Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Ljud-nivå på DVD-filmer (med Ps2)?

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    26
    Respekt
    0

    Post Ljud-nivå på DVD-filmer (med Ps2)?

    Hej hej.

    Jag undrar kort och gott om man kan höja ljud-nivån när man ser på DVD med Ps2? (alltså med hjälp av nån inställning i Ps2:an och INTE på TVn)

    Jag har nämligen märkt att jag får sätta TVn på väldigt hög ljud-nivå varje gång man ser på DVD, och tänkte att det måste va nåt fel.

    Problemet är nu att jag har varit inne och kollat runt i DVD-menyn (där jag fick se ljud-inställningar) utan att kunna ändra något.
    Gör jag nåt fel?

    Jag tror mig minnas att denna frågan har funnits med här förut nån gång, men ej hur man svarade på den.

    Tack för förhand.
    /******

    OBS! Detta gäller alltså PS2:ans DVD.

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2002
    Inlägg
    43
    Respekt
    23

    Post

    Ditt problem har antagligen inte med PS2:an att göra utan "felet" är antagligen filmerna. Många filmer spelas nämligen upp i 5.1 som standard. Om man då har kopplat sitt PS2 till en stereo-, alternativt monoanläggning (nästan enbart tvapparater använder sig av mono, och då handlar det om den billiagare varianten) så nyttjas inte ljud från center- och satellithögtalare som normalt finns i ett 5.1-system. Därför får man ett mindre totalljud (eller hur man nu ska uttrycka det) vilket resulterar i lägre volym.

    Så mitt rådär att kolla om man kan ändra till 2.0-ljud (stereo) i filmens meny. Om inte det går så är det bara till att höja och sänka ljudet efter behov.

    Hoppas att mitt svar hjälpte någorlunda.

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    26
    Respekt
    0

    Post

    Tack för rådet.
    Jag ska kolla upp vad som mer går att ändra på i menyn, och se om det hjälper.
    Annars får jag, precis som du skrev, höja ljudet desto mer på Tv'n istället.

    /******

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    "Problemet" beror på att filmer på dvd-skivor utnyttjar dynamiken - dvs skillnaden mellan högsta möjliga och lägsta möjliga inspelade ljudnivå - maximalt. Till skillnad från filmer på VHS eller på TV där man minskat dynamiken för att inte orsaka problem för "vanliga konsumenter" som bara sitter med en vanlig tv som ljudkälla.

    Meningen är att man skall ställa in ljudsystemet till en referensnivå med hjälp av testsignal och ljudstyrkemätare. Om man gör det så får man samma ljudnivå som används i den studio/biograf där ljudet mixas. Och då blir dialogen korrekt, man hör även små detaljer i ljudet och explosioner blir så kraftfulla som skaparen av filmen tänkt sig istället för att låta som leksakspistoler.

    Om man inte har grannar, öron och/eller utrustning som uppskattar detta så skall man leta efter funktioner i elektroniken som minskar dynamiken.

    Det kan heta olika saker...dynamic compression, midnight mode osv.

    Det finns i vissa DVD-spelare (t.ex. Samsung) samt de flesta surroundförstärkare.

    Jag är ganska säker på att PS2 inte har någon sådan funktion.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Om du vill diskutera detta ämne så hittar du den ursprungliga diskussionen här:

    <a href="http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=7;t=000214#000004" target="_blank">http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=7;t=000214#000004</a>

    <small>[ 12 June 2002, 18:31: Meddelandet redigerat av: Hansi ]</small>
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. problem med att spela upp olika dvd filmer
    By Bagger in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-07-30, 16:19
  2. Dvd med inspelning / MAKROVISION
    By spel in forum Fritt Forum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 20:27
  3. FilMer?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2002-12-13, 12:45
  4. DVD filmer med Messiah på en V5a
    By Silver Surfer in forum Messiah - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-08-07, 10:08
  5. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-07-19, 14:27

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •