Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Sprucken skärm

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Unhappy Sprucken skärm

    Hej.
    Har precis kommit hem från ett träningsläger och sitter med mitt PSP SLim med en sprucken skärm. Jag undrar om ni kan laga den eller om man kan köpa en skärm och laga den själv och hur mycket skulle det kosta?

    Max

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Var tvungen att byta skärm på min fettis PSP för ett tag sedan. Hur enkelt som helst, tog ca 5 minuter för mig och jag hade aldrig öppnat min PSP förut.

    Här är en guide för hur du byter skärm på slim:
    http://www.consolezombie.com/PSP/PSP...placement.html

    PSXCare säljer lösa skärmar till PSP:
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=552&xSec=101

    Vet dock inte om det är någon skillnad mellan feta och tunna PSP skärmarna (tänker då mest på skärmens anslutning), fråga lirarna på PSXCare om detta
    Last edited by Salkcin; 2008-03-24 at 17:17.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi kommer ta in skärmar till slim, dom var slut när jag skulle beställa senast men förr eller senare dyker dom upp i shoppen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Okej men lagar ni spruckna skärmar också eller säljer ni bara skärmar?

    Max

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om LCD:n spruckit så måste den bytas, den går inte att laga.

    Om du menar ifall vi även monterar nya skärmar så JA det gör vi.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Ja det va det jag menade, hjärnsläpp där. KOmmer slim skärmen kosta lika mycket som en phat skärm?

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Fråga: går det att beställa skärmar utan backlite ?
    Min ena PSP sprack skärmen på men backlighten fungerar
    Den agerar Pandora batteri ladd ställ
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  8. #8
    Registrerade
    May 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Jag lånar tråden lite.

    Jag har ett psp med sprucken skärm som jag försökt att byta. Skärmen såg ut ungefär så här, ca 1 minut in i videon: http://www.youtube.com/watch?v=6ZfNLxg90cs

    Jag gjorde förövrigt likadant som i videon när jag bytte skärmen.

    Grejen är den att när jag satt in den nya skärmen och startar psp:t så är skärmen bara svart. Man hör "uppstartsljudet" och när man trycker höger/vänster så hör man även det ljudet. Det märkliga är att när jag sätter tillbaks den gamla, trasiga skärmen så blir det samma sak med den, alltså även den är helt svart, trots att den "fungerade" innan. Det är en fat psp om det har någon betydelse.

    Någon som har några förslag på vad man ska göra? Eller får man använda den som enbart mp3-spelare i framtiden

    Tacksam för svar

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av mackgajver Visa Inlägg
    Jag lånar tråden lite.

    Jag har ett psp med sprucken skärm som jag försökt att byta. Skärmen såg ut ungefär så här, ca 1 minut in i videon: http://www.youtube.com/watch?v=6ZfNLxg90cs

    Jag gjorde förövrigt likadant som i videon när jag bytte skärmen.

    Grejen är den att när jag satt in den nya skärmen och startar psp:t så är skärmen bara svart. Man hör "uppstartsljudet" och när man trycker höger/vänster så hör man även det ljudet. Det märkliga är att när jag sätter tillbaks den gamla, trasiga skärmen så blir det samma sak med den, alltså även den är helt svart, trots att den "fungerade" innan. Det är en fat psp om det har någon betydelse.

    Någon som har några förslag på vad man ska göra? Eller får man använda den som enbart mp3-spelare i framtiden

    Tacksam för svar
    Glömde du montera Backlighten så skall du se saker röra sig men det är rätt mörkt Kan också vara en säkring som gått i samband med bytet.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  10. #10
    Registrerade
    May 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Jag monterade likadant som den förra skärmen som redan satt där. Nu i efterhand har jag även provat att enbart ansluta den ena kabeln för att se om det blir någon skillnad, men det blir det inte. Nu har även ljudet försvunnit också Det enda som händer när man startar är att den gröna lampan lyser ett tag och sedan slocknar, precis som det vore brickat (tror jag). Jag har därför försökt pandoratricket men det fungerar inte heller.

    Några förslag? Eller är det lika bra att dumpa skiten på tippen kanske.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av mackgajver Visa Inlägg
    Jag monterade likadant som den förra skärmen som redan satt där. Nu i efterhand har jag även provat att enbart ansluta den ena kabeln för att se om det blir någon skillnad, men det blir det inte. Nu har även ljudet försvunnit också Det enda som händer när man startar är att den gröna lampan lyser ett tag och sedan slocknar, precis som det vore brickat (tror jag). Jag har därför försökt pandoratricket men det fungerar inte heller.

    Några förslag? Eller är det lika bra att dumpa skiten på tippen kanske.
    Googla lite o sök på säkringar som brukar brinna i samband så kanske det räcker med att du byter dem för att få igång den.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  12. #12
    Registrerade
    May 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Tack för tipset. Hittade det här: http://www.llamma.com/PSP/repair/PSP_fuse_repair.htm

    Jag antar att det är "repairing The Backlight Fuse", efter steg 4, som är aktuellt för mig.
    Det jag inte riktigt förstår är detta "Test the continuity of the fuse. If there is continuity then this will not work for you". Jag gissar på att man ska kolla spänningen på "FD" och om den är konstant, så är det något annat som är fel. Är det rätt uppfattat tro?

    Jag testade iaf spänningen men fick inget utslag alls. Jag vet dock inte om jag gjorde rätt då mina elkunskaper inte är de bästa.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du ställer in multimetern så att den piper när du kortsluter probarna. Då piper den även om du mäter med probarna på en fungerande säkring men håller tyst om du mäter på en trasig säkring.

    Har du inte pip så kör du vanlig ohm-mätning men får titta på hur multimetern reagerar istället för att lyssna på pipet :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    May 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Tack för svaret, även om det låter som rena grekiskan för mig

    Jag tror iaf inte att jag har pip på multimetern.

    Jag är fortfarande lite osäker på vad jag ska mäta. På bilden är "FD" inringad, men är det den som är själva säkringen? Och om den är det, placerar jag bara "multimeter-pinnarna" på varsin sida "FD", (där det är metall)?

    Lyckades inte få till länkningen, så ni får klippa och klistra istället:

    llamma.com/PSP/repair/images/PSP_fuse/Fd-Fuse.jpg

    Tacksam för hjälp, även om det inte är lätt att förklara för en som inte förstår
    Last edited by mackgajver; 2008-05-19 at 14:49.

Liknande diskussioner

  1. Ett litet skärm dilemma...
    By drake_427 in forum Nintendo DS
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 21:25
  2. Svart skärm (Ingen bild)
    By SurrealFI in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 20:23
  3. Byta skärm på Nintendo DS
    By Mr Einstein in forum Nintendo DS
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 16:44
  4. Skärm till XBOX
    By soxer in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 18:48
  5. Röd Skärm På V14 PStwo Dms4Lite S.E Toxic bios 1.4
    By Calleman in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 02:22

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •