Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Playstation 2

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post Playstation 2

    Vi får just nu många frågor om PS2, de vanligaste följer:

    1: När släpps PS2 i sverige?

    - Releasedatum är angivet till den 24:e november i Europa. Men releasedatum skall man alltid ta med en nypa salt, bli inte förvånad om det blir försenat ytterligare några veckor...

    2: Hur mycket kommer PS2 att kosta?

    - Priset är satt till £300 i England. Räknar man om valuta och moms till svenska förhållanden hamnar man på c:a 4.500:- i rekommenderat pris. Jag vet inte vad man räknar med att återförsäljare skall ha för vinstmarginal, men som brukligt är med basenheter kommer marginalerna att pressas ner till noll-nivå för lågpris/internetbutiker. Runt 4.000:- är min gissning.

    3: Kommer mina gamla original/backuper/importspel att fungera?

    - I originalutförande kommer de flesta av dina Europeiska originalspel att fungera. Importspel/backupkopior kräver Multi-X (se nedan)

    4: Kommer dvd-spelaren vara regionsfri?

    - I originalskick kommer endast europeiska Region 2 filmer att fungera. Antagligen kommer även japanska NTSC region 2 filmer att fungera. Amerikanska Region 1 filmer kommer inte att fungera.

    5: Kan jag spela import/backupversioner av gamla PS1 spel med Multi-X chip? Kan jag spela import/backupversioner av de nya PS2 spelen med Multi-X chip? Kan jag se ALLA filmer med Multi-X chip?

    - Då europeisk PS2 inte är släppt ännu kan vi inte gå in i detalj på vad Multi-X chipen kommer att klara av. Vi räknar med att kunna erbjuda chip som klarar "allt" inom 4-8 veckor från releasen.

    6: Vad kommer Multi-X ombyggnad att kosta / Vad kommer en färdigombyggd PS2 att kosta?

    - Det kan vi bara gissa oss till. De första chipen kommer nog att vara ganska dyra, säkert 500-1000:- plus monteringskostnader. Efter ett par veckor lär priserna att dala i stadig takt så att ett chip kostar c:a 250:- och en ombyggnad c:a 750:- inklusive chip.

    7: Kan jag förhandsboka en PS-2 med Multi-X chip monterat?

    - Nej, just nu tar vi bara emot förhandsbokningar på icke-chippade basenheter. Däremot kommer vi att erbjuda Multi-X ombyggnad så fort det finns chip som fungerar tillfredsställande. De kunder som köpt sin PS2 av oss behåller första årets garanti från inköpsdatum. För alla andra kommer garantin som vanligt att sluta gälla efter ingreppet.


    8: Är min bokning bindande?

    - Nej. Nu handlar det mer om intresseanmälan än om förhandsbokning. När vi får besked om leveranser och priser kommer vi att begära in "riktiga" beställningar från alla som förhandsbokat. Man behåller sin plats i kön, och flyttas fram ifall någon som anmält intresse inte gör en "riktig" beställning. Mer information om detta kommer att skickas till alla som lämnat intresseanmälan.

    9: Kan jag förhandsboka spel/tillbehör?

    - Inte vid "intresseanmälan". När vi vet vilka spel och tillbehör som finns vid releasen kommer vi att erbjuda förhandsbokning även av dessa.

    Har du fler frågor?

    Skriv dem i vårt supportforum: http://cgigate.digikom.net/netcare.s...i?action=intro

    Denna text kommer att uppdateras allteftersom fler vanliga frågor ställs.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Vi får dagligen massor med email och telefonsamtal om när vi kan erbjuda Multi-X chip och regionsmodifiering.

    Vi har fortfarande inga uppgifter att ge om när detta blir möjligt.

    Frågorna/svaren ovan gäller fortfarande, förutom det självklara faktum att Playstation 2 är släppt i handeln, men att det fortfarande är svårt att få tag på en.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Nu erbjuder vi Multi-X modifikation med hjälp av det s.k. NEO2 chipet.

    Detta chip passar i Europeisk och Amerikansk Playstation 2.

    Detta chip gör så att du direkt kan starta backuper av kopierade PS1 spel. Har du en europeisk PS2 måste du patcha PS1 spel från USA och Japan för att det skall fungera.

    Chipet gör även så att du med hjälp av en Action Replay 2 (Gameshark 2 om du har en amerikansk PS2) kan spela backuper av importerade och europeiska PS2 spel.

    Chipet gör INTE dvd-spelaren regionsfri.

    [This message has been edited by Hansi (edited 26 February 2001).]
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Nu pågår tester med det första DVD regionschippet.

    Vi har i skrivande stund installerat chipet i en enda PS2, och det verkar fungera alldeles utmärkt.

    Chipet skall testas under helgen och kommer att börja säljas på Måndag 7/5 2001 om det inte uppstår några problem.

    Just nu har vi endast chip till den svenska SCPH-10004. Chip för USA och Japan-maskiner väntas in de kommande veckorna.

    Chipet är ENDAST till för att göra dvd-spelaren regionsfri. Det går alldeles utmärkt att ha både DVD-chip och NEO-2 chip monterade samtidigt.

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Dags att uppdatera lite...

    DVD regionschipet har fungerat bra i ett halvår nu :-)

    Man kan även använda Datels DVD Region X för att se filmer från olika Regioner.

    Datels nya Action Replay 2 version 2.2 har nu även den inbyggd funktion för att se filmer från olika regioner, så DVD Region X lär väl snart utgå ur sortimentet.

    Just nu finns det MASSOR med chip att välja mellan, beroende på hur länge man vill vänta på leverans och vilka funktioner man vill ha:

    DVDCHIP
    =======
    Gör DVD-spelaren regionsfri, inget annat. Går att kombinera med andra chip.

    Makrovisionschip
    ================
    Gör DVD-spelaren makrovisionsfri, inget annat. Går att kombinera med andra chip.


    NEO 2.2
    =======
    Klarar av att starta kopior av PS1 spel direkt. Kopior av importerade spel måste patchas till Europeisk bootkod med t.ex. patch-it.
    Klarar av att starta kopior av PS2 spel om man använder en Bootskiva (se lista nedan)
    Klarar inte av att starta importerade PS2 original.

    NEO4
    ====
    Är inte släppt för allmän försäljning när jag skriver detta, men antagligen då du läser det.
    Klarar av att starta alla PS1 spel direkt (kopior, importer osv)
    Klarar av att starta PS2 CD-R kopior direkt
    Klarar av att starta PS2 DVD-R kopior med ett swaptrick.
    Klarar INTE av att starta PS2 import original
    Gör DVD-spelaren regions- och makrovisionsfri.

    ORIGACHIP
    =========
    Finns hemma för omgående installation/leverans.
    Startar alla typer av PS1 spel direkt (cd-r kopior, import original osv)
    Startar PS2 kopior och import original med bootskiva (se nedan)
    Går att kombinera med t.ex. dvd-chip och/eller makrovisionschip.
    Med detta chip kan du spela i stort sett ALLA spel!


    Messiah
    =======
    Chip under utveckling, eventuellt redan släppt när du läser detta.
    Startar alla typer av PS1 och PS2 original/kopior direkt.
    Antagligen ingår även Regionsfri DVD och Makrovision OFF.

    Bootskivor
    ==========
    Till vissa chip krävs bootskiva för att få igång vissa typer av spel.
    Följande fungerar som bootskiva för sådana spel:
    Datel Action Replay 2 (c:a 500:-)
    Datel DVD Region X (c:a 500:-)
    Datel Mega Memory 16 (c:a 550:-)

    Vissa chip kräver swaptrick för att spela DVD-R backuper. Isåfall krävs det vad jag förstått ett originalspel på DVD med som har minst lika stor TOC/innehållsförteckning på skivan som den kopia man vill spela.


    I skrivande stund gäller följande priser:

    DVD-chip 400:- eller 900:- inkl installation
    Makrovision-chip 250:- eller 750:- inkl installation
    NEO 2.2 250:- eller 750:- inkl installation
    NEO 4 1.250:- eller 2.000:- inkl installation
    ORIGACHIP 750:- eller 1.500:- inkl installation
    MESSIAH = pris ej fastställt, antagligen 750-1250:- för chip och 1.500-2.000:- inkl montering.

    Installerar du mer än ett chip betalar du i de flesta fall endast chipkostnaden för det "sekundära" chipet och i undantagsfall även 1-200:- extra för monteringen.


    Information om hong-kongpressade PS2 kopior
    ===========================================
    Många hong-kongpressade PS2 kopior är anpassade för en typ av swaptrick-chip som säljs i Asien, och kan sakna viktiga filer som gör att dessa inte fungerar med de nya chip som startar spelen direkt utan swaptrick/bootskiva. Det är för tidigt att säga hur dessa eventuella problem kommer att lösas.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Mycket gammal info här nu...

    Se http://www.psxcare.com/playstation-2-frame.asp för att se vilka chip vi säljer.



    [This message has been edited by Hansi (edited 14 April 2002).]
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 24
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 11:35
  2. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 12:59
  3. SNES-emulator till Playstation
    By [} Andreas {] in forum Playstation - Övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-08-07, 13:46
  4. Min Playstation är DÖD / Trasig etc...
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-31, 16:03
  5. Multiplayer kommer till Playstation 2!!!!!!!!
    By Unknown_PsxMaster in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 13:38

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •