Lyckades efter 1.5 dag till slut flasha min Lite-On läsare, men det var allt annat än en barnlek, först lyckades jag inte läsa nyckeln, men efter att vågat löda dom två (skulle räcka med en, men läste att båda var "bäst" för framtiden) RX/TX (vad det nu står för, inte stod det så på kretskortet) så fungerade det.
Sedan så var det strulet med att fixa in nyckeln i *.bin-filen, där fick jag bara en massa "Can't open file" utan förklaring till varför, kanske kan det ha något med Admin-strulet i Vista att göra, som jag mötte på senare.
Man tycker att en sådan enkel sak bör fungera, att öppna de filer man ska ha, eller iaf ett mer begripligt felmeddelande, nu har ju 360 funnits bra länge så det borde finnas enkla tools för detta, inte som det ser ut nu med massa olika som man är tvungen att köra för att lyckas.
JungleFlasher verkar smidigt, om det fungerade (under Vista), och vet någon varför 64bitars är så svårt att får stöd för, eller är alla drivers etc från -95?
Fick iaf köra dos-toolen för att fixa in nyckeln.
Sen försökte jag mig förstå mig på alla Erase/Write/Read som finns i JF, normalt sätt när man flashar så behöver man inte köra Erase för hand (nu kanske det sker "automatiskt" med andra flash-tools), men vad är det för skillnad på "Lite-On-Erase" och "Erase", fungerade iaf med "Erase" tillslut, och vad "händer" när man flippar mellan "on/off", verkar inte så bra för hårdvaran...
vad händer om man inte rensar den befintliga FW, den skrivs inte över?
Det var en massa strul innan detta fungerade, kanske var det efter att jag plockat bort alla HD's utan boot'en och (dator-) DVD'n.
Och dessa lampor, blå och röd, verkar va något special för Hitachi (eller någon/ra andra drive's), vad gör den och spelare det någon roll i vilket läge man kör den på en Lite-On-Drive? Man fick inte med någon manual eller drivers/program till CK3 PRO...
Tillslut så skulle jag Flash den med nya fixade FW'n, lyckas inte alls med JF då jag inte förstod hur man läste in den fixade, vilket troligen inte skulle gå ändå då jag hela tiden fick "Can't open file". Så det vart med Dosflah 1.7 (om jag nu inte blandar ihop alla program), och den poppar fram i ett Windows fönster (viste inte att man kunde köra Windows-program i DOS?!?!?!?), och efter mycket strul med det programmet så hittade jag info om att man var tvungen att köra det som Admin, så altså högerklick i Vista (inte från DOS, borde fungera därifrån med, men orkade inte söka info om hur man kör som "su" i DOS) och köra som Admin, vilket även det är skumt då jag är Admin (men mycket är konstigt med Vista), då slapp jag problem med Access...!!
Och med det lyckades jag flash om driven med "Successfully". Nice!
Ja, man var ju rätt kallsvettig under dessa processer, så jag vet inte om man skulle lyckas igen, mesta dels kändes det som tur då man lyckades, och man ska nog köra detta i XP där man själv bestämmer lite mer och har bättre access till Systemet, men hur många har SATA-kontroller i sin gamla XP burk, kanske bara är jag som inte har det (byter inte dator varje år). Men intressant att det är ungefär samma prestanda i 360 för 2 300 kr, som i min PC för ca 17 000 kr (Ok, lite bättre texturer/minne och t.ex. valbar AA).
Fick även lära mig att Nero (iaf då jag bara valde ISO'n) inte bränner "backup" så bra, fungerade perfekt (nästan, den ville låsa/köra exklusivt med brännaren, jag valde "Continue" och det fungerade ändå) med ImgBurn, där jag valde *.dvd, men kanske även fungerar att välja ISO'n där!? Sen vad man måste eller inte måste göra med ISO'n för att att det ska fungera med flashade drives förstod jag inte riktigt, finns ett par tools för detta som jag körde men vet knappt vad dom gjorde. Fungerde gjorde dom iaf. Men detta ämne hör nog till en annan tråd.
Bookmarks