Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Kommer jag kunna flasha? (M25)

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Kommer jag kunna flasha? (M25)

    Hejsan, vet inte om jag kanske borde lagt posten i stickytråden, men i alla fall så har jag en Samsung M25 och har läst och läst, men jag lyckas ju alltid stöta på problem någonstans på vägen ändå.

    Jag har ett ASUS P5L-VM moderkort med VIA VT6308P chipset (det var vad jag kunde läsa ut fysiskt på moderkortet i alla fall).
    Problemet är att jag i iPrep inte kan göra en bootbar FW på USB:t i SCSI based controllers då jag får upp "device not supported", men om jag byter till IDE Based så får jag upp "MKTFlash and DosFlash compatible".
    Är detta körbart ändå?

    Sen en annan grej, det verkar som om BIOSet inte kan köras med USB som första bootsekvens, är det floppy som gäller då, eller kan man komma runt detta på något sätt?

    En annan sak jag märkte är att Xtreme BootMaker inte längre kan köras med iXtreme 1.4 då xml filen inte är uppdaterad, därför valde jag iPrep.
    Kommer det nån uppdatering, eller ska jag köra med iPrep?

    Tack på förhand

    //Andy

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Fick genom min tillverkares sida fram att jag hade ett Columbia II (GA-8SIML) Ver 1.0 µATX motherboard. Funkar denna att flasha BenQ med?

    Länk till sidan:http://www.legend-support.com/en/pri...spec_columbia2

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Heenok Visa Inlägg
    Fick genom min tillverkares sida fram att jag hade ett Columbia II (GA-8SIML) Ver 1.0 µATX motherboard. Funkar denna att flasha BenQ med?

    Länk till sidan:http://www.legend-support.com/en/pri...spec_columbia2
    nej. det har ju inte ens sata kontakter. köp via-kort.

    http://www.gigabyte.com.tw/Products/...ProductID=1335

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Ok, var lat och orkade inte kolla, men trodde inte det skulle funka heller. Den har datorn e ju väldigt gammal!

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Heenok Visa Inlägg
    Ok, var lat och orkade inte kolla, men trodde inte det skulle funka heller. Den har datorn e ju väldigt gammal!
    att du är lat kan jag hålla med om. du har orkat tagit reda på sidan för spec's till kortet men läser den inte .

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    haha, skyller på att det var för mycket att läsa

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Hmm, hur vi kom in på allt annat än mina frågor förbryllar, men spelar mindre roll då jag lyckades med flashningen till slut.. Yay!!

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av @ndy Visa Inlägg
    Hmm, hur vi kom in på allt annat än mina frågor förbryllar, men spelar mindre roll då jag lyckades med flashningen till slut.. Yay!!
    bra fråga?! det kanske hade varit bättre med stickytråden.. det blir såhär ibland när folk bumpar in frågor om totalt andra saker när de redan finns trådar för dem. bra att du fick de att fungera på egen hand.

    nu har du ju löst det men om du får problem med .xml filer och sånt i framtiden kan du enkelt ta checksum från iprep eller göra en egen och peta in de raderna på ett sådant sätt som du ser att det är uppbyggt. så får man tex göra om du har en gammal iprep (vilket fungerar bättre i mitt tycke än den nya) och måste lägga in support för nyare ixtreme. det är alltså rätt lätt att bygga in support för egen hand.

    ang. boot så borde usb gå att boota med, se till att stickan är fat-formaterad det kan lösa en del om den inte vill hitta stickan. för övrigt borde alla nåt så när nyare bioser kunna boota från usb. usb är att föredra framför diskett då dessa lätt får läsfel.

    ang. moderkortet så löste det sig tydligen.

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jag vet inte hur länge jag satt och försökte modda till xml filen, men fick det inte att fungera med Xtreme Bootmaker som verkade vara lättaste alternativet just då. XML träden var ju uppbyggda på lite olika sätt, men iPrep fungerade ju bra med den nya versionen, grejen var ju att allt jag läste om det hela var lite utdaterat, så i själva verket gjorde jag hela processen svårare för mig själv än det behövt vara.

    Och ang. boot problemet så hade jag ett riktigt skumt BIOS som inte hade alternativet att boota från usb i BIOSet, däremot kände av att USB:t var bootbart då jag använde miog av en fin knappkombination vid omstart. Så det löste sig till slut iaf, trägen vinner ^^ Nu ska jag bara se till att komma in på lite fina trackers.. :P

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 16:59
  2. Vilka xbox 360 spel kommer inte till PS3?
    By HeadHunter87 in forum XBOX 360 Spelsnack
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 00:03
  3. Kommer man att kunna spela Mario Strike online med chippat wii ?
    By xepez in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 17:00
  4. Dell>Xbox Projekt
    By -Rosen- in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 20:05
  5. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •