Visar resultat 1 till 27 av 27

Diskussion: PS3-versionen av GTA IV säljer mer!

  1. #1

    PS3-versionen av GTA IV säljer mer!

    IGN.com rapporterar att PS3-versionen av GTA IV förbokats tre gånger så mycket som 360-versionen, vilket tydligen förvånar. Men är det särskilt konstigt? 360:n går att flasha och följaktligen laddar många ner spelet. Dessutom har Microsoft stängt av massor av 360-ägare från sin Live-tjänst vilket gör att de inte kan lira spelet online. Jag förstår att man vill uppmuntra till lagligt spelande, men att stänga av en box för all framtid resulterar nödvändigtvis inte i att de som fått sin box avstängd rusar till affären för att köpa en ny... speciellt inte när man förlorat sin garanti (pga av banning) och tvingats laga microsofts undermåliga produkt för egna pengar. Risken finns att de som blivit bannade istället bestämmer sig för att ladda ner som aldrig förut. Det är tråkigt eftersom det inte bara drabbar microsoft (som tappar Xbox-Live-kunder) men också speltillverkare som Rockstar.

    Istället för att banna hela boxen från xbox-live borde Microsoft försöka hitta en lösning som omöjliggör inloggning på Live med piratkopior (om det går?). Det skulle öppna dörren för de som vill byta sida. Under rådande förhållanden finns det ingen anledning för den som blivit bannad att köpa originalspel, om man inte köper en ny Xbox vill säga. Med en mer förlåtande inställning tror jag att i alla fall en del skulle välja att helt eller delvis rätta in sig i ledet och det är alltid något. För försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk - GTA IV laddas ner utav bara helvete.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2005
    Från
    Falkenberg
    Inlägg
    240
    Respekt
    19
    Du har rätt!
    X-Box 1.4
    Xenium *ICE*Pin-Head
    120GB HDD EVO-X och MS Dashbord
    Xbox 360 Premium, Samsung ixtreme 1.51
    Wii Wiikey 1.9g
    Sen vet jag inte vad jag ska skriva mer

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Lazy Jones Visa Inlägg
    Istället för att banna hela boxen från xbox-live borde Microsoft försöka hitta en lösning som omöjliggör inloggning på Live med piratkopior (om det går?).
    Om MS verkligen kan upptäcka alla piratkopior dvs. MS vill inte att hackarna ska veta hur de upptäcker kopior. MS kör en delay så att man inte blir bannad direkt när man kör ett upptäckt piratspel, utan ett tag efter. Då har spelaren i fråga antagligen kört mer än ett spel, så han kan inte gå ut på forum och varna för releasen. Om det dessutom enbart låser ut från piratspel, men inte bannar, så är det ju bara för folk att pröva sej fram. Funkar inte första releasen, fortsätt med nästa...

    Sen att PS3-versionen säljer bättre kanske är för att 360n har bättre spel än GTA

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    kan ju även vara för att många tänker playstation när dom tänker gta och kanske inte ens vet att det finns till 360.

  5. #5
    Citat Original inlägg av Phredreeke Visa Inlägg
    Om det dessutom enbart låser ut från piratspel, men inte bannar, så är det ju bara för folk att pröva sej fram. Funkar inte första releasen, fortsätt med nästa...

    Sen att PS3-versionen säljer bättre kanske är för att 360n har bättre spel än GTA
    Ja det är sant, men jag tror fortfarande att det är kontraproduktivt att banna boxen. Om man återställde sin box och körde på originalfirmware borde man släppas in igen. Men jag har dålig koll på vad man kan göra rent tekniskt... men så som de gör nu påminner om typisk amerikansk hållning - dvs hårdare tag som skall skrämma folk från att mixtra med boxen. Jag tror bara att man skapar klyftor där det blir längre mellan parterna.

    Kanske att man borde börja sälja alla spel per abonnemang, typ WoW, istället (eller dessutom för eftersom alla inte har uppkoppling)... då kommer man undan problemet men då krävs det ju att man har ett onlinematerial som är värt pengarna.

    Att GTA säljer sämre på 360n är väl en kombo av nedladdning, större utbud på 360n samt att spelet förknippas med playstation (som Frotti skrev).

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Lazy Jones Visa Inlägg
    Kanske att man borde börja sälja alla spel per abonnemang, typ WoW, istället (eller dessutom för eftersom alla inte har uppkoppling)... då kommer man undan problemet men då krävs det ju att man har ett onlinematerial som är värt pengarna.
    Menar du att de ska ta ut en månadsavgift för varje spel man vill köra online?

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Phredreeke Visa Inlägg
    Om MS verkligen kan upptäcka alla piratkopior dvs. MS vill inte att hackarna ska veta hur de upptäcker kopior. MS kör en delay så att man inte blir bannad direkt när man kör ett upptäckt piratspel, utan ett tag efter. Då har spelaren i fråga antagligen kört mer än ett spel, så han kan inte gå ut på forum och varna för releasen. Om det dessutom enbart låser ut från piratspel, men inte bannar, så är det ju bara för folk att pröva sej fram. Funkar inte första releasen, fortsätt med nästa...

    Sen att PS3-versionen säljer bättre kanske är för att 360n har bättre spel än GTA
    Jag håller definitivt med. GTA 4 är inget superspel måste jag säga. Jag spelar hellre Mass effect, Oblivion, Call of duty 4 eller The orange box. GTA 4 är enormt överskattat.

    Och pengarna ligger garanterat i online system som ex Steam där man kan köpa spelet direkt via internet och så låses spelet till ditt konto. Alternativt tar man en avgift för att spela online och så får man dra ner spelet gratis.

    Men jag klagar inte, gratis är gott så jag kör på som vanligt. Men skulle jag varit spelutvecklar och det VERKLIGEN var så att jag förlorade pengar på piratkopiering skulle jag fixat onlinetjänster. Vem vet, framtidens konsoller kanske kommer ha 1TB diskar och så drar man ner spel, filmer osv. till disken. Då slipper man även repor.

  8. #8
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Ni e ju roliga, ni sitter och skriver i ett forum där man chippar spel konsoller om att det är synd att folk laddar ner GTA 4. ska ni whinna så gå till antipiratybyran.se och gnäll. Jag har både xbox 360 och ps3 min 360 e bannad och jag har kör nu gta 4 på den men sen när det släpps ska jag köpa den till min ps3 så man kan lira online gratis!
    Låt grejerna förbli gratis. Fan snart blir det bara östermalmare som spelar, först är spel konsollerna svin dyra sen ska man pröjsa för att spela online sen tycker du att man ska ta betalt för att få spela online med spelen. Vad är nästa ska vi börja betala "spel licens" till staten också för att man har ett tvspel?
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    94
    Respekt
    17
    Jag håller inte alls med. Du måste tänka mer långsiktigt. MS tanke med att banna modifierade boxar är ju knappast för att vara taskiga och hämnas på de Xbox-kunder som inte betalar för spel. Tvärtom är det den ända hållhaken MS har på kunder som funderar på att flasha sin box. En kund som redan har modifierat sin box har dom ju antagligen tappat föralltid, precis som du säger. Anledningen till att MS bannar sånna boxar lär ju vara för att visa ett "exempel". Skulle man ta bort alla möjliga straff för att modifiera sin box skulle fler göra det, eftersom det inte skulle finnas några konsekvenser. Alltså är MS mer eller mindre tvungna att straffa sånna kunder på det ända sättet dom kan. Försöka banna dom från Live. Vilket innebär att alla Xbox kunder vet att chansen finns att man blir avstängd från Xbox LIVE om man modifierar boxen, och eftersom LIVE är väldigt populärt är det många som inte vågar.

    Hursomhelst... Att GTA IV har förbokats 3 gånger så mycket till PS3 låter lite suspekt, men jag är ändå rätt övertygad om att Xbox-versionen kommer sälja mer i längden. PS3 har fler "die hard-spel nördar" som kunder än Xbox. Boxen är lite mer "casual" och spel som GTA kanske inte förbokas lika frekvent, men i det långa loppet kommer det sälja mer eftersom boxen har fler användare.
    Last edited by TheLithium; 2008-04-27 at 16:15.

  10. #10
    Citat Original inlägg av Phredreeke Visa Inlägg
    Menar du att de ska ta ut en månadsavgift för varje spel man vill köra online?
    haha ja säg att man istället för att betala en engågnskostnad betalade 50 spänn i månaden - det kunde iaf vara ett alternativ. äh jag vet inte det stör mig bara att microsoft bannar boxar för alltid.

  11. #11
    [QUOTE=PhR34k;187788]Ni e ju roliga, ni sitter och skriver i ett forum där man chippar spel konsoller om att det är synd att folk laddar ner GTA 4.QUOTE]

    Jag tycker inte det är synd att folk laddar ner.. har ju själv gjort det (Men riktigt bra lir tycker jag man gott kan köpa om man har pengarna). Jag tycker bara det är tråkigt att jag fick boxen bannad... hade den inte blivit det så hade jag 1) fortsatt betala microsoft för Live-abonnemanget och 2) köpt ett spel då och då. Nu när min box är bannad och jag dessutom fått laga den (läsaren pajade och garantin gällde inte på bannad box så klart) är jag så sur på microsoft att jag inte köper ett enda jävla spel. Så på mig förlorar de pengar på iaf...

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Lazy Jones Visa Inlägg
    Jag tycker inte det är synd att folk laddar ner.. har ju själv gjort det (Men riktigt bra lir tycker jag man gott kan köpa om man har pengarna). Jag tycker bara det är tråkigt att jag fick boxen bannad... hade den inte blivit det så hade jag 1) fortsatt betala microsoft för Live-abonnemanget och 2) köpt ett spel då och då. Nu när min box är bannad och jag dessutom fått laga den (läsaren pajade och garantin gällde inte på bannad box så klart) är jag så sur på microsoft att jag inte köper ett enda jävla spel. Så på mig förlorar de pengar på iaf...
    du visste om riskerna med garanti/ban när du flashade den. att sedan bli sur över att bli nekad förstår jag inte. köper jag ett par jeans, syr upp dem och sen vill lämna tillbaka dem för jag upptäckte att en knapp är sönder så får jag ju stå mitt kasst. att sedan folk klagar att folk ska köpa spel istället, det är lätt att uttala sig om det när inte ens spelet finns att köpa, många som laddar ner idag, kommer ant. köpa det när det finns i butik, men just nu är allt förbokat så man lär inte få ett ex. förrän om kanske 1-2 veckor. helt ok att ladda hem då, att riskera att bli bannad får man räkna med.

    vill man göra allt vad man kan för att inte bli bannad får man annars vara rätt uppdaterad om vad som gäller kopior i dagsläget, så man har "perfekta" backuper etc. det kan ändras och då kanske man får bränna om kopiorna för att få dem "godkända" igen.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    625
    Respekt
    19
    Enligt Gamereator:

    När det kommer till grafiska skillnader mellan Playstation 3-och Xbox 360-versionen så blev jag faktiskt ganska förvånad över att se hur mycket bättre Playstation 3-spelet faktiskt är. Visst, det skiljer inte en hel betygspinne (såklart inte, isåfall skulle detta ha varit två separata recensioner) men det är faktiskt inte så långt ifrån. Playstation 3-upplagan av Grand Theft Auto IV är snyggare beträffande färgdjup och kontrast, laddningstiderna är betydligt kortare och texturerna ser aningen mer högupplösta ut. Det är också lite skarpare och innehåller jämnare skärmuppdatering än Xbox 360-spelet.

  14. #14
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    du visste om riskerna med garanti/ban när du flashade den. att sedan bli sur över att bli nekad förstår jag inte.
    Jag håller med dig - man har inte rätt att bli sur men jag blev det ändå när den inte höll ens ett år... kalla mig naiv men jag trodde den skulle hålla lite längre. Jag är inte sur längre för jag har lagat den och jag kan leva med att vara bannad, men summan av kardemumman är att Microsoft inte tjänar några pengar på mig längre... vilket Nintendo och Sony gör. Men det kan nog MS leva med, hahaha.

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Saxat från Xbox-scene

    GTA IV also set a record for first day sales Xbox 360 software, with 335,000 units. The prior record, set last September by Halo 3, was 266,000 units.
    The PS3 version of GTA IV sold 274,000 units in the UK on day one.

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Phredreeke Visa Inlägg
    Saxat från Xbox-scene

    GTA IV also set a record for first day sales Xbox 360 software, with 335,000 units. The prior record, set last September by Halo 3, was 266,000 units. The PS3 version of GTA IV sold 274,000 units in the UK on day one.
    detta var inte oväntat alls. halo hypen var stor... likaså gta iv, men större, den hållde i sig. ps3 kanske säljer mer nu dagarna efter release men att säga att "pirat", "backup" dragit ner på försäljningen håller inte hårt med dessa siffror. många piratade 360'n men ändå kom inte ps3'an upp till samma liga i statestiken. pris lr behov?

  17. #17
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av mickys Visa Inlägg
    Enligt Gamereator:

    När det kommer till grafiska skillnader mellan Playstation 3-och Xbox 360-versionen så blev jag faktiskt ganska förvånad över att se hur mycket bättre Playstation 3-spelet faktiskt är. Visst, det skiljer inte en hel betygspinne (såklart inte, isåfall skulle detta ha varit två separata recensioner) men det är faktiskt inte så långt ifrån. Playstation 3-upplagan av Grand Theft Auto IV är snyggare beträffande färgdjup och kontrast, laddningstiderna är betydligt kortare och texturerna ser aningen mer högupplösta ut. Det är också lite skarpare och innehåller jämnare skärmuppdatering än Xbox 360-spelet.
    Nu har jag köpt ps3 versionen och satt o spela igår.. Kör med epson tw1000 full hd projje och jag kört på xbox 360 samt ps3 och jag måste säga att så stor skillnad som han påstår är det inte. Då kör jag båda i 1080p
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  18. #18
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av PhR34k Visa Inlägg
    Nu har jag köpt ps3 versionen och satt o spela igår.. Kör med epson tw1000 full hd projje och jag kört på xbox 360 samt ps3 och jag måste säga att så stor skillnad som han påstår är det inte. Då kör jag båda i 1080p
    Visste inte ens att GTA4 på PS3 klarade 1080p

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Uppskalning.

    GTA4 på PS3:an är gjort i 1152 x 640 pixlar.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  20. #20
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    står att den klarar 720p, 1080i och 1080p på fodralet!
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Ja det står det. Å det betyder att PS3:an kan skala upp bilden till det.
    Spelet är fortfarande i 1152 x 640.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  22. #22
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Heh, jag tänkte att de flesta PS3-spel bara körde 720p och lägre. Fast har man en scaler som blåser upp 640p till 720p så kan man ju lika gärna gå hela vägen upp till 1080p, skulle ha tänkt på det innan.

  23. #23
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Borde fan vara olagligt de dem gör.. Dem säljer en spel konsoll som ska vara de best of the best of the best.. Så går dom och gör fake grejer. Kan inte ens göra spel till dem sen.. Amatörer de är vad dom är. Skulle vilja ha tag i en sån fjant och lära han ett och annat!
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av PhR34k Visa Inlägg
    Borde fan vara olagligt de dem gör.. Dem säljer en spel konsoll som ska vara de best of the best of the best.. Så går dom och gör fake grejer. Kan inte ens göra spel till dem sen.. Amatörer de är vad dom är. Skulle vilja ha tag i en sån fjant och lära han ett och annat!
    eller så läser man specifikationer innan...

  25. #25
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Vilka spec? Det står i fodralet till spelet. 1080p... I hela världen förutom spel branschen innebär 1080p 1920x1080 i upplösning. Hur kul skulle det vara o köpa en tv som e full hd så kör den 1160x640 eller fan dom kör med förupplösning? Typiskt svenskar att rycka på axlarna.
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  26. #26
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Ett bra spel är ett bra spel ... 720p eller 1080p .. eller gammal vanlig pal ... Visst faen är det spel känslan som räknas???
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  27. #27
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Men då kan vi ju sitta med ps 1 och lira gta 1 .. om de e känsla du vill ha. Fan häng med utvecklingen istället..
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

Liknande diskussioner

  1. Texturproblem i GTA
    By Lulebo in forum Grand Theft Auto IV (360)
    Inlägg: 93
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 00:11
  2. Går inte att bränna GTA 4..
    By danskenitunnan in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 16:36
  3. Vad göra, 360 lr ps3?
    By PhR34k in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 09:09
  4. Outbildad Kille .... vill lara sig mer om ps3
    By richard4200 in forum Playstation 3
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 22:55

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •