Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: PSP, CFW, Minneskort och lag

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    PSP, CFW, Minneskort och lag

    Hej!

    Jag har precis installerat min PSP slim med 3.90M33 (med fatmsmod-patchen) och lagt in Crisis Core på mitt 4Gb SanDisk Memory Stick Pro Duo (Inget ultra, etc, helt vanligt av den billigaste modellen).

    Så, nu upplever jag lite hack och lag i vissa av filmsekvenserna i Crisis Core. Det sker inte heller alltid, utan bara under vissa delar av filmerna också. Så min fråga är... vad beror detta på?

    Mina inställningar i recovery mode är Sony UMD-driver med 333 i speed på både CPU och ISO.

    Är detta minneskortet? Borde jag köpa ett dyrare? Är detta ens möjligt, jag trodde jag kollade upp det och såg att även det allra billigaste Memory Stick Pro Duo har en bättre läs/skrivhastighet än en ren UMD-disk, vilket egentligen alltid ska ge en bättre prestanda om man spelar från minneskortet. Är det så? Eller är det värt att investera i ett dyrare? Vill ogärna slänga ut 900:- på ett minneskort som kanske inte förändrar någonting.

    Någon som vet? Jag är relativt ny till scenen också, så jag kan ju ha missat en patch/inställning...

    [Edit]

    Kanske ska nämna att spelet _inte_ är komprimerat utan en ISO-fil.
    Last edited by biovenger; 2008-04-01 at 21:42.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Det som påverkar ett spels prestanda:
    CPU speed (som du redan hade på max)
    Läshastigheten på minneskortet (vilket verkar det troliga)

    Jag vet inte vart du har läst att UMD är långsamare men det är iaf inte sant, umd är en dvd-skiva fast mindre och en dvd har högre hastighet än ett minneskort (dock så får UMD mindre hastighet eftersom dom är mindre).
    Så länge det är det enda spelet som laggar så är det väll lugnt, kan ju dock tillägga att jag är helnöjd med mitt MS Pro Duo Ultra II, enda spelet som laggar är GTA om man har ca 8 i CSO komp.

    Hoppas detta besvarar din fråga, iaf till viss del.

    EDIT: Kom precis ihåg senaste patchnotes:
    * March33 NO-UMD driver compatibility has increased to support games like Coded Arms, Patapon, Harvest Moon Innocent Life and probably others affected by same errors.
    Så det jag skulle göra är att slänga in 3.90 M33-3 och sedan testa M33 NO-UMD, du kan ju prova utan att uppgradera också...
    Last edited by Xager; 2008-04-01 at 22:35.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Det som påverkar ett spels prestanda:
    CPU speed (som du redan hade på max)
    Läshastigheten på minneskortet (vilket verkar det troliga)

    Jag vet inte vart du har läst att UMD är långsamare men det är iaf inte sant, umd är en dvd-skiva fast mindre och en dvd har högre hastighet än ett minneskort (dock så får UMD mindre hastighet eftersom dom är mindre).
    Så länge det är det enda spelet som laggar så är det väll lugnt, kan ju dock tillägga att jag är helnöjd med mitt MS Pro Duo Ultra II, enda spelet som laggar är GTA om man har ca 8 i CSO komp.

    Hoppas detta besvarar din fråga, iaf till viss del.

    EDIT: Kom precis ihåg senaste patchnotes:

    Så det jag skulle göra är att slänga in 3.90 M33-3 och sedan testa M33 NO-UMD, du kan ju prova utan att uppgradera också...
    Jag har redan 3.90 M33-3, ska prova nya inställningar dock.

    Grejen är ju den att minneskortet läser ju snabbare än en optisk drive, så man får alltid snabbare laddningstider. Enda problemet är att nu verkar ju filmen (som förmodligen streamas) lida av det i vissa delar av den. Själva spelet flyter ju verkligen kanon, så det är helt ok. Som sagt, jag vet inte ens om det hjälper att skaffa ett snabbare MC.

    Jag minns på Xboxen när folk moddade den med HD så kunde precis samma sak hända, _trots_ att HD:n hade mycket bättre läshastighet än DVD-läsaren... Så det kanske bara är ren hårdvarubegränsning eftersom UMD:n är väldigt bra att streama saker till framebuffern? Det är ju trots allt bland annat det den är gjord för (UMD-filmer, etc).

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Kanske möjligt, men om det bara är filmerna så är det nog ingen fara skulle jag säga
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Kanske möjligt, men om det bara är filmerna så är det nog ingen fara skulle jag säga
    Kan vara värt att veta:

    Jag gjorde en benchmark (med Blackspeed) på min PSP och jämförde med de resultat som fanns av andra, både dyrare och billigare kort. Mitt kort hade alltså maxläshastighet (runt 16MB) men mindre skrivhastighet (5 istället för 10, som den dyrare UltraII-varianten har).

    Så min slutsats är nog att det har inget med minneskortet att göra (i alla fall inte läshastigheten) eftersom bara gamla Sony-minneskort inte har 16MB/sek. Detta leder mig till att tro att det antigen har med CFW-drivisar att göra eller med själva spelets kodning.

    Jag körde innan med Sonys drivisar för ingen-UMD och bytte till M33, utan att få någon förbättring (snarare en försämring).

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Jag tror nog inte att det är fel på spelet och jag vet inte riktigt om man kan lita på Blackspeed, vi vet inte riktigt hur pspn läser in filmer.
    En sak du kan prova är att sätta på UMD cache i System Settings, kanske kan hjälpa.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Jag tror nog inte att det är fel på spelet och jag vet inte riktigt om man kan lita på Blackspeed, vi vet inte riktigt hur pspn läser in filmer.
    En sak du kan prova är att sätta på UMD cache i System Settings, kanske kan hjälpa.

    Redan provat både sätta på och stänga av.

    Hur filmer läses är nog rätt mycket upp till applikationen men de flesta kommer nog försöka få in någon form av streaming.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Jo, streaming lär väl det troliga. Men eftersom du säger att UMD-skivors läshastighet är högre än minneskorts och jag tvekar att spelet är en dålig dump om du tankade det från en stor releasegrupp så är det nog fel på din psp skulle jag säga...
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

Liknande diskussioner

  1. Playstation portable FAQ
    By Xager in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 107
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 10:24
  2. PSPVC :: PSP Video Converter - Guide!
    By Salkcin in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 45
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 14:35
  3. Lite hjälp med firmwire och CFW.
    By Cless in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 10:57
  4. PSP JigKick! - Bricka upp ditt PSP!
    By Aonike in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 04:20
  5. Aldrig haft en PSP vad ska man köpa och titta efter
    By Silverfisken in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 14:18

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •