Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Error 16 OBS har googlat, hjälpte inte mycket.

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17

    Error 16 OBS har googlat, hjälpte inte mycket.

    Hej!

    Jag har kommit över en xbox som är defekt, första gången jag startade den luktade det bränt och inte något visades på tvn - ingen bild. Så jag skruvade isär xboxen och lyfte på alla kontakter, plockade ur moderkortet och blåste rent det mm. Sedan kopplade jag in allt ihopa igen, då fungerade det bättre men inte bra. Vet inte vad det kan ha varit som gjorde att den inte ville ge någon bild och luktade bränt, kanske var det bara damm eller nåt men nu till problemet.

    Jag skrev ju att det fungerade bättre men inte bra. Det är nämligen så att jag får upp den här skärmen att xboxen behöver service och i det vänstra hörnet står siffran 16! Så jag googlade lite och fann att det kunde vara att den hade tappat klockinställningen och att man skulle ta en annan xbox (vilket jag har hemma, en som fungerar) och sedan plocka ur disken ur den (efter att man låst upp den) och sedan sätta den i den "defekta" och ställa in klockan och sedan byta till baka. - Väldigt kortfattat. Det hjälpte inte, istället för fel 16 fick jag fel 6 och den startar inte upp mer än så. Jag läste vidare lite om felkod 6 osv.. men jag har helt enkelt kört fast. Jag har nu satt tillbaka ursprungsdisken (en disk på 120GB) igen.

    Jag provade den disken som satt i den defekta xboxen i min fungerande och då startar den upp med evox dashboard eller vad det heter, det låg massa spel på disken och den verkar funka kanon. Altså, det verkar inte vara hårddisken som det är fel på för den går utmärkt i min fungerande xbox.

    Jo, en sak till. Jag vet ju inte om den defekta xboxen är chippad eller inte, kanske kan någon hjälpa mej att ta reda på hur man kan se det. Jag la dock märke till att det inte är som på min hela xbox att när man håller inne powerknappen bootar den upp med evox?!? Kan det finnas ett annat sätt att starta den defekta xboxen med chippet igång eller är det helt enkelt så att den inte är chippad. Konstigt isåfall för det sitter en stor 120GB hårddisk i den och det är ju knappast orginal. Har iofs hört att man nu på senare tid kan modda sin xbox utan att chippa den att det finns nåt sätt att flasha bios eller vad??

    Jag förstår att jag avslöjat att jag är ganska nybörjare på det här med xbox osv. Jag skaffade min första xbox (den jag omnämnt som den fungerande) 2004 och fick genast installerat ett chip i den. Men den har fungerat bra och jag har inte gjort mycket åt den, åtminstånde inte dom sista åren. I början satte jag väl in en lite större disk och så. Men nu har jag den mest till MediaCenter.

    Jag ser att det blev ganska mycket text det här, men snälla kan någon hjälpa mej. Skulle vara så gött att få den att fungera! Har någon några bra tips att ge? Kan det vara så att den förre ägaren av misstag flashat över biosen med fel bios eller vad kan det vara som hänt och hur åtgärdar jag det.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    6 - kernel - Kan inte låsa upp hårddisken. Vanligaste orsaken är att man försöker använda hårddisken från en annan XBOX.

    Måste öppna den med Config Magic först

    16 - dashboard - Fel som beror på inställningar i ms dashboard, eller filer som används av ms dashboard

    Installera om MSDASH fr SD
    Last edited by pege63; 2008-04-14 at 19:15.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack för svaren pege!

    Tyvärr var det nog inte till så mycket hjälp för mej för ungefär dom här slutsatserna har jag kunnat dra själv efter att jag läst en del på internet.

    > 6 - kernel - Kan inte låsa upp hårddisken. Vanligaste orsaken är att man
    > försöker använda hårddisken från en annan XBOX.

    Detta fel fick jag som sagt när jag tog hårddisken från min fungerande xbox (efter att jag valt "unlock harddrive" i menyn i Evox) och flyttade den till den defekta xboxen. Jag gjorde detta för att felsöka och se om det kunde ha med filerna på hårddisken att göra. Värt att tillägga är kanske att trots att jag valt "unlock harddrive" stod det ändå "Harddrive locked" när man tittade under settings eller options eller vad det nu heter i menyerna. Kanske var hårddisken trots allt inte upplåst när jag satte in den i den defekta, jag skall titta närmare på detta med Config Magic som föreslagits nedan.

    > Måste öppna den med Config Magic först

    > 16 - dashboard - Fel som beror på inställningar i ms dashboard, eller filer
    > som används av ms dashboard

    Det som förvånar mej är som sagt att jag inte får det här felet när jag tar hårddisken ur den defekta xboxen och sätter den i min fungerande xbox. Då startar den upp med Evox dashboard (eller vad det kallas) alla menyer fungerar och allt verkar funka kanon. Jag tycker då att det talar emot att felet skulle vara i filerna på hårddisken eftersom det inte borde fungerat att sätta disken i min andra xbox då. Eller hur fungerar det egentligen med MS Dashboard och Evox dashboard (kallar man det så?) kan xboxen fungera utan att ms dashborden är ok? och bara använda sej av Evox Dashboard.

    > Installera om MSDASH fr SD
    Hur installerar jag om MSDash då?

    Jag har funderat på att sätta hårddisken från den defekta xboxen i min och köra en Full Rebuild (eller vad det heter) från den där Evox CD skivan jag har. Kan det kanske avhjälpa problemet?

    Snälla kom med fler tips!
    Last edited by frizzby; 2008-04-15 at 10:23.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Du kan INTE sätta in en HD fr en annan XBOX UTAN att först öppna den med Config Magic först i ORGINAL boxen.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack igen för ditt svar.

    Då tänker jag såhär. Finns det någon risk med att använda det programmet, förstår att det ändrar i eepromet. Orkar du förklara kort? Undertiden skall jag googla och se vad jag kan hitta på egen hand.

    Sen var det en fråga jag ställde i början också, hur kan jag kontrollera om xboxen är chippad eller inte?

    Tacksam för svar.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Risk? Vad hur menar du med risk.
    Du använder programmet i din xbox du går in på apps så kommer det att ligga där om & när man istallerat fr en SD annars kan man bara FTP in det i APPS.
    Man kan åxå starta config magic från superdisc direkt om man vill.

    Hur du ser om ditt xbox är chippat ja man får väl öppna & titta i den så enkelt är det

    Söka på nätet varför du kan söka här på forumet skriv bara in CONFIG MAGIC så får du upp massoar av svar på dina frågor
    Last edited by pege63; 2008-04-16 at 19:53.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. Faq - Alla Vanliga FrÅgor Och Svar - *** LÄs !!! ***
    By banan1 in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 384
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 18:57
  2. Invites
    By Effoc in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1412
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 01:43
  3. hur ska jag packar upp spelen?
    By devhook in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 48
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 19:57
  4. Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 10:44
  5. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •