Visar resultat 1 till 2 av 2

Diskussion: Vilka CD-R/DVD-R osv skivor är bäst?

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post Vilka CD-R/DVD-R osv skivor är bäst?

    Det finns inget absout svar på frågan om vilka CD-R skivor som är bäst.

    Skivor som fungerar bra för en kompis på hans Playstation/Playstation 2 etc kanske inte alls fungerar bra för dig.

    Det beror på att det finns "toleranser" på cd/dvd-läsare som gör att dom är olika bra på att läsa olika skivor.

    Brännaren kan också spela roll. Alla brännare kanske inte skriver lika "tydligt" på olika cd-r media. Det kan även variera med hastigheten man använder när man bränner.

    Prova alltid att köpa enstaka skivor och testa olika märken och se vad som fungerar bra för DIG.

    Undvik de allra billigaste skivorna. Bäst är att ha skivor med hållbar yta på OVANSIDAN.

    De billigaste skivorna som man nästan ser rakt igenom (titta gehom skivan mot en lampa) brukar vara värdelösa.

    Jag brukar undvika CD-R skivor som säljs under samma namn som inspelningsbara kassettband (basf, tdk osv).

    Mina favoriter är Kodak Gold, Verbatim silver, Fujifilm.

    Skulle jag köpa en brännare så är det i första hand Plextor som gäller. Jag skulle aldrig ägna tid åt att försöka få en Mitsumi att fungera. Sony och Yamaha brukar vara OK. I övrigt har jag ingen större koll, det mesta skall väl fungera nuförtiden.

    Hittade denna lista på dvdforum.nu, tydligen kommer den från cdmediaworld.com men jag hittade den inte där så jag kunde inte länka direkt till källan:

    Denna lista visar vilka fabriker som tillverkar vilka CD-R märken...

    CDA Dateträger Albrechts GmbH, CDA & FNAC
    CMC Magnetics Corporation, BASF, CMC, Hi-Val, Imation, MMore, Onkyo & Samsung
    Fornet International Pte Ltd., Fornet
    Fuji Photo Film Co, Ltd., FujiFilm
    Gigastorage Corporation, Gigastorage & That's Write!
    Hitachi Maxell, Ltd., KingTech & Maxell
    InfoDisc Technology Co., Ltd., Buyonet & BestMedia
    Kodak Japan Limited, BASF & Kodak
    Lead Data Inc., Lead Data & Targa & Lenco
    Mitsubishi Chemicals Corporation, Verbatim & Traxdata, Sony
    Mitsui Chemicals Mitsui, HP & Philips
    MPO, Hi-Space
    Multi Media Masters & Machinary SA, Polaroid & GameStation
    Pioneer Video Corporation, Pioneer & BASF
    Princo Corporation, BTC, KingTech, Megadata & Princo
    Ricoh Company, Ricoh & KAO
    Ritek Co., Arita, BASF, Samsung, Memorex, Targa, Rimax, Traxdata, FujiFilm & Ricoh
    Taiyo Yuden Company Limited, Taiyo Yuden, 3M, Sony, Philips & Imation
    TDK Corporation,TDK, 3M, Pioneer & Yamaha
    Xcitek Inc., BestMedia

    Som synes tillverkas t.e.x. BASF i minst 4 olika fabriker.

    Kan vara intressant när man diskuterar vilka CD-R media som är "bäst".

    Med CD-R Identifier (stöds inte av alla läsare/brännare) kan man läsa av "ATIP" informationen från en CD-R där det står var den är tillverkad.

    Finns här:

    <a href="http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_utils_2.shtml" target="_blank">http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_utils_2.shtml</a>
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Denna tråd behandlar vilka skivor som fungerar bra i XBOX:

    <a href="http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=44;t=000017#000002" target="_blank">http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=44;t=000017#000002</a>
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. vilka skivor är bäst.
    By C_CliFF in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-02-14, 21:15
  2. Vilka DVD+R/RW är bäst och funkar??
    By Boogie Man in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-01, 12:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •