Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Ljudet hoppar på vissa Japanska PS1-spel

Registrerade
    Apr 2008
    Respekt
    0

Ljudet hoppar på vissa Japanska PS1-spel

Har en PS2 SCPH-50004 som jag skickade in till PSXCARE för ca 1½ år sedan då jag fick ett Matrix Infinity chip installerat. Har senaste firmware (V1.93). Allt fungerar perfekt förutom igår då jag provade ett par av de nya japanska PS1-spel som jag nyligen hade köpt. Ljudet hoppar/skippas ibland (stuttering/skipping) vid flera tillfällen. I övrigt så fungerar spelen perfekt. Spelen är helt nya, tog precis bort fabriksplasten från flera av dem.

De två Japanska PS1-spel som ljudet skippade mest märkbart i var Einhänder och Ridge Racer Type 4. I de spelen hoppade ljudet till var 10 sekund nästan!

Kan det vara lasern som börjar ge sig eller vad kan det vara egentligen?

PS2-spel fungerar utan problem och andra Japanska PS1-spel som DonPachi, DoDonPachi och Ehrgeiz fungerar också utan något som helst problem!
    Last edited by Linkintones; 2008-04-13 at 21:03.

Registrerade
    Apr 2008
    Respekt
    0
    Funderar på att testa om en rengöringsskiva kan avhjälpa mitt problem och om det inte fungerar så tar jag nog och byter lasern. Är det svårt att byta lasern i den PS2 jag har? Har pillat en del med Sega-konsoler som Mega CD, Saturn och Dreamcast, så det ska väl inte vara så svårt? Måste man köpa en viss typ av laser då eller?

[EDIT]Såg nu att det kanske är en "ROMEO FIX" gjord på min konsol. Kan jag inte byta lasern själv då utan att behöva löda av/på något?[/EDIT]
    Last edited by Linkintones; 2008-04-20 at 11:22.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    ROMEO fixen påverkar inte möjligheten att byta lins.

Men gå in i matrix infinity chippets systemmeny och prova de olika inställningarna som finns för PS1 spel, kan ju vara någon videofix som inte är kompatibel och strular till ljudet
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Apr 2008
    Respekt
    0
    Jag trodde också att det möjligtvis kunde vara någon inställning som spökade, men har nyligen redan provat att ändra alla inställningarna fram och tillbaka, utan framgång.

Förutom de Japanska PS1-spelen, har jag även märkt att ljudet hoppat till i vissa Amerikanska PS1-spel som Final Fantasy Tactics (en gång i första introt) och Final Fantasy 8 (tre gånger i det långa "new game"-introt). I de Amerikanska spelen är det alltså endast i FMV-sekvenserna som ljudet hoppar, medan ljudet hoppar både i FMV-sekvenser och vid vanligt spelande i de Japanska PS1-spelen.

Har nu en "cd/dvd lens cleaner" pågång, som jag får imorgon. Det kan väl kanske vara värt att prova om den kan åstadkomma något eller?

Om den nu inte fungerar så får jag väl ta och köpa mig en ny laser till min PS2 istället. Hur vet jag då vilken laser som är kompatibel med min PS2? Givetvist passar inte de till PStwo, men de övriga, hur vet jag vilka av de som är kompatibla?

Förresten, en generell detalj är att min PS2 vibrerar en hel del (vilket för med sig oljud) när en skiva snurrar i den, är det normalt? Just nu står min PS2 på tjocka vibrations absorberare för att eliminera oljudet. Kan även det vara något som har med lasern/cd-läsaren att göra?
    Last edited by Linkintones; 2008-04-22 at 15:54.

Liknande diskussioner

1. vissa spel fungerar inte?
    By eddy in forum Nintendo WII - D2CKEY
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 07:31
  2. Spel hackar efter byte av hårddisk?
    By macross-maniac in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 20:11
  3. Vissa spel har inga ikoner?
    By jimmys76 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 15:05
  4. ps1 spel på ps2 problem
    By mr.speedwell in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP