Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Allt om flashkort

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Allt om flashkort

    OBS!
    Alla flashkort jag har skrivit om är slot 1, det vill säga att dessa kort har formen som ett vanligt NintendoDS kort och sätts på samma ställe som vanliga spel!

    Inledning:
    Du kanske vill veta vad ett flashkort är?? Ett flashkort är ett kort som liknar ett vanligt NintendoDS spel. Men de flesta har ett litet utrymme till ett MicroSD minnes kort. På detta minnes kort kan du lagra spel, musik, bilder, filmer, e-böker m.m. Kortet har kompatibilitet med olagligheter som ner laddade spel, musik, filmer och musik. Men det är dock olagligt och jag ansvarar ej vad ni gör. Batteritiden förkortas med flashkort med många timmar men det är det värt. Men om du kör på lägsta ljus styrka och nästan inget ljud så får du nästan samma batteri tid. Flashkort kan man bara använda sig av NintendoDS spel, men det finns expansions paket som "EZFlash 3 - 1", men om du köper M3 DS Real gba expansions pack så får du med detta paket så du kan lira gba.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    I denna guide tänkte jag skriva allt som man behöver veta för att använda ett flashkort, super roligt!
    Guiderna är i steg för steg. För att köpa dessa flashkort så kan du köpa de på psxcare.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1. Först så måste du ha ett flashkort. Det finns massor av olika kort. De populäraste heter CycloDS evolution, R4 revolution, M3 DS Simply och M3 DS Real.
    ----------------------------------------
    2. Sen vill du väll ha den senaste uppdateringen till kortet? Du kan ladda ner det här. Med de senaste uppteringen så funkar alla dina spel perfekt och fler funktioner kommer på vissa uppdateringar. Uppdateringar kan också kallas firmware eller patchar. Detta är alltså mjukvaran till ditt flashkort. Mjukvaran som du får i paketet brukar vara en väldigt gammal patch. Det är bara att dra över uppdateringen till roten av ditt minnes kort. Men på CycloDS så är det så att du måste trycka på start för att kortet ska börja uppdatera sig. Den har nämligen ett inbyggt minne på 2MB där patchen ligger. Men endast patchen kan ligga där och inga homebrew.
    ----------------------------------------
    3. Homebrew är program/spel. Det finns en uppsjö av dem och de brukar vara rätt roliga. Moonshell är ett väldigt bra exempel på homebrew. Kodaren fick redan från början ett stort användarbas och han har sedan dess fortsatt uppdatera och förbättra sin media spelare. Det finns tusen och åter tusen homebrew som sagt. Den bästa sidan som du kan ladda ner homebrew heter gbatemp.
    ----------------------------------------
    4. Att lägga över spel är lätt. Men det är olika. Det är bara att dra över spelen till minnes kortet om man vill har M3 Simply, CycloDS Evolution eller R4 Revolution. Men på M3 DS Real så måste man ha en mapp på sitt minne vid namn "NDS", där lägger du alla dina roms. Men homebrew lägger direkt i roten (skälva minnet) på minnet. Det är lätt och smidigt att göra detta!
    Såklart kan du sortera dina spel i undermappar efter tex. genre eller något annat kul.
    ----------------------------------------
    5.De teman man får med när man laddar ner firewaren kan vara tråkiga. Du kan ladda ner roligare hos ndsthemes(dock så är hemsidan ganska ostabil). Där kan du ladda ner skin till M3 DS Simply/R4 revolution, M3 DS Real och till CycloDS evolutionen. När du har temat är det bara att installera det på ditt minne.

    På M3 DS Simply/R4 revolution gör du så här:
    1. Gå in i mappen "system" som finns med i uppdateringen.
    2. Skapa en mapp som heter "THEMES" och i sen i den mappen skapar du en mapp till varje månad (tex THEMES1[januari], THEMES2[Februari] osv.) som max kan du skapa 12 mappar. Då kommer temat i varje mapp att visas den månaden som du har inställt på ditt DS.
    3. Sen tar du bort ".txt" filen i mappen och sen lägger du in temat som du vill ha den månaden. Men dettta är inte nödvändigt.

    På CycloDS evolutionen gör du så här:
    1. Första gången du börjar köra dit CycloDS så skapas en mapp som heter "CycloDS" i minnet.
    2. I den mappen Skapar du en mapp som heter "Skin".
    3. Där lägger du alla dina teman. Om du har den senaste versionen så slumpas de teman du har i "Skin" mappen. Och då väljer kortet ett teman som körs. Men om du startar om ditt DS och kör CycloDS så kommer det förmodligen att ändras tema.
    ----------------------------------------
    6. Med ett flashkort blir det också möjligt att spela NES, SNES etc. Då använder man sig av en "Emulator", ett homebrew. För att kunna tanka ner emulatorer för NDS så kan du gå in på www.ds-scene.net, klicka sedan på download-->Nintendo DS Software-->Emulators så kommer du till en sida där du kan kolla på vilken konsol du vill emulera på din NDS. Jag är inget proffs när det gäller emulatorer så ursäkta om jag inte har bra info!
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Receptioner:
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    M3 DS Simply/R4 - Revolution:
    Undrar ni kanske varför jag har dessa 2 kort i samma recenttation? Det kan jag svara på nu. Det är för att de är nästintill identiska kort. Men R4 är de som oftast släpper sina uppdateringar snabbast.
    ---------------------------------------
    Namn: M3 DS Simply/R4 revolution

    Tillverkare: M3 adapter/R4 revolution, samma fabrik som tillverkar korten. Kommer med samma uppdateringar.

    Kommentar: Ett bra kort. Men som tråkigt nog så stödjer kortet bara minnes kort upp till 2GB. Men i tanke på att kortet är snart 2 år gammalt så ska man inget säga. Kortet har bra support för homebrew, men dock har det inte auto patcher, som innebär att det kan ta alla homebrew. Men i tanke på att den har OS(den kan ta alla homebrew som M3 adapter/R4 team fixar i sina patchar). Men för en nybörjare så räcker detta gått och väll. Sen om du tycker att det är för trångt med utrymme till alla spel så måste du skaffa dig ett annat modernare flashkort. Men som sagt så är detta kort för nybörjare. Roligt att man kan roms på det som finns, men nu det sista så har spelen hakat(vissa), det kan tex vara att man inte kan skapa en ".sav" fil, skälva sparandet.

    Omdöme: Kortet är gammalt och har inte allt som jag vill ha, men som sagt är det mera till nybörjare än till proffs.

    Poäng: 3/5

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    M3 DS Real:
    Detta är M3 adapter´s nyaste flashkort. Detta är det mest funktionella men inte det effektivaste kort till DS.
    ---------------------------------------
    Namn: M3 DS Real

    Tillverkare: M3 adapter

    Kommentar: Kortet är det nyaste som finns från M3 och det gör det till det bästa från M3, men det krävs mer för att bli bäst. Men om man tänker ha musik, filmer bilder m.m så är det bästa valet. Men menyn går segt att ladda redan på 4GB(om du har 8GB tar det 2 år att bläddra dig genom alla spel). Men det har de grund läggande sakerna. Bra support av spel och om det skulle avvara nått problem så fixar de det på ca 1 vecka. Sen är det jobbigt att trycka på "Y" när du startar ett spel bara för att få support av "DS Download play". En riktig ?gammer? vill inte ha detta kort. Men den har bäst support av musik och filmer. Så om du tänker lyssna på musik och se på fil så är det ett bra val.

    Omdöme: Kortet kan bli bättre. Och i tanke på kortets ålder så kommer de inte att fixa de grund läggande sakerna man vill ha. Men man kan ju alltid hoppas...

    Poäng: 3,5/5
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    CycloDS Evolution:
    ---------------------------------------
    Namn: CycloDS Evolution

    Tillverkare: Team Cyclops

    Kommentar: Ett mycket bra slot-1-kort som stödjer allt du kan tänka dig. Perfekt kompatibilitet med roms och homebrews. Stödjer MicroSDHC (minnen över 2GB). Har mycket användarvänligt och funktionellt menysystem. Nyligen kom det en uppdatering som får kortet att stödja RTS (Real Time Save), vilket är att du i alla spel kan spara precis när du vill. Det enda som man kan sakna är GBA-kompatibilitet som finns med M3 DS Real, då det följer med ett slot-2-kort med den. Man kan dock köpa till ett slot-2 från en annan tillverkare som fixar GBA-delen åt än.

    Omdöme: Team Cyclops överträffar dem flesta på alla punkter. Men smakar det så kostar det. CycloDS Evolution är en aning dyrare än andra Slot-1-kort, och det följer som sagt inte med ett Slot-2 för GBA stöd som för M3 DS Real. Men annars är detta i särklass det kort som kommit längst mot begreppet "perfekt". Team Cyclops är också generösa med uppdateringar, de kommer ständigt med nya förbättringar och fixar alltid krångel snabbt.

    Poäng: 4,5/5
    (Ni kanske tänker att bara för jag älskar detta kort mest så skriver jag bäst om det. Men det stämmer inte precis... Det är nämligen ?CreX? som skrev om CycloDS, ska jag vara ärlig så har jag inte CycloDS.)
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    För fel eller något liknande, skicka ett e-mail till albin.otterhaell@gmail.com
    Last edited by tzarenc; 2008-06-17 at 23:46.

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jag mistänker att alla frågor kommer att besvaras med denna guide, den hjälpte i en annan sffärs support forum kanska rejält, det är helt öde nu i NDS delen där nu, och över 1600 visningar på ungefär 7,5 månader. Om ni skulle vilja så kan ni också kopiera denna guide till hemsidan. Lägger ut denna på alla support forum jag vet och orkar.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tackar :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Hoppas att den hjälper!

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av tzarenc Visa Inlägg
    OBS!
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    M3 DS Real:
    Detta är M3 adapter´s nyaste flashkort. Detta är det mest funktionella men inte det effektivaste kort till DS.
    ---------------------------------------
    Namn: M3 DS Real

    Tillverkare: M3 adapter

    Kommentar: Kortet är det nyaste som finns från M3 och det gör det till det bästa från M3, men det krävs mer för att bli bäst. Men om man tänker ha musik, filmer bilder m.m så är det bästa valet. Men menyn går segt att ladda redan på 4GB(om du har 8GB tar det 2 år att bläddra dig genom alla spel). Men det har de grund läggande sakerna. Bra support av spel och om det skulle avvara nått problem så fixar de det på ca 1 vecka. Sen är det jobbigt att trycka på "Y" när du startar ett spel bara för att få support av "DS Download play". En riktig ?gammer? vill inte ha detta kort. Men den har bäst support av musik och filmer. Så om du tänker lyssna på musik och se på fil så är det ett bra val.

    Omdöme: Kortet kan bli bättre. Och i tanke på kortets ålder så kommer de inte att fixa de grund läggande sakerna man vill ha. Men man kan ju alltid hoppas...

    Poäng: 3,5/5
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Tog mig för en gångs skull tid att leka lite med en Nintendo DS + ett M3 REAL med senaste systemet på, något jag annars delegerar till personal som tycker det är roligare med handhållna spel...

    Jag lade in c:a 100 blandade .nds-filer på ett 4GB kort.

    För att slippa bläddra så mycket så lade jag dom i 5 mappar med 20 filer i varje.

    Sedan startar jag dom från filemanager istället för den första game-ikonen. Därifrån startar spelen direkt, så man "slipper" fuskfunktioner, download play osv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag har ett nytt M3 REAL kort som jag använt tillsammans med ett gammalt micro kort. Nu när man har fått pengar ingen tänkte jag köpa en feting microSDHC på 4GB. Har hört att dessa kort har en "class" benämning från 2 till 8 om jag minns rätt. Tydligen så klarar kort med högra class värde att läsa och skriva snabbare. Är det här något man behöver tänka på när man köper kort till M3 REAL adaptern eller? Ifall det är en skillnad vilken class rekommenderas?

    /tackar för hjälpen

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ju snabbare desto bättre antar jag, men vi har inte haft några problem någonsin med några kort alls...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Exclamation hallå!!det beskriver inget om hur!!!!!!

    om en spelenhet ska känna av att det finns nåt på kortet då måste det ju ha en programvara, ev spel mapp, ttmenu mapp. det som berättas här på forumet säger ju inget om vad som ska vara på kortet.
    och man har ju ett mikrokort i ska då båda ha programvara.
    kann t,e,x. HANSI. förklara vad som ska vara i korten..det är ju 2kort
    ett mikrosd och ett ds kort, i det här fallet ett . DSTT. kort. tack.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi har utförliga beskrivningar i forumet för de kort vi säljer. Vi säljer inte DSTT, så det är ingen ide att be mig skriva någon utförlig anvisning för det kortet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 23:31
  2. Få ut allt ljud från PC till boxen.
    By entranced in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 20:28
  3. Köpa PSP - vill ha allt rätt
    By braaan in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 11:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •