Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Svartvit bild / RGB-kabel / NTSC osv

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    örebro/sweden
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Post Svartvit bild / RGB-kabel / NTSC osv

    hejsan, undrar bara varför en del spel till en psx maskin blir färglösa trots rgb kabel,
    gäller backup spel alltså.

    <small>[ 30 May 2002, 18:43: Meddelandet redigerat av: Hansi ]</small>

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    De färglösa spelen är avsedda för USA eller JAPAN marknaden, dvd NTSC färgstandard.

    Orsaker till att det blir svartvitt:

    1: Du har inte en riktig RGB-kabel, är det tre kontakter (röd, vit, gul) som sitter i en scartadapter så är det INTE en rgb-kabel...

    2: Du har inte kopplat RGB-kabeln rätt. Den får INTE kopplas till videon. Den fungerar ENDAST i scart#1 på de flesta tv-apparater.

    3: Du har en TV som inte är utrustad för att hantera RGB - köp en ntsc/pal konverter istället. Den koster 300:-

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Om man har en Playstation 2:

    Allt jag skrivit om PS1 ovan gäller.

    DVD-filmer ger GRÖN bild med RGB-kabel (förutsatt att man verkligen lyckats få RGB-signal hela vägen till tv'n osv).

    För att slippa detta kan man göra en hårdvarumodifikation (förutom på SCPH-39004, vi har inte hittat någon ritning för den än) ( <a href="http://www.psxcare.com/images/rgb_mod.jpg" target="_blank">http://www.psxcare.com/images/rgb_mod.jpg</a> ) eller så kan man använda dvd-region-x eller Action Replay 2 version 2.x (med dessa kan man även se filmer från olika regioner).

    Har man NEO4 eller DMS3 monterat behövs ingen extra modifikation, man kan se filmer från alla regioner och använda rgb-kabel utan risk för grön bild.

    <small>[ 21 May 2003, 09:31: Meddelandet redigerat av: Hansi ]</small>
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    På vissa TV-apparater kan bilden bli förskjuten i sidled. Detta beror antagligen på att TV'n inte är korrekt inställd från fabrik, men kan även variera med olika kablar.

    Så prova en annan kabel, annars måste man kontakta tv-leverantören och reklamera tv-apparaten.

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    På vissa TV-apparater får man ett svart fält uppe och nere i bilden, samt att bilden i mitten är ihoptryckt.

    Isåfall har RGB-kabeln aktiverat tv'ns "widescreenläge", vilket finns i många moderna 4:3 apparater.

    Oftast finns det en knapp på fjärrkontrollen eller ett menyval för att byta mellan widescreen och normalläge. Isåfall får man antagligen ändra varje gång man startat.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Länkar till andra delar av forumet där RGB m.m. diskuteras:

    http://www.psxcare.com/support/forum...ML/000183.html

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Om TV-bilden delas upp i "3 fält" eller rullar eller på något annat sätt är helt "oanvändbar" så klarar den inte 60Hz.

    Kolla igenom specifikationerna och menysystemet i tv:n. Ett fåtal går att ställa om.

    En 60-50Hz konverter kostar c:a 7000:-

    Vi har sett tv-apparater som inte klarar 60Hz med RGB, men utan problem med en vanlig videokabel.

    En RGB-kabel eller 300-kronors PAL-konverter är INTE lösningen. Dessa fungerar endast om man får en svartvit men i övrigt korrekt bild.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Svartvit bild på Pioneer DVD-spelare?

    Kolla denna tråd:

    <a href="http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=28;t=000013" target="_blank">http://www.psxcare.com/support/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=28;t=000013</a>
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

Liknande diskussioner

  1. X-ecuter 2 LITE + NTSC + Svartvit bild?
    By sommarvila in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-14, 20:19
  2. NTSC = svartvit bild
    By exotiC in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-09-16, 00:08
  3. Svartvit Bild?!?!
    By Empfmil in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-17, 16:27
  4. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44
  5. RGB KABEL
    By baathen in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2001-02-01, 19:58

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •