Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: RGB Kablage

Registrerade
    Apr 2008
    Respekt
    0

RGB Kablage

Xbox 360 - RGB-Scart + Toslink

För Xbox 360
    Högkvalitetskabel för X360. RGB-scart, utgång för Toslink. Längd: 1,8 m.

Har en liten fråga om kabeln ovan.
    Min tv här på rummet bara har ett scartuttag så jag kan ju inte kunna koppla in toslink i den. Spelar det någon roll, eller blir jag utan ljud då?

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    det ska vara ljud i scarten, annars borde det vara med 2 RCA kontakter för det, toslinken kan du koppla till en förstärkare om du har den möjligheten.

Registrerade
    Apr 2008
    Respekt
    0
    Eftersom man inte får(?) länka bilder eller hemsidor så blir det lite svårt.
    Men sladden finns på Kjell o Companys hemsida och har artikelnummer: 68367
    Den verkar ha RCA-kablar.

Jag har en förstärkare men den är lite knasig och kan bara spela mono.
    Last edited by jawohl; 2008-04-27 at 15:20.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av jawohl Visa Inlägg
    Eftersom man inte får(?) länka bilder eller hemsidor så blir det lite svårt.
    Men sladden finns på Kjell o Companys hemsida och har artikelnummer: 68367
    Den verkar ha RCA-kablar.

Jag har en förstärkare men den är lite knasig och kan bara spela mono.
    finns det vit och röd rca med så kan du koppla in dem i tv'n eller förstärkare för att få ljud. kan dock inte få surround med dessa. ibland finns ljud även med i scarten. så ljud får du på ett eller annat sätt.

annars har du denna: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=431&xSec=94

Registrerade
    Apr 2008
    Respekt
    0
    Jo har kollat på den kabeln också. Problemet är att jag vill fixa detta innan tisdag och därför köpa den i en fysisk butik. I dom butiker jag har kollat ligger priset på runt 260 kr för Microsoft Advanced Scart AV cable.

Men jag får väl hitta någon lösning.

Registrerade
    Apr 2008
    Respekt
    0
    Kollade in förstärkaren i vardagsrummet. Där finns uttag för RCA-kontakter, men var ska den sista svarta toslink-sladden in någonstans? Kan man då välja mellan antingen RCA eller toslink?

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av jawohl Visa Inlägg
    Jo har kollat på den kabeln också. Problemet är att jag vill fixa detta innan tisdag och därför köpa den i en fysisk butik. I dom butiker jag har kollat ligger priset på runt 260 kr för Microsoft Advanced Scart AV cable.

Men jag får väl hitta någon lösning.
    nu finns det ju färdiga kablar redan, men ifall du inte finner någon i tid och inte har RCA ingång på din tv så kan du enkelt löda om din scart. det borde se ut såhär

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scart

PIN 2 Ljud in höger
    PIN 4 Ljud jord
    PIN 6 Ljud in vänster

Registrerade
    Apr 2008
    Respekt
    0
    Jag funderade på att sno förstärkaren från vardagsrummet. Jag kopplar in scart-kabeln i tvn, RCA-kablarna i förstärkaren. Toslinken kan jag strunta i då med andra ord?
    Är ju främst förbättrad bild jag är ute efter men lite bättre ljud är ju inte helt fel.

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    finns det vit och röd rca med så kan du koppla in dem i tv'n eller förstärkare för att få ljud. kan dock inte få surround med dessa.
    Fel. Du kan få surround med stereokablar (sk. Dolby Surround eller Dolby Pro-Logic). Däremot får du inte diskreta surround-kanaler.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Phredreeke Visa Inlägg
    Fel. Du kan få surround med stereokablar (sk. Dolby Surround eller Dolby Pro-Logic). Däremot får du inte diskreta surround-kanaler.
    du förstår nog mycket väl att jag syftar på 5.1. jag skulle aldrig någonsin kalla 2 RCA (left/right) för surround, hur mycket man än mixar det (viruellt). det är skillnad på surround och surround, men visst har du en poäng.

går man till butik idag och frågar efter surround så hoppas jag att inte dolby surround och pro-logic är bland alternativen de tar upp.

Registrerade
    Jun 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    du förstår nog mycket väl att jag syftar på 5.1. jag skulle aldrig någonsin kalla 2 RCA (left/right) för surround, hur mycket man än mixar det (viruellt). det är skillnad på surround och surround, men visst har du en poäng.

går man till butik idag och frågar efter surround så hoppas jag att inte dolby surround och pro-logic är bland alternativen de tar upp.
    Det är inte diskret 5.1 men det är fortfarande surround Fast jag förstår vad du menar.

Liknande diskussioner

1. chippat + RGB = ingen bild
    By myztx in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 11:19
  2. Förbättrad bildkvalité med RGB kabel?
    By achoo in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 01:46
  3. RGB kabel till N64
    By FR3 in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 00:39
  4. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 19:44
  5. RGB... Info, fakta mm mm mm. LÄS!!!
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2002-03-25, 21:16

Bookmarks