting att göra med huruvida du kan utveckla spel för PS3 i Linux, utan att du helt enkelt skulle ha fått tillgång att kunna göra 3D-applikationer som du sedan kan köra i Linux.

    Att du får RSX-åtkomst i Linux gör inte automatiskt att du kan utveckla spel för PS3 rent allmänt i Linux, utan bara 3D-applikationer för Linux.

    Precis som att åtkomsten till SPErna och PPEn i Linux inte gör att du kan skriva icke-3D program som du kan köra på PS3n utan Linux.

    Du har rätt i att vi inte fick det, däremot finns det en hel del spår i Sony's source som visar på att dom började implementera det och sedan tog bort det, eller att dom helt enkelt började med kod som stödde RSX och sedan tog bort koden. Det är den koden som används för hacken jag pratar om.
    Jag står fortfarande fast vid att nej RSX access har aldrig varit planerad.
    Mer info än så får ingen på detta forum.

    RAM-IN
    Du har delvis rätt i det du säger, Sony har tagit bort stödet för att kunna
    skicka data direkt till RSX minne via något annat än framebuffer, som inte klarar av att köra RSX-accelererade 3D-objekt.

    Det är dock där dessa kvarlevor i koden jag pratade om kommer in
    Det finns en hel del odokumenterade syscalls som Sony inte har tagit bort, och ett par av dessa kan man lägga på kod efter dess Syscall som pushas till grafikminnet, vilket möjliggör RSX-accelererade 3D-objekt via dess egna minne

    Däremot måste datan splittas upp så att den ryms i stacken för syscall'en man lägger till datan på. Upplösningen delas dessutom upp på det man ska skicka till minnet, det går inte att använda vulnen för att skriva i HD-upplösningar *direkt*, utan amn måste dela upp en HD-frame i flera chunks. I slutändan ser det likadant ut, men det påverkar prestandan.

    Eftersom datan till RSX minne inte tar den konventionella vägen så är det inte konventionell DMA. Däremot är det fullt tillräckligt för att kunna köra den kvalitet av spel som normalt sett finns i linux, dvs, simplare spel.
    Men framförallt så möjliggör det bättre, accelererade Xfree/Xorg-drivrutiner.

    Det finns redan proof-of-concept på det online där programmet fyller RSX minne med en blank färg utan att gå via framebuffer.

    Som jag sa tidigare så har det här ingenting att göra med att köra PS3-spel i Linux, det är en helt annan fråga.

    Utan ett svar på ditt uttalande om att mjukvaru-fixar, eller något annat än hårdvaru-fixar på ps3 var orimligt eller omöjligt.

    Det är inte någon dryg rättning, jag skriver bara så innehållsrikt som möjligt eftersom jag inte har tid med att chatta på forumet, och vill undvika att personer gärna gör saker till personliga krig med mål att "vinna" diskussioner.

    Den enda anledningen till att jag postar är för att det inte verkar vara någon annan som har koll på utvecklingsläget för PS3 än.

    Om det inte uppskattas finns det ingen poäng med det.
    Exakt hur skulle sony kunna begränsa RSX mer än vad som redan görs utan att göra prestandan blev påverkad till det sämre, eller behöva lägga ner orimligt mycket tid på något som är helt onödigt krångligt ur både implementation och/eller säkerhetssynpunkt?


    Hypervisor och SPE/PPE

    Du har igen, delvis rätt i det du säger.
    PPEn kör ramverket för hypervisor, däremot så kallar den den isolerade SPEn
    för all form av kopieringsskydd.

    PPEns hypervisor behövs inte modifieras oavsett, bara den isolerade SPEns om man går den vägen.

    Att den isolerade SPEn skulle köra krypterad kod för att dekryptera krypterad kod är extremt osannolikt.
    SPE:n kör naturligtvis inte krypterad kod, den är som du säger isolerad- men det var inte heller vad jag skrev, utan att den isolerades SPU:ns program är krypterat i minne, den avkrypteras straxt innan uppladdning till SPU när hypervisorn är initializerad.

    Och nej SPU:n gör faktiskt inte mycket mer än kryptografi- resterande hypervisor arbete sköts på PPE.

Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande diskussioner

  1. chipa playstation
    By S_ikers in forum Matrix Infinity
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 14:16
  2. Update rosters till NHL08
    By Daniel_25 in forum XBOX 360 Spelsnack
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 17:04
  3. Vill gå över till Xbox360 från Wii!
    By tigersaid86 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 21:51
  4. SNES-emulator till Playstation
    By -=[} Andreas {]=- in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 27
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 19:55
  5. Emulatorer till PlayStation
    By [vEX] in forum Playstation - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-06-10, 12:18

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •