Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Moderkortskomponenter ?

Registrerade
    Jun 2008
    Respekt
    0

Moderkortskomponenter ?

Tjenare , polaren skulle fixxa lite (montera intern hdd) och lyckades pajja mitt moderkort så jag fick tag på en box som RROD'ar billigt av en kompis , så tänkte ta dioden(?) från det kortet men det gick inte bra det heller.

Nu har jag snackat med ett par firmor som kan löda det åt mig istället , jag behöver bara dioden samt en kondensator som är skadad.

Är det någon som har någon aning om vad det är för komponenter ?

Som ni ser är det D1E2 på båda chippen som är kass, samt kondensatorn till vänster på bild #2.

Moderkort #1 bootar utan dvd/hdd , men så fort något kopplas in dör den i boot och ger felkod 0001.

Moderkort #2 ger felkod 0102 trots att den gick innan kondensatorn pajjade (inte säker på om detta är felet)

Vad tror ni ?

Mvh // Piraten

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av Pir4t Visa Inlägg
    Tjenare , polaren skulle fixxa lite (montera intern hdd) och lyckades pajja mitt moderkort så jag fick tag på en box som RROD'ar billigt av en kompis , så tänkte ta dioden(?) från det kortet men det gick inte bra det heller.

Nu har jag snackat med ett par firmor som kan löda det åt mig istället , jag behöver bara dioden samt en kondensator som är skadad.

Är det någon som har någon aning om vad det är för komponenter ?

Som ni ser är det D1E2 på båda chippen som är kass, samt kondensatorn till vänster på bild #2.
    Huvva ser ut som någon gått loss med ett Strykjärn då de försökt löda där

Moderkort #1 bootar utan dvd/hdd , men så fort något kopplas in dör den i boot och ger felkod 0001.

Moderkort #2 ger felkod 0102 trots att den gick innan kondensatorn pajjade (inte säker på om detta är felet)

Vad tror ni ?

Mvh // Piraten
    Att moderkortet som HDD modden är trollad med dör verkar logiskt då det ser riktigt risigt ut, försök löd bort alla kablar och rensa upp lödtenn o bryggor.
    Den borde fungera fint efter du rensat upp allt lödspill och eventuella kortslutna banor.

0102 fel beror oftast på att moderkortet böjts av värme så de två prollarna som sitter på släppt i lödningarna, detta är ett känt problem samt närbesläktat med 0020, 0110 etc.

Jag skulle personligen satsa på att trolla fram reservdelar till HDD moderkortet o eventuellt lägga 0 kr "RROd garanti från MS" eller 700 kr laga RROD hos oss på 0102 maskinen. På det sättet kan man ha två 360 konsoller som fungerar.

Jag kan kika på den på PSXCare men vi tar ju 350 kr per påbörjad timme + materialkostnad minst
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Jun 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Huvva ser ut som någon gått loss med ett Strykjärn då de försökt löda där

Att moderkortet som HDD modden är trollad med dör verkar logiskt då det ser riktigt risigt ut, försök löd bort alla kablar och rensa upp lödtenn o bryggor.
    Den borde fungera fint efter du rensat upp allt lödspill och eventuella kortslutna banor.

0102 fel beror oftast på att moderkortet böjts av värme så de två prollarna som sitter på släppt i lödningarna, detta är ett känt problem samt närbesläktat med 0020, 0110 etc.

Jag skulle personligen satsa på att trolla fram reservdelar till HDD moderkortet o eventuellt lägga 0 kr "RROd garanti från MS" eller 700 kr laga RROD hos oss på 0102 maskinen. På det sättet kan man ha två 360 konsoller som fungerar.

Jag kan kika på den på PSXCare men vi tar ju 350 kr per påbörjad timme + materialkostnad minst
    Somsagt , maskinerna fungerade innan "strykjärnet" va framme.

Hdd, fläkt eller vadsomhelst som kopplas på 5v polen resulterar i 3 röda lampor.

PÅ den andra boxen kom 0102 först efter att strykjärnet va framme , först gav den E76(nätverk) , hittade då en löd-pöl som droppat över ett chipp nära besläktat med nätverksporten, tog bort det och fick 0102, har somsagt x-clamp på maskinen och den har fungerat innan ingreppet.

PÅ box #1 kan jag ju göra en fuling och sno 5v direkt från nätagget och driva dvd'n samt hdd'n på.. men det känns inte "rätt" :P

Box #2 är jag sågott som säker på att nått har kortslutits iom 2 lödpölar som jag missade.

Kanske ni vill kolla på boxarna åt mig om jag inte gör "fulingen" med box #1 ? :P

Registrerade
    Jun 2008
    Respekt
    0
    Ursäkta dubbelposten men får ta en lite n nyhet, tog och kollade schema över pinnarna där som var ihoplödda , visade sig att 2st var 5v+ och en va 5v+(Always ON) , lödde isär dessa och nu har jag iaf fått första boxen att fungera

Ska se om jag får ut 5v till en hdd eller om den redringar då.

#2 Är helt lös-lödd nu men ger fortfarande felkod :/

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Jag kunde inte låta bli att skratta när jag som de där bilderna. ser ut som någon med parkinsson och trockabottnar till brillor har avreagerat sig.
    Xbox 360 samsung extreme firmware
    Xbox v1.6 smartxx 2.0 300gb
    PsTWO V14 Matrix infinity
    Gamecube Qoob

Ps.

Även den starke får ta i när han skiter.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Ursäkta dubbelposten men får ta en lite n nyhet, tog och kollade schema över pinnarna där som var ihoplödda , visade sig att 2st var 5v+ och en va 5v+(Always ON) , lödde isär dessa och nu har jag iaf fått första boxen att fungera

Ska se om jag får ut 5v till en hdd eller om den redringar då.

#2 Är helt lös-lödd nu men ger fortfarande felkod :/
    Gott med en fungerade låda iaf hoppas dety löser sig med HDDn.
    I värsta fall om du får den att fungera kan du alltid sälja den *skratt*
    och får du inte HDD att fungera får du köra med minneskort som alla andra Arcademaskiner gör.
    Sen är det bara att trolla igång 0102 maskinen med om du vill ha två

Citat Original inlägg av BadRuby Visa Inlägg
    Jag kunde inte låta bli att skratta när jag som de där bilderna. ser ut som någon med parkinsson och trockabottnar till brillor har avreagerat sig.
    Det såg lite kul ut, men jag har sett värre saker
    På gamla Playstation 1 tiden sa jag att man nästan kunde löda modchipp i dem med ett varmt strykjärn, antar att någon tog mig på orden o flera år senare provade på sin 360
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    En gång fick vi in en xbox där kunden använt en spik som han värmde på med en gaslåga för att försöka löda i chippet...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    En gång fick vi in en xbox där kunden använt en spik som han värmde på med en gaslåga för att försöka löda i chippet...
    Han gick glatt hem med tipset att strömmen ska vara på i xboxen under lödning med spik va?

Registrerade
    Jun 2008
    Respekt
    0
    Okej box #1 är sågott som felfri nu , satt och spelade GTA 4 ett par timmar och den var helt stabil.

Dock dör den direkt jag kopplar in hdd trots rätt lödda kablar :/ Så fort sata sladden kopplas in när hdd'n har ström så dör boxen (ger ingen RROD , utan bilden försvinner bara) har jag hdd'n inkopplad och bootar boxen så kommer den inte ens till "gröna lampor som blinkar i en cirkel" delen av booten , får ingen bild på skärmen heller.

Några teorier ?

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg

Haha!

Ja alltså jag skulle betala en slant för att få veta vilka tankar som färdas genom hjärnan på dessa personer som försöker på något sådant. Deras teoretiska upplägg skulle vara fruktansvärt komiskt.
    Xbox 360 samsung extreme firmware
    Xbox v1.6 smartxx 2.0 300gb
    PsTWO V14 Matrix infinity
    Gamecube Qoob

Ps.

Även den starke får ta i när han skiter.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Okej box #1 är sågott som felfri nu , satt och spelade GTA 4 ett par timmar och den var helt stabil.

Dock dör den direkt jag kopplar in hdd trots rätt lödda kablar :/ Så fort sata sladden kopplas in när hdd'n har ström så dör boxen (ger ingen RROD , utan bilden försvinner bara) har jag hdd'n inkopplad och bootar boxen så kommer den inte ens till "gröna lampor som blinkar i en cirkel" delen av booten , får ingen bild på skärmen heller.

Några teorier ?
    Kör på minneskort eller sälj boxen
    * Gissa varför jag aldrig betalar mer än 500 kr för en beggad 360 *
    Nej jag har inga ideer förutom att något kanske inte mår så bra just vid området där du pluggar in din Hdd

Citat Original inlägg av BadRuby Visa Inlägg
    Haha!

Ja alltså jag skulle betala en slant för att få veta vilka tankar som färdas genom hjärnan på dessa personer som försöker på något sådant. Deras teoretiska upplägg skulle vara fruktansvärt komiskt.
    När jag gick El/Tele-Data på St:eriks gymnasium hade vi service av kunders TV/Stereo apparater till reducerat pris för att vi skulle lära oss lite, vi fick in en Förstärkarbyggsats där en kille limmat fast alla komponenter! Förklaringen var att han inte fick använda en lödkolv för sin "MAMMA"
    / Pendragon

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    När jag gick El/Tele-Data på St:eriks gymnasium hade vi service av kunders TV/Stereo apparater till reducerat pris för att vi skulle lära oss lite, vi fick in en Förstärkarbyggsats där en kille limmat fast alla komponenter! Förklaringen var att han inte fick använda en lödkolv för sin "MAMMA"
    hahaha.. det var nära kaffet orsakade större elfel här.

Registrerade
    Jun 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    hahaha.. det var nära kaffet orsakade större elfel här.
    Samma här (dock inte kaffe), Somsagt jag har 2 teorier nu, antinegn har jag lött satakabeln "bakofram" , så pin #1 ligger på hdd'ns pin #7 , någon som vet om detta orsakar att boxen hänger sig eller om det ger felkod på skärmen ?

Den andra teorien är att D1E2(eller rättare sagt , saknaden av denna) orsakar att boxen väntar på "svar" från hdd'n men får inget.

Köra med minneskort gör jag redan , men skulle vara kul o kunna ladda ner saker som man betalar för på XBL eller slippa att gta iv ser ut som skit (då det ska mellanlagra i hdd'n)

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Samma här (dock inte kaffe), Somsagt jag har 2 teorier nu, antinegn har jag lött satakabeln "bakofram" , så pin #1 ligger på hdd'ns pin #7 , någon som vet om detta orsakar att boxen hänger sig eller om det ger felkod på skärmen ?

Den andra teorien är att D1E2(eller rättare sagt , saknaden av denna) orsakar att boxen väntar på "svar" från hdd'n men får inget.

Köra med minneskort gör jag redan , men skulle vara kul o kunna ladda ner saker som man betalar för på XBL eller slippa att gta iv ser ut som skit (då det ska mellanlagra i hdd'n)
    Om du förväxlat pinouten kan vad som helst hända
    Mät upp banorna på din reservdelsbox vettja, Fungerar det som det skall och fortfarande ger error kan det ha med kretsen att göra ja.
    Ta en ny bild eller ringa in de komponenter du saknar skall jag se om jag kan kika på ett kort vi har inne vad det kan vara.
    / Pendragon

Registrerade
    Jun 2008
    Respekt
    0
    Om du förväxlat pinouten kan vad som helst hända
    Mät upp banorna på din reservdelsbox vettja, Fungerar det som det skall och fortfarande ger error kan det ha med kretsen att göra ja.
    Ta en ny bild eller ringa in de komponenter du saknar skall jag se om jag kan kika på ett kort vi har inne vad det kan vara.
    Grejjen är ju att jag tänkte ta D1E2 av reservdelsboxen men det sket sig , så båda boxarna e pajj där :/

högupplösta bilder:
    http://www.seu.no-ip.com/DSC07218.jpg
    http://www.seu.no-ip.com/DSC07219.jpg

Vad som är pajj på box #2

På box #1 är det samma men kondensatorn är hel(så bara den högra cirkeln på #1 alltså)

Om bilderna inte fungerar så kolla igen efter nån timme , hostar det från min egna dator :/

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Om bilderna inte fungerar så kolla igen efter nån timme , hostar det från min egna dator :/
    lägg upp bilderna på http://img291.imageshack.us. du får även en borttagningskod där om du sedan vill ta bort bilderna av nån anledning, men det vore ju dumt.

Registrerade
    Jun 2008
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    lägg upp bilderna på http://img291.imageshack.us. du får även en borttagningskod där om du sedan vill ta bort bilderna av nån anledning, men det vore ju dumt.
    OM någon kan göra detta åt mig så uppskattas detta , har inte orken för det själv :P

Nu kommer servern ligga uppe några timmar iaf så passa på :P

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    OM någon kan göra detta åt mig så uppskattas detta , har inte orken för det själv :P

Nu kommer servern ligga uppe några timmar iaf så passa på :P

fixat...

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner