Vi får just nu många frågor om PS2, de vanligaste följer:
1: När släpps PS2 i sverige?
- Releasedatum är angivet till den 24:e november i Europa. Men releasedatum skall man alltid ta med en nypa salt, bli inte förvånad om det blir försenat ytterligare några veckor...
2: Hur mycket kommer PS2 att kosta?
- Priset är satt till £300 i England. Räknar man om valuta och moms till svenska förhållanden hamnar man på c:a 4.500:- i rekommenderat pris. Jag vet inte vad man räknar med att återförsäljare skall ha för vinstmarginal, men som brukligt är med basenheter kommer marginalerna att pressas ner till noll-nivå för lågpris/internetbutiker. Runt 4.000:- är min gissning.
3: Kommer mina gamla original/backuper/importspel att fungera?
- I originalutförande kommer de flesta av dina Europeiska originalspel att fungera. Importspel/backupkopior kräver Multi-X (se nedan)
4: Kommer dvd-spelaren vara regionsfri?
- I originalskick kommer endast europeiska Region 2 filmer att fungera. Antagligen kommer även japanska NTSC region 2 filmer att fungera. Amerikanska Region 1 filmer kommer inte att fungera.
5: Kan jag spela import/backupversioner av gamla PS1 spel med Multi-X chip? Kan jag spela import/backupversioner av de nya PS2 spelen med Multi-X chip? Kan jag se ALLA filmer med Multi-X chip?
- Då europeisk PS2 inte är släppt ännu kan vi inte gå in i detalj på vad Multi-X chipen kommer att klara av. Vi räknar med att kunna erbjuda chip som klarar "allt" inom 4-8 veckor från releasen.
6: Vad kommer Multi-X ombyggnad att kosta / Vad kommer en färdigombyggd PS2 att kosta?
- Det kan vi bara gissa oss till. De första chipen kommer nog att vara ganska dyra, säkert 500-1000:- plus monteringskostnader. Efter ett par veckor lär priserna att dala i stadig takt så att ett chip kostar c:a 250:- och en ombyggnad c:a 750:- inklusive chip.
7: Kan jag förhandsboka en PS-2 med Multi-X chip monterat?
- Nej, just nu tar vi bara emot förhandsbokningar på icke-chippade basenheter. Däremot kommer vi att erbjuda Multi-X ombyggnad så fort det finns chip som fungerar tillfredsställande. De kunder som köpt sin PS2 av oss behåller första årets garanti från inköpsdatum. För alla andra kommer garantin som vanligt att sluta gälla efter ingreppet.
8: Är min bokning bindande?
- Nej. Nu handlar det mer om intresseanmälan än om förhandsbokning. När vi får besked om leveranser och priser kommer vi att begära in "riktiga" beställningar från alla som förhandsbokat. Man behåller sin plats i kön, och flyttas fram ifall någon som anmält intresse inte gör en "riktig" beställning. Mer information om detta kommer att skickas till alla som lämnat intresseanmälan.
9: Kan jag förhandsboka spel/tillbehör?
- Inte vid "intresseanmälan". När vi vet vilka spel och tillbehör som finns vid releasen kommer vi att erbjuda förhandsbokning även av dessa.
Har du fler frågor?
Skriv dem i vårt supportforum: http://cgigate.digikom.net/netcare.s...i?action=intro
Denna text kommer att uppdateras allteftersom fler vanliga frågor ställs.
Bookmarks