Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Vad ska jag köpa för mediaspelare?

  1. #1
    Registrerade
    May 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Vad ska jag köpa för mediaspelare?

    Jag är ute efter en mediaspelare att ha kopplad till TV:n men jag vet inte vilken som är bäst.

    Den måste klara av följande:
    Man ska kunna surfa (internett).
    Man ska kunna spela upp de flesta fil-format inklusive mkv och ogm.
    Streema filmer från en annan dator.
    Ha inbyggd hårddisk.
    Spela upp mp3.
    Lätt att använda.
    Tyst.

    Den ska helst kunna:
    Spela upp HD-format.
    Kunna spela tvspel på.

    Den behöver inte kunna:
    Titta/spela in tvsändningar.


    Finns det någon lösning som klarar av detta?

    Först var jag inna på en PS3 men den har ingen browser hörde jag av nån.
    Det känns som om en htpc är overkill.
    TVix har ingen browser.
    Jag funderar seriöst på en helt vanlig Xbox.

    Jag är tacksam för hjälp.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Helt vanlig xbox klarar inte av att spela upp 720P/1080P material.

    Även om den kan skala upp standardupplöst material till t.ex. 720P så klarar den alltså inte av att koda upp filmer som ligger som t.ex.720P mkv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    May 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    men hur är det med dom andra spelarna, kan man surfa på dom?

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Rent ordagrannt så kommer en htpc klara det där men då blir tvspelsdelen inte något mer än kanske Nintendo64 roms eller liknande. Det är tyvärr inte overkill i ditt fall med dina krav.

    En vanlig Xbox skulle jag verkligen undvika då den inte klarar hd format med en acceptabel fps och bara max kan köra VGA.

    Senaste TVIX 6500A är fin men oj så dyr. Dessutom har den ingen optisk läsare eller webbläsare.

    Jag skulle göra som så att försöka få tag på filer som är kompatibla med antingen 360 eller ps3. Ett ex är WMV VC-1 med 5.1 ljud som går att spela upp utmärkt på 360:n. Men då gäller det att man har tillgång till detta (Läs: Usenet eller en ordentlig torrenttracker).Det finns många filmer tillgängliga i detta format och glöm inte att XviD även fungerar. Jag har bara haft problem med en XviD fil på 360:t men däremot på ps3an har det krånglat väldigt mycket. Det har blivit bättre dock kan jag definitivt konstatera och ps3 lagrar codec i firmware och inte tillfälligt på hårddisken som 360:n gör.


    Köper du en ps3a så kommer du inte kunna spela upp OGM eller MKV sålänge du inte installerar ex Gentoo. Även om du gör det kommer MKV filerna som jag förutsätter är i minst 720P gå tokslött tack vare avsaknad av acceleration. Och tada, PS3 har visst browser och det finns även en fungerande flash plugin till den. PS3 har HDMI 1.3, blu-ray spelare och här även väldigt häftiga visualizations. Du kan även installera en GNU/Linux distribution och mecka vidare med. Helst vill jag dock se native installation med ex Gentoo så man får tillgång till allt. Tyvärr är det inte möjligt när hypervisorn är i vägen. Dock saknar den stöd för 5.1 ljud i WMV VC-1 filer (när ska de fixa detta?) och det verkar vara en hel problem med MOV filer (quicktime). MP4 har krånglat för mig också. Enda filsysystemet som stöds för externa diskar är här fat32 och möjligtvis CellFS. Backups är även bara att glömma. Det finns tricks för att spela ps2 kopior men detta har förstört många läsare. Likaså finns det en del tricks för att spela spel "stulna" från PSN. Med denna konsol har du även inbyggt WIFI och bluetooth. Fjärren är även mycket trevlig.

    Xbox360 saknar webbläsare tyvärr men klarar wmv vc-1 5.1 galant. Likaså MP4 och MOV. Du har en DVD läsare som låter rätt mycket men går att flashas till lägre hastighet. Spelbackups går att spela såfort läsaren har flashats men detta kan bli problematiskt med den nya LITE-ON läsaren.

    Svårt det här. Det finns ingen total komplett lösning idag vad jag har sett. Du får se efter vad som är viktigast. HTPC är närmast vad du vill ha. Dock förlorar du next-gen tvspelsdelen men du kan å andra sidan spela Windows eller Linux spel.

    360:ns konstruktion är allmänt kass med externt nätagreggat och även små fläktar som låter rätt friskt.

    Min favorit är dock 360:n tack vare wmv vc-1 5.1 och hårddisken som är väldigt lätt att byta. Å andra sidan kan man stoppa i vilken 2.5" disk som helst i ps3an. Fixas backup-delen och WMV-VC1 5.1 stödet i ps3an så är jag frälst.
    Last edited by razor1394; 2008-06-12 at 00:47.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Popcorn Hour A-100 är det enda rätta just nu iaf
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Har inte popcorn slöare cpu/mindre minne än Tvix 6500?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    May 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag köpte en HTPC och en Wii. Ska köpa en PS3 senare oxå..

    Tack för alla svar

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Flest burkar runt tv:n innan man dör vinner :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Error 16 OBS har googlat, hjälpte inte mycket.
    By frizzby in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 19:46
  2. Ska flasha xbox 360. Rätt på det?
    By MoFa in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 10:38
  3. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 19:10
  4. vad ska jag har en 360 för?
    By toddster in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 11:30
  5. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •