Sida 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Visar resultat 61 till 90 av 112

Diskussion: Utvärdering: Xecuter RROD Kit (kod: 0102)

  1. #61
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    därför att det är svårare att få till det, och då måste du borra genom metall chassit, för min del har detta fungerat jätte bra
    Jo det är jag medveten om, men det kanske kan vara värt det om man slipper påfrestningar på moderkortet. Men jag tackar för guiden, tillsammans med den länkade guiden så var den ju lätt att förstå (bilder m.m). Jag var precis i "bakningsfasen" när jag skrev det förra inlägget och hade inte skruvat fast moderkortet igen. Den hade fortfarande RROD då men sen släppte jag lite på skruvarna till kylarna och då försvann det sen. Men eftersom det sitter skruvar i en fyrkant runt processorerna och dessa skruvar tar i chassit först och man sedan skruvar i orginalskruvarna runt om kanterna så bör det ju bli lite påfrestningar, men dock inte under CPU eller GPU eftersom skruvarna sitter runt dessa. Och det är ju problemområdet om jag förstått det hela rätt. Så egentligen så kanske det inte gör så mkt. Men jag ska prova pilla lite till imorgon och borra igenom chassit, det kan ju vara värt det, man vet aldrig. Tack iaf för att du delar med dig av bra info. Bara att hoppas att det klarar sig ett tag!

  2. #62
    Citat Original inlägg av Niko86 Visa Inlägg
    Jo det är jag medveten om, men det kanske kan vara värt det om man slipper påfrestningar på moderkortet. Men jag tackar för guiden, tillsammans med den länkade guiden så var den ju lätt att förstå (bilder m.m). Jag var precis i "bakningsfasen" när jag skrev det förra inlägget och hade inte skruvat fast moderkortet igen. Den hade fortfarande RROD då men sen släppte jag lite på skruvarna till kylarna och då försvann det sen. Men eftersom det sitter skruvar i en fyrkant runt processorerna och dessa skruvar tar i chassit först och man sedan skruvar i orginalskruvarna runt om kanterna så bör det ju bli lite påfrestningar, men dock inte under CPU eller GPU eftersom skruvarna sitter runt dessa. Och det är ju problemområdet om jag förstått det hela rätt. Så egentligen så kanske det inte gör så mkt. Men jag ska prova pilla lite till imorgon och borra igenom chassit, det kan ju vara värt det, man vet aldrig. Tack iaf för att du delar med dig av bra info. Bara att hoppas att det klarar sig ett tag!
    Jag har testat olika metoder. Den metoden som visat bäst resultat för mig i alla fall är den där man borrar, slipar mm. Fungerar hur bra som helst. Men har haft en box som höll så länge jag inte flyttade på den. Sen var jag tvungen att baka på nytt. Just på den boxen får jag göra så varje gång. Men andra boxar jag gjort har fungera utmärkt. Lite knöligare, jobbigare. Men enligt mig är det klart värt det. Sen finns det säkert dom som inte alls gillar den metoden.

  3. #63
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Har installerat RROD pro kitet och det funkar ännu så länge för mig också. Att rekommendera om garantin gått ut!
    //F

  4. #64
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Personligen tycker jag dock att mitt egna kit fungerar bättre då man lättare kan dra åt skruvarna tillräckligt hårt samtidigt... mitt egna kit består av:

    8st M5x10 Sexkant skruvar ( 11-1315-510 hos clasohlson )
    24st M5 1cm brickor ( 11-1203-5 hos clasohlson )
    Lite Kylpasta rengöringsmedel, för att få bort den gamla kylpastan... (jag använder mig av Artic5's rengörings sats som finns att köpa hos Kjell & Company: 36015)
    Lite ny kylpasta (jag kör på Zalmans kylpasta som finns att köpa hos Kjell & Company: 36004)

    för att lättare kunna få bort resterna av det gamla använder jag även bomullspinnar och bomullsrondeller (pinnarna för att få bort det värsta på flänsarna och det som finns på moderkortet runt processorerna, och rondellerna för att lätt få bort resterna som blir av första delen av rengörings procceduren på kylflänsarna)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #65
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    32
    Respekt
    20
    Swizzy.

    Blev lite fundersam över dina inköpslistor då du i första skrev att man skulle köpa fjäderbrickor och i den senaste listan så nämnde du endast m5 skruv och m5 brickor.
    Vilken lista ska jag utgå från?
    /dennis

  6. #66
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Den första inköps listan fungerar, MEN... det finns en liten nackdel med den... den är att man tar sönder delar av moderkortet, det påverkar inte prestandan eller så, men det är fan inte bra, så jag rekomenderar därför att man enbart kör skruv och VANLIGA brickor, dessa har samma effekt på lagningen, med undantaget att dom inte river sönder något
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #67
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    32
    Respekt
    20
    Toppen, då ska jag ge mig ut i snöyran och inhandla lite småsaker då. Måste ju ha något att göra såhär i juletider

    En liten snabb fråga till bara (vet att det finns svar på detta i forumet men du verkar ju vara hemma på det här)
    Om jag stoppar in min hårddisken från min bannade box till en ny, kan den nya då bli bannad?

    Igår när jag kollade vilken felkod jag hade så var det 0022 men idag så fick jag 0102. Borde jag skita i att pilla själv och lämna in den på omlödning?

    Tack för hjälpen

    /Dennis
    Last edited by Dnisse; 2009-12-15 at 17:43.

  8. #68
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Dnisse Visa Inlägg
    Toppen, då ska jag ge mig ut i snöyran och inhandla lite småsaker då. Måste ju ha något att göra såhär i juletider

    En liten snabb fråga till bara (vet att det finns svar på detta i forumet men du verkar ju vara hemma på det här)
    Om jag stoppar in min hårddisken från min bannade box till en ny, kan den nya då bli bannad?

    Igår när jag kollade vilken felkod jag hade så var det 0022 men idag så fick jag 0102. Borde jag skita i att pilla själv och lämna in den på omlödning?

    Tack för hjälpen

    /Dennis
    Citat Original inlägg av 0102
    See Error E18
    Citat Original inlägg av 0022
    See Error E10
    Citat Original inlägg av E18
    Error in the "Digital Backbone" (CPU/GPU/RAM), this is usually caused by a cold solder joint between the GPU and the mainboard.
    There are two theories to fixing this one deals with the "X" clamps that hold down the chips. The other involves re-Heating the chips. DO NOT attempt either of these if your console is still under warranty. If your console is still under warranty return it to the store where it was purchased or call MS to have it replaced.
    Citat Original inlägg av E10
    Unconfirmed: CPU error, generally caused by a poor connection to the mainboard (cold solder joints/bridged solder joints). This can also be triggered by an error with the TSOP.
    Listan ovan är felkoderna du nämnt, alla leder till samma fix, X-Clamp fix, dock kan 0022/E10 kräva att du värmer på med värmepistol, detta är något jag rekomenderar att du INTE försöker göra själv, testa X-Clamp fix, fungerar det inte så kan du lämna in den och få den fixad av oss, så testar vi lite andra metoder... dock är risken STOR att det inte fungerar om du inte får det att fungera med X-Clamp fix... den brukar släcka den här felkoden i dom flesta fallen...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #69
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    32
    Respekt
    20
    och med xclamp fix så menar du alltså metoden med ny kylpasta och nya skruv samt brickor?

  10. #70
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    japp, glöm inte bort att baka din box i 20 minuter och sedan låta den svalna i 15 minuter...

    när du ändå håller på med moderkortet kolla att det inte fattas någon komponent någonstans, eller att någon är trasig... det syns oftast direkt
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #71
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Fick rrod i helgen, rätt surt... Försökte mig på att skruva sönder boxen och sätta fast nya skruvar enligt din guide. Men jag fastnade på skruvarna som håller fast det lilla kortet där startknappen bla sitter. Vad behöver man för verktyg till de små rackarna? Gärna med en länk till clasohlsson

  12. #72
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Torx ... 8:a

  13. #73
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av FBK Visa Inlägg
    Fick rrod i helgen, rätt surt... Försökte mig på att skruva sönder boxen och sätta fast nya skruvar enligt din guide. Men jag fastnade på skruvarna som håller fast det lilla kortet där startknappen bla sitter. Vad behöver man för verktyg till de små rackarna? Gärna med en länk till clasohlsson
    en Torx 8 mejsel (T8 eller TX8 eller liknande)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #74
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Tack för svaret! Nu har jag googlat och sökt på clasohlson, ingen träff alls. Du vet inte vart man kan köpa den nånstans? Enda träffen på clasohlson är en verktygssats för 500 spänn, lite dyrt..

  15. #75
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17

  16. #76
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Kan rapportera att min bannade xbox som fick RROD funkar fint fortfarande efter att använt team xecuters kit. Xbox live funkar ju inte men alla mina gamla nedladdningar och save funkar fortfarande
    //Karlsson

  17. #77
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

  18. #78
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Nu har jag testat att byta ut skruvar och tabort/lägga på ny pasta. Blev ingen skillnad för mig, lika rött när den startas, så jag antar att den är rökt nu.
    Om man köper en ny box, kan man då stoppa in sin gamla dvd-läsare i den? Den har ju ixtreme. Eller måste man lämna in den nya boxen och få firmware uppgraderat på den nya dvd:n?

  19. #79
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Du måste använda värmepistol på den.
    Du kan inte byta DVD rakt av ... nej. Lämna in om du inte vet hur man gör.

  20. #80
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av FBK Visa Inlägg
    Nu har jag testat att byta ut skruvar och tabort/lägga på ny pasta. Blev ingen skillnad för mig, lika rött när den startas, så jag antar att den är rökt nu.
    Om man köper en ny box, kan man då stoppa in sin gamla dvd-läsare i den? Den har ju ixtreme. Eller måste man lämna in den nya boxen och få firmware uppgraderat på den nya dvd:n?
    det räcker inte med att smeta på ny kylpasta, du måste först göra rent, sedan bör du byta fästena helt, och sedan värma den (lägg fläkten ovanpå CPU och sätt igång boxen) låt den stå så i 20 minuter, sedan låter du den vila i en kvart (15 min) efter det skruvar du ihop och testar den så ska det fungera, om inte det fungerar ja då får du antingen använda värmepistol eller så kollar du att felkoden verkligen är något med GPU/CPU, ibland är det RAM, och ibland trasiga komponenter på andra ställen...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #81
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    det räcker inte med att smeta på ny kylpasta, du måste först göra rent, sedan bör du byta fästena helt, och sedan värma den (lägg fläkten ovanpå CPU och sätt igång boxen) låt den stå så i 20 minuter, sedan låter du den vila i en kvart (15 min) efter det skruvar du ihop och testar den så ska det fungera, om inte det fungerar ja då får du antingen använda värmepistol eller så kollar du att felkoden verkligen är något med GPU/CPU, ibland är det RAM, och ibland trasiga komponenter på andra ställen...
    Var i storsett så jag gjorde. Följde din guide och en video-guide på nätet. Rengöra, ny pasta, nya skruvar o brickor etc. Men efter 20 min bakning, dra åt skruvarna lite mer, sätt ihop skiten igen och sen starta så blev det röd ring direkt. Fläkten hinner snurra igång i ca ½ sekund sen är det rött och tyst...
    Skulle ju kunna kolla felkoden ioförsig, innan man kastar den.

  22. #82
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av FBK Visa Inlägg
    Var i storsett så jag gjorde. Följde din guide och en video-guide på nätet. Rengöra, ny pasta, nya skruvar o brickor etc. Men efter 20 min bakning, dra åt skruvarna lite mer, sätt ihop skiten igen och sen starta så blev det röd ring direkt. Fläkten hinner snurra igång i ca ½ sekund sen är det rött och tyst...
    Skulle ju kunna kolla felkoden ioförsig, innan man kastar den.
    du har troligtvis bränt en krets... felkoden du lär får är 0002 Mosfets bytes då... osså får man kolla att brickorna sitter hyffsat centrerat över metallen runt hålet...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #83
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm/Väsby
    Inlägg
    49
    Respekt
    23
    En fråga ang bakningen. Det står så här:
    nu är det dags att "baka" konsollen, stoppa tillbaka moderkortet i metall chassit, lägg dit en trasig 360 drive om du har en liggandes, annars kör du på den som ska vara där, du behöver inte koppla in den... lägg sedan fläkten ovanpå den kylfläns du kommer åt (den stora, CPU kylaren) var noga med att du läggger den så att det inte finns risk för att fläkten går sönder...


    Jag förmodar att med bakning menar ni att processorn skall bli varm, varför skall
    man då lägga fläkten på kylaren. Blir det för varmt utan den eller vad, är mitt
    första försök att fixa rrod så detta steg förstod jag inte.

  24. #84
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av fogmod Visa Inlägg
    En fråga ang bakningen. Det står så här:
    nu är det dags att "baka" konsollen, stoppa tillbaka moderkortet i metall chassit, lägg dit en trasig 360 drive om du har en liggandes, annars kör du på den som ska vara där, du behöver inte koppla in den... lägg sedan fläkten ovanpå den kylfläns du kommer åt (den stora, CPU kylaren) var noga med att du läggger den så att det inte finns risk för att fläkten går sönder...


    Jag förmodar att med bakning menar ni att processorn skall bli varm, varför skall
    man då lägga fläkten på kylaren. Blir det för varmt utan den eller vad, är mitt
    första försök att fixa rrod så detta steg förstod jag inte.
    du behöver inte använda dig av en DVD enhet alls, däremot är det så att du vill att hela moderkortet ska bli varmt, inte bara CPU/GPU... dessutom stängs konsollen av helt och hållet när kylflänsarna blir runt 90 grader, det tar ungefär 10 minuter att nå den temperaturen utan fläktarna...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #85
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Har använt mig av detta kit, och visst fan startade skiten!

    MEN så skenar fläktarna med en gång, bara ökar och ökar tills dem når max, sen slocknar givetvis boxen.

    Det skall sägas att jag satte ena flänsen fel första gången jag skruvade ihop efter att jag applicerat kylpastan så jag fick skruva isär och ändra. Kan man ha sabbat kylpastan där kanske?

  26. #86
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bogani Visa Inlägg
    Har använt mig av detta kit, och visst fan startade skiten!

    MEN så skenar fläktarna med en gång, bara ökar och ökar tills dem når max, sen slocknar givetvis boxen.

    Det skall sägas att jag satte ena flänsen fel första gången jag skruvade ihop efter att jag applicerat kylpastan så jag fick skruva isär och ändra. Kan man ha sabbat kylpastan där kanske?
    Well, kylpastan ska inte ha blivit sabbad pga det, men det kan vara så att du har för mycket kylpasta på, eller för lite... eller så har flänsen inte kontakt med processorn alls av okänd anledning, kanske för mycket brickor på ovansidan? kanske drog åt för hårt första gången?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #87
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    211
    Respekt
    20
    har precis använt x-clamp fix på min box. den verkar funka men jag tänker på det här med bakning, hur viktigt är det? kan tillägga oxå att jag ej får några röda lampor alls efter använt fixen.

    http://www.youtube.com/watch?v=_cCjyLcVJPg

    Denna lösning hur bra är den. har dessutom sett lösningar där man använder fläkten på cpun. vad är bäst?

  28. #88
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jonapaloma Visa Inlägg
    har precis använt x-clamp fix på min box. den verkar funka men jag tänker på det här med bakning, hur viktigt är det? kan tillägga oxå att jag ej får några röda lampor alls efter använt fixen.

    http://www.youtube.com/watch?v=_cCjyLcVJPg

    Denna lösning hur bra är den. har dessutom sett lösningar där man använder fläkten på cpun. vad är bäst?
    Det finns massor av lösningar, det är relativt viktigt att du värmer om den också så att du är säker på att kontakten verkligen finns där, det är lite halvvanligt att dom går igång igen efter att man bara byter pasta och fästena, men det är bra att värma det ändå...

    Som privat person hemma skulle jag väl rekomendera att du kör med fläkt på CPU flänsen, om inte det funkar skulle jag rekomendera att man läser på lite om att värma med varmluftpistol, du ska absolut INTE värma utan fläkt om du inte är säker på vad du håller på med, det är väldigt lätt att det går åt helvete om du gör det utan fläkten (kretsen kan då lätt ta skada!!)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #89
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    211
    Respekt
    20
    Men ska jag köra tills 2 röda lampor lyser lr ska jag bara köra typ 10-15 min. Sen hur länge kan man tänka att det kommer funka om det gör det direkt man gjort fixen.
    Last edited by jonapaloma; 2011-10-12 at 20:25.

  30. #90
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jonapaloma Visa Inlägg
    Men ska jag köra tills 2 röda lampor lyser lr ska jag bara köra typ 10-15 min. Sen hur länge kan man tänka att det kommer funka om det gör det direkt man gjort fixen.
    Kör med fläkten över CPU i cirka 15 minuter, därefter låter du den svalna i 20 minuter (stäng av och låt den vara)

    Det är väldigt svårt att säga hur länge den kommer hålla, det är inte äns något vi egentligen kan svara på med våra reparationer på PSXCare heller... det vi vet är att det oftast håller minst 6 månader (våra reparationer då)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Sida 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Förebygga RROD?
    By KikkomaN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 15:09
  2. Trubbel med XBOX360 (RROD & Support)
    By PAZMAN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 32
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 17:01
  3. Rrod
    By Mikael71 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 16:23
  4. fel kod 0102 vad göra?
    By iceman007 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 05:36
  5. xecuter connectivity kit
    By palten2000 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 23:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •